ES ne tikai dod, bet gaida arī atpakaļ
ES Reģionu komitejas priekšsēdētājs Pēters Štraubs intervijā “Latvijas Vēstnesim”
Reģionu komiteja ir tuvāk iedzīvotājam
Pēters Štraubs Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
– Latvija tikai pērn kļuva par pilntiesīgu Eiropas Savienības (ES) dalībvalsti. Daudziem Latvijas iedzīvotājiem ne visas ES institūcijas ir labi zināmas. Vai jūs īsumā nepastāstītu, kas ir Reģionu komiteja un ar ko tā nodarbojas?
– ES ir vairākas institūcijas.
Dažas no tām ir pazīstamākas, bet dažas ir mazāk zināmas.
Institūcijas, par kurām dzirdam visvairāk, ir Eiropas Parlaments,
Eiropas Komisija, Eiropas Kopienu tiesa, Revīzijas tiesa.
Sabiedrībai mazāk zināmās ES institūcijas ir Ekonomisko un
sociālo lietu komiteja un Reģionu komiteja. Abām komitejām ir
vairāk konsultatīva funkcija. Tiešā veidā mēs nepiedalāmies
lēmumu pieņemšanā, iespējams, tāpēc par mums arī mazāk dzird.
Tomēr mūsu uzdevums ir ļoti svarīgs – pārstāvēt reģionu, pilsētu,
pašvaldību viedokli un ieviest to ES politikā likumdošanas
procesā. Mēs gribam, lai pašvaldību un reģionu teiktais tiktu
ņemts vērā, izstrādājot kādu jaunu tiesību aktu.
Šobrīd Reģionu komitejā darbojas 317 dalībnieki. Reģionu komiteja
pilnā sastāvā sanāk uz plenārsēdēm. Dažādus jautājumus
detalizētāk skata attiecīgās nozaru komisijas.
Visi 317 Reģionu komitejas locekļi ir katrā ES dalībvalstī
iedzīvotāju ievēlēti, proti, bieži vien tie ir pašvaldību
vadītāji, deputāti vai arī federālo pavalstu vadītāji (piemēram,
no Vācijas – red.).
Kad Eiropas Komisija ir sagatavojusi kādu likumdošanas aktu, tas
tiek atsūtīts uz Reģionu komiteju. Mēs skatāmies, kā tā
pieņemšana varētu ietekmēt reģionus, pilsētas, to iedzīvotājus,
un izsakām savu viedokli. Pēc tam sakām Eiropas Komisijai, kas
mūs apmierina un ko gribam mainīt likumdošanas akta projektā.
Tomēr jāsaka, ka Eiropas Komisijai noteikti nav jāuzklausa mūsu
viedoklis. Bet, ja mūsu priekšlikumi tiek noraidīti, Komisijai
jāsniedz rakstisks paskaidrojums, kāpēc tā mūsu ieteikumus neņem
vērā.
– Cik ietekmīga ir Reģionu komiteja? Vai varat pastāstīt kādu piemēru, kur esat panākuši reģionu interešu ievērošanu ES likumdošanas aktu izstrādes laikā?
– Mēs jau desmit gadus strādājam
pie tāda jautājuma kā lielāka reģionu, pilsētu un pašvaldību
kompetence un lielāka valstu vietējās pārvaldes iesaistīšana ES
politikā. Līdz šim jautājums vairāk risināts valstu līmenī. Bet
šobrīd jaunajā konstitucionālajā līgumā ES atzīst nacionālo
valstu strukturālo uzbūvi, kas atļauj dažādus uzdevumus un
kompetences nodot izlemt tieši reģioniem, pilsētām un
pašvaldībām. (Reģionu komiteja piedalījās konstitucionālā līguma
izstrādāšanā. Tai bija dots novērotāja statuss – red.) Tas ir
ļoti liels sasniegums.
Tāpat konstitucionālajā līgumā ir atrunāts, ka Reģionu komitejai
ir piešķirtas tiesības uzsākt tiesvedību Eiropas Kopienu tiesā,
ja Reģionu komiteja uzskata, ka normatīvais akts ir ieviests,
nerespektējot reģionālo vai vietējo varas iestāžu pilnvaras. Ja
reģionu intereses netiek ņemtas vērā, tas uzskatāms par
subsidiaritātes principa pārkāpumu. Tā ir lieta, ko Reģionu
komiteja ir panākusi. Par to mēs esam cīnījušies ilgu
laiku.
Treškārt, Eiropas Komisijas atbalsta programmas līdz šim tika
novirzītas centralizēti caur nacionālajām valstīm. Šobrīd viņi ir
atzinuši, ka labāk atbalsta programmas pa tiešo piesaistīt
reģioniem, pilsētām un pašvaldībām. Tāpēc Eiropas Komisija
atbalsta piecu reģionu radīšanu Latvijā, kuriem varēs piešķirt
līdzekļus. Tad reģioni paši varēs strādāt un īstenot savas
programmas. Mēs uzskatām, ka tas ir ļoti liels panākums.
Šie uzlabojumi ES likumdošanā notikuši, pateicoties Reģionu
komitejas darbam un sadarbībai ar Eiropas Komisiju. Es domāju, ka
arī Eiropas Komisija novērtē mūsu lomu – ar Reģionu komitejas
palīdzību vietējo reģionu vēlmes var tikt iestrādātas ES
politikā.
Latvija nav caurs maiss
– Bieži tiek runāts, ka paplašināšanās nesusi daudz jaunumu ES, pat jaunu izpratni par atsevišķiem jautājumiem. Vai paplašināšanās nesusi arī jaunu izpratni par to, ko nozīmē reģions un kāda ir tā loma?
– Vispirms jāsaka, ka pēdējā
paplašināšanās un desmit jauno dalībvalstu uzņemšana ES ir
pārrāvusi ilggadēju sašķeltības un atšķirtības periodu Eiropā.
Šobrīd ES valstis ir vienotas, un tā tam arī ir jābūt. Mēs, vecās
ES dalībvalstis, solidarizējamies un palīdzam, sniedzot
finansiālu atbalstu jaunajām dalībvalstīm, lai tās ekonomiski
attīstītos. Tomēr mēs neuzskatām, ka jaunās dalībvalstis ir kā
caurs maiss, kurā tikai tiek bērts iekšā un nekas tur nepaliek.
Mēs esam pārliecināti, ka pēc kāda laika no jaunajām dalībvalstīm
arī kaut ko sagaidīsim atpakaļ. Es to redzu kā lielisku iespēju
valsts un reģionu attīstībai.
Jaunās dalībvalstis savā dziļākajā būtībā ir ES un Eiropas
valstis. Cits jautājums, ja mēs runājam par Turcijas iespējamo
dalību ES, jo ar šo valsti ir saistīti daudzi aizspriedumi.
Pirmkārt, šī valsts jau pēc savas ģeogrāfiskās atrašanās vietas
un mentālās attīstības nepieder pie Eiropas. Šādas valsts
pievienošanās ES nozīmētu finansiālu pārslodzi esošajām
dalībvalstīm. Bet attiecībā uz desmit jaunajām dalībvalstīm es
neredzu nekādus aizspiedumus no veco dalībnieču puses.
– Jūs jau minējāt ES uzskatu, ka jaunās dalībvalstis nav kā caurs maiss. No tām tiek gaidīta attīstība. Kā jums šķiet, cik ilgs laiks nepieciešams, lai jaunās dalībvalstis būtu līdzvērtīgas ekonomiskās attīstības ziņā vecajām ES dalībniecēm?
– Nav vienkārši pateikt, ko nozīmē sasniegt tagadējo ES dalībvalstu līmeni. Arī veco dalībvalstu vidū ir ekonomiski attīstītākas un tādas, kuras attīstībā nedaudz atpaliek no veco ES vidējās ekonomiskās attīstības. Turklāt to dalībvalstu ekonomiskā izaugsme, kurām daudz palīdzēts no ES strukturālajiem fondiem, notikusi gadiem ilgi. Tomēr, ja gribat, lai minu aptuvenu skaitli, es teiktu, ka vajadzēs 12–15 gadus, lai jaunās valstis sasniegtu vidējo ES ekonomiskās attīstības līmeni. Tas ir pietiekami ilgs laika posms, lai jaunās valstis līdzvērtīgi varētu nostāties līdzās vecajām dalībvalstīm. Tomēr jāpiebilst, ka Baltijas valstis varētu attīstīties ātrāk nekā citas jaunās dalībvalstis.
– Latvijā nereti izskan arguments, ka Eiropai nav intereses attīstīt mūsu valsts reģionus. Tai ir jābūt valsts prioritātei. Valsts reģionu attīstība, jūsu skatījumā, vairāk ir valsts vai Eiropas interesēs?
– Es gribu uzsvērt to, ka ES vienīgā interese ir reģionu līdzsvarota attīstība. Šādu, ja tā var teikt, pārmetumu varbūt varēja izteikt agrāk. Tomēr tagad, iepazīstoties ar jauno Konstitucionālo līgumu, jūs redzēsit izmaiņas, jo atbalsts tagad vairāk tiks novirzīts uz reģioniem, pilsētām un pašvaldībām. Galvenā Eiropas interese ir, lai katrs reģions attīstītos pēc iespējas ātrāk un līdzsvarotāk, saskaņā ar konkrētās valsts attīstību. Tas, cik ātra būs katra reģiona ekonomiskā attīstība, ir atkarīgs no katra reģiona iniciatīvas un radošā potenciāla. Katra reģiona paša rokās ir atklāt savas stiprās puses un tās izmantot.
Finansējums reģioniem ir pietiekams
– ES pērn pievienojās virkne valstu, kas nav tik turīgas un ekonomiski attīstītas kā vecās ES valstis. Vai ES reģionālajai attīstībai tiek atvēlēts pietiekami līdzekļu? Vai ierobežojums, ka trūcīgākās valstis var saņemt mazāk naudas no struktūrfondiem ir taisnīgs, un vai to nevajadzētu mainīt?
– Uzskatu, ka finanšu sadalījums –
50 procenti struktūrfondu naudas vecajām dalībvalstīm un 50
procenti jaunajām – ir labs. Jaunajām dalībvalstīm bieži vien
pietrūkst kapacitātes, lai miljonus un miljardus apgūtu.
Par piemēru var minēt situāciju pēc Vācijas apvienošanās. Arī tad
rietumi daudz naudas atvēlēja austrumu attīstībai. Bet valsts
austrumu daļā nebija pietiekami efektīvas struktūras, lai šo
naudu efektīvi izmantotu, sadalītu un apgūtu. Rezultātā nauda
tika sadalīta haotiski. Uzskatu, ka šobrīd struktūrfondu naudas
plūsma ir pareiza un ka mums nevajag atkārtot Vācijas kļūdas.
– Jūnijā dalībvalstu vadītāji nepanāca vienošanos par nākamo finanšu perspektīvu laikam no 2007. līdz 2013.gadam. Kas ir vēlākais laiks, kad vienošanās par nākamo finanšu perspektīvu būtu panākama, lai neciestu reģionu intereses?
– Tātad nākamais finansēšanas
periods sākas ar 2007.gadu. Tas nozīmē, ka programmām, lai tās
sāktu strādāt noteiktā laikā, jābūt sastādītām jau 2006.gada
sākumā. Ja nebūs programmu, tad nebūs arī līdzekļu.
Jā, protams, visi gaidīja, ka tiks akceptēti Lielbritānijas
premjera Tonija Blēra priekšlikumi. Pamatojums noraidīšanai bija
sliktā ekonomiskā attīstība dažās ES valstīs. Jāskatās, kas vēl
notiks. Līdz gada beigām T.Blēram vēl ir laiks sagatavot jaunu
priekšlikumu. Ja tas netiks izdarīts, tad vienīgā cerība ir uz
Austrijas prezidentūras laiku 2006.gada pirmajā pusgadā.
Ja vienošanās netiks panākta, tad tiks ņemti vērā iepriekšējā
gada skaitļi. Tas, protams, reģioniem nav labvēlīgākais
risinājums. Mēs ceram uz saprāta uzvaru.
Latvija ir uz pareizā ceļa
– Latvijā jau daudzus gadus notiek pašvaldību reforma. Vēl joprojām ir dažādi uzskati, vai labāk ir būt daudzām un mazām pašvaldībām, vai arī mazāk, bet lielākām. Kāda ir Eiropas pieredze?
– Es domāju, ka Latvija ir uz pareizā ceļa – ir jāveido lielākas pašvaldības, jo mazās nevar pilnvērtīgi uzņemties visus uzdevumus. Nevajag baidīties no tā, ka lielāku pašvaldību veidošana varētu attālināt to no pilsoņa. Tieši otrādi, ja pašvaldība ir lielāka un tai ir doti vairāki uzdevumi, pilsonim šķitīs, ka pašvaldībā var nokārtot arvien vairāk jautājumu. Vācijā pašvaldības tiek veidotas, sākot no vienībām, kurās ir vismaz seši tūkstoši iedzīvotāju. Tas nozīmē, ka struktūrvienībai ir lielāka kapacitāte un tā var vairāk paveikt.
– Latvijā teju puse iedzīvotāju dzīvo galvaspilsētā Rīgā. Kādas ir kopējās tendences Eiropā – vai ir moderni dzīvot galvaspilsētā vai arī populārāk ir dzīvot ārpus lielo pilsētu robežām?
– Kopējā tendence ir tāda, ka
galvaspilsētās ir vairāk notikumu, vairāk iestāžu, tāpēc arī tur
pulcējas vairāk cilvēku. Tomēr pieredze liecina, ka, veidojot
mazāk aktīvu centru, notiek tā saucamā decentralizācija un
izlīdzināšanās. Cilvēki, protams, iet tur, kur dzīve pulsē.
Eiropā aizvien vairāk jūtama tendence, ka cilvēki labprātāk dzīvo
ārpus lielajām pilsētām.
Ilze Sedliņa, “LV”
Uzziņai:
Reģionu komiteja skaitļos:
* 317 pilntiesīgi locekļi, kas pārstāv vietējās un reģionālās
iestādes, kā arī 317 aizvietotāji;
* 25 valstu delegācijas, kas katra apvieno vienas valsts
pārstāvjus;
* 4 politiskās grupas;
* 6 tematiskās komisijas
– COTER – Teritoriālās kohēzijas politikas komisija;
– ECOS – Ekonomikas un sociālās politikas komisija;
– DEVE – Noturīgas attīstības komisija;
– EDUC – Kultūras un izglītības komisija;
– CONST – Konstitucionālo lietu komisija;
– RELEX – Ārējo sakaru komisija.
Avots: Reģionu komiteja