Ministru kabineta 2005.gada 13.septembra sēdē
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Krimināllikumā”.
Cīņa ar terorismu tiek izvirzīta
par prioritāro katras valsts uzdevumu. Terora aktu skaita
pieaugums un valstu politiskie, militārie un administratīvie
pasākumi norāda uz vienotās teorētiskās un praktiskās izpratnes
nepieciešamību attiecībā uz terorismu veidojošo darbību kopumu.
Lai izveidotu vienotu izpratni un attieksmi pret terora aktiem,
ir nepieciešams maksimāli tuvināt ES dalībvalstu terorisma
krimināltiesisko regulējumu.
Lai izvērtētu Latvijas Republikas nacionālajā krimināltiesību
likumdošanā definētā “terorisma” jēdziena atbilstību Eiropas
Padomes 2002.gada 13.jūnija Pamatlēmumā par terorisma apkarošanu
(Pamatlēmums), kā arī citos Eiropas Savienības normatīvajos aktos
noteiktajam tiesiskajam regulējumam, tika izveidota darba grupa,
kuru veidoja pārstāvji no Iekšlietu minis trijas
struktūrvienībām, padotībā esošām iestādēm (Valsts policija,
Drošības policija), Tieslietu ministrijas, Ģenerālprokuratūras,
kā arī krimināltiesību zinātnieki.
Pamatojoties uz Pamatlēmumā noteiktā tiesiskā regulējuma tiešo
saistošo spēku attiecībā uz Latvijas Republiku, kā arī ņemot vērā
cīņas ar terorismu nozīmi visu valstu konstitucionālo vērtību
aizsardzības stratēģijas veidošanā, darba grupas darbības
rezultātā tika izstrādāts likumprojekts “Grozījumi
Krimināllikumā”, kas precizē un saskaņo šodienas faktiskajiem un
tiesiskajiem apstākļiem terorisma jēdzienu veidojošo noziedzīgo
darbību krimināltiesisko definējumu.
Likumprojekta 88.pants nosaka, ka par šādām darbībām, ja tās ir
veiktas, lai iebiedētu iedzīvotājus vai piespiestu valsti, tās
institūcijas vai starptautiskās organizācijas izdarīt kādu
darbību vai atturēties no tās, vai kaitēt valsts, tās iedzīvotāju
vai starptautiskās organizācijas interesēm: spridzināšana;
dedzināšana; kodolieroču, ķīmisko, bioloģisko, bakterioloģisko,
toksisko vai citu masveida iznīcināšanas ieroču ražošana,
uzkrāšana, lietošana, izplatīšana, zinātniskā izpēte vai
attīstīšana; personas nolaupīšana; ķīlnieku sagrābšana;
šaujamieroču, šaujamieroču munīcijas, lielas enerģijas
pneimatisko ieroču, sprāgstvielu vai spridzināšanas ietaišu
neatļauta izgatavošana, remontēšana, iegādāšanās, glabāšana,
nēsāšana, pārvadāšana, pārsūtīšana, realizēšana; gaisa, sauszemes
vai ūdens transportlīdzekļa sagrābšana; tīša darbība, kas vērsta
uz cilvēku iznīcināšanu, miesas bojājumu vai cita kaitējuma
nodarīšanu cilvēku veselībai; uzņēmumu, būvju, kontinentālajā
šelfā nostiprināto platformu, naftas vai gāzes vadu,
elektrolīniju, satiksmes ceļu vai līdzekļu, elektronisko sakaru
tīklu, valsts nozīmes jonizējošā starojuma objektu iznīcināšana
vai bojāšana; kodolavāriju vai radiācijas avāriju izraisīšana;
masveida saindēšana; epidēmiju, epizootiju izplatīšana; šīs daļas
iepriekš minētajos punktos paredzēto darbību piedraudējumu, ja ir
pamats uzskatīt, ka šie draudi var tikt izpildīti, soda ar mūža
ieslodzījumu vai ar brīvības atņemšanu uz laiku no astoņiem līdz
divdesmit gadiem, konfiscējot mantu.
Par šajā pantā paredzētajām darbībām, ja tās ir izdarītas personu
grupā pēc iepriekšējas vienošanās (teroristu grupa), soda ar mūža
ieslodzījumu vai ar brīvības atņemšanu uz laiku no desmit līdz
divdesmit gadiem, konfiscējot mantu.
Par teroristu grupas vadīšanu soda ar mūža ieslodzījumu vai ar
brīvības atņemšanu uz laiku no piecpadsmit līdz divdesmit gadiem,
konfiscējot mantu.
Pieņemti “Noteikumi par mobilizācijai nepieciešamajām institucionālajām struktūrām un materiālo un finanšu resursu plānošanu un izmantošanu”.
Noteikumi nosaka: Nacionālo
bruņoto spēku, civilās aizsardzības formējumu un
tautsaimniecības nozaru mobilizācijas plānošanā, sagatavošanā un
īstenošanā iesaistīto valsts institūciju un pašvaldību
kompetenci; mobilizācijas plānošanai, sagatavošanai un
īstenošanai nepieciešamās struktūrvienības valsts institūcijās un
pašvaldībās, to uzdevumus un pienākumus; mobilizācijai
nepieciešamo materiālo un finanšu resursu plānošanas un
izmantošanas kārtību, kā arī valsts institūciju, pašvaldību un
Latvijas Republikā reģistrētu juridisko personu uzdevumus un
pienākumus mobilizācijai nepieciešamo materiālo un finanšu
resursu plānošanā un izmantošanā.
Lai nodrošinātu mobilizācijas plānošanu, sagatavošanu un
īstenošanu, valsts institūcijām un pašvaldībām ir tiesības:
izveidot mobilizācijas struktūrvienības vai norīkot mobilizācijas
darbiniekus; mobilizācijas darbinieka pienākumus uzdot pildīt
amatpersonai vai darbiniekam, kura pienākumos ietilpst valsts
institūcijas vai pašvaldības pasākumu plānošana un izpildes
koordinācija valsts apdraudējuma situācijās.
Valsts institūciju un pašvaldību mobilizācijas struktūrvienībām
vai mobilizācijas darbiniekiem ir šādi uzdevumi: plānot
nepieciešamos mobilizācijas resursus, lai risinātu ar nacionālo
drošību un valsts aizsardzību saistītos uzdevumus, kā arī
likvidētu ārkārtējās situācijas un to sekas; nodrošināt
nepieciešamo mobilizācijas resursu iesaisti ar nacionālo drošību
un valsts aizsardzību saistīto uzdevumu risināšanā, kā arī
ārkārtēju situāciju un to seku likvidēšanā.
Mobilizācijai nepieciešamo materiālo un finanšu resursu plānošanu
veic, lai: nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku vienības un
mobilizējamos civilās aizsardzības formējumus ar mobilizācijas
resursiem; sagatavotu valsts materiālās rezerves un
tautsaimniecības objektus izmantošanai valsts apdraudējuma
situācijā. Valsts iestādes un pašvaldības materiālos un finanšu
resursus plāno kārtējā gada budžeta ietvaros, sastādot valsts
budžeta pieprasījumus budžeta un finanšu vadību regulējošajos
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Mobilizācijai plāno šādus resursus: valsts institūciju un
pašvaldību valdījumā esošos materiālos resursus; materiālos
resursus, kurus piegādā saskaņā ar atliktās piegādes līgumiem;
materiālos resursus, kurus Nacionālie bruņotie spēki un
mobilizējamie civilās aizsardzības formējumi pārņem turējumā
saskaņā ar mobilizācijas pieprasījumiem.
Pieņemti noteikumi “Grozījums Ministru kabineta 2004.gada 26.oktobra noteikumos Nr.887 “Valsts noslēpuma objektu saraksts””.
Saskaņā ar Ministru kabineta
noteikumu “Valsts noslēpuma objektu saraksts” 2.1.6. punktu
informācija par militāro sadarbību ar ārvalstīm un
starptautiskajām organizācijām saistībā ar kodolieročiem un
kodolmateriālu neizplatību pašreiz ir klasificējama tikai kā
“sevišķi slepeni”. Augstā klasifikācijas pakāpe nevajadzīgi
apgrūtina Latvijas Republikas pastāvīgās pārstāvniecības NATO
ikdienas sadarbību ar Latvijas valsts iestādēm, jo pietiekami
operatīvi un ātri nevar tikt nodrošināta šīs informācijas
apmaiņa. Šāda pieeja neatbilst jautājumu klasifikācijai NATO, kur
informācija, kas saistīta ar kodolieročiem, lielākoties tiek
klasificēta kā “slepeni”, atsevišķos gadījumos “konfidenciāli”,
savukārt klasifikācija “sevišķi slepeni” sastopama reti.
