Latviešu likteņi pasaules bezgalībā
Nozied Latvijas vasara, gadalaiks, kad citviet dzīvojošie tautieši parasti apmeklē savu senču zemi. Viņi stāsta, ka sapnī bieži redz savas tēva mājas un katra atgriešanās dzimtenē ir saviļņojums līdz asarām.
Latvieši no dažādiem kontinentiem Piebalgā Foto: Kārlis Pakārkls |
Vai viegli palikt latvietim, tālās
zemēs dzīvojot? Kāpēc tomēr latvieši vai viņu bērni neatgriežas
uz palikšanu pie savas tautas savā Dieva nolemtajā zemē?
Profesore Dr.habil. philol. Janīna Kursīte nesen sarīkoja
labdarības akciju, lai palīdzētu Sibīrijas latviešiem un viņu
bērniem atgriezties Latvijā vai papildināt šeit izglītību. Viņas
ierosme guva lielu sabiedrisko organizāciju atbalstu gan Latvijā,
gan latviešu mītnes zemēs, jo profesores ekspedīcijas kopā ar
studentiem Krievijā, Kuršu kāpās un citur, visa viņas darbība
kopumā ir virzīta uz nacionālās identitātes pamatvērtību
apzināšanu un saglabāšanu. Tomēr latviešu sapratne par nacionālās
identitātes saglabāšanu, patriotismu un tā izpausmēm dažādām
paaudzēm ir atšķirīga.
Dzejniece Broņislava Martuževa atgriezās Latvijā no Sibīrijas
izsūtījuma, Andrejs Eglītis – no trimdas Rietumos. Abiem
dzejniekiem pārrašanās mājās deva jaunu garīgo spēku, ko viņi
pauž savā dzejā. Uz jautājumu “Kā klājas?” Andrejs Eglītis mēdz
atbildēt: “Esmu mājās…” Arī jaunākās paaudzes pārstāvis Andris
Gobiņš, kas studējis Rietumos un atgriezies tēvu zemē pirms
pieciem gadiem, teic, ka viņš ir mājās un par spīti tam, ka te ir
ļoti daudz kā traģiski skumja, nepareiza un greiza, Latvija tomēr
ir gluži fantastiska sapņu zeme ar skaistu dabu. Abi tautā
mīlētie dzejnieki nebaidās no vārda “nacionāls”, bet A.Gobiņš
savas darbības mērķus saista ar Latvijas piederību pie Eiropas un
ar pilsoniskās sabiedrības veidošanu.
Dažādi ir cilvēku likteņi, dažādi ir ceļi, kas veduši viņus prom
no Latvijas, un mēs esam tik dažādi, kad mūsu asinsbalss aicina
atgriezties uz tēvtēvu takām.
Ieaudzis Sibīrijā kā ciedrs
Ēriks Jaunzems no Krasnojarskas
dzimis Liepājā mūziķes un agronoma ģimenē. Viņa tuvinieki
1941.gadā, kad mazajam Ērikam bija trīs gadiņi, tika izsūtīti uz
Sibīriju. Krievu kareivis mazo puišeli paķēris aiz apkakles un
iesviedis lopu vagonā. Ceļš līdz Krasnojarskai ildzis mēnesi, tad
ar baržām augšup pa Jeņiseju un divdesmit astoņus kilometrus
kājām. Četras ģimenes izvietotas būvē bez logiem un durvīm. Kara
gadi Krasnojarskas rajona Novosjolovskoje sādžā pagājuši badā un
kā lopiņiem pavasara gaidās, kad uzdīgs pirmā zālīte, kas deva
cerības izdzīvot. Vēlāk, ģimenei pārceļoties uz Krasnojarsku,
Ēriks pabeidzis divas augstskolas – Lauksaimniecības akadēmiju un
Politehnisko institūtu. Dienests padomju armijā pagājis skarbajā
Usūrijā.
Pēc reabilitēšanas 1957.gadā Jaunzemu ģimene aizbrauca uz Omsku,
bet gadu vēlāk atgriezās Latvijā. Vecāki tagad atdusas Durbes
kapos. Ēriks palika Krasnojarskā. No “tautas ienaidnieka” esot
pārtapis par atzītu speciālistu, kas ļoti lielā uzņēmumā galvenā
inženiera amatā nostrādājis divdesmit astoņus gadus. Meita ir
angļu valodas skolotāja Krasnojarskā, dēls – lidotājs Maskavā.
Bērni arī ir galvenais iemesls, kāpēc Ēriks nav atgriezies
dzimtenē. Viņš arī atzīst, ka Baltijas jūrai ir milzīgs
pievilkšanas spēks. Kopš sešdesmitajiem gadiem kā gājputni katru
gadu mērojuši tālo ceļu uz Latviju. Reiz kopā ar dēlu devies
piectūkstoš kilometrus garajā ceļā ar automašīnu “Volga”.
