Uz galvas uzkrita ābols. Vai tas bija Ņūtona?
Nobeigums. Sākums – “LV”, 13.09.2005.
Foto: Aigars Mazlazdiņš, A.F.I. |
Ko vēl nerāda aparāti?
Par jaunākās paaudzes psiholoģisko
stāvokli daudz nerunāšu, jo citi to zina labāk. Esmu vairākus
desmitus gadu strādājis ar studentiem. Bet tā ir izlase no
izlases. Bez tam īpaši pēdējos gados, pateicoties studentu
skaitam, kas sniedzas simtos un pat tūkstošos, attiecības kļūst
atsvešinātas, oficiālas. Var pārbaudīt viņu zināšanas kādā mācību
kursā, bet, ko katrs jūt kā cilvēks, to profesors uzzina tikai
dažos gadījumos, piemēram, ja vada promocijas vai maģistra
darbu.
Negatīvos faktorus, kas varētu graut mūsdienu bērnu un jauniešu
psihi, īpaši zemapziņu, jau zinām: alkohols, tabaka, narkotikas,
azartspēles, visatļautība seksuālās attiecībās (kas manā jaunībā
skaitījās patoloģija, tas tagad ir izsmalcināta baudas
kāpināšana). Īpaši jāatzīmē aiziešana virtuālajā pasaulē, stundām
ilgi “sērfojot” pa internetu bez nopietnām mērķtiecīgām
interesēm, tāpat datorspēles.
Tikai pēdējā laikā sāk nopietnāk runāt par troksni, kas pārmērīgā
skaļumā dārd katrā tā sauktajā aktīvās atpūtas vietā. Pieminēsim
tikai, ka ar kādu Essential klubu netiek galā ne Rīgas
domes augstākā vadība, ne valsts, ne pašvaldības policija. Rāda
viens uz otru ar pirkstu, bet diskotēka traumē plašu
mikrorajonu.
Vēl vairāk pārsteidz, ka policija netiek galā ar automašīnu
signalizācijām, kas neļauj mierīgi gulēt simtiem (tūkstošiem?)
rīdzinieku. Vajagot likumu, kur signalizācija būtu klasificēta kā
troksnis. Ja tā, tad likuma spēks būtu jādod visai tūkstoš
lappušu biezajai latviešu valodas skaidrojošajai vārdnīcai un arī
tur advokāti atrastu “caurumus”.
Šķērsdoma: ir noticis smagākais noziegums – slepkavība. Karaliski
pārmaksāts un korumpēts “zvērinātais” tiesā apgalvo: jā, cilvēks
ir nogalināts, bet mans aizstāvamais jau nesita viņam ar dzelzs
stieni pa galvu, bet pa cepuri (bereti, platmali, žokejnīcu).
Kurā likumā ir paredzēts bargs sods par sitienu pa cepuri?
Piemēram, ja tā uzkārta sētas stabā vārnu aizbaidīšanai. Parādiet
likumu, kurā teikts, ka, pirms sit pa cepuri, jāpaskatās, kas zem
tās: galva vai stabs?! Nav tādu likumu, līdz ar to nav nozieguma
sastāva.
Ja ir runa par “lielo naudu”, tad absurdiem argumentiem nav
robežu. Un no cilvēciskā viedokļa absurdām prāvām tāpat.
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Patents, kas varētu padarīt par miljonāru
Viens no izplatītākajiem trokšņu
paveidiem, kas traucē vai katru otro daudzdzīvokļu nama
iemītnieku, ir trokšņi no kaimiņu dzīvokļiem. Ne pirmskara, ne
pēckara laikā celtie nami neparedz tādu dzīvokļu skaņu izolāciju,
kas būtu piemērota mūsdienu mājas kinozālēm, muzikālajiem
centriem vai vienkāršām skandēm. Toreiz, kad cēla, tādu nemaz
nebija.
Sevišķi gribu parunāt par mūzikas žanru, kura nosaukumu nezinu.
Vecākam cilvēkam tā atgādina pāļu dzīšanu kādā tuvākā vai tālākā
jaunceltnē. Pieņemsim, ka to atskaņo samērā klusu, bet kā fona
mūziku stundām ilgi.
Šķērsdoma: jau inkvizīcijas pagrabos bijusi iekārtota ļoti humāna
spīdzināšanas iekārta. Par ķeceri nosauktajam vienkārši lēni
pilināts uz galvas ūdens. Sākumā tas nerada ne sāpes, ne kādas
nepatīkamas sajūtas. Bet, ja turpinās stundām, pārvēršas par
grūti izturamu mocību.
Kā šādi “pāļu dzinēji” slavenību ierakstītos diskos, skanot
stundām ilgi, ietekmē vēl nedzimušu bērnu smadzeņu veidošanos un
kā tās deformē –, lūk, viens pētījumu novads. Kā tas pats ietekmē
bērnu pirmajos dzīvības gados, kad veidojas gan zemapziņa
(pirmā), gan apziņa (vēlāk)? Pieaugušais vēl var aiziet uz otru
istabu, ja tāda ir, vai parku. Kur mazs bērns? Viņa zemapziņa
pret paša gribu varmācīgi tiek piedzīta ar dzelzsbetona “pāļiem”.
