Valsts sekretāru 2005.gada 8.septembra sanāksmē
Par atbrīvojumu no iedzīvotāju ienākuma nodokļa par līdzekļiem, kas iegūti no nekustamā īpašuma pārdošanas
Finanšu ministrijas sagatavotie un
saskaņošanai ministrijām izsludinātie grozījumi likumā “Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli” paredz pārskatīt nosacījumus,
pēc kādiem fiziskās personas ienākums no nekustamā īpašuma
pārdošanas var tikt atbrīvots no aplikšanas ar iedzīvotāju
ienākuma nodokli (IIN).
Ir ierosināts atbrīvojumu no IIN piemērot nevis atkarībā no tā,
cik ilgi konkrēts nekustamais īpašums no tā iegādes brīža ir
bijis personas īpašumā, bet gan tikai tādam pārdošanas ienākumam,
kas ir gūts, pārdodot nekustamo īpašumu, kad ir pagājuši vismaz
36 mēneši (3 gadi) no iepriekšējā nekustamā īpašuma pārdošanas
gadījuma.
Vēl viens nosacījums nekustamā īpašuma pārdošanas ienākuma
atbrīvošanai no aplikšanas ar IIN ir tas, vai šis īpašums ir
izmantots saimnieciskajā darbībā.
Pašreizējie nosacījumi par nekustamā īpašuma tirgus darījumu
aplikšanu ar IIN paredz, ka ienākums no nekustamā īpašuma
pārdošanas netiek aplikts, ja šis īpašums pārdevējam ir
piederējis vismaz gadu. Taču, kā zināms, spekulatīvo darījumu
apjoms nekustamā īpašuma tirgū ir ievērojams un lielā daļā
gadījumu šo darījumu veicēji izvairās no IIN maksāšanas. Lai
valsts budžetam neietu secen nodokļi par spekulatīvajiem
darījumiem, ir jāpastiprina normas, kas regulē IIN iekasēšanu. Uz
nepieciešamību padarīt stingrākus nosacījumus, pēc kuriem
ienākums no nekustamā īpašuma pārdošanas var tikt atbrīvots no
aplikšanas ar IIN, Latvijai ir norādījis Starptautiskais valūtas
fonds.
Eiropas valstu pieredze liecina, ka attiecībā uz ienākumu no
nekustamā īpašuma pārdošanas tiek piemēroti daudz stingrāki
noteikumi, jo parasti no aplikšanas ar ieņēmuma nodokli tiek
atbrīvoti tikai ienākumi no tāda īpašuma pārdošanas, kas tiek
izmantots dzīvošanai.
Stājoties spēkā grozījumiem likumā par IIN, tiek prognozēts, ka,
lai arī nākamgad fiskāla iespaida uz valsts budžetu vēl nebūs,
pakāpeniski nodokļa ieņēmumi valsts budžetā palielināsies.
Grozījumi likumā par IIN tika izsludināti valsts sekretāru
8.septembra sanāksmē. Šis likumdošanas akts tiek virzīts
2006.gada valsts budžeta likuma pavadošo likumprojektu paketē,
tādējādi valdībā tas jāizskata līdz 30. septembrim.
Par grozījumiem likumā par iedzīvotāju ienākuma nodokļa sadali
Ceturtdien, 8. septembrī, Valsts
sekretāru sanāksmē tika izsludināts Finanšu ministrijas
sagatavotais likumprojekts par grozījumiem likumā par
iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN). Grozījumi ne tikai
precizēs normas atbilstoši Komerclikumā lietotajai
terminoloģijai, bet arī paredzēs vairākus jauninājumus un
papildinājumus.
Likumprojekts paredz mainīt IIN summas proporciju ieskaitīšanai
budžetā, paredzot, ka maksātāja dzīvesvietas pašvaldības budžetā
tiek ieskaitīti 75 procenti (līdzšinējo 73% vietā), bet valsts
pamatbudžetā – 25 procenti. Tādējādi paredzēts kompensēt IIN
ieņēmumu pieauguma samazinājumu pašvaldību budžetos, jo ar
2006.gadu paaugstināts ar nodokli neapliekamais minimums un
nodokļa atvieglojumi par apgādībā esošām personām.
