Ministru kabineta 2005.gada 6.septembra sēdē
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā”.
Likumprojekts paredz noteikt, ka Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, kura funkcijās ietilpst patērētāju
tiesību aizsardzība tirdzniecības un pakalpojumu jomā, izsaka
brīdinājumu vai uzliek naudas sodu juridiskajām personām
(faktiskajam pārvadātājam, līgumiskajam pārvadātājam vai
kompleksā pakalpojuma organizatoram) par normatīvajos aktos
noteikto gaisa transporta pasažieru neinformēšanu par viņu
tiesībām un viņu tiesību neievērošanu sakarā ar iekāpšanas gaisa
kuģī atteikšanu un lidojuma atcelšanu vai lidojuma ilgu
kavēšanos.
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss papildināts ar
155.14 pantu (Gaisa transporta pasažieru tiesību
neievērošana), nosakot, ka par Eiropas Kopienas normatīvajos
aktos, Latvijas Republikā spēkā esošajos starptautiskajos līgumos
un nacionālajos normatīvajos aktos noteikto gaisa transporta
pasažieru tiesību neievērošanu – informācijas nesniegšanu
pasažieriem par viņu tiesībām sakarā ar iekāpšanas gaisa kuģī
atteikšanu vai lidojuma atcelšanu, vai lidojuma ilgu kavēšanos –
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu juridiskajām personām
no piecdesmit līdz simt latiem.
Par citu Eiropas Kopienas normatīvajos aktos, Latvijas Republikā
spēkā esošajos starptautiskajos līgumos un nacionālajos
normatīvajos aktos noteikto gaisa transporta pasažieru tiesību
neievērošanu sakarā ar iekāpšanas gaisa kuģī atteikšanu vai
lidojuma atcelšanu, vai lidojuma ilgu kavēšanos izsaka
brīdinājumu vai uzliek naudas sodu juridiskajām personām no simt
līdz septiņsimt latiem.
Pieņemti noteikumi “Autoostu
reģistrācijas kārtība”, kuri nosaka kārtību, kādā
reģistrējamas autoostas, kurās apkalpo pasažierus un
autotransporta līdzekļus starptautiskos, tālsatiksmes un rajona
maršrutos.
Autoostu reģistrē Satiksmes ministrija, pamatojoties uz autoostas
īpašnieka vai valdītāja (autoostas valdītājs) iesniegtu autoostas
reģistrācijas (pārreģistrācijas) iesniegumu.
Autoostai piešķir nosaukumu pēc autoostas valdītāja priekšlikuma.
Autoostas nosaukumā ietver norādi “autoosta” vai tās saīsinājumu
“AO”. Autoostas nosaukumam jābūt atšķirīgam no citu autoostu
nosaukumiem, kuri jau reģistrēti vai iesniegti
reģistrēšanai.
Noteikts, ka Satiksmes ministrija pieņem lēmumu par autoostas
reģistrāciju, pārreģistrāciju, reģistrācijas atlikšanu vai
reģistrācijas atteikumu, norādot pamatojumu. Pirms lēmuma
pieņemšanas autoostas reģistrācijas (pārreģistrācijas) iesniegumu
izskata satiksmes ministra izveidota konsultatīvā padome, kuras
lēmumam ir ieteikuma raksturs.
Lai pārbaudītu autoostas reģistrācijas (pārreģistrācijas)
iesniegumā norādītās ziņas, kā arī reģistrācijai pieteiktās
autoostas atbilstību pilna apjoma pakalpojumu autoostai vai
nepilna apjoma pakalpojumu autoostai un pasažieru pārvadājumus
reglamentējošo normatīvo aktu prasībām, Satiksmes ministrijas
izveidota komisija, kuras sastāvā ir vismaz trīs Satiksmes
ministrijas pārstāvji un attiecīgās autoostas pārstāvis, apseko
autoostu un sastāda autoostas apsekošanas aktu.
Noteikumi nosaka, ka autoostu reģistrē kā: pilna apjoma
pakalpojumu autoostu; nepilna apjoma pakalpojumu
autoostu. Pilna apjoma pakalpojumu autoostā autoostas
valdītājs nodrošina šādus obligātos pakalpojumus: peronu
izmantošanu, kuri ir no kopējās ceļu satiksmes atdalītas autobusu
apstāšanās vietas pasažieru ērtai un drošai iekāpšanai autobusā
un izkāpšanai no autobusa; informācijas sniegšanu par autobusu
kustības sarakstiem, autobusu faktiskajiem pienākšanas un
atiešanas laikiem, braukšanas biļešu un citu braukšanas dokumentu
cenām, vietu skaitu un komforta līmeni autobusā, citiem autoostas
sniegtajiem pakalpojumiem un to cenām, pasažieru un bagāžas
pārvadāšanas kārtību un citu ar pasažieru pārvadājumu pakalpojumu
sniegšanu saistītu informāciju. Minētajai informācijai jābūt
viegli pieejamai un skaidri saprotamai visiem autoostas
apmeklētājiem; braukšanas biļešu un citu braukšanas dokumentu,
bagāžas biļešu pārdošanu autoostas kasēs; dispečera pakalpojumus,
kuri autoostā nodrošina operatīvās informācijas sniegšanu par
autobusu faktisko pienākšanas un atiešanas laiku un vietu
autoostā, veic faktiskā autobusu pienākšanas un atiešanas laika
uzskaiti, pēc kompetento institūciju pieprasījuma sniedz
informāciju par autobusu faktiskā pienākšanas un atiešanas laika
atbilstību kustības sarakstam; uzgaidāmās telpas izmantošanu,
kurā jābūt ierīkotām sēdvietām; rokas bagāžas, kā arī autobusā un
autoostā atrasto nozaudēto lietu uzglabāšanu, kā arī iespēju
izmantot sanitāro mezglu; autobusu stāvvietu pirms un pēc
reisa, kā arī starp reisiem autoostas teritorijā, ja autoostas
tehniskās iespējas to pieļauj, vai apsargātos stāvlaukumos ārpus
autoostas teritorijas.
Noteikumos minētos Satiksmes ministrijas lēmumus var pārsūdzēt
tiesā administratīvo procesu regulējošos normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
Pieņemti noteikumi “Latvijas
pilsoņu – rezerves karavīru un rezervistu ?
iesaukšanas kārtība aktīvajā militārajā dienestā mobilizācijas
gadījumā”.
Noteikumi nosaka Latvijas pilsoņu – rezerves
karavīru un rezervistu ? iesaukšanas kārtību aktīvajā
militārajā dienestā mobilizācijas gadījumā. Latvijas pilsones
sievietes rezerves karavīru uzskaitē piesakās brīvprātīgi.
Mobilizācijas gadījumā rezerves karavīrus un rezervistus par
iesaukšanu aktīvajā militārajā dienestā informē, nosūtot pa
pastu ierakstītā vēstulē vai izsniedzot personīgi pret parakstu
mobilizācijas pavēsti.
Mobilizācijas pavēstes izsniedz: rezerves karavīriem vai
rezervistiem, ar kuriem noslēgts līgums par dienestu Nacionālo
bruņoto spēku aktīvajā rezervē, ? ne vēlāk kā 48 stundas pirms
mobilizācijas pavēstē noteiktā ierašanās laika mobilizācijas
punktā; pārējiem rezerves karavīriem un rezervistiem ? ne
vēlāk kā 72 stundas pirms mobilizācijas pavēstē noteiktā
ierašanās laika mobilizācijas punktā. Mobilizācijas pavēstes
sagatavo (noformē) valsts militārā dienesta pārvaldes, bet
izsniedz vai nosūta Latvijas Republikas Zemessardzes vienības,
kas dislocētas administratīvajā teritorijā, kurā reģistrēta
mobilizācijai pakļautā rezerves karavīra vai rezervista
dzīvesvieta.
Rezerves karavīrs vai rezervists, saņemot mobilizācijas
pavēsti: ne vēlāk kā 24 stundas pēc mobilizācijas
pavēstes saņemšanas brīdina darba devēju par iesaukšanu aktīvajā
militārajā dienestā; ierodas mobilizācijas pavēstē
norādītajā laikā mobilizācijas punktā.
Darba devējs, pie kura strādā aktīvajā militārajā dienestā
iesaucamais rezerves karavīrs vai rezervists: ne vēlāk kā
24 stundas pirms mobilizācijas pavēstē norādītā ierašanās
laika mobilizācijas punktā uz laiku atbrīvo attiecīgo darbinieku
no darba, piešķirot tam bezalgas atvaļinājumu; izmaksā
darbiniekam (vai viņa pilnvarotai personai) darba algu un
kompensāciju par neizmantoto atvaļinājumu.
Izglītības iestāde, kurā mācās aktīvajā militārajā dienestā
iesaucamais rezerves karavīrs vai rezervists: ne vēlāk kā
24 stundas pirms mobilizācijas pavēstē norādītā ierašanās
laika mobilizācijas punktā uz laiku atbrīvo attiecīgo izglītojamo
no mācībām un eksāmeniem, saglabājot mācību vietu un iemaksāto
mācību maksu; pēc demobilizācijas nodrošina izglītojamam
iespējas turpināt mācības tajā pašā statusā.
