Mūsu pieredze var noderēt citiem
Vakar, 8.septembrī, Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Attīstības programma Latvijā, Ārlietu ministrija un “Latvijas platforma attīstības sadarbībai” rīkoja semināru “Latvija un attīstības sadarbība”.
|
Palīdzēšana kā morāls pienākums
Ārlietu ministrs Artis Pabriks
seminārā teica, ka, par spīti budžeta problēmām un tam, ka
Latvijā trūkst naudas daudzu jautājumu risināšanai, mūsu valsts
ir iegājusi citā attīstības fāzē. “Latvija no saņēmējvalsts
kļuvusi par valsti, kas var sniegt palīdzību.”
Pēc ministra teiktā, Latvijai ir jāpalīdz trūcīgākajiem, jo
“dalīšanās resursos ir morālas dabas jautājums. Turklāt tā ir arī
valsts reklāma, palīdzības sniegšana ceļ valsts starptautisko
prestižu. Latviju uztvers nevis kā lūdzēju, bet kā valsti, kas
spēj veidot globālo politiku un kas ir nobriedis starptautisko
attiecību subjekts. Otrs aspekts ir tas, ka globālā pasaule ir
savstarpēji saistīta un mēs nevaram teikt, ka notikumi kādā it kā
tālā valstī mūs neskar. Treškārt, attīstības sadarbība paredz
aktīvu sadarbību starp valsts institūcijām, nevalstiskajām
organizācijām un privāto sektoru. Tāpēc, sniedzot palīdzību
citiem, mēs iekšēji stiprināsim paši sevi.”
Latvija nav trūcīga valsts
Daudziem Latvijas iedzīvotājiem
šķiet, ka mūsu valsts ir nabadzīga, mums savu problēmu ir gana un
domāt par to, kā palīdzēt ne tik turīgām valstīm, ir pāragri.
Tomēr salīdzinājumā ar miljardiem cilvēku Latvija ir uzskatāma
par sapņu zemi, norāda ANO Attīstības programmas Latvijā vadītāja
Inita Pauloviča. “ANO ir risinājusi daudzas problēmas, tomēr
sasniegumi nav viennozīmīgi. Ar ANO palīdzību 130 miljoni cilvēku
ir izrauti no galējas nabadzības. Tomēr joprojām 2,5 miljardi
planētas iedzīvotāju iztiek ar mazāk nekā diviem dolāriem dienā.
Katru gadu bērnu mirstība samazinās par diviem miljoniem
gadījumu. Tomēr arvien katru gadu desmit miljoni bērnu mirst no
ārstējamām slimībām. Par 30 miljoniem vairāk bērnu apmeklē skolu.
Taču vairāk nekā 115 miljoni bērnu joprojām neapmeklē skolu. 1,2
miljardiem cilvēku nodrošināta piekļuve tīram ūdenim. Tomēr
vairāk nekā vienam miljardam ļaužu joprojām nav piekļuves drošam
ūdenim.” Latvijas iedzīvotājiem jābeidz gausties, lai arī valstī
ir daudz iekšpolitisku problēmu. “Mēs varam būt arī devēji, ne
tikai ņēmēji,” teica I.Pauloviča.
Bagātākās valstis ne vienmēr ir arī dāsnākās, atzina I.Pauloviča.
Pārticība uz šīs zemes aug straujāk nekā palīdzībā sniegtais
apjoms. Arī militārām vajadzībām tiek tērēts vairāk, nekā
palīdzot šīs zemes trūcīgajiem iedzīvotājiem.
Lielu kaitējumu trūcīgajām valstīm nodara arī bagātāko pasaules
valstu noteikumi tirdzniecībā. “Kvotas, subsīdijas, augsta
ievedmuita, – tas ir veids, kā valstis aizsargā savu iekšējo
tirgu, bet tas arī laupa iespēju attīstības valstīm brīvi
konkurēt un pārdot savus ražojumus. Kad Latvija nebija ES,
zemnieki visu laiku stāstīja, cik viņiem ir grūti konkurēt, jo ES
saviem zemniekiem maksā subsīdijas. Tagad paši esam subsīdiju
saņēmēji, esam bagāto klubā, kas savas ieejas durvis stingri
pārbauda. Tādējādi mēs ierobežojam attīstības valstu iespēju
pašiem pelnīt naudu.”
Palīdzēšana kā bizness
Privātā sektora pārstāvji, kas
piedalās attīstības sadarbības projektos, atzīst, ka palīdzības
sniegšana trūcīgajām valstīm nav tikai morālas dabas
pienākums.
