Slava mirklim un mūžībai
Septembra pirmajā sestdienā Amatas novada dome un Amatas pamatskola aicināja uz rakstnieces un kultūrvēsturnieces Melānijas Vanagas 100.dzimumdienas svētīšanu. Savas dzimtas, novada un tautas likteņus viņa ierakstījusi epopejā “Dvēseļu pulcēšana”, kas publicēta septiņās grāmatās.
Melānija Vanaga Foto: Gunārs Janaitis |
Rokrakstā palikuši vēl pāri simtam biezu sējumu. Daļa no tiem bija izstādīta novada kultūras centrā, kur varēja apskatīt arī slaveno rakstnieces radurakstu rulli vairāku metru garumā un bagātīgu fotoizstādi par Amatas novadu. Te sākās simtgades konference, kas turpinājās ar sadziedāšanos un maijpuķīšu stādīšanu Sermuļkalnā un izskanēja ar viesošanos Melānijas Vanagas pirmajā skolā, kur kopš 2000.gada ir arī muzejs. Bija tik daudz cilvēku un ik runātājs teica tik būtiskus vārdus, ka tas viss kļuva par nacionālas nozīmes notikumu.
Mūsu dārgumi
Sarunu ievadīja Māra
Zālīte:
– Domājot par Melāniju Vanagu, viņas ārkārtīgi ietilpīgo un
bagāto mūžu, man nāk prātā ļoti dārgi jēdzieni, dārgas lietas.
Dārgumi. Viens no tādiem ir laika dārgums. Kurš gan vēl vairāk
būtu spējis apjaust laika dārgumu, kā to apjauta Melānija Vanaga.
Jo viņa bija cilvēks, kam jāpaspēj. Pirmā grāmata tika izdota,
kad viņai bija 86 gadi. Jau 1957.gadā viņa deva sev un Sermuļu
akmenim svētu solījumu izdarīt savu milzu darbu – uzrakstīt mūžu
un likteņu grāmatu. Apbrīnojama bija viņas pašpaļāvība, ticība
savām spējām. Jo vairāk apbrīnojama, ja ņem vērā tos apstākļus,
kādos viņa sāka savu mūža darbu, un kas viņa tolaik bija
sabiedrības acīs. Tomēr viņa lietoja tādus vārdus kā “esmu gatava
darbam”, “apzinos darba apjomu un grūtumu”, “bet būs!”. Būs
vēstījums, jo bija pārliecība: “Sazaros, salapos Sermuļu
milzīgais dzimtaskoks, no kura šalkos pati tautas vēsture.”
Mani saviļņo un izbrīna Melānijas Vanagas izredzētības apziņa,
tik skaidri apjaustais aicinājums. Katrai izredzētībai ir sava
cena, un Melānijas Vanagas izredzētības cena bija ļoti augsta.
Kad viņa ieradās žurnāla “Karogs” redakcijā, kur es tolaik biju
galvenā redaktore, mums nebija vajadzīgs ilgs laiks, lai
saprastos. Mēs sapratāmies tādā virsapziņas līmenī.
Nevar teikt, ka nebija arī zināma neticība, kad šī spēcīgā,
staltā sieva, kam tomēr bija jau 86 gadi, mums teica: “Es tagad
rakstīšu, tie būs septiņi sējumi, katru gadu izdosim vienu.” Viņa
meta izaicinājumu vecumam, skeptiķiem un arī laikam. Viņas
enerģija un apņēmība tiešām fascinēja. Un laiks atļāvās it kā
izņēmumu no saviem likumiem. Laiks nomērīja tieši septiņus gadus,
un viņa sarakstīja savu kultūrvēsturisko epopeju – septiņas
“Dvēseļu pulcēšanas” grāmatas.
Runājot par Melāniju Vanagu, jādomā par vēl vienu lielu dārgumu.
Tā ir darba kā dārguma apziņa. Darbs kā dzīves jēga, kā misija,
kā pienākums. Viņa pilnīgi ziedojās savam darbam, pildot pašas
uzlikto pienākumu, nesot sev labprātīgi uzvelto nastu. Mums
visiem jāpiestrādā, lai viņas grāmatas, vispirms “Veļupes
krastā”, tiktu tulkotas citās valodās, jo tās kā spilgts,
talantīgs laikmeta liecinājums ir cienīgas iziet tālu aiz
Latvijas robežām un kļūt par globālās kultūras daļu.
|
Nepalikt pie mazuma
Godinot Melāniju Vanagu kā stipru
un vitālu personību, kas spēja pastāvēt par saviem ideāliem un
sasniegt augsti spraustos mērķus, Anda Līce runāja par
cilvēka ceļu uz iespēju robežām:
– Melānija Vanaga ceļu uz savu iespēju robežām sāka jaunībā. Ja
1941.gada 14.jūnijs nebūtu sagriezis dzīvi ar kājām gaisā, viņa,
iespējams, būtu kļuvusi romāniste, dramaturģe vai senatnes
pētniece ar pasaules vārdu. Talants tika aizbērts kā avots. Un
līdzīgi kā avots – kaut ar lielu novēlošanos un varbūt tieši
tāpēc – ar jo īpašu spēku talants izlauzās gabaliņu nostāk no
savas sākotnes un lika atcerēties jeb, kā viņa teica – atdomāt
visu, kas ar viņu un viņas tautu bija noticis kopš tik tālas
pagātnes, cik tālu vien spēj iesniegties pašas atmiņas un citu
pieraksti. Un pat vēl tālāk – tur, kur ļauts staigāt vien
iztēlei.
Savu iespēju robežas neviens nevar uzzināt, ja līdz tām nemēģina
nokļūt. Melānija aizgāja līdz visām robežām. Vispirms līdz
fiziskas izdzīvošanas robežai ekstremālos apstākļos, tad līdz
izmisuma robežai, kad nav iespējams palīdzēt pašiem vistuvākajiem
cilvēkiem, un arī līdz tai baisajai, kad jāaizber sava bērna
kaps. Kādu laiku viņa dzīvoja nebūtības pierobežā, kur vairs nav
cerību un valda vienīgi sāpes. Viņas darbaspēju robežas sakrita
ar dzīvības robežu kā cimds ar roku, jo viņa izmantoja visu sev
atvēlēto laiku, burtiski satecināja to pa pilienam saujā, kā
tecina ūdeni, kad trauks ir jau izliets.
Ceļš uz savu iespēju robežām ir līdzīgs dzintara lasīšanai, ejot
gar jūru. Tie, kas stāv uz vietas, neko neatrod. Mēs baidāmies,
ka ir jau vēls, būs grūti, pat bīstami, un paliekam pie mazuma.
Daudzi pašus labākos gadus izkaisa visvisādos tusiņos un nespēj
sev aizliegt piedalīšanos dienišķā ņirbā, jo neapzinās savu
vienreizīgumu un līdz ar to arī savu uzdevumu. Viņi aizbildinās:
tas nav priekš manis, tas man par grūtu, tas apdraud manas
ērtības, maitā veselību un saīsina mūžu. Un viņu dzīve patiešām
ir īsa: viņus ātri aizmirst, jo viņi neko vērā ņemamu nav
paveikuši.
“Nemirstīgs cilvēks kļūst tad, kad viņš savu darbu un mīlestību
prot pacelt pāri savam cilvēka mūžam”, rakstīja Melānija. Kad
apzinies, ka aiz tevis stāv neskaitāmu cilvēku likteņi, bet
priekšā gaida satikšanās ar viņu dvēselēm, tad uz sevi sāc
lūkoties it kā no malas. Tu ieraugi sevi no viņu skatpunkta un
reizē pats kļūsti par skatpunktu, no kura redzams gan paveiktais,
gan nedarītais. Tas nozīmē daudz lielāku atbildību – šodien,
iespējams, visnepopulārāko lietu. Atbildība patiesībā ir ass, ap
kuru griežas ģimenes un valsts. Kad ass nav, viss aiziet pa
pieskari.
Atmiņu un domu uzjundīšana
Melānija Vanaga nelabprāt ļāva
sevi aptēlot citiem, tāpēc rakstnieces muzeja dvēselīte skolotāja
Ingrīda Lāce visu dienas ritumu iekrāsoja ar citātiem no viņas
grāmatām un ik runātāju pieteica ar pašas Melānijas vārdiem. “Kā
Noriļskas lēģeru muzikantam Sermuļu pastarītim Verneram laimējās
dzīvam izsprukt no nāvei nolemtajiem un atgriezties dzimtenē.”
Konferences ieskaņā mazais brālis uz sintezatora spēlēja Hofmaņa
“Barkarolu”, vēlāk skolā ar akordeonu rāva vaļā polkas un valšus.
“Biju laimīga savā dziesmotajā jaunībā.
“Dziesmuvarā” piedziedāju arī vīru.” – Kopā ar Ārija Šķepasta
vadībā atkal atdzimušo “Dziesmuvaru”, kam Melānijas Vanagas dzīvē
un “Dvēseļu pulcēšanas” grāmatās pieder tik gaiša vieta, bija
Melānijas mazmeita Aija un arī nu jau sirmais dziesmuvarietis
Ojārs Aleksis. Ar sveicienu no Melānijas vīra radiem, kam pirms
Baigā gada izdevās izbraukt uz Vāciju, bavārietes tautastērpā
nāca Aleksandra Vanaga māsas Mērijas meita Inga.
“Kurš latvietis gan šolaik nepazīst pēdējo alu cilvēku Latvijā!
Priecājos par to darbu, par tiem kalniem, ko Guntis Eniņš gāž.” –
“Dvēseļu pulcēšanas” pirmajā grāmatā raksta Melānija Vanaga. Viņš
jau 1988.gadā aizveda Melāniju uz izdevniecību “Liesma”, kas uz
tuvās Atmodas viļņa ar redaktores Ludmilas Azarovas vieglo roku
(kā teica Melānija Vanaga) laida klajā iecerētās epopejas pēdējo
grāmatu “Veļupes krastā”. Tā iznāca 30 tūkstošu eksemplāru
metienā un tik drīz aizgāja tautā, ka “Karogam” vēlāk bija jālaiž
klajā atkārtots izdevums. Gunti Eniņu par savu ceļvedi pie
Melānijas Vanagas sauc daudzi. Arī Māra Zirnīte, kam Melānija
kļuva par galveno padomdevēju Cilvēkarhīva veidošanā.
Guntis Eniņš:
– Neviens nešaubās, ka Melānija Vanaga ir liela rakstniece. Bet
viņa ir arī Latvijas lielākā novadpētniece! Viņas svētupe bija
Amata. Kad braucām kādreiz ar mašīnu un tai tuvojāmies, viņa
pārtrauca sarunu un sūtīja Amatai sveicienu: “Sveika, mana
mīļā!”. Tā tas notika vienmēr. Sešdesmit sešus kilometrus garo
upi viņa izstaigāja gar abiem krastiem. Un šķērslis nebija ne
gravas, ne klintis! Izstaigāja ne tikai pašu Amatu, bet arī visas
pietekas un pieteku pietekas līdz pat avotiem, kas tās baro. Viņa
izstaigāja visu 386 kvadrātkilometrus lielo Amatas baseinu, un
nebija mājas, kur Melānija nebūtu iegriezusies, nebija cilvēka,
ko viņa nebūtu iztaujājusi.
Ja mēs rūpīgi ieskatītos Latvijas kartē, mēs redzētu, ka visa
mūsu zemīte gluži kā ar asinsvadiem ir pārklāta ar lielākām un
mazākām upēm, kuras baro miljoniem strautu un avotu. Bet, ja mēs
skatītos vēl vērienīgāk, mēs to ieraudzītu laikā un telpā –
ceturtajā dimensijā. Un mēs redzētu, ka mūsu zemi, katru novadu
caurauž cilvēku mūži. Melānija spēja saskatīt ceturto dimensiju.
Tam viņa ziedoja sevi bez atlikuma. Viņa gāja pa mūsu tautas
dzīvības artērijām, un viņas darba organizācija bija
dievišķa.
Ēriks Hānbergs:
– Zāle vibrē, kad runā cilvēki, kas bijuši tuvi ar Melāniju
Vanagu. Tas liecina, ka viņa ir mūsu nācijā.
Tai laikā, kad mēs tikāmies, es rakstīju pētījumu par Latvijas
brūnajām govīm, jo tās bija apdraudētas. Melānija man teica:
“Ērik, govju ciltsraksti ir izpētīti 80 paaudzēs, bet cik
paaudzēs ir izpētīti mūsu raduraksti!” Un tiešām – cik maz mēs
zinām par saviem radurakstiem. Sekojot Melānijas paraugam, Imants
Ziedonis un Latvijas Kultūras fonds mudināja katru latvieti
uzrakstīt savu dzīvesstāstu. Un šis darbs turpinās.
Zāle vibrēja, kad runāja Melānijas vedekla Ruta Vanaga, kad
“Veļupes bērnu” vārdā runāja Andris Eglītis un Lūcija Blumberga,
kuri Melāniju sauc par savu otro māti.
Latvijas Valsts arhīva un Cēsu zonālā valsts arhīva darbinieces
nodeva Melānijas Vanagas muzejam trīs dokumentu kopijas –
liecības par to, kā Melānija Vanaga kļuva par kolhoznieci, un
disku, kurā ieskenēta visa Melānijas Vanagas izsūtīšanas lieta un
atsevišķi dokumenti no baigās krimināllietas, kur ir arī
dokumenti par Melānijas vīru Aleksandru Vanagu. Un daudzi zālē
raudāja, kad Latvijas Valsts arhīva daļas vadītāja Aija
Kalnciema runāja par baigajiem nopratināšanas
protokoliem.
– Neticiet protokoliem! Šie protokoli ir varas kropļoti. Tā nav
saruna virsapziņas līmenī, tā ir saruna zemapziņas līmenī. Rupjas
varas līmenī. Nesāpiniet savas gaišās dvēseles, lasot savu
tuvinieku nopratināšanas protokolus! Aleksandrs Vanags nevarēja
liecināt par 39 pretpadomju organizācijā iesaistītiem cilvēkiem.
Vislabākajā garīgajā intelektuālajā stāvoklī viņš nevarēja zināt
visu 39 cilvēku personas datus.
Kāpēc mums atdeva šos protokolus? Varbūt tāpēc, lai mēs lasītu,
kā mēs cits citu nodevām. Skatīsimies ar Melānijas gaismu uz šiem
protokoliem! Tas ir ļoti grūts darbs. Vēsturniekam jāaizmirst
visas akadēmiskās gudrības par dokumentu autentiskumu, patiesumu,
to rūpīgu lasīšanu. Ar vēsturnieka godaprātu un misijas apziņu te
nepietiek. Viss jāapgriež otrādi, jādistancējas. Ticēsim bez
pierādījumiem, ticēsim gaišajai dvēseles atmiņai, Melānijas
gaismai.
Pie tā, lai šī diena būtu līdz malām bagāti piepildīta, bija
piestrādājis viss Amatas novads. Un padomes priekšsēdētāja Elita
Eglīte solīja turpinājumu.
Aina Rozeniece, “LV”