Citu neveiksmes, pagriezieni, veiksmes – skola Latvijai
Turpinājums. Sākums – “LV”, 09.09.2005.
|
Grieķija: plašs kļūdu komplekss
Grieķija ES
struktūrfondus izmantojusi slikti. Pēc reģionālās attīstības
politikas ekspertes Ninetas Chaniotas domām, zemā fondu atdeve
Grieķijā skaidrojama ar sekošanu novecojušai Keinsa teorijai,
kurai atbilstoši investīcijas dod labumu neatkarīgi no tā, kādā
nozarē un teritorijā tās ieguldītas. Atšķirībā no Īrijas,
Grieķijā investīcijas prioritāri netika ieguldītas informācijas
tehnoloģijas industrijā un citās modernās zinātņietilpīgās jomās.
Tādējādi Grieķija nav kļuvusi konkurētspējīgāka, tā joprojām ir
atpalikusi ES valsts.
Grieķijā ekonomikas attīstība ilgstoši nav bijusi teritoriāli
līdzsvarota. Galvaspilsēta Atēnas attīstījās pārāk ātri, kamēr
pārējā valsts teritorija tālu atpalika. Daudzus gadus reģionu
ekonomiskā attīstība bija virzīta kā sektoru attīstība,
neuzskatot reģionu par patstāvīgu kompleksu attīstības vienību,
neizmantojot metodi “no lejas uz augšu” un neveicinot reģionālo
konkurētspēju. Nepievērsa uzmanību informācijas tehnoloģiju
attīstībai visos reģionos, tika ignorēta reģionu ilgtspējīga
attīstība, bija atstāti novārtā vides aizsardzības jautājumi. Par
spīti zināmai reģionālajai decentralizācijai deviņdesmitajos
gados, Grieķija bija viscentralizētākā valsts no ES-15
dalībvalstīm. Pēdējos gados Grieķijā tiek īstenota jauna
reģionālās attīstības stratēģija atbilstoši modernās Eiropas
modelim. Tā paredz policentrisku un līdzsvarotu teritoriālo
attīstību un reģionālo disproporciju samazināšanu. Nacionālās
attīstības politika ir pārvirzīta tā, lai piesaistītu iespējami
vairāk iekšējās un ārvalstu tiešās investīcijas.
Grieķijas pieredze liecina, ka valsts reģionu attīstībai
vispiemērotākā ir jauktā reģionālās politikas metode, kas apvieno
taisnīguma un efektivitātes principu. Reģionālās attīstības
taisnīguma politika paredz investīciju līdzsvarotu ieguldīšanu,
lai nodrošinātu katrā reģionā minimālo ekonomiskās un sociālās
attīstības līmeni. Tā neparedz specifisku reģionālās
konkurētspējas priekšrocību aktīvu veicināšanu. Pēdējo aizstāj
efektivitātes politika, kura Grieķijā ES reģionālās politikas
ietekmē kļūst arvien populārāka. Panākumiem bagātākie reģioni
veiksmīgi kombinē taisnīguma un efektivitātes politiku un
nodrošina ilgtspējīgu attīstību.
Portugāle: aizsprosts ūdenim un attīstībai
Portugāles
aplamo reģionālo politiku labi atklāj Alentejas reģiona, viena no
nabadzīgākajiem valstī, piemērs.
Pēc gandrīz 20 gadiem, kopš Alentejas reģions saņem ES
investīcijas, tas joprojām ir nabadzīgs, tā ekonomiskie rādītāji
ievērojami atpaliek no caurmēra rādītājiem ES. Reģionā palielinās
veco ļaužu īpatsvars. Strādājošo profesionālā kvalifikācija ir
zema. Komerciālais un rūpniecības sektori ir vāji attīstīti,
tajos grūti saglabāt augsti kvalificētos profesionāļus. Lielas
strukturālas problēmas ir inovāciju, pētniecības un tehnoloģijas
jomā, kura joprojām ir zemā līmenī.
Vislielākās grūtības ir izraisījuši lielie projekti, it sevišķi
lidosta un ES lielākais dambis.
Par spīti zemajam sociāli ekonomiskās attīstības līmenim,
Alentejā ir lieliska infrastruktūra. Tas izskaidrojams ar to, ka
reģiona stratēģiskās attīstības modelis līdz pat deviņdesmito
gadu beigām bāzējās uz lielu infrastruktūras projektu īstenošanu
ar apšaubāmu labumu iedzīvotājiem. Milzīgā Alentejas aizsprosta
projektu nevar uzskatīt par ilgtspējīgu, tas rada lielus draudus
apkārtējai videi un ekonomikai. Šis dārgais projekts ir klasisks
piemērs, kā tiek īstenoti ES projekti bez skaidra redzējuma par
to ieguvumiem. Visiem lieliem projektiem ir vāja izmaksu un
ieguvumu attiecība. Taču galvenais trūkums – no tiem maz labuma
reģionam un tā iedzīvotājiem. Izvirzītos projektus pieņēma šaurs
politiķu loks centrālajā līmenī bez iedzīvotāju līdzdalības. Ir
skaidrs, ka nākamajā nacionālās attīstības plāna periodā no 2007.
līdz 2013.gadam ir jāierobežo virzība uz lieliem infrastruktūras
attīstības projektiem un jāpiešķir prioritāte ieguldījumiem
cilvēkresursos, jāsekmē inovācijas, uzņēmējdarbība un ilgtspējīga
attīstība. Jāpalielina vietējo pašvaldību kapacitāte, lēmumu
pieņemšanā jāiesaista iedzīvotāji.
Tas, ka reģions sācis grozīt tā attīstības modeli no lielās
infrastruktūras perspektīvas uz ieguldījumiem cilvēkkapitālā,
vieš cerības uz pārticīgāku nākotni.
Itālijā mācās no savām kļūdām
Itālija un
Vācija veltī vislielāko vērību reģionālās attīstības politikai.
Bet atšķirība ir šīs politikas rezultativitāte: Vācijā tā ir
bijusi veiksmīga, Itālijā – līdz šim neveiksmīga. Kāpēc?
Itālijas prioritārā mērķa reģioni struktūrfondu līdzekļus
1989.–1993.gadu periodā apguva tikai par 79% un 1994.–1999.gadu
periodā – tikai par 67%. Kā atzīmē Londonas ekonomisko un
politisko zinātņu pētniece Simona Miliva, šajos abos periodos,
izstrādājot reģionālās attīstības stratēģiju, tika lietota metode
“no augšas uz leju”, nenotika konsultācijas ar reģioniem un
privāto sektoru, programmu kontroli neefektīvi veica centrālā
valdība, programmu novērtēšanā neizmantoja rezultatīvos
rādītājus, reģionos nepietika personāla, bija vāja komunikācija
starp dažādiem pārvaldes līmeņiem, kavējās projektu
dokumentācijas izstrāde.
Nobeigums sekos
LU prof.
Edvīns Vanags,
LU prof. Oļģerts Krastiņš,
LU doc. Inga Vilka