Sagatavotais grozījums noteikumos paredz alternatīvas
klasifikācijas pakāpes informācija par militāro sadarbību ar
ārvalstīm un starptautiskajām organizācijām saistībā ar
kodolieročiem un kodolmateriālu neizplatību: “sevišķi slepeni”,
“slepeni”, “konfidenciāli”, tādā veidā Latvijas informācijas
klasifikācijas pakāpi pielīdzinot NATO apritē esošās informācijas
klasifikācijas pakāpei.
Akceptēts likumprojekts “Zemes ierīcības likums”.
Likumprojekts “Zemes ierīcības
likums” nosaka zemes ierīcības darbu veidus un to izpildes
kārtību. Likumprojekts paredz, ka zemes ierīcības projekti
īpašuma pārgrozīšanai izstrādājami saskaņā ar pašvaldību
teritoriju plānojumiem pašvaldības teritorijai vai īpašumiem, kur
nav paredzēta detālplānojumu izstrādāšana.
Likumprojekts paredz, ka gadījumos, ja detālplānojumos projektē
īpašumu robežas, detālplānojumu sastāvā kā papildinājums
jāizstrādā zemes ierīcības projekts, ievērojot nosacījumus, kas
attiecas uz zemes ierīcības projekta izstrādāšanu. Tas nodrošinās
vienveidīgu pieeju īpašuma tiesību jautājumu kārtošanai, izslēgs
dažādu projektu dublēšanu un nodrošinās vienotu pamatu īpašuma
noteikšanai un reģistrēšanai Nekustamā īpašuma valsts kadastra
reģistra informācijas sistēmā un īpašuma tiesību nostiprināšanai
zemesgrāmatās.
Likumprojekts paredz, ka zemes ierīcības darbus veic licencētas
fiziskas un juridiskās personas. Viens no priekšnoteikumiem
licences saņemšanai ir personu sertifikācija. Šobrīd
profesionālās kompetences sertifikātus izsniedz Latvijas
Mērniecības biedrība.
Likumprojekts nosaka zemes uzskaiti, paredz tās sadalījumu zemes
lietošanas veidos.
Atsevišķu zemes ierīcības darbību reglamentācijai likumprojekts
paredz Ministru kabineta noteikumu izdošanu.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Ciltsdarba
likumā”.
Saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma pārejas
noteikumiem Ministru kabinets izstrādā un iesniedz Saeimai
likumprojektus par nepieciešamajiem grozījumiem likumos, lai
saskaņotu tos ar Komerclikumu.
Ciltsdarba likumā tiek lietots termins “uzņēmums vai
uzņēmējsabiedrība”, kas pēc sava juridiskā satura neatbilst
Komerclikumā lietotajam terminam “komersants”. Likumprojekts
paredz saskaņot Ciltsdarba likumā lietotos terminus ar
Komerclikumā lietotajiem terminiem.
Likumprojekts nosaka, ka vaislinieku bioproduktu un embrijus
drīkst iegūt komersants, kas ir reģistrēts Ciltsdarba valsts
inspekcijā. Atbilstības kritērijus komersanta uzņēmumiem, kas
nodarbojas ar mākslīgo apsēklošanu un embriju transplantāciju, kā
arī šo komersantu reģistrēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
Likumprojekts nosaka, ka valsts no budžeta finansē Ciltsdarba
valsts inspekciju un Datu centru, dzīvnieku, ganāmpulku un
novietņu reģistra kārtošanu, ciltsdarba arhīva uzturēšanu, Valsts
ciltsgrāmatas kārtošanu, dzīvnieku vērtēšanas sistēmas izveidi un
citus ar ciltsdarbu saistītus valsts pasūtījumus. Valsts subsidē
ar ciltsdarbu saistītos pasākumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem
par valsts atbalsta piešķiršanu lauksaimniecībai.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs
Par grozījumiem likumā par Latvijas Banku
Lai precizētu likuma normas
atbilstoši Komerclikumam un vairākiem Eiropas institūciju
normatīvajiem aktiem, Ministru kabinets (MK) 13.septembra sēdē
apstiprināja grozījumus likumā “Par Latvijas
Banku”.
