Degvielas cenas atkal apsteidz dienestu iespējas
Pieaugošie izdevumi degvielas iegādei valsts operatīvajiem dienestiem liek knapināties un rada bažas par savu likumā noteikto funkciju nodrošināšanu nākamgad.
Pēdējā mēneša laikā piedzīvotais degvielas mazumtirdzniecības cenu lēciens negatīvi atsaucies uz operatīvo dienestu autotransporta lietošanas iespējām. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) jau samazinājis taktisko mācību apjomu un profilaktisko darbu, Latvijas Katastrofu medicīnas centrs (KMC) pastiprināti taupa degvielu, bet Valsts policijai (VP) bažas rada degvielas nodrošinājums gada beigās.
Ugunsdzēsēji atkal slīd parādos
Kā jau “Latvijas Vēstnesis” informējis, kritiskās
situācijas novēršanai Iekšlietu ministrijas (IeM) dienestos
augustā tiem tika piešķirti papildu līdzekļi pēc šā gada finanšu
plānu pārskatīšanas – 791,3 tūkstoši latu. Taču degvielas cenu
negaidīti straujais lēciens jau liek domāt par kārtējo akūto
līdzekļu nepietiekamību.
“Lai nodrošinātu likumā paredzēto funkciju izpildi, esam spiesti
to darīt uz iekšējo rezervju rēķina,” skaidro VUGD priekšnieks
Aivars Straume. Dienests pārtraucis taktiskās mācības un privātā
dzīvojamā sektora profilaktisko ugunsdrošības apsekošanu, kas
saistīta ar autotransporta izmantošanu. Situācija rada bažas, jo
ap 60% ugunsgrēku notiek tieši minētajā sektorā un tūlīt sākas
apkures sezona. Budžeta grozījumos augustā iedalītā nauda
aizgājusi degvielas piegāžu parādu segšanai, un, pieturoties
pašreizējām cenām, gada beigās VUGD parāds atkal sasniegs ap 70
000 latu, lēš A.Straume.
Lai gan pamatā VUGD ar degvielu apgādā kompānija
“Luk-oil”, bažas vieš mazo degvielas tirgotāju iespējamā
izputēšana, nespējot noturēt konkurētspējīgas cenas, atzīst
dienesta vadītājs. Rastos papildu sarežģījumi un izdevumi lauku
rajonos, kur VUGD noslēgti līgumi ar vietējiem piegādātājiem, jo
nāktos mērot lielāku attālumu līdz tuvākajai uzpildes stacijai.
Pirms Latvijas iestāšanās ES VUGD rajonu nodaļās bijušas savas
degvielas rezervju krātuves, kuras tagad likvidētas, jo neatbilda
Savienības direktīvu prasībām, skaidro A.Straume, atzīdams, ka to
atjaunošana prasītu lielus līdzekļus, taču ļautu dienestam
degvielu iepirkt par vairumtirdzniecības cenām un nodrošinātu
rezerves tādos ārkārtas gadījumos kā šā gada janvāra vētra, kad
daudzviet elektrības trūkuma dēļ degvielas uzpildes stacijas
nedarbojās.
VUGD situācijas risināšanai iesniedzis vairākus priekšlikumus
IeM, kuri gan pagaidām netiek izpausti. Savukārt, kā informē VP
Preses un sabiedrisko attiecību biroja priekšniece Ieva Zvīdre,
iedalītie papildu līdzekļi pašlaik ļaujot pilnībā pildīt visas
likumā paredzētās funkcijas, taču neesot skaidrības par situāciju
gada beigās, ko ietekmēs gan izsaukumu skaits, gan iepriekš
neparedzamās degvielas cenu izmaiņas.
Mediķi lēni ripina tukšgaitā
Degvielas sadārdzināšanās
ievērojami iespaidojusi Neatliekamās medicīniskās palīdzības
dienestu un KMC, informē centra direktors Mārtiņš Šics, atzīstot,
ka jau 50 santīmu slieksnis par litru sagaidīts ar šausmām.
Sastādot šā gada degvielas iegādes izdevumu aprēķinus, ņemta vērā
cena, kas nedaudz pārsniedz 40 santīmu par litru, taču pašlaik tā
jau pieaugusi līdz 70 santīmu robežai. Pērn KMC izdevumi šim
nolūkam bijuši 54 000 latu jeb 4500 latu mēnesī, taču šā gada
astoņos mēnešos iztērēti jau 42 000 latu. “Esam lūguši Veselības
ministriju (VM) līdz gada beigām piešķirt papildu 18 000 latu
degvielas iegādei autotransportam un 5000 latu gaisa medicīniskās
evakuācijas nodrošināšanai,” skaidro M.Šics, norādot, ka pretējā
gadījumā draud sods par savlaicīgu nenorēķināšanos ar degvielas
tirgotājiem.
KMC gan izbraukumu apjomu samazinājis neesot, taču taupot uz
aprīkojuma, tajā skaitā uz personāla apģērba un automašīnu riepu
rēķina. Autotransports tiekot lietots ekonomiskā režīmā – biežāk
ripinot tukšgaitā, pārvietojoties ar mazāku ātrumu, kad tas
pieļaujams, pilnībā neuzpildot degvielas tvertnes, lai
nepārvadātu lieku smagumu, lietojot kvalitatīvas eļļas, kas ļauj
samazināt degvielas patēriņu. KMC nesen iegādātas jaunas, par 10
līdz 15% ekonomiskākas automašīnas, taču to ekspluatācija,
protams, nespēj kompensēt ievērojamo degvielas cenu kāpumu.
Tikšot arī diskutēts ar pašreizējo degvielas piegādātāju
“Statoil” par lielāku atlaidi, kas šobrīd esot santīms
litrā. “Ceram uz valdības un VM sapratni par medicīniskās
palīdzības dienestu funkciju darbības nepārtrauktības
nepieciešamību,” rezumē M.Šics.
Guntars Laganovskis, “LV”