Latvijas būvnieku konsorcija pārstāvis Valdis Birkavs
sabiedriskās politikas portāla politika.lv rīkotajā
diskusijā teica: “Vai attīstības sadarbība ir labdarība? Un
atbilde ir, ka, protams, tā nav labdarība. Aiz attīstības
sadarbības jebkurā gadījumā stāv atklātāka vai slēptāka interese
nopelnīt. Es domāju, ka attīstības sadarbība ir papildu
instruments. Varbūt tā nenes tiešu peļņu, bet tas nodrošina
biznesa vidi un papildu informāciju. Attīstības sadarbība ir
bizness.” (Pilns diskusijas apkopojums “Attīstības sadarbība –
bizness ne tikai ārpolitika” atrodams
www.politika.lv)
Arī privātais konsultants Guntis Kārkliņš skaidroja: “Par
attīstības sadarbību ir jārunā kā par ilgtermiņa projektu. Viena
lieta ir sūtīt ekspertu uz kādu konkrētu valsti, bet ir jautājums
par to, kur tālāk parādās savienotājposms – mūsu privātais
sektors, kas nedaudz vēlāk arī dodas uz šo valsti. Ja nav šā
savienojošā elementa, tad nav lielas jēgas no attīstības
sadarbības. Tad mēs esam nopirkuši šai valstij lielisku ekspertu
un samaksājuši viņam lielu algu. Pamatbūtība ir tāda – pēc
konsultanta uz šo valsti dodas arī privātais sektors, uzņēmēji.
Visas valstis ir tajā attīstības stadijā, ka tām tiek sakārtota
sistēma, lai attīstītos ekonomika, sabiedrība un pēc tam valstī
ieplūstu investīcijas. Tieši tas notika arī Latvijā, tā nav
nekāda jauna ābece.”
Palīdzēsim galvenokārt tuvām valstīm
Par prioritārajām valstīm, kurām
sniegt palīdzību, Latvija izvēlējusies Moldovu un Gruziju, kā arī
atsevišķos sektoros Baltkrieviju un Ukrainu. Tomēr ārlietu
ministrs A.Pabriks norādīja, ka definētās prioritātes ļauj sniegt
palīdzību arī citām valstīm. Prioritāte Moldovai un Gruzijai
dota, balstoties uz līdz šim izveidotajiem kontaktiem, valstu
ārpolitisko virzību un šo valstu izteikto vēlmi
sadarboties.
Cilvēki, kas dalījās pieredzē par palīdzības sniegšanu, atzina,
ka salīdzinājumā ar Rietumeiropas konsultantiem mums ir lielas
priekšrocības. “Mēs zinām krievu valodu. Līdz ar to tiek nojaukta
dabiska barjera. Mēs esam viena no valstīm, kas arī atdalījusies
no Padomju Savienības žņaugiem, mums ir kopīga politiskā pagātne.
Arī mēs esam izbaudījuši Rietumu konsultantus uz savas ādas un
līdz ar to zinām, kādas kļūdas nevajadzētu pieļaut. Man šķiet, ka
uz austrumiem no Latvijas mūs vairāk uztver kā savējos.
Konsultējot mēs sakām “mēs”, nevis “jūs”,” pieredzē dalījās
sabiedriskās politikas centra “Providus” direktores vietniece
Krista Baumane.
Gruzijas Stratēģisko un starptautisko pētījumu fonda prezidents
Aleksandrs Rondeli atzina, ka Latvijas konsultantiem tiešām
varētu būt minētās priekšrocības. “Latvija ir ļoti labs
partneris, jo jūs esat sasnieguši savus stratēģiskos mērķus. Jums
bija dota iespēja, un jūs to izmantojāt. Tāpēc mēs cienām jūsu
viedokli. Jūs zināt mehānismus, trikus, jums ir unikāla
pieredze.”
Bet jāpalīdz būs arvien vairāk
Ārlietu ministrijas Attīstības
sadarbības politikas departamenta direktors Andris Sekacis
skaidroja, ka pagaidām Latvija attīstības sadarbībai atvēl
salīdzinoši maz naudas. Plānots, ka nākamajā gadā attīstības
sadarbībai varētu būt atvēlēti 600 tūkstoši latu. “Tomēr
jāatceras, ka tā ir naudas summa, kuru prasām. Līdztekus citu
ministriju prioritātēm var tikt atvēlēts arī mazāk naudas.”
A.Sekacis arī skaidroja, ka mērķis ir līdz 2010.gadam attīstības
sadarbībai atvēlēt 0,17 procentus no nacionālā kopprodukta. “Tas
nozīmē, ka daudzkārt nāktos palielināt attīstības sadarbības
budžetu.” 2004.gadā šiem mērķiem bija atvēlēti 0,06 procenti no
nacionālā kopprodukta. Turklāt salīdzinājumā ar iepriekšējiem
gadiem atvēlēto līdzekļu proporcija pret kopproduktu strauji
pieauga. Līdz tam palīdzības sniegšanai tika atvēlēts daudz mazāk
– 2002.gadā 0,01 procents, bet 2003.gadā tikai 0,008
procenti.
Ilze Sedliņa,
“LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv