Par bērnu medikamentu izpēti un ražošanu
Procedūra: koplēmums,
1.lasījums
Debates: 2005.gada 6.septembrī
Balsojums: 2005.gada 7.septembrī
Regulas projekts, ko Eiropas
Parlaments trešdien, 7.septembrī, apstiprināja pirmajā lasījumā,
ir solis uz priekšu bērnu zāļu izpētē un ražošanā. Izskatītais
likumprojekts attiecas uz pediatrijā lietotajām zālēm, un tā
mērķis ir veicināt pētījumus bērnu medikamentu jomā un uzlabot šo
zāļu kvalitāti.
Pirms balsojuma debašu laikā ziņojuma sagatavotāja Fransuā
Grosteta (Francija) atgādināja, ka pašlaik slimi bērni Eiropā
visbiežāk saņem zāles, kas nav izstrādātas īpaši viņu vajadzībām.
Farmācijas firmas nav ekonomiski ieinteresētas investēt
pediatrijas zāļu attīstībā, jo klīniskus pētījumus šajā jomā
veikt ir sarežģīti un tie prasa vairāk laika. Ārstiem bieži
jāizmanto pieaugušo zāles, kas sadalītas mazākās devās, droši
nezinot, kādi blakusefekti var rasties.
Vairums deputātu debatēs bija vienisprātis, ka Eiropas Komisijas
sagatavotais likumprojekts jāpapildina tā, lai veicinātu bērniem
paredzētu zāļu attīstību. Pieņemto grozījumu mērķis ir saīsināt
administratīvo procedūru ilgumu un termiņus un uzlabot
informācijas apmaiņu, lai novērstu nevajadzīgus pētījumus un
izmēģinājumus ar bērniem. Deputāti arī vēlas izveidot īpašu ES
programmu pediatrijas zāļu pētniecībai MICE (Medicines
Investigation for the Children of Europe), lai atbalstītu
tādu pašreiz pediatrijā lietojamu zāļu vai aktīvo sastāvdaļu
izpēti, uz kurām neattiecas patentu tiesību aizsardzība vai kurām
nav papildu aizsardzības sertifikāta.
Seši papildu mēneši komerctiesību aizsardzībai
Galvenās domstarpības Parlamentā
izraisīja EK priekšlikums papildus esošajiem komerctiesību (zāļu
patentu vai aizsardzības sertifikātu) darbības laikiem noteikt
sešus papildu aizsardzības mēnešus. Tas stimulētu farmācijas
nozari vairāk investēt bērnu zāļu jomā.
Pamatā sadūrās divi viedokļi: ilgāks patentu darbības laiks būtu
ražotāju interesēs, jo pircēji vai valstu veselības aprūpes
sistēmas ilgāk maksātu par dārgākām zālēm (kamēr tās aizsargā
patenti), un īsāks papildu aizsardzības laiks varētu būt
izdevīgāks pircējiem.
Daļa deputātu uzskatīja, ka šie termiņi jānosaka proporcionāli
peļņai, t.i., ekskluzīvo komerctiesību termiņš katrā gadījumā
būtu atšķirīgs.
EP ziņojuma sagatavotāja F.Grosteta, EK un vairums dalībvalstu
pārstāvju tomēr uzskatīja, ka atšķirīgi patentu un sertifikātu
termiņi regulas piemērošanu padarīs neiespējamu. Pieņemot
diferencētus aizsardzības termiņus, būtu arī jāpārstrādā vairākas
regulā jau noteiktās procedūras. Pēc referentes domām,
diferencētu termiņu gadījumā regula vairs neaizstāvētu bērnu
tiesības, bet farmācijas firmu ekonomiskās intereses. Atšķirīgi
viedokļi izpaudās arī politisko grupu iekšienē (Eiropas Tautas
partija un Eiropas Demokrātu grupa, Liberāļu un demokrātu
apvienības grupa). Zaļie, Eiropas Apvienotā kreiso un
Ziemeļvalstu Zaļo kreiso spēku konfederālā grupa un neatkarīgie
deputāti atbalstīja īsākus patentu darbības termiņus, jo EK
sistēma ļautu farmācijas firmām gūt ienākumus uz iedzīvotāju
rēķina.
Viedokļu dažādība izpaudās arī dalībvalstu vidū. Relatīvi ilgs
patentu darbības laiks var izraisīt zāļu cenu celšanos, un var
paaugstināties veselības aprūpes izdevumi. Šādu nostāju ieņēma
arī Latvija ES Padomē, iesakot trīs mēnešus kā pagarinājumu
papildu aizsardzības sertifikātam. Sešu mēnešu pagarinājums
attiektos uz produktiem ar noteiktu tirdzniecības apjomu Eiropas
Savienībā.
Plenārsēdē Dagmāra Rota-Bērenta (Vācija) izteica bažas arī par
zāļu cenu celšanos un jauno noteikumu iespējamo slodzi uz
veselības aprūpes finansējumu Polijā un Ungārijā.
7.septembra balsojumā tomēr neviens no alternatīvajiem
priekšlikumiem neguva locekļu vairākuma atbalstu: rezultātā
Parlaments atbalstīja Komisijas priekšlikumu piemērot sešu mēnešu
pagarinājumu visos gadījumos, iekļaujot regulā klauzulu, kas ļaus
pēc sešiem gadiem kopš regulas spēkā stāšanās noteikumus
pārskatīt.