Par reģionālo lidostu attīstību un mobilitāti Eiropā
Pēc plašām sabiedriskām apspriedēm
Eiropas Komisija ir pieņēmusi jaunus noteikumus, kas sekmēs
reģionālo lidostu attīstību. Šie noteikumi precizē nosacījumus,
pēc kādiem var piešķirt atbalstu aviokompānijām, kuras uzsāk
darbību jaunos gaisa satiksmes maršrutos un kuru lidmašīnas
izlido no reģionālām lidostām. Reģionālo gaisa ceļu atklāšana
veicinās mobilitāti Eiropā un reģionālo attīstību. 7.septembrī
pieņemtie skaidrie noteikumi nodrošina vienādu attieksmi pret
valsts un privātajām lidostām un novērš iespēju, ka
aviokompānijas, kas saņem atbalstu, būtu pārāk labvēlīgā
situācijā salīdzinājumā ar citām aviokompānijām. Lidostām un
dalībvalstīm šīs vadlīnijas sniedz arī norādes par lidostu
finansēšanu no valsts puses.
Žaks Barro, Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks un
komisārs transporta jautājumos, teica: “Eiropas Komisija vēlas
veicināt reģionālo lidostu attīstību un pilsoņu mobilitāti.
Šie jaunie noteikumi reģionālajām lidostām sniedz tiesisko
drošību, kas vajadzīga gan to attīstībai, gan arī attiecībām ar
aviokompānijām un valsts iestādēm.”
Konkurences palielināšanās Eiropas gaisa satiksmes tirgū, ko jo
īpaši veicināja lēto aviokompāniju ienākšana tirgū, mudināja
daudzas lidostas aktīvi rīkoties, lai rosinātu dažas
aviokompānijas atklāt jaunus gaisa satiksmes maršrutus. Šis
progress ļauj paplašināt gaisa satiksmes pakalpojumu klāstu un
darīt to Eiropas iedzīvotājiem pieejamāku. Tas veicina reģionālās
ekonomikas attīstību un mazina sastrēgumus gaisa satiksmes
mezglos. Eiropas Komisija veicinās šo kustību, vienlaikus vērīgi
uzraugot, kā tiek ievērota vienāda attieksme pret visiem lidostas
uzņēmumiem un visām aviokompānijām un cik lietderīgi tiek
izmantoti valsts resursi.
Slēdzot līgumus starp lidostām un aviokompānijām, jaunās
vadlīnijas minētajiem līgumiem dod drošu tiesisko regulējumu. Šīs
vadlīnijas pieņēma pēc plašām apspriedēm ar šīs nozares un
dalībvalstu pārstāvjiem. Attiecībā uz atbalstu uzņēmējdarbības
sākšanai jaunos gaisa satiksmes maršrutos jaunās vadlīnijas ļaus
nodrošināt lielāku pārskatāmību un novērst jebkādu
diskrimināciju, slēdzot līgumus starp reģionālajām lidostām un
aviokompānijām. Vadlīnijas garantēs pilnīgi vienlīdzīgu attieksmi
gan pret valsts, gan privātajām lidostām.
Ja lidosta papildus savām tiešajām komerciālajām interesēm nolemj
piešķirt valsts atbalstu kādai aviokompānijai, šo atbalstu var
pieņemt, ja tas palīdz segt (nepārsniedzot 30 % līdz
50 %) ar jauna gaisa ceļa atklāšanu saistītās papildu
izmaksas, kas ietver tirgvedības izdevumus vai izdevumus saistībā
ar uzņēmējdarbības sākšanu attiecīgajās reģionālajās
lidostās.
Gaisa ceļam, par kuru saņem atbalstu, ar laiku jākļūst rentablam;
tāpēc atbalstam pakāpeniski jāsamazinās, un tas jāpiešķir ne
ilgāk kā trīs gadus (vai piecus gadus mazāk labvēlīgos un
attālākos reģionos). Ieinteresētas galvenokārt būs lidostas,
kuros pārvadāto pasažieru skaits gadā nepārsniedz
5 miljonus. Jaunās vadlīnijas Eiropas Komisija piemēros no
to publicēšanas dienas Eiropas Savienības Oficiālajā
Vēstnesī.
Jaunās vadlīnijas sniedz arī skaidrojumus par valsts finansējumu
lidostām un jo īpaši par ieguldījumiem lidostu infrastruktūrās.
Eiropas lidostas jau vairākus gadus kļūst arvien
konkurētspējīgākas, tādēļ Eiropas Kopienu tiesa lidostas pēc
būtības nosaukusi par uzņēmējiem. Lidostu infrastruktūras ir
lidostu saimnieciskās darbības pamats, bet dažos gadījumos tas ir
līdzeklis, kā īstenot reģiona ekonomiskās attīstības mērķus,
teritorijas apsaimniekošanu un pieejamību. Vadlīnijas precīzi
nosaka, kā konkurences noteikumi jāpiemēro lidostu saimnieciskajā
darbībā, ņemot vērā šo lidostu iespējamo lomu vispārēja labuma
interesēs.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā