Citu neveiksmes, pagriezieni, veiksmes – skola Latvijai
Latvijai pēc iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) paveras lielas iespējas iegūt ES struktūrfondu līdzekļus. Struktūrfondi ir galvenais finanšu instruments, ar kura palīdzību var samazināt nelabvēlīgās reģionālās atšķirības sociāli ekonomiskās attīstības ziņā gan starp valstīm, gan starp reģioniem valstu iekšienē. Bet struktūrfondu efektivitāte dažādās valstīs un dažādos reģionos ir visai atšķirīga.
|
Jaunās dalībvalstis salīdzinājumā
ar vecajām dalībvalstīm struktūrfondus apgūst mazāk efektīvi, jo
tām trūkst pieredzējuša personāla nacionālajā, reģionālajā un
vietējās valdības līmeņos. Ir acīm redzami, ka jāpaaugstina šo
valstu administratīvā spēja.
Ir jāmācās gan no neveiksmīgo valstu un reģionu kļūdām, gan to
valstu pieredzes, kur struktūrfondi izmantoti veiksmīgi un valstu
attīstība strauji uzlabojusies. Protams, ņemot vērā Latvijas
īpatnības.
No Keinsa līdz jaunai ekonomiskās izaugsmes teorijai
Vairāku mazattīstītu valstu
neveiksmju pamatā ir arī teorētiskas kļūdas un nepilnības. Viena
no tām – turēšanās pie savu laiku pārdzīvojušās Keinsa teorijas.
Keinsa teorija balstās uz šādiem principiem un pieņēmumiem, kas
skar reģionālo politiku:
• ekonomikas attīstības galvenie faktori ir: kapitāla
piesātinājums, ieguldījumi, valdības izdevumi;
• valdības var sekmīgi regulēt ekonomiskos ciklus;
• reģionālās atšķirības izskaidrojamas ar tirgus
nepilnībām;
• reģionu atšķirību izlīdzināšanu var sasniegt ar pareizu
ekonomisko politiku;
• kapitāla pieplūdums paaugstina darba ražīgumu un
izaugsmi.
Galvenais šīs teorijas trūkums: tā uzsver naudas un materiālo
kapitālu, bet nenovērtē cilvēku, to zināšanu, iniciatīvas,
ieinteresētības, pieredzes, informētības lomu, ko pēdējā laikā
sauc par cilvēkkapitālu.
Tika izstrādāta jauna ekonomikas izaugsmes teorija. Tā kļuva par
ES reģionālās politikas ekonomisko pamatmodeli kopš struktūrfondu
reformas 1988.gadā. Šī teorija ir piemērota gan vecajām, gan
jaunajām ES dalībvalstīm. Jaunā ekonomikas izaugsmes teorija
uzsver, ka reģioni nevar vienkārši adaptēt vispārējo tehnoloģisko
attīstību, bet katram reģionam jāsasniedz savs specifisks
tehnoloģiskais progress. Teorija atbalsta uz zināšanām bāzētu
ekonomiku, kurā labi apmācīts darbaspēks tiek uzskatīts par
svarīgāko resursu. Sevišķi svarīga zināšanās pamatota ekonomika
ir mazajos un vidējos uzņēmumos. Teorija atzīmē akadēmiskās
izglītības un prakses sasaisti, izveidojot pētniecības un
zinātnes centrus.
Jaunās ekonomikas izaugsmes teorijas pamatprincipi un pieņēmumi
ir šādi:
• ekonomikas attīstības galvenie faktori;
• izdevumi pētījumiem un attīstībai;
• inovācijas (patenti);
• izglītības līmenis;
• izdevumi ieguldījumiem
cilvēkkapitālā;
• zināšanu efektīva izplatīšana
(zinību centri);
• reģionālās atšķirības darba ražīgumā un ekonomikas izaugsmē
izskaidrojamas ar atšķirībām tehnoloģijās un
cilvēkkapitālā;
• atklātais tirgus veicina ekonomikas izaugsmi un tehnoloģiju
attīstību;
• izšķirošie ir ieguldījumi
pētījumos un attīstībā;
• tirgus automātiski nenodrošina strauju un racionālu valsts
attīstību.
Izmantojot dažu raksturīgu valstu pieredzi, parādīsim, kur un kā
Eiropas Savienības struktūrfondi ir izmantoti neveiksmīgi, kā arī
dosim veiksmīgas rīcības piemēru.
Turpinājums sekos
LU prof. Edvīns Vanags,
LU prof. Oļģerts Krastiņš,
LU doc. Inga Vilka