Piecpadsmit gadus Ēriks aktīvi līdzdarbojas Krasnojarskas
Latviešu biedrībā. Krasnojarskas apgabalā ir apzināti ap divi
tūkstoši latviešu. Ēriks runā latviski bez akcenta, tomēr viņa
valodā iezogas arī pa vārdam krievu valodā.
Inženieris no spēkratu giganta
Valdi Driču no Indianapoles
piecpadsmit gadu vecumā kara notikumi bija padarījuši par pulka
dēlu. Dzimis un ganos gājis Kārsavā. Valdis apgalvo, ka bijis
liecinieks nacistiskās Vācijas vadoņa Ādolfa Hitlera Latvijas
apmeklējumam Malnavā, jo redzējis lielo rosību uz zemes un gaisā,
kā arī neparasti stingro apsardzi un daudzos virsniekus. Vācu
karavīri pat puišeļiem ar lepnumu paziņojuši, ka pie viņiem
ieradies pats fīrers. Valdis pēc dažiem gadiem pievienojies
latviešu leģionāriem, kuri viņu arī pieņēmuši. Tādējādi kopā ar
viņiem puisis nogājis garo atkāpšanās ceļu no Lubānas klāniem
cauri Vidzemei un Rīgai līdz Ventspilij, piepalīdzot dažādos
palīgdarbos, jo kaujās vīri viņu neesot laiduši. Ventspils ostā
uzkāpuši uz kuģa, laimīgi izvairījušies no krievu artilērijas
apšaudes pie Kuršu jomas, 1944.gada 6.novembrī iebraukuši
Dancigā, kas jau bijusi sabombardēta. Pēc darba nometnes
Lejassaksijā kājām gājis cauri visai Tīringenei līdz amerikāņu
zonai. Bet tūlīt pēc ieceļošanas ASV Valdis 1949.gadā iesaukts
armijā.
Tad sācies Korejas karš. Tā kā angļu valodu Valdis vēl nebija
pietiekami apguvis, nokļuvis nevis Korejā, bet atkal Vācijā.
Pamatskolu viņš bija beidzis Latvijā, vidusskolu – Vācijā,
augstskolu pabeidza Amerikā. Ieguvis mehānikas inženiera
profesiju, visu turpmāko dzīvi Valdis veltījis galvenokārt ASV
aizsardzībai, strādādams “General Motors”, kuras būvētie
dzinēji pārsvarā izmantoti tankiem un lidmašīnām.
Runājot par iespaidiem Latvijā, Valdis cita starpā pauda sāpi par
pieredzēto Andrupenes pamatskolas izlaidumā, kur viesojies.
Skolas direktors esot runājis par 1940.gada 17.jūniju, kad
Latvijā ienāca krievu armija, bet valsts himnu gan neviens
skolēns neesot dziedājis.
Valdis Dričs paliek uzticīgs ASV, kas viņam devušas mājvietu,
izglītību un labi atalgotu darbu, kaut arī domas bieži atnesot uz
tēvzemi. Par dzimtenes turpmāko likteni sāp sirds un māc bažas,
par palīdzību domāts, ilgus gadus darbojoties dažādās
sabiedriskajās organizācijās.
Svešzemju latviešus pie Emīla Dārziņa muzeja sagaida Ķencis Foto: Kārlis Pakārkls |
Jāiedrošina jaunie ieceļotāji
Čikāgas Latviešu biedrības informācijas daļas vadītāja Valda Kalniņa par vienu no svarīgākajiem savas biedrības uzdevumiem uzskata jaunu biedru iesaisti latviešu organizācijās. ASV ir daudz jaunu ieceļotāju, daļa no viņiem uzturas ilgāk par atļauto, tātad nelegāli. Nereti nelegālais statuss ir par iemeslu, kāpēc jaunie cilvēki baidās iet sabiedrībā, kaut arī jaunatnei grūti dzīvot bez dažādām aktivitātēm. Cilvēki ir dažādi, arī jaunie iebraucēji. Daudzi esot labi cilvēki, atzīst V.Kalniņa. Viņa liek lielas cerības uz Čikāgas Ciānas draudzes jauno mācītāju no Cēsīm Kristu Kalniņu, jo baznīcas paspārnē darbojas svētdienas skola. Svētdienas skolas ir pierādījušas savu milzīgo nozīmi latvietības saglabāšanā tautiešu kopienās. Vairākkārt būdama Latvijā, Valda Kalniņa pirmo reizi aizbraukusi uz Kārļa Skalbes muzeju “Saulrieti” Vecpiebalgā: “Brīnišķīgs brauciens! Tik jauku tikšanos ar Kārli Skalbi man sagādāja muzeja vadītāja Līva Grudule, kura savā stāstījumā par Skalbi un viņa dzimtu ieliek tādu sirds mīlestību, ka man kādu brīdi likās – redzu lielo pasaku meistaru nākam no Alauksta puses ar savu Lizeti zem rokas. Tāpat Līvas stāsts par kaķi Ņerku, kam bijusi sava vieta pie saimes galda, par kociņiem, kuriem, Skalbesprāt, ir dvēsele. Tas bija aizkustinoši un liecina par Kārļa Skalbes īpašo apkārtējās dzīves uztveri.”
