• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2005. gada 6. septembra lēmums Nr. 40 "Par lietas izpētes izbeigšanu Lieta Nr.325/05/09/6 Par SIA "Stendera ziepju fabrika" 21.04.2005. iesniegumu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 21.09.2005., Nr. 150 https://www.vestnesis.lv/ta/id/117021-par-lietas-izpetes-izbeigsanu-lieta-nr-325-05-09-6-par-sia-stendera-ziepju-fabrika-21-04-2005-iesniegumu

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts galvenā pārtikas un veterinārā inspektora rīkojums Nr.110

Par veterināro sertifikātu diennakti vecu putnu un inkubācijas olu eksportam uz Baltkrieviju

Vēl šajā numurā

21.09.2005., Nr. 150

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 40

Pieņemts: 06.09.2005.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Konkurences padomes lēmums Nr.40

Rīgā 2005.gada 6.septembrī (prot. Nr.44, 4.§)

Par lietas izpētes izbeigšanu

Lieta Nr.325/05/09/6

Par SIA “Stendera ziepju fabrika” 21.04.2005. iesniegumu

Konkurences padome 21.04.2005. saņēma SIA “Stendera ziepju fabrika” 21.04.2005. iesniegumu par SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un 18.panta trešās daļas 2.punkta pārkāpumu (turpmāk — Iesniegums).

Iesniedzējs norāda, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” atdarina SIA “Stendera ziepju fabrika” preču ārējo izskatu, izmantojot tos pašus krāsu salikumus un iepakojuma materiālus, tirdzniecības vietu dizainu un kopējo iespaidu, kā arī preču izkārtojumu tirdzniecības vietās, t.sk., bet ne tikai, tirdzniecības vietas izkārtnes un ziepju naža dizainu, tādējādi maldinot par SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ražotās un realizētās preces izcelsmi, un devalvē SIA “Stendera ziepju fabrika” preču zīmi.

Iesniedzējs uzskata, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” atdarina SIA “Stendera ziepju fabrika” preču ārējo izskatu un iepakojumu, izmantojot SIA “Stendera ziepju fabrika” preču iepakošanas paņēmienus, piemēram, ziepju gabala iesaiņošana tādā pašā papīrā kā SIA “Stendera ziepju fabrika”, pārsiešana ar linu aukliņu un marķējuma pievienošana; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” izmanto to pašu SIA “Stendera ziepju fabrika” burbuļbumbu iesaiņošanas veidu kā burbuļbumbas ielikšana maisiņā, sasiešana ar linu aukliņu un marķējuma pievienošana; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” izmanto to pašu SIA “Stendera ziepju fabrika” vannas piena iepakošanas veidu kā vannas piena iebēršana maisiņā, sasiešana ar lina aukliņu un marķējuma pievienošana. Kā minēto apstiprinošu pierādījumu Iesniedzējs Iesniegumam pievienojis SIA “Stendera ziepju fabrika” un SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” preču fotogrāfiju atveidojumus faksimilā. Iesniedzējs uzskata, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” maldina preču patērētājus par SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ar savu tirdzniecības vietu dizainu un preču izkārtojumu tirdzniecības vietās, kas ir SIA “Stendera ziepju fabrika” atdarinājums.

Iesniegumā norādīts, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ražo un realizē preces, kas ļoti līdzīgas vai pat identiskas SIA “Stendera ziepju fabrika” ražotajām un realizētajām precēm pēc ārējā izskata — formas (ziepju gabali un to lielums, reljefa iespiedums uz ziepju gabaliem, burbuļbumbas lielums), ziepju, burbuļbumbu un vannas piena krāsas (pievienotās sasmalcinātās ārstniecības augu daļiņas), un iepakojuma. Iesniedzējs uzskata, ka tādējādi preču patērētāji var sajaukt SIA “Stendera ziepju fabrika” un SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ražotās un realizētās preces. Patērētājs vēršas pie SIA “Stendera ziepju fabrika” ar sūdzību par SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ražotu nekvalitatīvu preci, būdams pārliecināts, ka preci ražojusi SIA “Stendera ziepju fabrika”.

SIA “Stendera ziepju fabrika” lūdz Konkurences padomi izskatīt un novērst pārkāpumu SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” komercdarbības veikšanā, lai novērstu negodīgas konkurences kavēšanu, ierobežošanu un deformēšanu.