Rezerves karavīru un rezervistu ekipēšanu, veselības pārbaudi un
veselības aprūpi, kā arī nodrošināšanu ar pārtiku, aktīvā
militārā dienesta karavīra apliecības izsniegšanu un karavīra
dienesta atalgojuma avansa izmaksu organizē mobilizācijas
punktos. Mobilizācijas punktu izveidošanu nodrošina tās
Nacionālo bruņoto spēku un Zemessardzes vienības, kuras
mobilizācijas gadījumā papildina personālsastāvu līdz vienības
štatā noteiktajam skaitam.
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi Mobilizācijas likumā”.
Likumprojekts paredz:
izslēgt no Mobilizācijas likuma tos pantus un punktus, kas deleģē
Ministru kabineta noteikumu izstrādi, bet neatbilst Mobilizācijas
koncepcijā noteiktajam.
Likumprojekts nosaka, ka Krīzes vadības padomes kompetencē
ietilpst koordinēt mobilizācijas sistēmas darbību valsts
apdraudējuma gadījumā.
Likumprojekts nosaka, ka Ekonomikas ministrijas kompetencē
ietilpst plānot, sagatavot un vadīt tautsaimniecības mobilizāciju
valsts apdraudējuma gadījumā.
Grozījumi likumā paredz terminoloģiski saskaņot tajā lietotos
terminus ar Valsts pārvaldes iekārtas likumā un Komerclikumā
lietotajiem terminiem.
Pieņemti noteikumi “Kārtība,
kādā starptautisko publisko tiesību subjektiem piešķir atļauju
izmantot Latvijas gaisa telpu publisko funkciju veikšanai
paredzēto ārvalstu gaisa kuģu lidojumiem 1944.gada 7.decembra
Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 3.panta
izpratnē”.
Noteikumi neattiecas uz Ziemeļatlantijas
līguma organizācijas dalībvalstu militārajām vajadzībām
paredzētajiem gaisa kuģiem, kuri veic kontroli un aizsardzību.
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas militārajām vajadzībām
paredzētajiem ārvalstu gaisa kuģiem, kuri veic kaujas uzdevumus,
aizsargājot Latvijas gaisa telpu, tiek nodrošināta prioritāte
gaisa telpas izmantošanā attiecībā pret civilās aviācijas gaisa
kuģiem.
Ne vēlāk kā 14 dienas pirms ārvalsts gaisa kuģa plānotās
ielidošanas Latvijas Republikas gaisa telpā starptautisko
publisko tiesību subjekts diplomātiskā ceļā nosūta Ārlietu
ministrijai lidojumu atļaujas pieprasījumu.
Ārlietu ministrija sadarbībā ar Aizsardzības ministriju pārbauda
pieteiktā lidojuma atbilstību valsts drošības interesēm un pieņem
lēmumu par pieprasījuma turpmāko virzību vai noraidīšanu. Ja ir
pieņemts lēmums par lidojuma atļaujas pieprasījuma turpmāku
virzību, Ārlietu ministrija lidojuma atļaujas pieprasījumu un šo
noteikumos minēto informāciju nosūta Civilās aviācijas
administrācijai un Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēkiem.
Civilās aviācijas administrācija atbilstoši kompetencei pārbauda
iesniegto informāciju, saskaņo gaisa telpas izmantošanu ar valsts
akciju sabiedrību “Latvijas gaisa satiksme” un sniedz atzinumu
Gaisa spēkiem un Ārlietu ministrijai.
Gaisa spēki pārbauda iesniegto informāciju un, ja nav konstatēti
apstākļi, kas varētu apdraudēt Latvijas Republikas gaisa telpas
drošību, atbilstoši kompetencei sniedz atzinumu Ārlietu
ministrijai un informē Civilās aviācijas
administrāciju.
Ārlietu ministrija pēc Civilās aviācijas administrācijas atzinuma
un Gaisa spēku atzinuma saņemšanas pieņem lēmumu par lidojuma
atļaujas izsniegšanu vai atteikumu izsniegt lidojuma atļauju un
diplomātiskā ceļā nosūta to publisko tiesību subjektam.
Par spēku zaudējušiem atzīti Ministru kabineta 2004.gada
19.oktobra noteikumi Nr.882 “Kārtība, kādā starptautisko publisko
tiesību subjektiem piešķir atļauju izmantot Latvijas gaisa telpu
lidojumiem ar militārajām vajadzībām paredzētajiem ārvalstu gaisa
kuģiem”.
Pieņemti “Noteikumi par
ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu samaksas kārtību un
apmēru”.
