Zivju – mazāk, cenas – augstākas
Pēc pievienošanās Eiropas Savienībai (ES) Latvijas zvejniecības nozare ir saskārusies ar jaunām pretrunām. No vienas puses, nozares uzņēmumiem pieaugušas iespējas atrast jaunus sadarbības partnerus ārzemēs, no otras – tiem jāsaskaras ar pieaugošu konkurenci un dažādiem jauniem noteikumiem. Tas ietekmē arī zivju produkcijas tirdzniecību.
Zivju produkcijas ārējās tirdzniecības bilance 2003.-2004.g.
Eksports, t |
Imports, t |
|||
2003 |
2004 |
2003 |
2004 |
|
Dzīvas zivis – dzīvu zivju tirdzniecība |
0,082 |
0,212 |
230,056 |
151,065 |
Atvēsinātas zivis – ar ledu apbērtas zivis |
3006,375 |
2925,432 |
5152,170 |
5697,694 |
Saldētas zivis – saldētu zivju
(ar vai bez galvām) |
25634,112 |
22700,843 |
18037,859 |
12526,613 |
Eksports no zvejas kuģiem –
zivis pārdotas uz |
36211 |
37375 |
||
Zivju filejas |
2344,409 |
3339,686 |
3034,484 |
3645,010 |
Kaltētas, sālītas zivis vai zivis sālījumā, kūpinātas zivis |
1312,749 |
2466,250 |
425,311 |
381,772 |
Vēžveidīgie |
3652,914 |
3159,614 |
467,969 |
527,579 |
Moluski un citi bezmugurkaulnieki |
231,055 |
331,188 |
115,042 |
109,594 |
Zivju produkcija |
72392,70 |
72298,23 |
27462,89 |
23039,33 |
Sagatavotas un |
73068,712 |
58844,427 |
2767,030 |
2774,089 |
Zivju
produkcija, |
145461,41 |
131142,65 |
30229,92 |
25813,42 |
Avots: Lauksaimniecības Tirgus veicināšanas centrs
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Apkopojot zivju ārējās
tirdzniecības rādītājus, 2004.gadā salīdzinājumā ar 2003.gadu
vērojama pozitīva tendence – dzīvu, atvēsinātu, saldētu, kaltētu
un sālītu zivju, zivju filejas, vēžveidīgo, molusku u.c. eksporta
apjomu pieaugums. Tirdzniecības bilancē vērojams eksporta un
importa pieaugums naudas izteiksmē, taču sarukuši gan produkcijas
importa, gan arī eksporta apjomi. Tas skaidrojams ar importētās
un eksportētās produkcijas cenu pieaugumu.
Analizējot
zivju produkcijas datus atsevišķās kategorijās, novērojams, ka
dažām kategorijām raksturīgs eksporta pieaugums un importa
samazināšanās. Tas konstatējams, piemēram, kategorijā “kaltētas,
sālītas zivis vai zivis sālījumā un kūpinātas zivis”. Turpretī
citās zivju produkcijas kategorijās palielinās imports, bet
samazinās eksports (kategorijā “atvēsinātas zivis”). Par šo
tendenci liecina dzīvu zivju tirdzniecības apjoms, kas,
salīdzinot ar 2003.gadu, pieaudzis par 158,5%.
Pēc Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra informācijas,
samazinās gan importētās, gan arī eksportētās zivju produkcijas
apjomi (ieskaitot zivju konservus). Zivju produkcijas eksporta
apjoms 2004.gadā samazinājies par 9,8%, importa – par 14,6%.
Kā jau minēts, pretēja virzība vērojama zivju produkcijas
tirdzniecībā naudas izteiksmē. Šie rādītāji gada laikā ir
pieauguši. Visas zivju produkcijas (ieskaitot zivju konservus)
eksports latos ir pieaudzis par 11,8%, bet imports – par 4,9%.
Pieaugums skaidrojams ar produkcijas eksporta un importa
pieaugumu uz ES valstīm, kur cenas ir augstākas nekā Neatkarīgo
Valstu Savienības valstīs, uz kurām imports un eksports
samazinās.
Importa un eksporta apjoma un vērtības izmaiņas nav būtiski
ietekmējušas tirdzniecības saldo. Tā kā samazinājušies gan
importa, gan arī eksporta apjomi, saldo paliek pozitīvs, vērtības
ziņā 2004.gadā pieaugot no 35 līdz 40,4 miljoniem latu.
Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra (LTVC) direktore
Ingūna Gulbe uzskata, ka Latvijas zivsaimniecības nozare
nepietiekami izmanto saražotās produkcijas mārketinga un virzības
jautājumu risināšanai pieejamos līdzekļus. Piemēram, kopsavilkuma
par ES struktūrfondu izmantojumu “Lauku un zivsaimniecības
attīstības veicināšanai” dati liecina, ka 2005.gada 1.septembrī
bija apgūti 100 procenti no atvēlētā budžeta “Zvejas intensitātes
sabalansēšanai”(dažādi pasākumi, to skaitā arī zvejas kuģu
sagriešana metāllūžņos), bet sadaļa “Zvejas un akvakultūras
produktu apstrādes un mārketinga uzlabošana” – tikai 29 procentu
apjomā.
I.Gulbe uzskata, ka jāinvestē arī produkcijas ar augstu
pievienoto vērtību izstrādē un ražošanā. Taču, neraugoties uz
konstatētajiem trūkumiem un problēmām, LTVC direktore pauž prieku
par tiem Latvijas zivju pārstrādes uzņēmumiem, kas savai
produkcijai veiksmīgi atraduši noieta tirgus un attīstās,
paplašinot saimniecisko darbību.
Ieva Jaunozola,
Mārketinga padomes speciāliste,
Ivars Sudmalis,
LTVC projektu vadītājs