Nacionālās operas jaunie apvāršņi
Pēc īsas iesildīšanās augustā (ko augstu novērtēja Rīgas viesi) Latvijas Nacionālā opera (LNO) oficiāli sāk jauno sezonu. Nosaukti visu 7 pirmizrāžu datumi (četras operas, trīs baleti), pavēstīts par neierastām norisēm, apstiprināti tradicionāli un arī pirmreizēji viesizrāžu maršruti.
Foto: Arnis Blumbergs |
Rīga, aizvien dzīvā Vāgnera pilsēta
Tūristu pulciņi allaž pulcējas pie
Muses nama Vāgnera ielā, klausās par dižā komponista gaitām
Latvijā un allaž pavaicā, kā šodien te skan viņa mūzika.
Nacionālā opera nākamā gada pavasarī uzsāk slavenās “Nībelungu
gredzena” tetraloģijas īstenojumu, kad katru sezonu afišā
parādīsies pa vienai no četrām izrādēm. Ar “Reinas zeltu” sākot
un “Dievu bojā eju” beidzot. 2010.gadā plānotajai
starptautiskajai Vāgnera konferencei, uz kuru varētu ierasties ap
3000 delegātu, tā būs brīnišķīga dāvana. Pirmo un pēdējo reizi
“Nībelungu gredzens” Rīgā uzvests 1904.gadā. LNO partneris
vērienīgajā projektā ir slavenais Bergenes festivāls (Norvēģija).
Gaidāmas izcilas zvaigznes, tostarp basbaritoni Egils Siliņš,
Pēteris Eglītis, Džons Vēgners, slaveni režisori.
Taču par pirmo jauniestudējumu operā kļūs Dmitrija Šostakoviča
“Mcenskas apriņķa lēdija Makbeta”. Tas būs latviešu opermākslas
pienesums ģeniālā komponista simtgadei nākamruden.
Vēl novitātēs Mocarta “Figaro kāzas” un Ziemassvētku opera
bērniem Dž.K.Menoti “Amāls un nakts viesis”.
Baleta parāde Rīgā un Eiropā
LNO balets parūpējies par jaunu
latviešu komponistu oriģinālbaletu, kuri pie mums top lēnām un
grūti, ātrākais reizi septiņos gados. Šoreiz tie ir Artura
Maskata “Bīstamie sakari” pēc Šaderlo de Laklo pazīstamās
grāmatas.
Pirmizrāde jau 23.oktobrī Kšištofa Pastora horeogrāfijā.
Aivars Leimanis atjaunos Ādolfa Adāna “Žizeli”, kuras pēdējais
uzvedums pieder Jevgeņijam Čangam pirms turpat pusgadsimta
(1957). Izrāde vien laika ritumā scenogrāfiski uzspilgtināta, un
arī tas saistās ar septiņdesmitajiem gadiem. Šoreiz dekorācijas
un tērpi Ināras Gaujas rokās, taču tiek solīts, ka tie sekos
iepriekšējam Edgara Vārdauņa poētiskajam redzējumam. Arī
inscenējumā, kā apzvēr Aivars Leimanis, nekādi joki un ceļojumi
laikā netiks pieļauti.
Jaunā skatuve tiks Olgas Žitluhinas laikmetīgajam baletam “Viena
ceļa krustojums”.
Šajā sezonā Latvijas nacionālo baletu gaida arī Francijā (tur
Latvijas kultūras dienās uzstāsies arī Operas mākslinieki),
Somijā, Itālijā, Krievijā (Maskavā) un Horvātijā. Pieprasītākās
izrādes ir “Korsārs”, “Riekstkodis” un vēl netapušie “Bīstamie
sakari”.
Unikālas norises
Vispirms tā ir operas karaļa Kārļa
Zariņa septiņdesmitpiecgade, kuru viņš svin 11.septembrī,
gribēdams redzēt sev blakus visu Nacionālās operas saimi –
solistus, kori, baletu, orķestri. Un, protams, sava talanta
draugus un pielūdzējus, kuru Baltā nama sienās aizvadītajos 45
gados sakrājušās vairākas paaudzes. Nevīstošais tenors
viņiem un Opernamam joprojām ir vajadzīgs un piederīgs.
Septembra beigās ar trim koncertuzvedumiem LNO atzīmēs savas
atjaunošanas (restaurācijas) desmitgadi. Tā būs esence no labākā,
kas desmit darba sezonās sastrādāts. Visu vaiņagos četru izcilu
maestro klātbūtne – Aleksandrs Viļumanis, Gintars Rinkēvičs,
Andris Nelsons un Mariss Jansons.
3.novembrī Opera atzīmēs komponista Bruno Skultes simtgadi.
Notiks viņa nepabeigtās operas (ko pēc Skultes nāves pabeidza
Andrejs Jansons) “Vilkaču mantiniece” koncertuzvedums, ko
iecerēts ierakstīt CD.
Paplašināsies LNO mākslinieku viesošanās Latvijas laukos. Operu
un baletu gan brīvdabas izrāžu, gan koncertu veidā vēlas
pie sevis redzēt tuvu un tālu Latvijas reģionos. Arturs Maskats
īpaši uzteic Valku, kuras interese redzēt pie sevis Baltā nama
pārstāvjus esot rosinošs piemērs daudz lielākām un bagātākām
pilsētām.
Atkal skanēs Rīgas operas festivāls. Bet tā jau būs jauna vasara
un jauns stāsts.
Eriks Tivums