Ja bērns ievietots valsts finansētā bērnu
aprūpes iestādē, samaksu par pakalpojumu pieprasa Sociālo
pakalpojumu pārvalde (pārvalde). Ja bērns ievietots pašvaldības
finansētā bērnu aprūpes iestādē vai audžuģimenē, samaksu par
pakalpojumu pieprasa pašvaldība.
Samaksu par bērnam sniegto pakalpojumu pārvalde vai pašvaldība
pieprasa vienādās daļās no abiem vecākiem, kuriem atņemtas
aprūpes vai aizgādības tiesības. Maksimālais samaksas apmērs
nedrīkst pārsniegt valstī noteiktās vidējās izmaksas apmēru viena
bērna uzturēšanai (bez kapitālieguldījumiem un humānās
palīdzības) bērnu aprūpes iestādē.
Vidējās izmaksas apmēru viena bērna uzturēšanai bērnu aprūpes
iestādē aprēķina pārvalde par laikposmu no kārtējā gada 1.jūlija
līdz nākamā gada 30.jūnijam, pamatojoties uz valsts statistikas
pārskata kopsavilkumā par bērnu aprūpes iestāžu darbu noteikto
vidējo izmaksu valstī viena bērna uzturēšanai (bez
kapitālieguldījumiem un humānās palīdzības) bērnu aprūpes
iestādē.
Pārvalde 10 dienu laikā pēc mēneša vidējo izmaksu valstī viena
bērna uzturēšanai aprēķināšanas, bet ne vēlāk kā līdz kārtējā
gada 15.jūnijam informē pašvaldības par noteikto vidējo mēneša
maksu nākamajam maksāšanas periodam. Attiecīgo informāciju
publicē laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Samaksas apmēru par bērnam sniegto pakalpojumu bērnu aprūpes
iestādē, kurā bērns ir ievietots, pārvalde vai pašvaldība nosaka,
pamatojoties uz valstī noteiktās vidējās mēneša izmaksas apmēru
viena bērna uzturēšanai, bet nepārsniedzot šajos noteikumos
minēto apmēru.
Samaksas apmēru par bērna aprūpi audžuģimenē veido pašvaldības
izmaksātais pabalsts bērna uzturam un pabalsts apģērba un mīkstā
inventāra iegādei.
Norēķinu periods ir mēnesis. Par nepilnu mēnesi, kurā bērns
atradies ārpusģimenes aprūpē, norēķinu periods atbilst
faktiskajam dienu skaitam.
Samaksu par bērnam sniegto pakalpojumu bērnu aprūpes iestādē
ieskaita valsts pamatbudžeta ieņēmumos, ja bērns ievietots valsts
finansētā bērnu aprūpes iestādē. Samaksu par bērnam sniegto
pakalpojumu bērnu aprūpes iestādē ieskaita pašvaldības bankas
norēķinu kontā, ja bērns ievietots pašvaldības finansētā bērnu
aprūpes iestādē vai audžuģimenē.
Pārvalde vai pašvaldība 10 dienu laikā pēc bērna
ievietošanas bērnu aprūpes iestādē vai audžuģimenē vecākiem
nosūta rēķinu par pakalpojuma samaksu.
Ja vecāki, kuriem ir atņemtas aprūpes tiesības, aktīvi iesaistās
savu problēmu risināšanā, kuras bija par pamatu aprūpes tiesību
atņemšanai, pārvalde vai pašvaldība nepieprasa no vecākiem maksu
par pakalpojumu.
Pieņemts rīkojums “Par
uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā”, kurā
iekļauti 729 pilsonības pretendenti, tajā skaitā 67 viņu
nepilngadīgie bērni.
No 662 pilsonības pretendentiem 70% ir krievi, 10% – ukraiņi, 10%
– baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
15% pilsonības pretendentu ir pamata, 59% – vidējā, 24% –
augstākā izglītība.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 99
609personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3 016; 1997.gadā – 2
992; 1998.gadā – 4 439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 13 625 personas.
Pieņemti noteikumi “Noteikumi
par zvērinātu notāru eksāmena kārtību”, kuri nosaka zvērinātu
notāru eksāmena kārtību. Eksāmena uzdevums ir noteikt zvērināta
notāra amata pretendenta zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas
zvērināta notāra profesionālās darbības veikšanai.
Latvijas Zvērinātu notāru padome ir atbildīga par eksāmena
organizāciju un tā tehnisko nodrošinājumu. Latvijas Zvērinātu
notāru padome par eksāmena vietu un laiku informē pretendentus
vismaz trīs dienas pirms eksāmena dienas.
Eksāmenu pieņem ar tieslietu ministra rīkojumu apstiprinātā
eksāmena komisija. Komisijas sekretāra pienākumus pilda Latvijas
Zvērinātu notāru padomes nozīmēta persona. Eksāmenu var uzsākt un
tas uzskatāms par notikušu, ja komisijas darbā piedalās ne mazāk
par divām trešdaļām komisijas locekļu, ieskaitot komisijas
priekšsēdētāju.
Komisijas sēdes ir slēgtas. Informācija, kas saistīta ar eksāmena
darbu novērtēšanas procesu, ir uzskatāma par ierobežotas
pieejamības informāciju. Ar šādiem materiāliem var iepazīties
tikai ar komisijas priekšsēdētāja rakstveida atļauju.
Eksāmens noris divās daļās: eksāmena pirmajā daļā rakstveidā
pārbauda pretendenta praktiskās zināšanas un iemaņas dokumentu
projektu sastādīšanā; eksāmena otrajā daļā mutiski tiek
pārbaudītas pretendenta teorētiskās zināšanas. Pretendentam otrās
daļas ietvaros ir jāatbild uz diviem teorijas jautājumiem un
jāatrisina viens prakses jautājums (kāzuss).
Kārtojot eksāmena pirmo daļu, pretendentam ir tiesības izmantot
visus līdzpaņemtos vai komisijas izsniegtos normatīvos aktus,
kuriem nav pievienoti komentāri. Kārtojot eksāmena otro daļu,
pretendentam nav tiesību izmantot palīglīdzekļus. Gadījumos, kad
pretendents eksāmena laikā izmanto palīglīdzekļus (tai skaitā
telekomunikāciju un citus saziņas līdzekļus, elektroniskās
piezīmju grāmatiņas u.tml.), kurus nav atļauts izmantot, kā arī
traucē citus pretendentus vai nestrādā patstāvīgi, komisijas
priekšsēdētājs izraida pretendentu no eksāmena norises telpas un
tiek uzskatīts, ka viņš ir ieguvis nesekmīgu novērtējumu.
Galīgā eksāmena atzīme tiek noteikta, summējot pretendenta
rakstiskās atbildes vidējo novērtējumu ar mutiskās atbildes
vidējo novērtējumu un iegūto skaitli izdalot ar divi. Komisija ar
balsu vairākumu pieņem lēmumu par pretendenta galīgās atzīmes
apstiprināšanu. Balsīm daloties, komisijas priekšsēdētāja balss
ir izšķirošā.
Pretendentiem ir tiesības trīs dienu laikā no eksāmena rezultātu
paziņošanas dienas iesniegt Tieslietu ministrijas valsts
sekretāram motivētu rakstisku sūdzību par eksāmena laikā
pieļautajiem eksaminācijas kārtības pārkāpumiem, kas varēja
ietekmēt eksāmena atsevišķu vērtējumu vai vērtējumu kopumā.
Pieņemts rīkojums “Par
Starptautisko konvenciju par kodolterorisma apkarošanu”.
Ministru kabinets atbalstīja 2005.gada 13.aprīļa Starptautisko
konvenciju par kodolterorisma apkarošanu (Konvencija).
Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Ģenerālā asambleja ar
2005.gada 13.aprīļa rezolūciju apstiprināja Starptautisko
konvenciju par kodolterorisma apkarošanu, tādējādi pabeidzot
Ad hoc komitejas darbu.
ANO Ģenerālā asambleja ar 1996.gada 17.decembra rezolūciju
izveidoja Ad hoc komiteju, kuras galvenais uzdevums bija
izstrādāt starptautisku konvenciju par teroristu spridzināšanas
aktu apkarošanu, kā arī starptautisko konvenciju par
kodolterorisma apkarošanu, lai tādējādi papildinātu tolaik spēkā
esošos starptautiskos instrumentus terorisma apkarošanas jomā.
Ad hoc komiteja ir izstrādājusi vairākas konvencijas, tajā
skaitā Starptautisko konvenciju par cīņu pret teroristu
rīkotajiem sprādzieniem, Starptautisko konvenciju par cīņu pret
terorisma finansēšanu (abas minētās konvencijas jau ratificētas
Saeimā), kā arī Starptautisko konvenciju par kodolterorisma
apkarošanu, kas tiks atvērta parakstīšanai 2005.gada 14.septembrī
Ņujorkā.
Konvencija paredz tās dalībvalstīm pienākumu kriminalizēt
Konvencijā minētos nodarījumus, piemēram, radioaktīvo materiālu
nelikumīgu glabāšanu ar nolūku radīt nopietnus miesas bojājumus
cilvēkiem vai izraisīt to nāvi, vai radīt nopietnu kaitējumu
īpašumam, radioaktīvo materiālu nelikumīgu izmantošanu ar tādu
pašu nolūku vai nolūkā piespiest fizisku, juridisku personu,
valsti vai starptautisku organizāciju veikt noteiktas darbības
vai atturēties no tām u. tml.
Ne visas Konvencijā minētās darbības ir kriminalizētas Latvijas
normatīvajos aktos, tāpēc Iekšlietu ministrija plāno izvērtēt
nepieciešamību izdarīt grozījumus attiecīgajos normatīvajos
aktos, lai ieviestu Konvencijā paredzētās saistības. Tomēr
Konvencijas parakstīšana jau 2005.gada 14.septembrī ļautu parādīt
Latvijas apņemšanos cīnīties pret jebkura veida terorismu.
Ir paredzēts, ka Konvenciju parakstīs ārlietu ministrs Artis
Pabriks, ņemot dalību ANO Ģenerālās asamblejas sēdē
Ņujorkā.
Iekšlietu ministrijai uzdots pēc Konvencijas parakstīšanas
izvērtēt, kādus grozījumus nepieciešams izdarīt citos
normatīvajos aktos, lai ieviestu Konvencijā paredzētās saistības,
sagatavot likumprojektu par Konvencijas apstiprināšanu un
attiecīgos tiesību aktu projektus un četru mēnešu laikā iesniegt
Ministru kabinetā.
Pieņemti noteikumi “Bīstamo
kravu pārvadājumu noteikumi”, kuri nosaka kārtību, kādā veic
bīstamo kravu starptautiskos un iekšzemes pārvadājumus ar
autotransportu.
Bīstamās kravas saskaņā ar Latvijas Republikai saistošo Eiropas
valstu nolīgumu par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem
ar autotransportu (ADR nolīgums) iedala šādās klasēs: sprāgstošas
vielas un izstrādājumi – 1.klase; gāzes –
2.klase; uzliesmojoši šķidrumi – 3.klase; uzliesmojošas
cietas vielas, pašreaģējošas vielas un cietas desensibilizētas
sprāgstvielas – 4.1.klase; pašuzliesmojošas vielas –
4.2.klase; vielas, kas saskarē ar ūdeni izdala uzliesmojošas
gāzes, – 4.3.klase; oksidējošas vielas – 5.1.klase; organiskie
peroksīdi – 5.2.klase; indīgas vielas –
6.1.klase; infekciozas vielas – 6.2.klase; radioaktīvi
materiāli – 7.klase; korozīvas vielas –
8.klase; pārējās bīstamās vielas un izstrādājumi –
9.klase.
Bīstamo kravu starptautiskos un iekšzemes pārvadājumus veic
atbilstoši ADR nolīguma prasībām.
Radioaktīvos materiālus (7.klase) pārvadā atbilstoši radiācijas
drošību un kodoldrošību reglamentējošo normatīvo aktu prasībām.
Bīstamos atkritumus pārvadā atbilstoši atkritumu apsaimniekošanu
reglamentējošo normatīvo aktu prasībām.
Tukšu, neattīrītu iepakojumu un cisternu, kurā atradusies bīstamā
krava, pārvadā, ievērojot tās ADR nolīguma prasības, kādas
paredzētas attiecīgās bīstamās kravas pārvadāšanai.
Tukšu, atbilstoši tehniskajām prasībām no bīstamās kravas
attīrītu iepakojumu un cisternu pārvadā kā parastu kravu, kuras
pārvadāšanu nereglamentē ADR nolīguma prasības.
Veicot bīstamo kravu pārvadājumus, nepieciešama bīstamu kravu
pārvadāšanai paredzēto transportlīdzekļu vadītāja apliecība
(izņemot gadījumus, ja kravu pārvadā atbilstoši ADR nolīguma
1.1.3.apakšpunktā minētajiem nosacījumiem).
Bīstamu kravu pārvadāšanai paredzēto transportlīdzekļu vadītāja
apliecību izsniedz Ceļu satiksmes drošības direkcija saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par bīstamu kravu pārvadāšanai paredzēto
transportlīdzekļu vadītāju kvalifikācijas iegūšanas kārtību un
vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas
kārtību.
ADR nolīguma 9.nodaļā minētais noteiktu bīstamo vielu pārvadājoša
transportlīdzekļa atbilstības sertifikāts (turpmāk – ADR
sertifikāts) nepieciešams autocisternai, transportlīdzeklim ar
noņemamu cisternu un baterijtransportlīdzeklim, ja to ietilpība
pārsniedz 1 m3, transportlīdzeklim ar
cisternkonteineru, portatīvo cisternu vai daudzelementu gāzes
konteineru, ja to individuālā ietilpība pārsniedz 3
m3, transportlīdzeklim, kas pārvadā 1.klases bīstamo
kravu, kā arī šādu veidu piekabju (puspiekabju) vilcējam.
Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem ADR sertifikātu izsniedz
Ceļu satiksmes drošības direkcija saskaņā ar ADR nolīguma
prasībām un normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļa tehnisko
apskati un kontroli uz ceļiem. Pirms ADR sertifikāta
izsniegšanas Ceļu satiksmes drošības direkcija pārbauda, vai
bīstamo vielu pārvadājoša transportlīdzekļa cisterna, uz kuru
attiecināmas likuma “Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību”
prasības, ir reģistrēta Valsts darba inspekcijā un vai attiecībā
uz to ir izsniegts likumā “Par bīstamo iekārtu tehnisko
uzraudzību” noteiktā kārtībā atzītas inspicēšanas institūcijas
pārbaudes protokols.
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 1994.gada 21.novembra Direktīvas Nr.94/55/EK par
dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz bīstamo kravu
pārvadāšanu pa autoceļiem;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 10.oktobra
Direktīvas Nr.2000/61/EK, ar ko groza Padomes Direktīvu
Nr.94/55/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz
bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem;
3) Komisijas 2001.gada 29.janvāra Direktīvas Nr.2001/7/EK,
ar ko trešo reizi tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Direktīvu
Nr.94/55/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz
bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem;
4) Komisijas 2003.gada 7.aprīļa Direktīvas Nr.2003/28/EK, ar
ko ceturto reizi tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Direktīvu
Nr.94/55/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz
bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem;
5) Komisijas 2004.gada 9.decembra Direktīvas Nr.2004/111/EK,
ar ko piekto reizi tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Direktīvu
Nr.94/55/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz
bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs
Par grozījumiem kārtībā, kādā izvēlas un iesaka tiesai maksātnespējas administratorus
Valdība otrdien,6.septembrī,
atbalstīja grozījumu izdarīšanu Ministru kabineta noteikumos
par kārtību, kādā valsts aģentūra “Maksātnespējas administrācija”
izvēlas un iesaka tiesai maksātnespējas procesa administratora
kandidātu.
Līdz ar to ir novērsta iespēja, ka maksātnespējas procesa
administratori no pretendentu sarakstiem var izstāties un
iestāties jebkurā laikā un izstāšanās/iestāšanas reižu skaits ir
neierobežots.
Tieslietu ministre Solvita Āboltiņa pauž gandarījumu, ka
operatīvi ir izdevies novērst nepilnības normatīvajos aktos, kas
ļāva apiet nejaušības principu maksātnespējas procesa
administratoru izvēlē.
Saskaņā ar izdarītajiem grozījumiem Ministru kabineta noteikumos
maksātnespējas procesa administrators vairs nevar izstāties no
administratoru pretendentu saraksta, pirms viņš nav rakstiski
vienojies ar valsts aģentūru “Maksātnespējas administrācija” par
to, lai izbeigtu sadarbības līgumu par individuālā koda
piešķiršanu, ko maksātnespējas procesa administrators izmanto kā
paraksta ekvivalentu elektroniski iesniegtajos dokumentos valsts
aģentūrai “Maksātnespējas administrācija”.
Ja maksātnespējas procesa administrators vēlēsies iestāties
pretendentu sarakstā, viņam ar valsts aģentūru “Maksātnespējas
administrācija” būs jānoslēdz jauns sadarbības līgums par
individuālā koda piešķiršanu.
Tieslietu ministre Solvita Āboltiņa jau iepriekš ir izdarījusi
grozījumus tieslietu ministra 2002.gada 16.decembrī izdotajā
apgabaltiesu un rajonu (pilsētu) tiesu lietvedības instrukcijā,
nosakot, ka maksātnespējas lietās tiesneša palīgs lēmumu
norakstus vienas dienas laikā pēc to pieņemšanas nosūta pa faksu
valsts administrācijai “Maksātnespējas administrācija”.
Lietvedības instrukcijā ministre ir noteikusi precīzus termiņus
arī citu tiesas nolēmumu norakstu nosūtīšanai valsts aģentūrai
“Maksātnespējas administrācija”.
Priekšlikumu izdarīt attiecīgos grozījumus Ministru kabineta
noteikumos un tiesu lietvedības instrukcijā izteica valsts
aģentūra “Maksātnespējas administrācija” pēc tam, kad bija
izvērtējusi notikumus saistībā ar a/s “Kaija” administratora
atcelšanu no amata un jaunā administratora amata kandidāta
izvēli. Tieslietu ministre vērsās Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā (KNAB) ar lūgumu izvērtēt Rīgas apgabaltiesas
tiesneša un divu maksātnespējas procesa administratoru rīcības
tiesiskumu.