Grozījumi likumā paredz līdz šim noteikto atbrīvojumu no IIN
attiecināt arī uz tādiem fiziskās personas ienākumiem līdz 3000
latiem, kas gūti no lauku tūrisma pakalpojumu sniegšanas, kā arī
piemērot atbrīvojumu no nodokļa ziedojumiem, kuru mērķis ir
ārstniecības un rehabilitācijas pakalpojumu apmaksa, ko fiziskā
persona saņem no juridiskās personas.
Attiecībā uz ienākumu, kas gūts no nekustamā īpašuma pārdošanas,
likumprojekts paredz, ka ar IIN neapliek ienākumu tādā gadījumā,
ja nekustamais īpašums tiek izmantots nodokļa maksātāja un tā
ģimenes locekļu personīgajām vajadzībām un nav saimnieciskajā
darbībā izmantots aktīvs. Šo atbrīvojumu varēs izmantot ne biežāk
kā reizi trijos gados.
Grozījumos ir ietvertas arī citas izmaiņas regulējumā par
aplikšanu ar IIN. Likumprojektā arī iestrādāts “informatīvās
deklarācijas” termins.
Paredzams, ka grozījumi likumā par IIN tiks izskatīti un virzīti
2006.gada valsts budžeta likuma pavadošo likumprojektu
paketē.
Finanšu ministrijas Komunikācijas deprataments
Par noteikumiem mājdzīvnieku labturīgai turēšanai Latvijā
Valsts sekretāru 8.septembra
sanāksmē pieteikti trīs Zemkopības ministrijas izstrādātie
Ministru kabineta noteikumu projekti, kuri turpmāk noteiks normas
saistībā ar mājas dzīvnieku labturības prasībām. Šo MK noteikumu
projektu izstrāde un saskaņošana turpinās ilgstoši. Valsts
sekretāru 2004.gada 19.augusta sanāksmē noteikumu projekti tika
izsludināti, bet, tā kā bija nepieciešami grozījumi Dzīvnieku
aizsardzības likumā, noteikumu projektu virzība tika apturēta.
Zemkopības ministrija sagatavoja un Saeima 2005.gada 14.aprīlī
pieņēma likumprojektu “Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā”.
Zemkopības ministrija minētos noteikumu projektus nosūtīja Valsts
kancelejai izskatīšanai steidzamības kārtā kā Ministru kabineta
lietu, bet Valsts kanceleja pieprasīja noteikumu projektu
atkārtotu izsludināšanu Valsts sekretāru sanāksmē.
MK noteikumu projekts “Labturības prasības mājas (istabas)
dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās
izstādēs, suņa apmācībai un mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieka
un turētāja tiesības un pienākumi” nosaka vispārīgās prasības
mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai un papildu īpašās prasības
suņu, kaķu un pārējo mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai.
Noteikumos ir noteikta mājas dzīvnieku īpašnieku atbildība un
pienākumi par to īpašumā vai valdījumā esošajiem
dzīvniekiem.
Zemkopības ministrija, izstrādājot šos noteikumus, ņēma vērā arī
sabiedrības viedokli: jebkurš interesents varēja izteikt viedokli
par šiem noteikumiem un tajos minētajām normām, kā arī
piedalīties interaktīvajā diskusijā, atbildot uz jautājumu: “Ar
kādām grūtībām nāktos saskarties, ievērojot šos
noteikumus?”.
Savukārt MK noteikumu projekts “Labturības prasības dzīvnieku
patversmēs un dzīvnieku viesnīcās un kārtība, kādā dzīvnieku
nodod dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā” izstrādāts
tālab, ka pašreiz Latvijā nav normatīvo aktu, kas regulētu
dzīvnieku labturības prasības dzīvnieku patversmēs un viesnīcās.
Šīs likumdošanas nepilnības kavē nodrošināt dzīvnieku aizsardzību
un labturības prasību ievērošanu.
