Zem politisko lielvaru riteņiem
Baltijas valstu jautājums starptautiskajās attiecībās 1940.–1991. gadā
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
Turpinājums. Sākums – “LV”, 10.03., 17.03., 23.03., 30.03., 06.04., 13.04., 21.04., 28.04., 11.05., 18.05., 25.05., 01.06., 08.06., 15.06., 29.06., 07.07., 13.07., 21.07., 27.07., 10.08., 17.08., 24.08., 01.09., 08.09.2005.
Ļeņina pieminekļa atklāšana Jelgavā 1951.gada 21.janvārī |
Propagandas pasākumi
okupētajā Latvijā aizvien biežāk notika krievu
valodā |
Anglijas konsekventā pozīcija
Lielbritānijas Foreign
Office 1954.gada formulējumā, atšķirība starp Anglijas lēmumu
atzīt Ķīnas komunistisko valdību de iure un neatzīt tādā
pašā līmenī Baltijas padomju republikas ir tā, ka Ķīnas komunistu
režīms ir izveidojies likumīgā, revolucionārā ceļā, pēc pilsoņu
kara beigām, bet Latvijā, Lietuvā un Igaunijā tas izveidojās PSRS
aneksijas rezultātā, tātad prettiesiski. Ja Anglija de
iure atzītu pašlaik Baltijas valstīs esošos režīmus, tad tā
radītu sev nākotnē nopietnus šķēršļus, lai varētu palīdzēt
atjaunot Baltijas valstu suverenitāti.
Foreign Office sagatavotā dokumenta nobeigumā tika
uzsvērts, ka Anglija konsekventi iebilst pret jebkādas valsts un
valdības de iure atzīšanu, ja tā izveidojusies uz
prettiesiskas bāzes. Otrā pasaules kara laikā Anglija tāpēc
atbalstīja Vācijas okupēto valstu trimdas valdības un neatzina
tādas valdības, kas bija izveidotas ar nacistu režīma ziņu.
Ķīnas gadījumā jāatzīst, ka PSRS sekmēja komunistu uzvaru šajā
zemē, tomēr padomju valdība nerealizēja šeit intervenci, tieši
neiejaucās šīs valsts iekšējās lietās. Komunistu valdības izveide
Pekinā bija tiešs šo spēku uzvaras rezultāts. Foreign
Office arī atzīmēja, ka reāli nav nekādu grūtību atšķirt
Ķīnas gadījumu no Baltijas valstīm. Ķīna netika okupēta, anektēta
un inkorporēta svešas valsts sastāvā, kā tas noticis ar Baltijas
valstīm.
Berlīnes konferences gaisotnē
1954.gada janvārī–februārī
Baltijas jautājums atkal cirkulēja vadošo rietumvalstu
diplomātiskajā sarakstē, gatavojoties četru lielvalstu
konferencei Berlīnē. ASV un Lielbritānija gatavojās izvirzīt arī
Baltijas problēmu kā svarīgu pēckara noregulējuma sastāvdaļu.
Padomju Savienība ultimatīvi noraidīja šā jautājuma iekļaušanu
konferences dienaskārtībā. Atbildot uz to, ASV prezidents
D.Eizenhauers asi kritizēja Kremli par tā uzvedību Austrumeiropā
un Baltijas valstīs, uzsverot nelikumības, kas tika pieļautas,
inkorporējot Latviju, Lietuvu un Igauniju. Tieši Padomju
Savienības soļu rezultātā, uzsvēra ASV prezidents, Baltijas
valstis ir pazudušas no Eiropas kartes.
Pēc Berlīnes neveiksmīgās konferences 1954.gada 29.aprīlī ASV
Senāts pieņēma speciālu rezolūciju par situāciju PSRS orbītā
vardarbīgi iekļautajās valstīs. Dokumentā bija atzīmēts, ka šajās
valstīs rupji tiek pārkāptas elementāras cilvēktiesības,
reliģijas brīvība un nepastāv demokrātija. Šīm valstīm faktiski
ir domīniju statuss PSRS izveidotajā sociālisma sistēmā. Senāts
kārtējo reizi atzina prezidentu F.Rūzvelta, H.Trumena un
D.Eizenhauera administrāciju lēmumus par Latvijas, Lietuvas un
Igaunijas sagrābšanas nelikumību. ASV likumdevējs arī lūdza
prezidentu D.Eizenhaueru izmantot visas iespējas, tajā skaitā
Apvienoto Nāciju Organizāciju, lai visai pasaulei atgādinātu par
padomju valsts prettiesisko politiku pret mazajām nācijām. ASV
Senāts arī izteica aicinājumu brīvajai pasaulei neaizmirst
apspiestās nācijas un sniegt tām visu veidu atbalstu.
Vērtē ASV Kongress
1954.gada oktobrī ASV Kongresa
pārstāvju palātas Komunistu agresijas komiteja trešajā ziņojumā
detalizēti vērtēja PSRS politiku Baltijas valstīs Otrā pasaules
kara sākuma posmā. Dokumentā bija atzīmēts, ka Latvijas, Lietuvas
un Igaunijas aneksija novedusi pie smagiem noziegumiem, ko pret
iedzīvotājiem pastrādājusi padomju valdība šajās valstīs. ASV
Kongress arī juridiski analizēja okupācijas un aneksijas faktu,
uzsverot baltiešu tautu suverēno tiesību pārkāpumu. Kongresa
komitejas izstrādātajam dokumentam it kā nebija nekādu tālejošu
seku tā laika starptautiskajās attiecībās, tomēr tas kārtējo
reizi skaidri atgādināja visai pasaulei par Baltijas problēmu un
tās būtību.
Kongresa komiteja rekomendēja ASV valsts sekretāram konkrētus
pasākumus, lai mazinātu reālus draudus mieram pasaulē, kurus rada
padomju okupācijas turpināšanās Baltijas valstīs. Bija izteikts
ierosinājums pievērst ANO Ģenerālās asamblejas uzmanību padomju
režīma politikai Baltijas valstīs. ASV delegācijai ANO bija
jāuzņemas iniciatīva iesniegt speciālu rezolūcijas projektu
Ģenerālajai asamblejai, kas pieprasītu Padomju Savienības
militārā, politiskā un administratīvā personāla pilnīgu un ātru
izvešanu no Baltijas valstīm.
|
Diplomātiskās sarakstes intensificēšanās
1954.gada aprīlī un maijā notika sarunas un sarakste starp Lielbritānijas Ārlietu ministriju, ASV vēstniecību Londonā un britu vēstniecību Vašingtonā par iespējamo Kerstena komisijas locekļu ierašanos Anglijā. Britu valdība bija ļoti uzmanīga sakarā ar šo vizīti. Lai nomierinātu Anglijas valdību, amerikāņi apgalvoja, ka senators un viņa komisijas locekļi grib ierasties Lielbritānijā tikai uz dažām dienām. Vizītes pamatmērķis ir intervēt bēgļus no komunistu sagrābtajām Austrumeiropas valstīm: Polijas, Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, kas pēc kara beigām lielā skaitā ir apmetušies uz dzīvi Anglijā. Kā liecina Foreign Office dokumenti, ASV diplomāts Londonā Kortnejs sarunās apgalvoja, ka senators Kerstens tādējādi nevēlas radīt kaut kādas grūtības Lielbritānijai. Cenšoties nomierināt satrauktos britu Ārlietu ministrijas ierēdņus, Kortnejs apgalvoja, ka Kerstena komisijas pamatdarba lauks ir Vācija.
Pirms Kerstena komisijas ierašanās
Gatavojoties Kerstena komisijas
uzņemšanai, Lielbritānijas Ārlietu ministrija noskaidroja, ka
Vācijas valdība ir neapmierināta ar iepriekšējā gadā notikušo
vizīti un tagad izvirzījusi atsevišķus nosacījumus. Vācija
iebilda pret pārāk lielo komisijas darbības publicitāti, proti,
ka liecinieki no komunistu sagrābtajām valstīm tiek uzklausīti
atklātās komisijas sēdēs. Arī britu puse pārrunās izteica līdzīgu
lūgumu. ASV, atbildot uz to, atkārtoti uzsvēra, ka Kerstena
komisija nevēlas radīt Lielbritānijai kādus ārpolitiskus
sarežģījumus un darbosies apdomīgi un piesardzīgi.
1954.gada 21.aprīlī sagatavotais Lielbritānijas Ārlietu
ministrijas dokuments liecina, ka bija precizēti visi neskaidrie
jautājumi sakarā ar drīzo Kerstena komisijas ierašanos. Anglijas
valdība piekrita vizītei un saistībā ar to izvirzīja trīs
nosacījumus: komisija neveiks publisku pieaicināto liecinieku
uzklausīšanu; tās darba rezultāti Anglijā netiks plaši
atspoguļoti presē, kamēr komisija nebūs atstājusi valsti, kā arī
individuāli uzaicinātajiem cilvēkiem būs tiesības noraidīt
komisijas ielūgumu tikties un liecināt. ASV pieņēma šos
nosacījumus un no savas puses vēlreiz apstiprināja, ka senatora
Kerstena komisijas aktivitāšu pamatmērķis ir izvērtēt komunistu
režīma mērķus, metodes, sagrābjot varu un anektējot
Austrumeiropas valstis, kā arī atklāt noziegumus, ko šī vara ir
pastrādājusi. Č.Kerstens ar atsevišķiem komisijas locekļiem
ieradās Anglijā 1954.gada jūnija sākumā un tikās ar latviešu
trimdas pārstāvjiem, tajā skaitā sūtni K.Zariņu.
Turpinājums sekos