Sandris Sabajevs, tieslietu ministres preses sekretārs
Par zaudējumu aprēķināšanu saistībā ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem postījumiem
Otrdien, 6.septembrī, Ministru
kabineta (MK) sēdē tika akceptēti grozījumi Ministru kabineta
2001.gada 31.jūlija noteikumos Nr.345 “Kārtība, kādā zemes
lietotājiem nosakāmi zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši
aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku
nodarītiem būtiskiem postījumiem”.
Vides ministrijas izstrādātais MK noteikumu grozījumu projekts
paredz precizēt kārtību situācijās, kad postījumi nodarīti
pavasara migrācijas laikā. Saskaņā ar tiem zaudējumu aprēķināšana
konkrētā situācijā tiks veikta pirms ražas novākšanas.
Izstrādātie grozījumi arī nosaka stingrākas prasības zaudējumu
kompensācijas pieprasītājiem. Plānots, ka kompensācija netiks
noteikta tiem, kas nav ievērojuši lauksaimniecību regulējošajos
normatīvajos aktos noteiktās prasības. Tāpat kompensāciju
nesaņems pieprasītāji, kas par šo pašu lauksaimniecības zemes
platību saņem Eiropas Savienības platību maksājumus.
Sagatavotajā noteikumu projektā paredzēts precizēt arī atbildīgo
vides aizsardzības institūciju nosaukumus.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa
Par grozījumiem noteikumos par azbesta šķiedru saturošu materiālu lietošanas ierobežojumiem
Otrdien, 6.septembrī, Ministru
kabineta (MK) sēdē tika akceptēts MK noteikumu projekts
”Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 25.aprīļa noteikumos
Nr.158 “Noteikumi par bīstamo ķīmisko vielu un bīstamo ķīmisko
produktu lietošanas un tirdzniecības ierobežojumiem un
aizliegumiem””.
Kā jau iepriekš ziņots, pēc vides ministra Raimonda Vējoņa
iniciatīvas izstrādātais MK noteikumu grozījumu projekts paredz
azbesta šķiedru saturošus materiālus (piemēram, šīfera jumtu
segumus), kas iebūvēti un/vai nodoti ekspluatācijā pirms
2001.gada 1.janvāra, atļaut ekspluatēt līdz to darbības beigām,
nenosakot to nomaiņas termiņu.
MK noteikumi Nr.158, kas šobrīd regulē azbesta šķiedru saturošo
materiālu lietošanas un tirdzniecības ierobežojumus Latvijā, tika
izstrādāti 2000.gadā.
Šie noteikumi pēdējā laikā ir ieguvuši plašu skanējumu
sabiedrībā. Pēc ekspertu aplēsēm, Latvijā ir aptuveni 1,5 līdz 2
miljoni kvadrātmetru azbesta cementa plākšņu (šīfera) jumta
segumu. Tā kā jumta seguma nomaiņas izdevumi ir jāsedz ēkas
īpašniekiem, ir nepieciešami ievērojami materiālie resursi ne
tikai jumta seguma nomaiņai, bet arī šīfera nodošanai
apglabāšanai tam speciāli paredzētās vietās.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa
Par ierobežojumiem darbībās ar ozona slāni noārdošām vielām un fluorētām siltumnīcefekta gāzēm
Otrdien, 6.septembrī, Ministru
kabinets pieņēma “Noteikumus par ozona slāni noārdošām vielām un
fluorētām siltumnīcas efekta gāzēm, kas ir aukstuma
aģenti”.
Noteikumi nosaka īpašus ierobežojumus darbībām ar ozona slāni
noārdošām vielām un īpašus ierobežojumus darbībām ar fluorētām
siltumnīcefekta gāzēm, kas ir aukstuma aģenti. Noteikumi arī
nosaka īpašas vides prasības, veicot piesārņojošas darbības
stacionāro un mobilo aukstuma iekārtu apsaimniekošanā.
Turpmāk komersantiem un iestādēm, kas izmanto ozona slāni
noārdošās vielas vai aukstuma aģentus, katru gadu līdz
1.februārim Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūrā
būs jāiesniedz pārskats par iepriekšējā gadā veiktajām darbībām
ar aukstuma aģentiem vai ozona slāni noārdošām vielām.
Lai nodrošinātu aukstuma aģentu noplūžu kontroli un novēršanu,
noteikumos atrunāta aukstuma aģentu uzglabāšana un
transportēšana, apsaimniekošana, plānotās noplūžu pārbaudes, kā
arī speciālistu sertificēšanas kārtība, kā arī licencēšanas
nosacījumi komersantiem, kas nodarbojas ar aukstuma aģentiem
(ieskaitot siltumnīcefekta gāzes).
Noteikumi stāsies spēkā ar 2006.gada 1.janvāri.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa