Quo vadis, “Solidaritāte”?
Nobeigums. Sākums – “LV”, 08.09.2005.
|
Samērā oficiālās aprindās Rietumos
dominēja uzskats, ka ir svarīgi, kas notiek Maskavā, nevis
Polijā. Lielākais atbalsts un izpratne, iespējams, pateicoties
toreiz augsta ranga poļu izcelsmes amatpersonai Zbigņevam
Bžezinskim, nāca no ASV.
Z.Bžezinskis konferencē atgādināja, ka PSRS un PSKP 70.gados bija
liels un šķietami neizkustināms, nepārvarams spēks pasaulē. Tieši
poļi nometa izaicinājuma cimdu sarkanajam lācim un pierādīja
neticīgajai Rietumeiropai, ka šajā pēckara novilkto robežu un
uztiepto iekārtu sastindzinātajā pasaulē kardinālas pārmaiņas ir
iespējamas. “Solidaritāte” un tās panākumi palīdzēja atmodināt un
izmainīt rietumeiropiešu – gan intelektuāļu, gan vienkāršo
cilvēku – prātus un, galvenais, atgūt spēju būt solidāriem ar
citiem. “Solidaritāte” kļuva par katalizatoru visām citām
atbrīvošanās kustībām Eiropā.
Runājot par 20.gs. atstātajiem nospiedumiem nākotnei, vairāki
runātāji akcentēja, ka divdesmitais paliks atmiņā ne tikai ar
gaišo – “Solidaritātes” seju, bet arī ar to, ka nekas
necilvēcīgs cilvēkiem nav svešs, sākot ar Aušvici un beidzot ar
Kolimu. Vēsturnieks J.Eislers kā trīs galvenās kustības, kas
izmainīja Eiropas domāšanu pēc 1945.gada, min zaļo kustību
– ekoloģismu (līdz karam sabiedrība neaizdomājās par koku
izciršanu vai dzīvnieku saudzēšanu), feminismu un poļu
“Solidaritāti”.
Kāpēc, kā un kur radās “Solidaritāte”
Pamatā tā bija strādnieku kustība,
tomēr lielu lomu tajā uzņēmās arī poļu intelektuāļi. Prasībām par
materiālā stāvokļa uzlabošanu (cenu kāpums pārtikas precēm un to
pazušana no veikalu plauktiem) klāt bija ideja par garīgo
brīvību. Streikus pilsētās pavadīja Čenstohovas Dievmātes Marijas
svētbildes kopijas ceļošana no draudzes uz draudzi pa visu
Poliju. Vara no šīs garīgās pretestības akcijas baidījās. Par to
liecina Dievmātes svētbildes atņemšana kādā no tās ceļojuma
posmiem. Poļos tas izraisīja vēl jo lielāku pretestību, smējās,
ka komunisti domājas arestējuši pašu Dievmāti. Akcija turpinājās
ar vēl lielāku spēku, no draudzes uz draudzi tika nests tukšs
svētbildes rāmis. Varbūt tieši abu – garīgo un laicīgo – prasību
līdzsvars bija “Solidaritātes” veiksmes pamatā.
Kāpēc “Solidaritātes” kustība sākotnēji radās un visspēcīgākā
bija Gdaņskā un Šcecinā, nevis, teiksim, Varšavā vai Krakovā vai
kur citur? Latvijas vēstnieks Polijā Alberts Sarkanis minēja, ka
šķiet, tas bijis kinorežisors K.Zanusi, kas teicis, ka šajās
pirms kara Vācijai piederošajās pilsētās pēc kara uz dzīvi
apmetās no Rietumukrainas un Viļņas apgabala pārcēlušies poļi,
kas 1939. un 1940.gadā jau paspēja izbaudīt padomju dzīves
jaukumus un ciest no komunistiem. Viņos bija sakrājies naids,
citās vietās Polijā drīzāk bija neizpratne, jautājumi un
apjukums. Gdaņskas vojevodistes partijas komitejas pirmais
sekretārs Tadeušs Fišbahs pats bija cēlies no Ļvovas, arī viņš
saprata, ka ar strādniekiem jārunā, ne jāšauj. T.Fišbaha
nosvērtība un atvērtība attiecībās ar “Solidaritāti” 1980. un
1981.gadā bija ļoti nozīmīga. Par to viņu tautā joprojām ciena un
mīl. Uz ielas Gdaņskā T.Fišbahs nevarēja paiet ne pārdesmit
metru, kad kāds no garāmgājējiem viņam nepaspiestu roku vai
neuzrunātu.
Metamorfozes
1980.gada vasarā daudziem poļiem
vēl bija vieglu panākumu eiforija, jo L.Valensam – kustības
līderim – izdevās panākt vienošanos par valdības atbalstu 21
streikotāju punktam. 1981.gadā Vojceha Jaruzeļska ievestais
karastāvoklis atsvieda “Solidaritātes” ieguvumus atpakaļ. Likās,
zaudēts viss, vairāki no komunistiskās partijas biedriem, kas
1980.gadā svinīgi sadedzināja partijas biedru kartes vai
demonstratīvi paziņoja par izstāšanos, 1981. vai 1984.gadā
publiski nožēloja grēkus un prasījās partijā atpakaļ, bet
1989.gadā dedzināja kartes atkal. Bija “Solidaritātes” biedru
vajāšanas, apcietināšanas, pagrīdes cīņa un ne tikai pagrīdes
cīņa. Jau 1982.gada 1.maija demonstrācijā strādnieki pacēla
plakātus ar uzrakstu “Solidarnosc”. Tajā pašā laikā nevar
neredzēt, ka pašlaik un varbūt jau ilgāku laiku “Solidaritātē” ir
iekšēja krīze. Daļa kustībnieku uzskata, ka 1981.gadā L.Valensa
nevajadzīgi piekāpās, bija pārlieku mīksts attiecībās pret
oficiālo varu. Vēl citi domā, ka L.Valensa, īpaši pēc pabūšanas
Polijas prezidenta amatā, ir pārlieku koncentrējies uz savu
personisko lomu “Solidaritātes” kustībā. Gdaņskas taksists teica,
tautai nepatīkot, ka Lehs Valensa visur sakot: es, es,
es.
“Solidaritātes” biedru noslāņošanos varēja manīt arī pašā
konferencē. Centrā bija L.Valensa, prof. B.Geremeks
(“Solidaritātes” “smadzenes”), vēl daži. Starpbrīdī foajē ciešā
aplī bija sastājušies “Solidaritātes” bijušie biedri, viņu vidū
ne L.Valensu, ne B.Geremku nemanīja. Kritiskas piezīmes
konferences vadībai tika veltītas arī par “Solidaritātes”
kustības biedru sieviešu ignorēšanu. Kādreiz viņas bija tik
svarīgas – Anna Valentinoviča, Alīna Peņkovska, Joanna Gvjazda,
arī L.Valensas ideju atbalstītāja, tagadējā Polijas vēstniece
Vatikānā Hanna Suhocka, kas 1990.gadā neilgu laiku bija Polijas
premjerministre, u.c. Taču, neraugoties uz šīm dažām kritiskām
pusēm, “Solidaritātes” iekšējais enerģētiskais spēks nav zudis
un, šķiet, vēl var lieti kalpot Eiropas nākotnei.
Skats uz Eiropu mūsdienās un nākotnē
Tipogrāfiskās iekārtas, cita
materiāla palīdzība no “Solidaritātes” 1990.gada sākumā un vēlāk
pārceļoja uz Lietuvu un Ukrainu. 1991.gada krīzes laikā
“Sajūdis” un V.Landsberģis, sazinoties ar “Solidaritāti”,
lūdza atbalstu vajadzības gadījumā izveidot Polijā Lietuvas
valdību trimdā. “Solidaritātes” piemērs ietekmēja ne tikai
PSRS republikas un Austrumeiropas zemes, bet arī arodbiedrību
kustību Rietumeiropā (īpaši itāļiem palīdzēja atjēgties no
pārliekā sarkanuma un kreisuma) un pat Japānā.
Konferencē, runājot par pasaules politiku, kritiku no vairākiem
referentiem izpelnījās ANO, kas, piemēram, pēc L.Valensas domām,
bija noderīga un vajadzīga iepriekšējiem laikiem, bet tagad tā
būtu kardināli jāmaina. Cilvēktiesību aktīvists S.Kovaļovs
(Krievija) runāja par to, ka ANO aizstāv valstu, ne pilsoņu
tiesības un intereses, kas nav viens un tas pats. Tika kritizētas
arī pašreizējās ES prioritātes un attieksme pret ierindas
cilvēku. – Nedrīkstētu pieļaut, ka 10% cilvēku pieder 90%
līdzekļu. Eiropas konstitūcijā dominē tirgus, tikumība paliek
katra personiskā lieta. Balstoties uz iepriekšējo pieredzi,
jāveido jauna – Eiropas solidaritāte, kurā būtu viens ar otru, ne
viens pret otru (Polijas prezidents A.Kvasņevskis). Nav patiesas
brīvības bez solidaritātes (Eiropas Komisijas priekšsēdētājs Žozē
Manuels Barrozu). Serbijas pārstāvji pauda savu norūpētību par
vienpusējo interesi ES austrumu robežu nostiprināšanā un rietumu
robežu jautājuma ignoranci, kas Balkānu reģionu padara par melnu
bedri. Ir jāizšķiras starp diviem: Eiropas balkanizācija vai
Balkānu eiropeizācija, trešā varianta nav.
Bijusī ASV valsts sekretāre M.Olbraita, runājot par
globalizācijas politikas plusiem, vienlaikus uzsvēra arī šīs
politikas lielos mīnusus – augošo protekcionismu un korupciju. –
“Korumpētie ierēdņi diskreditē demokrātiju. Demokrātija nedrīkst
kļūt par sava labuma sagrābšanas simbolu.” Vēl asākus vārdus
pašreizējai demokrātijai veltīja Krievijas cilvēktiesību
aktīvists S.Kovaļovs: “Ja ASV valsts sekretārs Pauels teic, ka
Maskavā progresē demokrātija, tad viņš vai nu ir muļķis, vai
melis. Ja Rietumu politiķi respektē bijušo KGB virsnieku, kas
paziņo, ka lepojas ar savu KGB pagātni, tas ir tikpat kā bijušais
gestapo virsnieks paziņotu par to kā par lepnumu savā
biogrāfijā.”
1972.gadā akadēmiķis Andrejs Saharovs piedāvāja starpvalstu
institūtus papildināt ar pilsoniskas sabiedrības institūtiem, tas
– pēc S.Kovaļova domām – varētu lietas griezt par labu. Pasaules
sabiedrībai, ja valstu līmenī tas nenotiek, ir jācīnās pret
Čečenijā notiekošo genocīdu. To – S.Kovaļova uzskatā – var
izdarīt kopējiem spēkiem, panākot Krievijas demokratizāciju, bet
nekādā ziņā ne iztopot, pieverot acis uz Maskavas spēka politiku
demokrātisku vārdu aizsegā.
Gandrīz visi runātāji atzīmēja, ka pēdējos gados vērojams otrs
solidaritātes vilnis – Gruzija, Ukraina. Kārta Baltkrievijai?
Konferences gaitā, īpaši Gdaņskā, uz ielām bija daudz spontānu
Ukrainas un Baltkrievijas atbalsta akciju. Tika dziedātas ukraiņu
dziesmas, augšā celti Ukrainas un Baltkrievijas karogi.
“Solidaritātes” mācības
“Solidaritāte” uzskatāmi parādīja: lai atrisinātu problēmu, nepietiek tikai ar politiku, vajadzīga arī sirdsapziņas dimensija (Parīzes kardināls Ž.M.Lustigers). Tāpat svarīgi neiekrist partikulāros strīdos – kas bija pirmais, kas stiprākais, tas noēd pašu ideju (arhibīskaps J.Žiciņskis). “Solidaritāte” izgāja ar ideju, ka nevis jādedzina partijas komitejas, bet jārada savas, ka nav jācīnās pret vecajiem līderiem, bet jārada savi. Kadri jāizvēlas nevis pēc partejiskā principa, bet pēc profesionālisma kritērijiem. Jācīnās nevis par varas saņemšanu savās rokās, bet par cilvēka tiesību atjaunošanu (B.Geremeks). “Solidaritāte”, pēc B.Geremeka domām, bija pēdējā proletāriskā revolūcija Eiropā – ar to atšķirību no citām, ka šai bija sava dzimtene, savas patriotisma jūtas. Poļu proletariāts meklēja saskares punktus ar citām šķirām un citiem spēkiem, nevis nostājās pret tiem.
Latvija nesnauž
Par godu “Solidaritātes” 25 gadu
un Latvijas neatkarības atjaunošanas 15 gadu jubilejai šā gada
13.janvārī Rīgā notika konference “Atgriešanās Eiropā ar
dziesmotām revolūcijām”. Nu konferences materiāli ar Tautas
frontes muzeja vadītājas Meldras Usenko un bijušā Polijas
vēstnieka Tadeuša Fišbaha svētību apkopoti tāda paša nosaukuma
grāmatā ar tekstiem latviešu un poļu valodā. Šīs grāmatas
prezentācija notika Varšavā 26.augustā. Otra dāvana, otrs
pienesums “Solidaritātei” no Latvijas bija Meldras Usenko
izveidotā fotoizstāde par Tautas fronti, ko Gdaņskā atklāja
konferences dienās.
Šīs dienas lika pārdomāt, cik daudz zinām un gribam zināt paši
par mūsu Tautas frontes kustību, par tās ieguvumiem un
zaudējumiem. Latvijas vēstniecības pirmā sekretāre Vita Dobele,
pārfrazējot rakstnieku Garsiju Markesu, teica, ka tad, kad kaut
ko sāk aizmirst, ir jāuzraksta zīmītes, kā ko sauc, kas kurš ir.
Varbūt ir pienācis laiks uzlikt zīmītes ne tikai “Solidaritātei”,
bet arī Tautas frontei, “Sajūdim”, “Rahvarinne”, kopējai
Baltijas demokrātiskajai atbrīvošanās kustībai? Ne jubilejas
uzskaistinātām zīmītēm, bet zīmītēm, kas parāda mūs tādus, kādi
tajā brīdī gribējām vai varējām būt.
Prof. Janīna Kursīte,
Latvijas ZA akadēmiķe