Konkurences padome, pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu un 22.panta 1.punktu, nolēma ierosināt lietu uz SIA “Stendera ziepju fabrika” iesnieguma pamata par Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un trešās daļas 2.punkta iespējamo pārkāpumu SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” darbībās.

Ņemot vērā Iesniegumā norādīto un papildus lietā Nr.325/05/09/6 iegūto informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

Konkurences padomē 02.05.2005. notikušās tikšanās laikā SIA “Stendera ziepju fabrika” pārstāvji sniedza papildu informāciju sakarā ar Iesniegumā norādītajiem apstākļiem. Pārstāvji paskaidroja, ka sākotnēji uzņēmums tika dibināts 2001.gadā ar nosaukumu Splash, bet pirmais veikals atvērts tirdzniecības centrā “Alfa” 2002.gada maijā. Splash iepirka produkciju no Kanādas. Pārstāvji paskaidroja, ka pašreizējais uzņēmuma nosaukums Stendera ziepju fabrika tika izdomāts pēc pusotra gada; ka SIA “Stendera ziepju fabrika” nedaudz papildināja, bet pamatā saglabāja uzņēmuma Splash biznesa koncepciju. Norādīja, ka SIA “Stendera ziepju fabrika” bija pirmā, kas ražoja un realizēja sveramās vannas kosmētikas produkciju Latvijā (ziepes, vannas pienu, burbuļbumbas un vannas sāli); ka svarīgākais ir jautājums nevis par produktu kā tādu, bet par pasniegšanas veida novitāti; ka par konkrētās preces tirgu uzskatāms sveramās vannas kosmētikas tirgus. Kā lielākos konkurentus sveramās vannas kosmētikas tirgū norādīja: Labo ziepju darbnīcu, Base bomb un Rīgas ziepju manufaktūru. Pārstāvji paskaidroja, ka iepriekš minētie konkurenti ražo ziepes no dabīgām izejvielām, ziepju sastāvs ir ļoti līdzīgs, bet katra kompānija var izvēlēties ziepju formu, krāsu un smaržu; ka ziepju izgatavošanas princips nav patentējams un SIA “Stendera ziepju fabrika” preces kā tādas nav patentētas; ka Patentu valdē ir iesniegts pieteikums SIA “Stendera ziepju fabrika” figurālās preču zīmes reģistrēšanai; ka SIA “Stendera ziepju fabrika” biznesa koncepcijas autors ir J.Bērziņš, kas ir arī Iesniegumā minēto preču dizaina autors. Norādīja, ka sveramās vannas kosmētikas tirgū nepastāv vienots ziepju, burbuļbumbu standarts; ka burbuļbumbas tiek veidotas ar rokām, tāpēc to svars mainās, lai noteiktu burbuļbumbu svaru, tās tiek svērtas. Norādīja, ka apmēram 20% SIA “Stendera ziepju fabrika” preču tiek pārdotas sasaiņotas, pārējās preces pēc patērētāju izvēles tiek saiņotas SIA “Stendera ziepju fabrika” veikalos; ka Latvijā SIA “Stendera ziepju fabrika” produkcija tiek realizēta mazumtirdzniecībā; ka Latvijā kopumā ir divdesmit SIA “Stendera ziepju fabrika” tirdzniecības vietu. Paskaidroja, ka SIA “Stendera ziepju fabrika” tirdzniecības vietu izkārtņu dizains ir vienāds visās tirdzniecības vietās; ka ārzemēs (Baltkrievijā, Ungārijā, Lietuvā) preces tiek realizētas ar franšīzes līguma palīdzību; ka SIA “Stendera ziepju fabrika” saražotās preces realizē visā Latvijas teritorijā. Informē, ka ir apkopojuši patērētāju sūdzības. Paskaidroja, ka var garantēt savas preces kvalitāti, bet nevar garantēt cita uzņēmuma preču kvalitāti. Norādīja, ka parasti cilvēki jauc SIA “Stendera ziepju fabrika” un SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” nosaukumus; ka preces atdarināšana līdz šim finansiālas problēmas SIA “Stendera ziepju fabrika” nav radījusi; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” Rīgas Centrāltirgū ir tirdzniecības vieta, kur tiek realizētas atdarinātās preces; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” izkārtnes kopējais iespaids ir tāds pats kā SIA “Stendera ziepju fabrika”, tas pats attiecināms uz nazi, ko izmanto SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ražoto ziepju griešanai; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” atdarina gan mēbeles, gan ziepju griešanu, gan sauso ziedu izkārtojumu pie griestiem, kas veido tādu biznesa koncepciju kā SIA “Stendera ziepju fabrika”. Pārstāvji precizēja, ka Iesniegums ir pamatots uz Konkurences likuma 18.panta otro daļu un 18.panta trešās daļas 2.punktu.

