Lielais Kristaps pārskata ražu
“Lielais Kristaps” šogad atdzīvojies, izkāpis no statujas sastingušās smagnējības, un tam piešķirts Jura Žagara vīrišķīgais tēls – no kino festivāla plakāta uz garāmgājējiem caur tumšām saulesbrillēm nolūkojas vīrietis labākajos gados ar mazu puisēnu uz pleciem. Aizslēptās acis var uzlūkot arī kā simbolu – dzīves vērojums caur kameras prizmu, atsvešināšanās un norobežošanās, skats no malas, mākslinieka izolācija sabiedrībā vai pati taisnā Temīda, kura sver likteņa kausu, to neredzot.
|
Festivāla plakāts pozitīvi risina
reklāmas jomā pierastos stereotipus, ka kopā ar mazuli parasti
vērojama sieviete. Un rodas jautājums – kādā dzimtē tad domāsim
par kinematogrāfu? Vai tā ir sieviete māte, kura rūpējas par
ikdienas vajadzībām, uztur siltu ģimenes pavardu, samīļo, saskata
trūkumus, bet reizēm tos noklusē, lai mājās valdītu miers un
omulība? Vai arī kino tomēr ir vīrietis, kurš redz pāri ikdienai,
domā plašākās, filozofiskās kategorijās, nebaidās griezt ar
skalpeli sāpīgās vietas un atbild par ģimenes nākotni?
15 spēlfilmas, 16 animācijas darbi un veselas 54 dokumentālās
filmas – tāds šogad ir “Lielā Kristapa” ražas birums, ko no
26.septembra līdz 2.oktobrim skatītāju vērtēšanai pēc gada
pārtraukuma nodos Latvijas kinematogrāfisti.
To, kādā profesionālā varēšanas līmenī ir šie darbi, lai vērtē
žūrija. Šoreiz palūkosimies, kādas tēmas un problēmas nonākušas
Latvijas profesionālo kinematogrāfistu darbos pēdējos divos gados
tapušajās filmās.
Jaunais un interesantais
Jānis Streičs “Rudens rozēs” labu
aktieru kompānijā turpina klasikas ekranizāciju, notikumus gan
pārceļot mūsdienās un ierakstot scenārijā laikmetam raksturīgās
sociālās iezīmes. Varis Brasla tandēmā ar scenāristu Alvi Lapiņu
radījis lustīgu gabalu bērniem un vecākiem “Ūdensbumba resnajam
runcim” – to apliecināja kases rādītāji “Coca-cola plaza”
pilnajās zālēs. Jauna parādība latviešu kino industrijā ir
kopprodukcijas filma “Krišana”, ko ar latviešu aktieriem,
operatoriem un citiem kino profesionāļiem uzņēmis vācu režisors
Freds Kelemens, kurš starptautiskajā apritē pazīstams kā autors
ar savu kino valodas rokrakstu. F.Kelemens ir veicinājis arī
Kultūras akadēmijas Kino fakultātes studentu diplomdarbu tapšanu,
strādājot ar viņiem kā pasniedzējs. Interesanta parādība ir
mazbudžeta spēlfilmu veidošana īsos termiņos – gan Streiča
“Rudens rozēs”, gan Jāņa Cimermaņa “Pērku jūsu vīru”, gan Armanda
Zvirbuļa “Tiritombā jeb zelta zivtiņā” vērojami atzīstami aktieru
darbi, un filmas guvušas pozitīvas skatītāju atsauksmes. Tās
veidotas humorīgā noskaņā, aizpilda pašmāju kvalitatīvas
izklaides nišu un ļauj pasmieties par ikdienas parādībām, kuras
varētu uzlūkot arī kā nopietnas drāmas.
Mākslas īsfilmu žanrā sastopami jaunu režisoru vārdi – Ņujorkas
filmu skolu absolvējis Gatis Šmits (“Aģents iemīlas” –
atmosfērisks kino darbs par “mazo cilvēku”), Pēterburgas Teātra
un kino institūta diplomande Ilze Kunga mācību darbos “Randevouz”
un “Priežu bērni” demonstrē savu nopietno, it kā blaumanisko
interesi par cilvēku attiecībām un latviešu pēdējā laika kino
reto spēju lieliski strādāt ar aktieriem.
Interesants izņēmums ir Unas Celmas (režisores trešā pilnmetrāžas
filma) “Augstuma robeža”. Filma tapusi par samērā nelielu naudu,
tā uzfilmēta ar kustīgu kameru (operators Jānis Eglītis). Daces
Rukšānes scenārija skici aktieri pirms filmēšanās nebija lasījuši
un atveidoto varoņu dialogus improvizēja darbības gaitā saskaņā
ar savu izpratni par tēlu psiholoģisko portretu. Rēzijas
Kalniņas, Jāņa Paukštello, Harija Spanovska, Leonardas Kļaviņas
un citu aktieru radītie varoņi uz ekrāna sarunājas ticamā un
psiholoģiski pamatotā valodā, kas latviešu mākslas filmās ir
liels retums. Filma uzrāda mūsdienu tipiskas, atpazīstamas
situācijas un problēmas, kuras sabiedrība mēdz noklusēt.
Dokumentālā kino trumpis – daudzveidība
Latvijā tapušās dokumentālās
lentes no gada uz gadu kļūst aizvien profesionālākas un ir
saistošas ne vien pašmāju skatītājam, bet arī ārvalstu kino
auditorijām. Dokumentālā kino lielais trumpis ir interesantās un
daudzveidīgās tēmas, kas, kopīgi uzlūkotas, paver plašu mūsdienu
dzīves ainu gan reālistiskā, gan filozofiski vispārinātā vīzijā.
Tīri filozofiska filma ir Ulda Tīrona debija režijā “Filozofs
iemīlējies”, kas vieliski fiksē Aleksandra Pjatigorska domas
rašanos un vārdu izskanēšanu izplatījumā. Ivara Zviedra “Kamēr”
tikpat vieliski portretē Māri Sirmo – šķiet, ka esam līdzdalīgi
mūzikas brīnuma dzimšanai. Portretžanram pieskaitāma arī krāsu
prieku un par mākslinieka likteni pārdomas rosinošā Ināras
Kolmanes “Vijay” – iepazīšanās ar fantastisko dejotāju
Viju Vētru. Vecmeistara Herca Franka dokumentālista kamera, kā
vienmēr, ar vienkāršu novērojuma metodi pēta cilvēku emocionālos
stāvokļus – “Dārgajā Džuljetā” darbība noris Džuljetas pagalmiņā
Veronā, bet “Lielā piektdiena” fiksē cilvēkus senas reliģiskas
procesijas laikā Pročidas salā. Filmās pietrūkst Hercam Frankam
raksturīgā diktora teksta – skatītājiem ļauts brīvi veidot savas
asociācijas un secinājumus. Pētera Krilova “Dina” ir ļoti
inteliģenti, skaisti un neuzbāzīgi veidots stāsts par kādreizējo
Liepājas teātra aktieru Jāņa Makovska un Dinas Lācares dzīvi
lauku mājā, pārvarot ar Jāņa slimību saistītās problēmas. Filma,
kura palīdz saņemties, sakopot garaspēku un atzīt, ka dzīve ir
tik skaista ar visām tās sāpēm. Vides filmu studija pašlaik ir
dokumentālistu izlases radošā un tehniskā laboratorija. Tur
tapušas Lailas Pakalniņas “Leiputrija”, Daiņa Kļavas “Piejūra”,
debitanta Kaspara Gobas “Purva ļaudis”, Māra Maskalāna “Kurš
redzējis vārnu”, Anda Miziša “Tārps” – tehniski un mākslinieciski
atzīstamā kvalitātē veidots stāsts par divu cilvēku kopdzīvi
“normālajai” sabiedrībai grūti izprotamā vidē, filma ar spēcīgu
pēcgaršu, ko vēl vairāk pastiprina skatītāju brīžiem šokējošie
secinājumi. Tā ir filma – pārbaude skatītāju cilvēcīgumam.
Liriskā dokumentālā kino tradīcijas lieliski turpina idejas
autores Liānas Langas un režisora Gunāra Bandēna kopdarbs
“Tramvajs, vārdā Kalpotājs” – skaisti veidota filma par nakts
tramvaja maršrutiem, tā uzzīmē mūsu apkārtējo līdzcilvēku
patiesus portretus bez krāšļiem un grima.
Ciets rieksts kinoteorētiķiem ir Viestura Kairiša “Romeo un
Džuljeta” – formāli ieskaitīta dokumentālo filmu kategorijā, šī
neparastā starpžanru filma uzdod daudz jautājumu, kas tad ir
dokumentālais kino. Žanru pārklāšanās jūtama arī Anetes Šutces
(arī vācu režisore) filmā “Moskačka”, kurā Maskavas ielas
nesaudzīgie ikdienas dzīves novērojumu garās epizodes atstāj
mākslas filmas iespaidu.
Daudzveidība arī animācijā
Animācijas filmu žanrā savu
tradīciju attīstīt bērnu tēlaino domāšanu latviskā mentalitātē
kopj Roze Stiebra studijā “Dauka”, īpaši aizkustinoša ir Māra
Čaklā aiziešanai veltītā dziesmu filmiņa “Pirms aizmieg ūdeņi
visi”. Prestižākajā īsfilmu festivālā Klermonferānā galveno balvu
saņēma Vladimira Leščova “Bezmiegs”, “AB” studija savas lellītes
šogad veidojusi Minhauzena, Skudrulauvas un ventiņu izskatā, Nila
Skapāna plastilīna varoņi čemodānā brauc uz Londonu, Signe
Baumane iet pie zobārsta. Aija Bleja, līdz šim pazīstama kā
dokumentālā un īsfilmu spēlfilmu autore, atzīstami debitējusi
animācijā ar “Eža kažociņu” un “Doktora D.Salu”.
“Lielā Kristapa” laikā norisināsies arī alternatīvā skate
“Kristaps lūko”.
Ieva Pitruka,
Latvijas
Nacionālā kinematogrāfijas centra ārvalstu sakaru speciāliste