Ierosinot veikt grozījumus Tiesu izpildītāju likumā
Valsts prezidente Vaira
Vīķe-Freiberga 9.septembrī nosūtīja vēstuli Saeimas
priekšsēdētājai Ingrīdai Ūdrei, kurā, pamatojoties uz LR
Satversmes 47.pantā noteiktajām Valsts prezidenta likuma
ierosināšanas tiesībām, ierosina parlamentu veikt grozījumus
Tiesu izpildītāju likumā.
Vēstulē prezidente vērš uzmanību uz to, ka šā gada 16.augustā
Ministru kabinets jau pieņēma atsevišķus grozījumus Tiesu
izpildītāju likumā Latvijas Republikas Satversmes 81.panta
kārtībā un šie grozījumi šobrīd ir nodoti izskatīšanai Saeimas
komisijām, tomēr, pēc V.Vīķes-Freibergas domām, Tiesu izpildītāju
likumā joprojām ir vairākas normas, kuru piemērošana praksē var
radīt sarežģījumus neskaidras redakcijas vai to dažādās
interpretācijas dēļ. Prezidente raksta:
“Iepazīstoties ar Ģenerālprokuratūras viedokli, kas radies,
analizējot tās rīcībā esošos pārbaudes materiālus un
krimināllietas par zvērināto tiesu izpildītāju darbību, esmu
konstatējusi nepieciešamību izdarīt grozījumus un papildinājumus
arī citos Tiesu izpildītāju likuma (turpmāk – Likums)
pantos.
Proti, Likuma 13.pantā nav noteikts tādas personas ierobežojums
kļūt par zvērinātu tiesu izpildītāju, kuram ir aizstāvības
tiesības krimināllietā, piemēram, aizdomās turētajam,
apsūdzētajam. Līdz ar to, manuprāt, šis pants būtu
papildināms.
Tāpat ir grozāma Likuma 65.panta pirmā daļa, paredzot
disciplinārlietas ierosināšanas termiņu divus gadus pēc pārkāpuma
izdarīšanas. Tā kā Likuma 54.1 pantā vienīgais izņēmums, kas
aptur disciplinārlietas ierosināšanas noilguma termiņu, ir
prasības esamība Civilprocesa likuma 632.panta kārtībā tiesā pret
tiesu izpildītāju, tad būtu nepieciešams noteikt
disciplināratbildības termiņa apturēšanu arī gadījumā, ja tiesu
izpildītājs ieguvis aizstāvības tiesības krimināllietā. Šāds
grozījums ir īpaši aktuāls gadījumos, kad tiesību aizsardzības
iestādēm par tiesu izpildītāja darbības nelikumībām ir kļuvis
zināms vairākus gadus pēc pārkāpuma izdarīšanas dienas. Līdz ar
to var veidoties situācijas, kad, piemēram, krimināllieta pret
tiesu izpildītāju tiek izbeigta vai tiesu izpildītājs tiek
attaisnots, tomēr viņa darbībās līdz ar krimināllietas izbeigšanu
vai iztiesāšanu tiek saskatīts pamats saukšanai pie disciplinārās
atbildības.
Likuma 75.panta trešais punkts paredz tiesu izpildītājam tiesības
pēc vienošanās ar ieinteresēto personu sniegt citu juridisko
palīdzību. Šāda norma ļauj tiesu izpildītājam sniegt jebkuru
juridisku pakalpojumu, kas nav saistīts ar tiesas un citu
institūciju nolēmumu izpildes nodrošināšanu, un saņemt par to
atlīdzību, kuras apmēri normatīvi nav noregulēti. Uzskatu, ka
Likuma 75.panta trešais punkts jāizslēdz, pieļaujot tiesu
izpildītājam veikt tikai tās darbības, kas tieši saistītas ar
zvērināta tiesu izpildītāja kompetenci vai arī Likumā jānorāda
sniegtā juridiskā pakalpojuma precīzs skaidrojums un deleģējums
atlīdzības saņemšanas apmēra un kārtības normatīvam
regulējumam.
Manuprāt, šā gada 16.augusta grozījumos Likuma 93.pantā
nepamatoti noteikts tieslietu ministra tiesību ierobežojums
atstādināt tiesu izpildītāju tikai no Likuma 73. un 74.pantā
paredzētajiem amata pienākumiem, jo arī Likuma 75.panta pirmajā
un otrajā punktā paredzētas tiesu izpildītāja tiesības veikt
tādas darbības, kas ir nesaraujami saistītas ar tiesu izpildītāja
amata kompetenci. Likuma 75.panta trešais punkts dod tiesu
izpildītājam tiesības sniegt citus juridiskos pakalpojumus.
Neparedzot tieslietu ministra tiesības atstādināt tiesu
izpildītāju arī no Likuma 75.pantā paredzētiem pienākumiem,
praksē ir iespējamas situācijas, kad tiesu izpildītāja
profesionālās kvalifikācijas atbilstības pārbaude, kas uzsākta
nekvalitatīvu juridisku pakalpojumu sniegšanas dēļ, nevar būt
pamats tiesu izpildītāja atstādināšanai.
Bez tam Likuma 93.pantā jānosaka, kādā gadījumā tieslietu
ministram ir pienākums zvērinātu tiesu izpildītāju atstādināt no
amata, un, proti, ja procesa virzītājs pieņēmis lēmumu Latvijas
KPK 69.panta 1.daļas 9.punkta kārtībā par nodarbošanās
aizliegumu.
Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 47.pantā noteiktajām Valsts Prezidenta likuma
ierosināšanas tiesībām, ierosinu veikt iepriekš minētos
grozījumus Tiesu izpildītāju likumā.”
Valsts prezidenta preses dienests