No Piebalgas līdz Rietumaustrālijai
Latviešu biedrības priekšnieks Rietumaustrālijā Valdis Auziņš uz Piebalgu braucis kā uz senču zemi, jo te 1860.gadā piedzimusi viņa vecmāmuļa. Vairākus gadus, sešas reizes mērodams ceļu uz Latviju, V.Auziņš nododas savas dzimtas ciltskoka meklējumiem. Stāstīdams par latviešiem, kurus liktenis novedis tālā Indijas okeāna apskalotajā kontinentā, V.Auziņš piebilst, ka ap Pērtas pilsētu dzīvo daži simti latviešu. Daudzi jaunie iekļaujas angliski runājošajā sabiedrībā, daži spēj sazināties lauzītā latviešu valodā, tādēļ latviešu kā nelielas kopienas pastāvēšana Austrālijas dienvidrietumos ir grūti prognozējama.
Latvijas gabaliņš Oslo
Inguna Ingeborga Hānesa pieder pie
jaunās emigrantu paaudzes, jo pirms trim gadiem apprecējusies ar
norvēģi Ivaru, kura māte ir latviete. Kā daudzi latvieši, Ivara
mamma kara laikā aizlaivojusi līdz Zviedrijai. Ivara tēvs
studējis Zviedrijā, tur arī vecāki iepazinušies. Ar neviltotu
prieku Inguna stāsta par Oslo nodibināto “Kastaņa skoliņu”, kas
šogad svinēja divu gadu jubileju Latviešu biedrības priekšsēdes
Ievas Melbārdes viesmīlīgajās mājās. Par mazo Latvijas gabaliņu
Norvēģijā priecājas gan latvieši, kuri tur apmetušies uz
pastāvīgu dzīvi, gan arī tie, kas viesmīlīgajā ziemeļu zemē
ieradušies līgumdarbos. Viņu atvasītes laiku pa laikam uzdungojot
Melbārdes sacerēto skolas himnu par kastani, adataino
bumbuli.
Pērn skolā mācījās trīspadsmit bērnu. Inguna domā, ka bērnu
skaits palielināsies, jo darba meklējumos Norvēģijā ieceļo arvien
vairāk latviešu ģimeņu. Skolas uzturēšanai ar finansēm palīdz gan
vietējie latvieši, gan Pasaules brīvo latviešu apvienība. Viens
no Latviešu biedrības uzdevumiem ir iedrošināt darbā atbraukušās
ģimenes iesaistīties latviešu kopienas sabiedriskajā dzīvē. Viņi
ir pasīvi, un viņiem iet secen jauki, izglītojoši pasākumi, ko
rīko Latviešu biedrība, kāds, piemēram, bijis literārais vakars
par Raini, Aspaziju un Emīlu Dārziņu ar Latvijas muzejnieku
piedalīšanos, vai norvēģu un latviešu folkloras grupu
sadancošana. Inguna piebilst, ka viņai – māksliniecei, tāpat kā
jebkuram jūtīgam cilvēkam, esot vieglāk dzīvot ārpus dzimtenes,
jo norvēģu un latviešu mentalitātes skanot vienā frekvencē. Dažos
gados Inguna kļuvusi par Norvēģijas patrioti, ikdienā redzot, kā
norvēģi risina savas problēmas, veido valsti. Kaut gan Norvēģija
apveltīta ar dabas bagātībām, tai netrūkst arī likstu, jo liela
valsts daļa atrodas skarbos klimatiskos apstākļos.
Lai kur kara un pasaules pārdalītāju likteņrati aizveduši
tautiešus, lai kur dotos mūsu jaunieši, nedrīkst viņus aizmirst
un pazaudēt. Diendienā sadarbojoties, valstij un sabiedriskajām
organizācijām jāuzņemas atbildība un rūpes par latviešu nācijas
godu un Latvijas tēlu visā pasaulē, neizlaižot no redzesloka
jauno aizbraucēju paaudzi, lai tā neizgaistu pasaules tautu
okeānā.
Andris Kļaviņš