Kā tā ietekmēs viņa turpmāko dzīvi, to nezina neviens.
Nesen kādā tehniskā žurnālā izlasīju, ka japāņi izgudrojuši un
sākuši ražot “aktīvās austiņas”. Vienkāršotā izklāstā tas nozīmē,
ka pie “austiņām” ir piestiprināti miniatūri mikrofoni, kas
uztver apkārtējo troksni, iekšā ir fāzgriezis, kas visas
vibrācijas apvērš par pretējām, ņemot vērā gan frekvences, gan
skaļumu. Tālāk seko pastiprinātājs un “austiņu” membrāna –
atskaņotājs. Instruments atskaņo visu apkārtējo troksni, tikai
pretfāzē. Skaņu viļņi saduras, cits citu dzēš, un iestājas
klusums. Ja pluss un mīnuss ir vienāds, to summa ir nulle.
Pirms gadiem divdesmit mans vaļasprieks bija radioelektrotehnika.
Atceros, ka parasts fāzgriezis ir samērā elementārs bloks
radioelektroniskās iekārtās, tikai domāts citiem mērķiem.
Ja nebūtu pagaisusi atmiņa un vēl būtu pieejami “čaklo roku”
veikali ar ļoti lētām visvisādām radiodetaļām, varētu pastrādāt
ar galvu un lodāmuru, un fāzgriezis gatavs. Tā ieejai pieslēgtu
mikrofonus, kurus piestiprinātu kaimiņu dzīvokļa sienai, izejai –
jebkuru audiopastiprinātāju un tālāk skandes.
Pašdarbība jau neiznāktu ideāla, bet ideālā gadījumā pēc iekārtas
ieslēgšanas istabā vajadzētu iestāties pilnīgam klusumam. Un tas
interesantākais: ja starpsiena ir plāna, kā tas bieži ir pašlaik
sadalītajos dzīvokļos (vienkārša finiera plāksne), tad klusumam
vajadzētu iestāties arī pie kaimiņiem.
Ja šādu fāzgriezi izstrādātu profesionāļi, ņemot vērā skaņu
izplatīšanās leņķus, stereoefektus utt. un to ražotu rūpnieciski,
Rīgā vien to nopirktu kādi 100 tūkstoši iedzīvotāju. Pasaulē –
simtiem miljonu. Ja izgudrojums būtu patentēts, izgudrotājs ar
vienu rāvienu kļūtu ja ne par otru Bilu Geitsu, tad miljonāru
noteikti.
Atpakaļ pie demogrāfijas
Rakstu esam piebārstījuši ar
daudzām šķērsdomām. Savā laikā ar tām kā publicists ievērību guva
jau slavena ārsta vārdu iemantojušais profesors Ilmārs Lazovskis.
No viņa publicistikas varēja daudz ko mācīties. Tomēr jāatgriežas
pie pamattēmas.
Kā pārvarēt demogrāfisko krīzi? Vai to var izdarīt Latvijā vai
tikai Eiropā kopumā? Vai tas nemaz nav iespējams? Balto cilvēku
vietu pakāpeniski ieņems cilvēki ar citu ādas krāsu, kuri ir
vitālāki?
Pamatotu atbildi nevar dot ne šā, ne kāda cita raksta autors.
Laikam tā slēpjas mīklainajā cilvēku zemapziņā – šoreiz
kolektīvajā. Kā īsti būs, tas noskaidrosies pēc kādiem simt
gadiem. Tad par to varēs rakstīt. Tomēr gribētos, lai katra
savdabīga cilvēku kopa, teiksim šoreiz – tautība, vismaz
saglabājas, ja arī nespēj vairoties un izplatīties. Negribam
taču, lai latviešus tāpat kā lībiešus sāktu skaitīt desmitos un
ierakstītu Sarkanajā grāmatā un “glābtu” rezervātos kā indiāņus.
Starp citu, krieviem demogrāfiskā krīze nav vieglāka. Tikai viņu
Krievijā ir simt reižu vairāk un līdz ar to ilgāks laiks meklēt
risinājumu, kamēr nav par vēlu.
Pagaidām risinājumu meklē lokālos pasākumos, kā to pēdējās
valdības pieradušas darīt. Te palīdz (nepietiekami!) skolotājiem,
te ārstiem, te kādu grasi piemet pensionāriem. Tagad cerības liek
uz bērnu pabalstiem. Bet visiem šiem labi domātajiem pasākumiem
pāri veļas inflācijas vilnis, kas saspiež un sapresē visus
pielikumus un visiem.
Negribam, lai kāds lasītājs nodomātu, ka esam pret pabalstiem ar
bērniem svētītām ģimenēm. Taču šie pabalsti, pēc mūsu domām,
tomēr ir cerīgi tikai īslaicīgai krīzes mazināšanai (mums sociālā
un ekonomiskā krīze turpinās jau vismaz 15 gadu).
Šādi pasākumi demogrāfisko krīzi novērst nevar. Ja vien
nepāriesim uz fantastisku sistēmu, ka mātes tikai radīs bērnus,
bet jau ar pirmo mūža gadu par to tālāko likteni atbildību
uzņemsies valsts. Ja tā, tad patiešām bērnus varēs pasūtīt mātēm
par kārtējo “tirgus cenu”.
Tāds fantastisks “projekts” varbūt (?) varētu saglabāt
iedzīvotāju skaitlisko sastāvu, bet ne kvalitatīvo. Bērnu morālo,
psiholoģisko, vispārcilvēcisko īpašību izveidošanā ģimenēm
pagaidām alternatīvas nav.
Šāds fantastisks risinājums būtu arī ārkārtīgi bīstams no
kvalitatīvās demogrāfijas viedokļa. Bērnus pēc pasūtījuma
“ražotu” (piedodiet par izteicienu!) galvenokārt tā sauktās
sociāli nelabvēlīgās ģimenēs, resp., sievietes, kas citādi
iztikas līdzekļus nespēj nopelnīt. Bet tā ir sabiedrības slimā
daļa raksta sākumā minētajā izpratnē. Un iedzimtību taču
nenoliegsim, kaut gan nav sevišķi populāri to pētīt. Labāk
paklusēt.
Risinājumu varētu meklēt (ja vien jau nav par vēlu)
vispārcilvēcisko vērtību atjaunošanā un nostiprināšanā,
atveseļojot sabiedrību kopumā, nevēršoties pie atsevišķām vecuma,
dzimuma, profesiju vai citām grupām atsevišķi.
Vispirms cilvēkiem būtu vajadzīga drošības sajūta par savu
nākotni (mājokli, darbu, ienākumiem, veselību, beidzot tīri
policejisko drošību). Lai ar atbildību uzdrošinātos dot dzīvību
bērnam, ir jābūt drošības sajūtai vismaz par tuvākajiem 20
gadiem. Ja ir draudi nonākt izdzīvošanas apstākļos, tad zemapziņa
pateiks, ka vienam to būs vieglāk izdarīt.
Zivis uz plika āķa neķeras. Bet, kā raksta avīzes, daudzi cilvēki
ķeras. Paņem uz pārtēriņa kredīta kādu sadzīves draņķi, un pēc
tam tiesu izpildītāju “melnā sotņa” izliek no mājokļa.
Ir jāsamazina (bet kā to izdarīt?) naudas visvarenība visās
dzīves jomās. Lai iegūtu pēc iespējas vairāk naudas, cilvēki dara
visu iespējamo un dažreiz neiespējamo, nedomājot pat par savu
veselību, kur nu vēl par bērniem.
Demogrāfisko krīzi spēj novērst tikai tautas vairākums, bet ne
100 miljonāri un kādi tūkstoši bezpajumtnieku. Tādēļ jānodrošina
sabiedriski pieņemama dzīves kvalitāte tieši vairākumam. Kamēr
maksāsim kā Eiropā, bet pelnīsim kā Āfrikā, nekāda vairākuma
dzīves kvalitāte netiks nodrošināta un sīkpasākumi (arī
demogrāfijā) dos tikai sīkus un pagaidu rezultātus.
Kā bez naudas celt godā cilvēku zināšanas, tikumus, uzticamību,
godaprātu un citas morālās vērtības, kuras, augot naudas varai,
pakāpeniski devalvējas?
Reiz kaut kā tika ievēlēts “sirdsapziņas parlaments” (laikam tā
to sauca?). Vismaz par daļu no ievēlētajiem varēja teikt: “ja
viņi nespēj izdarīt labu, to nespēs arī citi”. Taču partijas
šādam “parlamentam” neatdeva ne kripatiņas varas, un tas mira
“dabiskā nāvē”.
Varbūt mums palīdzētu kādi 10–20 tieši tautas vēlēti tribūni,
kuriem būtu veto tiesības jebkurā valsts un tiesu varas
pieņemtā likumā, lēmumā, spriedumā. Tad, ja šie spriedumi gan
atbilst likuma burtam, bet neatbilst cilvēciskuma pamatprincipiem
un dzīvības pamatvērtībām. Taču pagaidām tā ir tikai ideja bez
reāla seguma. Un, ja tādi tribūni būtu, vai viņi spētu strādāt
zem ķīpās sapresētu eiro un dolāru tonnām.
Būt vai nebūt? – tāds ir senais jautājums. Mēs varējām ielikt
tikai mazus domu graudiņus tajā svaru kausā, kas nosveras par
labu “būt”.
Oļģerts Krastiņš,
valsts emeritētais zinātnieks