Tā kā pašreizējā likumā par Latvijas Banku (LB)
atsevišķas likuma normas neatbilst Eiropas Kopienas dibināšanas
līgumam, kā arī Eiropas Centrālo banku sistēmas (ECBS) un Eiropas
Centrālās bankas (ECB) Statūtiem, grozījumi likumā paredz
precizēt vairākas normas. Grozījumos noteikts, ka LB galvenais
mērķis ir saglabāt cenu stabilitāti, ir precizēts to subjektu
loks, kuriem LB ir tiesīga atvērt kontus, kā arī paredzēts, ka LB
drīkst veikt kreditēšanas operācijas tikai pret adekvātu
nodrošinājumu.
Viena no LB funkcijām ir licenču izsniegšana juridiskajām
personām ārvalstu valūtas pirkšanai un pārdošanai uzņēmējdarbības
veidā, bet nodevas apmērs licences saņemšanai noteikts ar MK
noteikumiem. Šie noteikumi atbilstoši Komerclikuma spēkā stāšanās
kārtības likuma pārejas noteikumiem zaudēs spēku nākamā gada
maijā. Tādējādi, lai arī turpmāk MK varētu noteikt nodevas
apmēru, likuma par LB grozījumos ir paredzēts šāds
pilnvarojums.
Ar grozījumiem ir precizēta arī likumā lietotā terminoloģija, lai
tā atbilstu Komerclikumā lietotajai.
Likumā “Par Latvijas Banku” noteikts LB mērķis, uzdevumi, statuss
un darbības principi. ECB 2004.gada Konverģences ziņojumā ir
norādījusi uz nepieciešamību atsevišķas normas precizēt. Daļa šo
ieteikumu ir iestrādāti ar MK 13.septembrī pieņemtajiem
grozījumiem, bet paredzams, ka, tuvojoties brīdim, kad Latvija
kļūs par pilntiesīgu Ekonomikas un monetārās savienības
dalībvalsti, ECB ieteikumu iestrāde likumā tiks turpināta.
Par Kohēzijas fonda projektu īstenošanas politiku
Otrdien, 13.septembrī, Ministru
kabineta (MK) sēdē tika izskatīti trīs jautājumi, kas attiecas uz
Kohēzijas fonda projektu īstenošanu. MK apstiprināja Finanšu
ministrijas (FM) sagatavotos noteikumus par Kohēzijas fonda
projektu īstenošanas vietā veicamajām pārbaudēm un noteikumus par
vienotās informācijas sistēmas lietošanas tiesībām, kā arī
pieņēma zināšanai Kohēzijas fonda ietvardokumentā veiktos
grozījumus.
MK noteikumi “Kohēzijas fonda projektu
īstenošanas vietā veicamo pārbaužu noteikumi” reglamentē kārtību,
kādā Kohēzijas fonda projektu vadībā iesaistītās institūcijas
veic pārbaudes Kohēzijas fonda finansēto projektu īstenošanas
vietā. Noteikumi ietver jautājumus, kas jāņem vērā
starpniekinstitūcijai, vadošajai iestādei un maksājumu iestādei,
lai nodrošinātu pārbaužu atbilstību Eiropas Komisijas prasībām.
Kohēzijas fonda projektu īstenošanas vietā veicamo pārbaužu
kārtību līdz šim noteica FM rīkojums, tas tagad ir pārstrādāts MK
noteikumu veidā.
Līdzīgi arī MK noteikumi par Kohēzijas fonda projektu vienotās
informācijas sistēmas lietošanas tiesībām ir sagatavoti,
pārstrādājot FM rīkojumu. Noteikumi paredz kārtību, kādā tiek
nodrošināta Kohēzijas fonda projektu vienotās informācijas
sistēmas lietotāja tiesību piešķiršana un anulēšana.
Savukārt, lemjot par grozījumiem Kohēzijas fonda ietvardokumentā,
valdība pieņēma tos zināšanai. Grozījumu priekšlikumu Kohēzijas
fonda ietvardokumentā sagatavojusi Finanšu ministrija, ņemot vērā
Vides ministrijas ieteiktos labojumus. Tādējādi grozījumi ir
veikti visā otrajā ietvardokumenta sadaļā “Latvijas Kohēzijas
fonda stratēģija – vides nozare”, izsakot šo sadaļu jaunā
redakcijā, konkretizējot vides stratēģiju un precizējot definētās
prioritātes.
Ietvardokuments nosaka kārtību, kādā Latvijā tiek izmantoti
Kohēzijas fonda līdzekļi projektu finansēšanai vides un
transporta nozarēs.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments