Budžeta aprises ir, apmierināto nav
2006.gada budžets būs sociāls – saka valdība, nākamā gada budžets nerisina sasāpējušos sociālos jautājumus – ir sašutušas arodbiedrības, budžetā trūkst prioritāšu, tas nav orientēts uz attīstību – satraukti darba devēji. Šie trīs klaji pretrunīgie viedokļi vakar, 14.septembrī, dominēja Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) sēdē, kurā sociālie partneri kopā ar valdības pārstāvjiem sprieda par nākamā gada budžetu.
Sēdes vadītājs, Latvijas Darba
devēju konfederācijas priekšsēdētājs Vitālijs Gavrilovs pauda, ka
jārunā par diviem aspektiem: budžeta sastādīšanas metodoloģiju un
tā saturu jeb prioritātēm. Diemžēl sēdē netika spriests ne par
vienu, ne par otru. Ilgāk nekā stundu arodbiedrības centās
pārliecināt valdību, ka patiesībā budžetā ir rezerves, lai
būtiskāk palielinātu gan algas, gan ar nodokli neapliekamo
minimumu. Arodbiedrības uzskata, ka to iespējams īstenot un
turklāt vēl samazināt PVN pārtikai. Šo priekšlikumu īstenošanas
iespējamību gan noraidīja Ministru prezidents Aigars Kalvītis un
finanšu ministrs Oskars Spurdziņš.
Nākamā gada konsolidētais budžets būs 2,2 miljardi latu. Pēc
Finanšu ministrijas datiem, nākamā gada tēriņiem varētu atvēlēt
par 300 miljoniem vairāk nekā šogad. Taču gan A.Kalvītis, gan
O.Spurdziņš uzsvēra, ka nesadalītu rezervju nākamā gada budžetā
pašlaik nav. Jo valdība cieši turēsies pie principa nepārkāpt 1,5
procentu budžeta deficīta robežu.
O.Spurdziņš arī uzsvēra, ka nākamajā gadā algām papildus atvēlēti
162 miljoni latu, kas ir vairāk nekā jebkad agrāk. Iecerēts
paaugstināt algas skolotājiem, veselības aprūpes darbiniekiem,
tiesu darbiniekiem, tiek gaidīts Iekšlietu ministrijas
pieprasījums par algu palielināšanu un redzējums par tālāko šā
sektora attīstību. Nākamgad lielākas algas būs arī kultūras
darbiniekiem. No 1.janvāra par desmit latiem lielāka kļūs arī
minimālā alga. Tiks palielināti arī pabalsti un būs piemaksas
mazajām pensijām. Būtiski pieaugs finansējums zinātnei, Latvijai
arī jāpilda savas starptautiskās saistības un jāvirzās uz
finansējumu aizsardzībai – 2% no IKP.
Uz V.Gavrilova retorisko jautājumu, kādēļ gan, ja viss ir tik
labi, tomēr vērojama sociālā spriedze valstī, O.Spurdziņš
atbildēja ļoti pragmatiski – strādājošie nav apmierināti ar algu
pieauguma tempiem. Taču, kā uzsvēra Ministru prezidents, budžeta
veidošana balstās uz trim vaļiem: budžeta ienākumiem,
obligātajiem bāzes izdevumiem un pieļaujamo budžeta deficītu.
Tādēļ arī nepietiek, ka sociālie partneri tikai norāda uz naudas
nepietiekamību kādā sektorā, vajadzētu likt pretī avotu, no kura
ņemt trūkstošo finansējumu. Lai gan līdz galam apmierināts ar
2006.gada budžetu nav arī pats finanšu ministrs. Jo viņaprāt
ministrijām pārāk maz līdzekļu atvēlēts kā līdzfinansējums ES
struktūrfondiem. Taču tam pietrūka resursu.
O.Spurdziņš arī noraidīja sociālo partneru pārmetumus par
nepietiekamu dialogu. Viņš uzsvēra, ka tas nav jānodrošina
Finanšu ministrijai. Tā apkopo katras ministrijas budžeta
pieprasījumus, kurus tām vajadzētu veidot kopā ar savas nozares
sociālajiem partneriem. Un tad šo prioritāšu izvērtēšana jau
daudz konstruktīvāk varētu notikt NTSP sēdē.
Lai padarītu trīspusējo dialogu efektīvāku, NTSP dalībnieki
nolēma to nodot no Labklājības ministrijas tiešā Ministru
prezidenta pārraudzībā ar sekretariātu Valsts kancelejā.
Skaidrs, ka nākamā gada budžets nespēj apmierināt visas
vajadzības – vēlmi pēc attīstības un ilgtermiņa investīcijām un
nepieciešamību bērnu sūtīt skolā un pabarot jau šodien. Lielā
mērā tas, protams, ir sociāls, nevis attīstības budžets, taču,
visticamāk, šajā brīdī tas citāds arī nevar būt.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv