Ministru kabineta noteikumi Nr.674
Rīgā 2005.gada 6.septembrī (prot. Nr.50 21.§)
Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi
Izdoti saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 12.panta piekto daļu
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā veic bīstamo kravu starptautiskos un iekšzemes pārvadājumus ar autotransportu.
2. Bīstamās kravas saskaņā ar Latvijas Republikai saistošo Eiropas valstu nolīgumu par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (turpmāk — ADR nolīgums) iedala šādās klasēs:
2.1. sprāgstošas vielas un izstrādājumi — 1.klase;
2.2. gāzes — 2.klase;
2.3. uzliesmojoši šķidrumi — 3.klase;
2.4. uzliesmojošas cietas vielas, pašreaģējošas vielas un cietas desensibilizētas sprāgstvielas — 4.1.klase;
2.5. pašuzliesmojošas vielas — 4.2.klase;
2.6. vielas, kas saskarē ar ūdeni izdala uzliesmojošas gāzes, — 4.3.klase;
2.7. oksidējošas vielas — 5.1.klase;
2.8. organiskie peroksīdi — 5.2.klase;
2.9. indīgas vielas — 6.1.klase;
2.10. infekciozas vielas — 6.2.klase;
2.11. radioaktīvi materiāli — 7.klase;
2.12. korozīvas vielas — 8.klase;
2.13. pārējās bīstamās vielas un izstrādājumi — 9.klase.
3. Bīstamo kravu starptautiskos un iekšzemes pārvadājumus veic atbilstoši ADR nolīguma prasībām.
4. Radioaktīvos materiālus (7.klase) pārvadā atbilstoši radiācijas drošību un kodoldrošību reglamentējošo normatīvo aktu prasībām. Bīstamos atkritumus pārvadā atbilstoši atkritumu apsaimniekošanu reglamentējošo normatīvo aktu prasībām.
5. Tukšu, neattīrītu iepakojumu un cisternu, kurā atradusies bīstamā krava, pārvadā, ievērojot tās ADR nolīguma prasības, kādas paredzētas attiecīgās bīstamās kravas pārvadāšanai.
6. Tukšu, atbilstoši tehniskajām prasībām no bīstamās kravas attīrītu iepakojumu un cisternu pārvadā kā parastu kravu, kuras pārvadāšanu nereglamentē ADR nolīguma prasības.
7. Veicot bīstamo kravu pārvadājumus, nepieciešama bīstamu kravu pārvadāšanai paredzēto transportlīdzekļu vadītāja apliecība (izņemot gadījumus, ja kravu pārvadā atbilstoši ADR nolīguma 1.1.3.apakšpunktā minētajiem nosacījumiem).
8. Bīstamu kravu pārvadāšanai paredzēto transportlīdzekļu vadītāja apliecību izsniedz Ceļu satiksmes drošības direkcija saskaņā ar normatīvajiem aktiem par bīstamu kravu pārvadāšanai paredzēto transportlīdzekļu vadītāju kvalifikācijas iegūšanas kārtību un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtību.
9. ADR nolīguma 9.nodaļā minētais noteiktu bīstamo vielu pārvadājoša transportlīdzekļa atbilstības sertifikāts (turpmāk — ADR sertifikāts) nepieciešams autocisternai, transportlīdzeklim ar noņemamu cisternu un baterijtransportlīdzeklim, ja to ietilpība pārsniedz 1 m3, transportlīdzeklim ar cisternkonteineru, portatīvo cisternu vai daudzelementu gāzes konteineru, ja to individuālā ietilpība pārsniedz 3 m3, transportlīdzeklim, kas pārvadā 1.klases bīstamo kravu, kā arī šādu veidu piekabju (puspiekabju) vilcējam.
10. Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem ADR sertifikātu izsniedz Ceļu satiksmes drošības direkcija saskaņā ar ADR nolīguma prasībām un normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļa tehnisko apskati un kontroli uz ceļiem.
11. Pirms ADR sertifikāta izsniegšanas Ceļu satiksmes drošības direkcija pārbauda, vai bīstamo vielu pārvadājoša transportlīdzekļa cisterna, uz kuru attiecināmas likuma “Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību” prasības, ir reģistrēta Valsts darba inspekcijā un vai attiecībā uz to ir izsniegts likumā “Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību” noteiktā kārtībā atzītas inspicēšanas institūcijas pārbaudes protokols.
12. Šo noteikumu 7.punktā minētā prasība attiecībā uz transportlīdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kg un kuri pārvadā 2., 3., 4.1., 4.2., 4.3., 5.1., 5.2., 6.1., 6.2., 8. un 9.klases bīstamās kravas, stājas spēkā ar 2007.gada 1.janvāri.
13. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2003.gada 5.augusta noteikumus Nr.435 “Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi” (Latvijas Vēstnesis, 2003, 112.nr.).
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 1994.gada 21.novembra Direktīvas Nr.94/55/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 10.oktobra Direktīvas Nr.2000/61/EK, ar ko groza Padomes Direktīvu Nr.94/55/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem;
3) Komisijas 2001.gada 29.janvāra Direktīvas Nr.2001/7/EK, ar ko trešo reizi tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Direktīvu Nr.94/55/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem;
4) Komisijas 2003.gada 7.aprīļa Direktīvas Nr.2003/28/EK, ar ko ceturto reizi tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Direktīvu Nr.94/55/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem;
5) Komisijas 2004.gada 9.decembra Direktīvas Nr.2004/111/EK, ar ko piekto reizi tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Direktīvu Nr.94/55/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 10.septembri.