Makašāni atkal Rīgā
|
Tradicionālas kļuvušas Latgales
mākslas izstādes Melngalvju namā Rīgā. Pašlaik, tāpat kā pirms
gada, tur savu veikumu rāda divi makašānieši, amatu vidusskolas
pasniedzēji – tēlnieks Antons Rancāns un viņa meita, gleznotāja
Gundega Rancāne. Izstādes atklāšana pulcēja neparasti daudz viņu
draugu un cienītāju, jo apbrīnojams ir to cilvēku skaits, kas
viesojušies viņu mājās, izjutuši viesmīlību un sirsnību.
Makašānos ir sastopams viss Latgalei raksturīgais, pats labākais
no tā. Andris Vējāns to sauc par Latgales garu, dzejas vārdiem
sakot: “Kā saule rasā Latgale šeit spīd, / Mēs viņas sirdi jūtam
– esam Makašānos.”
Savā ziņā par izstādes līdzautori var uzskatīt Antona sievu un
Gundegas māti Lūciju Rancāni, kas ir Makašānu amatu vidusskolas
direktore, tāpēc vārdu dosim visiem trim.
Gundega
Gundega šoreiz izstādījusi
magones, lauku puķes un citas Latgales ainavas. Mākslas
zinātnieks Ojārs Spārītis īpaši izceļ gleznu valdzinošo
konkrētību, kas ir izjusta un pārliecinoša. Pati māksliniece saka
tā: “Es nebaidos darbos apliecināt savu lielo mīlestību uz
Latvijas un Latgales dabu, uz rītiem un vakariem un pusnaktīm, un
to es arī esmu uzgleznojusi. Tie nav atsevišķi motīvi no dabas,
tās ir manas sajūtas, un ikvienā gleznā ir apkopoti daudzi
iespaidi. Par darbu nosaukumiem ir izvēlēti datumi, piemēram,
31.decembris vai 24.jūlijs, man gribējās fiksēt to dienu, to
nozīmīgo mirkli, kad šī glezna emocionāli pie manis atnāca.
Ierosināt var pavisam vienkāršas lietas, teiksim, vērojums, kā
vanags lido medībās vai kaķis no rīta dodas savās gaitās.
Vienkāršas lietas mēdz slēpt sevī milzīgu kosmisku
informāciju.”
Gundega vidusskolā māca vizuālo mākslu un kultūras vēsturi. Viņa
atzīst, ka arī pati daudz mācās no audzēkņiem, apbrīno viņu
enerģiju, vitalitāti. Kas viņai ir Makašāni? Visa līdzšinējā mūža
galvenā dzīves vieta. Kaut arī viņa bieži ir Rīgā, mīl to un labi
jūtas arī citu lielpilsētu burzmā, darbam vislabākā vieta ir
Makašāni. Radošā un sadzīviskā dzīve bieži neiet kopā, tās ir
paralēlas pasaules. Bet apkārtnes cilvēki, piemēram, kā viņa
saka, fantastiskās kaimiņienes Ineta, Larisa, Jolanta, Natālija,
palīdz un iedvesmo. Šie darbi ir tapuši vienā gadā un trijos
mēnešos, kas aizritējuši kopš iepriekšējās izstādes.
Antons
Viņa darbi mēdz pārsteigt un
sajūsmināt, dažus arī kaitināt. Izcili vērtēts tiek viņa
ieguldījums zudušo Latgales krucifiksu atjaunošanā un jaunu
radīšanā, viņa pedagoģiskā darbība. Rīgas ekspozīcijā ir jaunākās
koka skulptūras – gan konkrēti, gan vispārināti tēli, kā jau
māksliniekam raksturīgi, pārsvarā humora vai ironijas
apdvesti.
Tāds mazliet sarkastiski iekrāsots ir arī viņa runas veids: “Te
ir šā gada darbi. Es uztaisīju divus Pēterus Jurciņus. Lielais
Pēteris ir netradicionāls, no ozolkoka veidots kapa piemineklis
dzejniekam, mazais Pēteris, izskatā līdzīgs lielajam, ir šeit.
Mani ieinteresēja tā pieminekļu būšana. Un es domāju, piemēram,
kāpēc gan Rīgā mazpazīstamā Barklaja de Tolli vietā, kas
nākamajām paaudzēm būs vēl mazāk zināms, nevarētu stāvēt,
teiksim, pieckārt palielināts šai izstādē redzamais, daudziem vēl
labi pazīstamais “Homo sovieticus?” Un vai citviet
nevarētu novākt tās alumīnija caurules un uzlikt manu
“Alkoholicus?” Kas gan tādus nepazīst?”
Jau izskanējušas pozitīvas atsauksmes par Pēterim Jurciņam
veltīto kompozīciju, kas pauž sirsnīgu humoru un labi raksturo
dzejnieka dabu. Viscaur absolūti pārliecinošs izdevies padomju
cilvēka tēls ar savu nošņurkušo apģērbu, šķībajiem apaviem un
piekšnieciņiem raksturīgo pastulbo un iedomīgo sejas izteiksmi.
Veidot šāda veida skulptūras autoru rosinot sašutums par
nebūšanām. Tomēr pozitīvā ievirze ir dominējošā. Antons Rancāns
ir nācis no slavenās Rogovkas jeb Nautrāniem, kas agrāk bija
liels sabiedrisks centrs. Uz tirgiem un baznīcas svētkiem tur
sabrauca ļaudis vai no visas Latgales. Mākslinieks ar saviem
tuviniekiem iecerējuši izveidot kultūras centru arī Makašānos.
Protams, galvenā loma te būs Amatu vidusskolai, kur ļaudis, kā
Antons saka, “taisa paši savu vēju”. Braucot uz Makašāniem no
Rēzeknes puses, var vērot, ka ceļa vienā pusē dzīvo latvieši,
otrā – krievi. Kāda partija te neparasti bieži rīkojot dažādus
sarīkojumus un saietus krievu ļaudīm. Latviešiem savukārt citas
prioritātes. Tomēr tautību nesaskaņu šeit nekad nav bijis un nav
arī tagad.
Lūcija
Skolas direktore Lūcija Rancāne
tiek daudzināta kā prasmīga organizatore ar māksliniecisku
dvēseli. Viņa labprāt dalās pārdomās par Makašāniem, par skolu,
savu attieksmi pret dzīvi:
“Vietu slavenu dara cilvēki. Mēs ļoti mīlam šo Makašānu zemi un
nespējam iedomāties, ka varētu to atstāt. Te ir īpaša aura, ko
veido ezers, pakalni un, protams, visvairāk cilvēki. Arī skola,
kurā puiši mācās kok-apstrādi un meitenes – tekstildarbus. Mums
ir vecas, bet sakoptas mājas ar bēniņu apbūvi. Tagad ceļam jaunu
māju, kurā būs vispārējā zāle un sporta zāle, labas darbnīcas un
telpas kopmītnei. Mēs priecājamies par topošajiem amatniekiem,
kuru domāšanu būs attīstījis arī darbs. Viņi nekad nebūs bez
maizes. Nedrīkst būt tā, ka cilvēks neprot neko lāga izdarīt.
Makašānos vienmēr ir sakopti lauki, ābeļu dārzi un meži. Skola
izmanto pārtikas produktus, ko ir izaudzējuši zemnieki.
Pašaudzēta, ar graudiem un kartupeļiem barota lopiņa gaļa vienmēr
būs labāka par nez no kurienes atsūtīto. Pirms dažiem gadiem pie
mums viesojās Eiropas Parlamenta delegācija, un Parlamenta
priekšsēdētājs Pats Kokss teica: “Mēs jums visu ko varam sagādāt,
bet pabarot tā, kā jūs mūs paēdinājāt, mēs nevaram, nav mums
vairs tādu produktu.”
Ir mums arī cilvēki, kas palaižas slinkumā vai netikumos. Bet,
piemēram, ja kāds audzēknis dzer, mēs viņu nepametam žoga malā,
mēs par katru cenu gribam viņu izvilkt no tā purva ārā un, ja tas
izdodas, tā ir lielākā laime. Mēs priecājamies par katru, kas
iemācās krietni strādāt, par katru labu ģimeni.
Mums pret daudz ko ir sava attieksme. Visus ciemiņus, kas pie
mums tik bieži ierodas un kļūst par draugiem, mēs mīlam un ceram,
ka šī mīlestība ir abpusēja.”
Jānis Rozenieks