Konkurences padome 06.05.2005. saņēma SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” 06.05.2005. paskaidrojumus. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” paskaidro, ka ir ražošanas uzņēmums, kas ražo glicerīna ziepes, vannas burbuļbumbas, vannas sāli un vannas pieniņu; ka Latvijā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” produkciju var iegādāties specializētajos veikalos, kas atrodas Rīgā, Nēģu ielā 7, un Ludzā, Stacijas ielā 30. Stendi ar SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” produkciju atrodas arī Valmierā, Cēsu ielā 2 (ziedu salonā “Rēzija”), un Valkā, Rīgas ielā 20 (ziedu salonā). Norāda, ka produkcija tiek eksportēta uz Igauniju, paraugu partijas ir eksportētas uz Lietuvu un Vāciju. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” konkurenti ir Bomb cosmetic, Aroma Inn, Body Shop, Skaistuma formula, Mini golfs, Stendera ziepju fabrika, Labo ziepju darbnīca. Paskaidro, ka biznesa koncepcijas ideja pieder trim dibinātājiem — I.Fiļipovam, O.Ivanovam, S.Ignatovam. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” vērš uzmanību uz to, ka produkcijas realizācija tika uzsākta 2004.gada septembrī. Paskaidro, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” nav stingras koncepcijas produkcijas iepakojuma dizainam, tāpat kā tirdzniecības vietu noformēšanā. Tirdzniecības stendi Valmierā tika veidoti, ņemot vērā attiecīgo ziedu veikalu vispārējo koncepciju un dizainu. Tāpēc to mēbeļu krāsa un dizains, kas tiek izmantots SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” produkcijai, ir analoģiski mēbelēm, kas šajos veikalos izmantotas vēl pirms SIA “Rīgas ziepju manufaktūra”. Tirdzniecības vietu Ludzā ir noformējis veikala īpašnieks atbilstoši savai gaumei. Katra SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” tirdzniecības vieta tiek noformēta ar oriģinālu izkārtni. Vērš uzmanību uz to, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ir raksturīgas vairākas individuālās iezīmes un atšķirības, piemēram, speciāli izstrādāts dizains dāvanu iesaiņojumam, īpašas sarežģītības ziepju sērija, kurā vienlaicīgi izmantotas 3–4 krāsas, sērija “Burbuļbumbas” — siržu formā. Kā minēto apstiprinošus pierādījumus SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” 05.06.2005. paskaidrojumiem pievienojusi fotogrāfiju atveidojumus faksimilā. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” paskaidro, ka katrs preces iepakojuma veids obligāti ietver apdruku, etiķeti, kurā uzsvērts, ka prece ir izga­tavota SIA “Rīgas ziepju manufaktūra”. Uz izstāžu mēbelēm ir speciāli atveidoti spilgti logo un izgatavots plakāts (baneris), lai potenciālie klienti nejauktu SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ar citiem sveramās vannas kosmētikas ražotājiem. Paskaidrojumiem pievienots SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” logo un plakāta (baneris) fotogrāfijas atveidojums faksimilā.

Koncepcijas izveidē izmantoti plaši interneta resursi, t.sk. asociācijas “Handcrafted Soapmakers Guild” (www.soapguild.org.) informācija. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” vienīgā prasība ir ievērot vispārējo koncepciju, kuru ir pieņēmis analoģisku ražotāju vairākums Eiropā un pasaulē. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” paskaidro, ka kraft papīra izgatavotu etiķešu izmantošana un to piesiešana ar linu auklu vai rafiju ir ņemti no interneta resursiem; ka pasaulē nav vie­nota vannas burbuļbumbu un ziepju gabala formas un izmēra standarta. Kā minēto apstiprinoši pierādījumi 06.05.2005. paskaidrojumiem pievienoti paraugi, kuros redzami dažādu ziepju ražotāju iesaiņoto preču fotogrāfiju atveidojumi faksimilā. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” preču izvietojums tirdzniecības vietās ir dažāds. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” kopējā prasība — ziepes tiek izvietotas plauktos gabalu veidā, bet lodītes groziņos, veicot izkārtojumu, izmantota pieredze, kas iegūta, novērojot tirdzniecības vietu ar analoģisku produkciju organizāciju Eiropā un Latvijā. Minēto apstiprina 06.05.2005. paskaidrojumiem pievie­notie fotogrāfiju atveidojumi faksimilā no dažādiem interneta resursiem.

Konkurences padome 10.05.2005. saņēma SIA “Stendera ziepju fabrika” 10.05.2005. vēstuli Nr.51 ar pielikumu (turpmāk— vēstule) par papildu pierādījumu iesniegšanu administratīvajā lietā Nr.325/95/09/6. Vēstulē SIA “Stendera ziepju fabrika” atkārtoti norāda, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” atdarina preču ārējo izskatu un iepakojumu, izmantojot SIA “Stendera ziepju fabrika” preču iepakošanas veidu. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” iepako ziepes, burbuļbumbas, vannas pienu tādā pašā veidā, kā to dara SIA “Stendera ziepju fabrika”, izmantojot tos pašus krāsu salikumus un materiālus (papīrs, maisiņš, lina aukliņa), maldinot SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” patērētājus par SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” preču izcelsmi. Paskaidro, ka no papildus vēstulei pievienotajiem pierādījumiem Nr.1 (ziepju iepakošanas veidi), Nr.2 (burbuļbumbas iepakošanas veidi) un Nr.3 (vannas piena un sāls iepakošanas veidi) SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” savu preci varēja un tai vajadzēja iepakot, izmantojot citus materiālus, no SIA “Stendera ziepju fabrika” atšķirīgus iepakošanas veidus, lai panāktu savas ražotās produkcijas atpazīstamību, nevis lai atdarinātu SIA “Stendera ziepju fabrika” preču ārējo izskatu, pārkāpjot Konkurences likuma 18.panta otro daļu un trešās daļas 2.punktu. Vēstulei ir pievienotas SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” preču patērētāju sūdzības par SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ražoto nekvalitatīvo preci. Norāda, ka LTV “Panorāmas” ziņu dienesta 01.05.2005. sagatavotais sižets (interneta datu bāzē pēc adreses www.tv.lv) tiek pievienots kā pierādījums šajā lietā.

Konkurences padomē 13.05.2005. notikušās tikšanās laikā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” sniedza papildu paskaidrojumus par Ie­sniegumā norādītajiem apstākļiem.

Pārstāvis paskaidroja, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” Uzņēmumu reģistrā tika reģistrēta 11.05.2004. SIA “Rīgas ziepju manufaktūras” produkcijas realizācija tika uzsākta 2004.gada septembrī. Paskaidroja, ka nosaukuma SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” autors ir O.Ivanovs; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” darbojas sveramās vannas kosmētikas tirgū, galvenokārt ražojot glicerīna ziepes. Ideja par ziepju ražošanu un realizāciju radās 2003.gada decembrī, kad viens no SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” dibinātājiem I.Fiļipovs apmeklēja Maskavas sveramās vannas kosmētikas veikalu Lush UK. Pārstāvis paskaidroja, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” pārsvarā ražo ziepes un burbuļbumbas, jo minēto produkciju cilvēki pērk vairāk; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” tirdzniecības vietu izkārtnes atšķirība no SIA “Stendera ziepju fabrika” izkārtnes ir tāda, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” izkārtne ir no dabīga koka; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” tirdzniecības vietu iekārtojumu veic dažādas firmas; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” mēbelēm izvēlējās mahagoni krāsu, jo tā ir SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” pārstāvja mīļākā krāsa; ka par SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” tirdzniecības vietu tika izvēlēts Rīgas Centrāltirgus (gastronomijas paviljons), jo Rīgas Centrāltirgus līdzīpašnieks ir viņa draugs. Paskaidroja, ka Latvijā nav vērts paplašināt SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” biznesu. Paskaidroja, ka “Rīgas ziepju manufaktūra” ražoto produkciju iegādājas vecāka gadagājuma cilvēki. Norādīja, ka 5–10% no SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” produkcijas tiek sasaiņota, bet pārējā produkcija pircējam ir pieejama nesaiņota, jo pircēji parasti pasmaržo ziepes un tikai tad tās pērk. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” naža dizains ir līdzīgs SIA “Stendera ziepju fabrika” naža dizainam. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” savas ražotās un realizējamās produkcijas iesaiņošanai izmanto kraft papīru, jo šāds papīrs SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ir vispieņemamākais. Iesaiņojot produkciju, SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” izmanto linu aukliņu un dažādu krāsu rafijas. Pa­skaidroja, ka sākumā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” produkcijas iesaiņošanai izvēlējās linu aukliņu, jo SIA “Stendera ziepju fabrika” produkcijas iesaiņošanai izmantoja rafiju. Norādīja, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” plāno ražot vannas eļļu un šķidrās ziepes; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ir reģistrējusi preču zīmi (fig). Apstiprināja, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” un SIA “Stendera ziepju fabrika” preces mēdz sajaukt.

17.05.2005. Konkurences padome saņēma Latvijas Republikas Patentu valdes 16.05.2005. atbildes vēstuli ar pielikumu, kurā norādīts, ka Valsts preču zīmju reģistrā 20.02.2005. ir iekļauta preču zīme STENDERA ZIEPJU FABRIKA (fig) (reģ.Nr.52 969) un 05.05.2005. ir saņemts SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” preču zīmes RĪGAS ZIEPJU MANUFAKTŪRA (fig) reģistrācijas pieteikums (Nr.M–05–652).

Konkurences padomē 31.05.2005. notikušās tikšanās laikā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” sniedza papildu paskaidrojumus sakarā ar Iesniegumā minētajiem apstākļiem. SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” pārstāvis paskaidroja, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” koncepcijā ietilpst produkcijas saiņošana dabīgos materiālos. Apstiprināja, ka siržu formas ziepes ražo no 2004.gada oktobra vai novembra mēneša. Paskaidroja, ka dāvanu saiņošana tiek dalīta divās grupās — kastītēs un groziņos; ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” preču klāstā nav atklātnīšu un dāvanu karšu. Attiecībā uz ziepju griešanai izmantojamo nazi piebilda, ka tas nav jaunizgudrojums. Paskaidroja, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” preču pieprasījums Latvijas sveramās vannas kosmētikas tirgū šobrīd ir stabils.

SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” atbilstoši Konkurences padomes Biroja 13.06.2005. vēstulē Nr.757 izteiktajam uzaicinājumam 22.06.2005. Konkurences padomē iepazinās ar lietā Nr.325/05/09/6 esošajiem pierādījumiem. Pārstāvis paskaidroja, ka viedoklis minētajā lietā netiks izteikts.

SIA “Stendera ziepju fabrika” atbilstoši Konkurences padomes Biroja 13.06.2005. vēstulē Nr.758 izteiktajam uzaicinājumam 29.06.2005. Konkurences padomē iepazinās ar lietā Nr.325/05/09/6 esošajiem pierādījumiem un apstiprināja, ka rak­stisks viedoklis tiks izteikts līdz 08.07.2005. SIA “Stendera ziepju fabrika” rakstisku viedokli lietā Nr.325/05/09/6 līdz šī lēmuma pieņemšanas brīdim nav izteikusi.

No Iesniegumā un papildus sniegtās informācijas secināms, ka pēc būtības Iesniedzēja iebildumi ir par to, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” atdarina SIA “Stendera ziepju fabrika” preču ārējo iz­skatu, izmantojot tādus pašus krāsu salikumus, iepakojuma materiālus un iepakojuma veidus, tirdzniecības vietu dizainu un preču izkārtojumu tirdzniecības vietās, kā arī tirdzniecības vietas izkārtnes un ziepju naža dizainu, tādējādi maldinot par SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ražotās un realizētās preces izcelsmi. SIA “Stendera ziepju fabrika” uzskata, ka tādējādi SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ir pārkāpusi Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un trešās daļas 2.punkta noteikumus.

Konkurences likuma 18.panta otrajā daļā noteikts: “Par negodīgu konkurenci uzskatāmas darbības, kuru rezultātā tiek pārkāpti normatīvie akti vai negodīgas saimnieciskās darbības paražas un ir radusies vai varētu rasties konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana.”

Saskaņā ar Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 2.punktu negodīga konkurence var izpausties kā cita tirgus dalībnieka ražotās vai realizētās preces nosaukuma, ārējā izskata, marķējuma vai iepakojuma atdarināšana, preču zīmes izmantošana, ja tas var maldināt attiecībā uz preces izcelsmi.

SIA “Stendera ziepju fabrika” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā 28.09.2001. reģistrēta (vienotais reģistrācijas Nr.40003563248) komercsabiedrība (ierakstīta komercreģistrā 27.03.2003), kuras galvenie darbības veidi ir farmaceitisko un medicīnisko preču, kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, medicīnisko un fitoķīmisko preparātu ražošana, ziepju un mazgāšanas, tīrīšanas un spodrināšanas līdzekļu, smaržu un kosmētisko līdzekļu ražošana u.c. statūtos paredzētā darbība.

SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā 11.05.2004. reģistrēta (vienotais reģistrācijas Nr.40003679659) komercsabiedrība, kuras galvenie darbības veidi ir ziepju un mazgāšanas līdzekļu, tīrīšanas un spodrināšanas līdzekļu ražošana, smaržu un kosmētisko līdzekļu ražošana u.c. statūtos paredzētā darbība.

Ņemot vērā minēto, to, ka abas norādītās komercsabiedrības nodarbojas ar sveramo vannas kosmētikas ražošanu un izplatīšanu Latvijas teritorijā, lietas dalībnieku sniegtos paskaidrojumus, un izvērtējot to, ka norādītās preces to lietošanas rezultātā sasniedzamā mērķa dēļ ir atzīstamas par aizstājamām precēm, SIA “Stendera ziepju fabrika” un SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 7.punktu ir uzskatāmas par konkurentiem sveramās vannas kosmētikas realizācijas tirgū Latvijā.

Sveramās vannas kosmētikas realizācijas tirgū Latvijā darbojas arī citi tirgus dalībnieki, kā, piemēram, SIA “Skaistuma formula”, SIA “Mini golfs” un SIA “Labo ziepju darbnīca”.

Lietā Nr.325/05/09/6 esošā informācija, publiski pieejamā informācija interneta mājaslapās www.bestsoap.lv, www.ziepes.lv, www.soapguild.org., kā arī faktiskā situācija sveramās vannas kosmētikas realizētāju tirgū apstiprina, ka sveramās vannas kosmētikas realizētājiem attiecībā uz tirdzniecības vietu/stendu iekārtošanu, preču izvietojumu un preču iesaiņojumu, kā arī realizāciju raksturīgas vairākas kopīgas pazīmes:

— Preču pamatklāstā tiek piedāvātas dažādu krāsu, smaržu un formas ziepes, burbuļbumbas un vannas sāls.

— Preces tiek ražotas no dabīgām izej­vielām.

— Papildus preču pamatklāstam tiek piedāvāti dažādi ķermeņa mazgāšanas līdzekļi, piemēram, pirtsslotas, pirts medus, dažādu materiālu ķermeņa kopšanas sūkļi.

— Dabīgie materiāli, tādi kā kraft papīrs, dabīga materiāla grozi, rafija un linu aukliņa tiek izmantoti preču iesaiņošanai.

— Lielākā daļa preču tirdzniecības vietās tiek izvietotas neiesaiņotā veidā.

— Vannas sāls, vannas pieniņš tiek piedāvāti stikla traukos, parasti šīs preces var iegādāties caurspīdīga materiāla iesaiņojumā.

— Parasti tirdzniecības vietu interjerā izmanto koka mēbeles ar vairākiem plauktiem.

— Mēbeļu zemākajos plauktos tiek izvietotas burbuļbumbas, jo šāds izvietojums pircējam ir ērtāks, pircējs var paņemt burbuļbumbas rokās un pasmaržot. Virs burbuļbumbām tiek izvietotas dažādu krāsu un aromātu ziepes.

— Lielākā daļa sveramās vannas kosmētikas realizētāju ziepju griešanai izmanto nazi, kas ievietots koka statīvā.

— Katrs preču pircējs var izvēlēties preces iesaiņojuma veidu.

Minēto pazīmju kopums ir tieši saistīts ar šī tirgus dalībnieku piedāvāto preču un to realizācijas specifiku un nodrošina sveramās vannas kosmētikas realizācijas tirgus dalībnieku atšķirtspēju no tirgus dalībniekiem saistītos tirgos.

Savukārt sveramās vannas kosmētikas realizācijas tirgus dalībnieku un to realizēto preču savstarpējo atšķirtspēju nodrošina tiem individuāli piemītošo raksturīgo pazīmju kopums, kā, piemēram, tirdzniecības vietas nosaukums, piedāvāto preču marķējumā, etiķetēs un uz iepakojuma sniegtā informācija un preču pasniegšanas veids u.c.

Šajā sakarā Konkurences padome norāda uz vairākām SIA “Stendera ziepju fabrika” un SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” piemītošajām individuālajām pazīmēm.

SIA “Stendera ziepju fabrika” piedāvā glicerīna ziepes (divkrāsainas), burbuļbumbas olas formā, burbuļbumbas zīļu formā, dažādus linu dvieļus, dabīgu materiālu čības, ekskluzīvus ķermeņa kopšanas sūkļus, dažādas vannas eļļas, ko nepiedāvā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra”.

SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ražo īpašas sarežģītības ziepju sēriju (siržu un gliemežu formā), kurās vienlaikus izmantotas 3–4 krāsas, savukārt SIA “Stendera ziepju fabrika” savu ziepju ražošanai izmanto divas krāsas.

Atšķirībā no SIA “Stendera ziepju fabrika” SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” realizē ziepes ar lufu ziedu formā un sēriju “Burbuļbumbas” siržu formā.

Papildus preču pamatklāstam SIA “Stendera ziepju fabrika” piedāvā dažādus sausos ziedus telpu dekorēšanai, ko nepiedāvā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra”.

Tāpat SIA “Stendera ziepju fabrika” piedāvā sausos ziedus kā palīgelementus dāvanu iesaiņošanai, ko nepiedāvā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra”.

SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” realizē dāvanas dažāda lieluma apdrukātās gaiši zaļas krāsas papīra kārbās, savukārt SIA “Stendera ziepju fabrika” dāvanu iesaiņošanai izmanto dažāda lieluma tumši pelēkas krāsas gofrētas papīra kārbas.

SIA “Stendera ziepju fabrika” un SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” kā atšķirības un identifikācijas zīmi preču marķējumā, etiķetēs un uz preču iesaiņojuma izmanto figurālās preču zīmes.

Lai pircēji atšķirtu viena ziepju ražotāja un realizētāja tirdzniecības vietas no cita ziepju ražotāja un realizētāja tirdzniecības vietām, virs to durvīm tiek izvietotas izkārtnes, kurās tiek atspoguļots konkrētā ziepju ražotāja un realizētāja komercsabiedrības nosaukums.

SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” tirdzniecības vietas izkārtne atšķiras no SIA “Stendera ziepju fabrika” pēc formas, tās pamatni veido trīs koka dēļi, uz kuras kokā grebtie brūnas krāsas burti veido nosaukumu “Rīgas ziepju manufaktūra”. Savukārt SIA “Stendera ziepju fabrika” tirdzniecības vietu izkārtnes ir veidotas no gaiša kokam līdzīga materiāla, uz kura zaļas krāsas drukāti burti veido nosaukumu SIA “Stendera ziepju fabrika”.

SIA “Stendera ziepju fabrika” savu saražoto preci realizē firmas veikalos visā Latvijas teritorijā. Visi SIA “Stendera ziepju fabrika” veikali ir iekārtoti trīsdesmito gadu ieturētā stilā. SIA “Stendera ziepju fabrika” produkcijas pasniegšanas veids un stils firmas veikalos ir ekskluzīvs, katrā firmas veikalā strādā pārdevējas–konsultantes, un tiek nodrošināts augstas apkalpošanas serviss.

SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” atšķirībā no SIA “Stendera ziepju fabrika” savu saražoto preci realizē Rīgas Centrāltirgus gastronomijas paviljonā, kur ir vienīgā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” pastāvīgā tirdzniecības vieta visā Latvijas teritorijā. Līdz ar to SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” mērķauditorija atšķiras no SIA “Stendera ziepju fabrika” mērķauditorijas. Ņemot vērā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” tirdzniecības vietas atrašanās vietu, tā nevar nodrošināt vienotu preču pasniegšanas veidu un stilu, kas ir identificējams ar SIA “Stendera ziepju fabrika” preču pasniegšanas veidu un stilu.

Pārbaudot SIA “Stendera ziepju fabrika” 10.05.2005. vēstulei pievienotajās klientu sūdzību, pretenziju un ieteikumu veidlapās sniegto informāciju, ņemot vērā, ka tajās norādītās informācijas sniedzēji nav identificēti un tādējādi šāda informācija nav objektīvi pārbaudāma, Konkurences padome secina, ka tā nav vērtējama kā pierādījums lietā Nr.325/05/09/6. Turklāt lietā nav iegūti pierādījumi, ka SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” sniedz nepatiesu informāciju par tās ražotajām precēm, to izcelsmi vai par šo preču ražotāja identitāti un šādu informāciju nav sniedzis arī Iesniedzējs. Kā to jau iepriekš secinājusi Konkurences padome, ražotāja un preču identifikācijas nolūkā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” tās preču tirdzniecības vietās un preču iesaiņojumā vai klāt pievienotajā etiķetē patērētājiem uztveramā veidā lieto tās nosaukumu (firmu), kas vienlaikus tiek izmantots kā SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” preču zīme. Turklāt, saskaņā ar lietas dalībnieku sniegto informāciju, katrs pircējs var izvēlēties iesaiņojuma materiālus un iesaiņojuma veidu konkrētajai precei, tādējādi katras preces iesaiņojuma veids ir atkarīgs no pircēja vēlmēm. Arī uz SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” izstāžu mēbelēm ir speciāli atveidoti spilgti logo un izgatavots plakāts (baneris), lai potenciālie klienti nesajauktu SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” ar citiem ražotājiem. Pie šādiem apstākļiem Konkurences padome uzskata SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” tirdzniecības vietās sniegto informāciju par pietiekamu, lai vidusmēra patērētājs, kurš ir pietiekami labi informēts, vērīgs un piesardzīgs, pieņemtu objektīvu un pareizu, uz pieejamo informāciju balstītu lēmumu.

Preču pārdošanas veids, izmantojot dabiskus materiālus, kraft papīru preces iepakojuma un tirdzniecības vietas noformējumam, ir vispārēji raksturīgs amatnieciski izgatavotu ziepju un citu vannas kosmētikas līdzekļu pārdošanai.

SIA “Stendera ziepju fabrikas” izmantotais amatnieciski izgatavotās vannas kosmētikas pārdošanas veids, pārdošanas aprīkojums, izstrādājumu forma, krāsa un iepakojums, ņemot vērā pārdodamās preces veidu, nav uzskatāmi par tik oriģināliem un atšķirīgiem, lai līdzīga pārdošanas aprīkojuma, izstrādājumu formas, krāsas un iepakojuma izmantošanu no citu tirgus dalībnieku puses minētās preces pārdošanai varētu uzskatīt par Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un 18. panta trešās daļas 2.punkta pārkāpumu.

Ņemot vērā iepriekš norādītos apsvērumus un konkrētos faktiskos apstākļus to kopumā, Konkurences padome atzīst, ka lietā Nr.325/05/09/6 esošie pierādījumi neapstiprina Konkurences likuma 18.panta otrajā daļā un 18.panta trešās daļas 2.punktā noteiktā negodīgas konkurences aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva esamību SIA “Rīgas ziepju manufaktūra” darbībās, un, pamatojoties uz Konkurences likuma 6.panta pirmās daļas 1.punktu, 8.panta pirmās daļas 4.punktu, 18.panta otro un 18.panta trešās daļas 2.punktu, Konkurences likuma 26.panta pirmo daļu, Konkurences padome

nolēma:

izbeigt lietas Nr.325/05/09/6 “Par SIA “Stendera ziepju fabrika” 21.04.2005. iesniegumu” izpēti.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā tiesā viena mēneša laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas.

Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!