Jaunie noteikumi nodrošinās viesnīcās un patversmēs ievietoto
dzīvnieku aizsardzības un labturības prasības. Dokuments arī
paredz klaiņojošiem un konfiscētiem dzīvniekiem Dzīvnieku
aizsardzības likumā noteikto aprūpi un tiesības atrast bijušos
īpašniekus vai nokļūt pie jauniem īpašniekiem, nosaka pienākumus
un tiesības personām, kuras ir iesaistītas dzīvnieku labturības
nodrošināšanā. Dzīvnieku īpašnieku vai turētāju ilgstošas
prombūtnes laikā dzīvnieku īpašnieki vai turētāji varēs savus
dzīvniekus ievietot dzīvnieku patversmē vai viesnīcā, kur tiem
tiks nodrošinātas labturības prasības atbilstoši to
fizioloģiskajām vajadzībām.
Suņiem, kas ir bīstami sabiedrībai, ir jābūt īpašiem turēšanas
noteikumiem, tālab tapa noteikumu projekts “Kārtība, kādā suni
atzīst par bīstamu, nosaka turpmāko rīcību ar to un prasības
bīstama suņa turēšanai”. Tas nosaka kārtību, kādā Pārtikas un
veterinārā dienesta komisija atzīst vai neatzīst suni par bīstamu
sabiedrībai, un pieņem lēmumu par turpmāko rīcību ar to (atzīt
vai neatzīt par bīstamu, sterilizēt, eitanazēt) un nosaka
prasības bīstama suņa turēšanai.
Minētie MK noteikumu projekti nodoti saskaņošanai ieinteresētajām
institūcijām.
Zemkopības ministrijas Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa
Par noteikumu projektu “Naftas produktu rezerves izveidošanas un uzglabāšanas kārtība”
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar
Finanšu ministriju ir izstrādājusi un iesniegusi izskatīšanai
Ministru kabineta Komitejā noteikumu projektu “Naftas produktu
rezerves izveidošanas un uzglabāšanas kārtība”.
Noteikumu projekts paredz kārtību, kādā komersanti izveido un
uzglabā naftas produktu rezerves, lai enerģētiskās krīzes
periodos tiktu nodrošināta apgāde ar naftas produktiem.
Paredzēts, ka rezerves jāveido un jāuzglabā komersantiem, kas
ieved naftas produktus realizēšanai vai patēriņam Latvijā no
ārvalsts. Noteikumu projekts arī nosaka, ka rezerves jāveido
tādiem naftas produktiem kā benzīnam, aviācijas degvielai,
petrolejas veida reaktīvajai degvielai, petrolejai,
dīzeļdegvielai un degvieleļļai.
Atšķirībā no iepriekšpastāvošās kārtības jaunā naftas produktu
rezervju izveides shēma ir ievērojami elastīgāka un paredz
iespēju komersantiem izvēlēties izdevīgāko rezervju izveides un
uzturēšanas veidu – veidojot pašiem savas rezervju glabātavas vai
arī pirkt rezervju pakalpojumus no cita komersanta. Salīdzinot ar
iepriekšējo kārtību, kad komersantam pašam bija jāveido rezerves
sev piederošos rezervuāros un jāinvestē rezervuāru būvniecībā,
rezervju uzglabāšanas izmaksas samazināsies aptuveni par
30%.
Tāpat noteikumu projekts paredz, ka naftas rezerves komersanti
veido un uzglabā Latvijas Republikas teritorijā. Paredzēts, ka
obligātais naftas produktu rezervju apjoms valstī no 2009.gada
1.jūlija tiek veidots 90 dienām, kur 60 dienu jeb 2/3 rezervju
veidos komersanti un 30 dienu rezerves veidos valsts. Noteikumu
projekts paredz pakāpenisku rezervju apjoma pieaugumu no 27 dienu
rezervēm (līdz 2005.gada 1.decembrim) līdz 60 dienu rezervēm pēc
2009.gada 1.jūlija.
Naftas produktu rezervju kvalitātes un kvantitātes pārbaudi veiks
Valsts ieņēmumu dienests, kam komersants ik mēnesi iesniegs
pārskatus par iepriekšējā mēneša darbību.
Šā gada maijā Saeima pieņēma grozījumus Enerģētikas likumā, kas
ietver normu par jaunas kārtības izveidošanu naftas produktu
rezervju izveidošanai un uzglabāšanai. Līdz ar to 2002.gada
26.marta Ministru kabineta noteikumi Nr.138 “Naftas produktu
rezerves izveidošanas un uzglabāšanas kārtība” ir uzskatāmi par
spēku zaudējušiem.
Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa