Ministru kabineta 2005.gada 20.septembra sēdē
Pieņemti “Noteikumi par
mobilizācijas plāniem”.
Noteikumi nosaka: mobilizācijas
plānošanas un plānu sistēmu; mobilizācijas plānošanas apjomu
valsts institūcijās un pašvaldībās un mobilizācijas plānošanas
koordinācijas kārtību, kā arī mobilizācijas plānu apstiprināšanas
un precizēšanas kārtību, mobilizācijas plānu dokumentu veidlapu
paraugus un Nacionālo bruņoto spēku, civilās aizsardzības
formējumu un tautsaimniecības nozaru mobilizācijas plānošanā,
sagatavošanā un īstenošanā iesaistīto citu valsts institūciju, kā
arī pašvaldību kompetenci.
Mobilizācijas plānošanas sistēma dod iespēju izvērtēt valstī
esošos resursus, lai nodrošinātu iespējamo apdraudējumu
novēršanas, pārvarēšanas un iespējamo seku likvidācijas plānu
pasākumu izpildi ar nepieciešamajiem mobilizācijas resursiem.
Resursu nepietiekamības gadījumā iespējams laikus pārskatīt
iespējamo apdraudējuma novēršanas, pārvarēšanas un iespējamo seku
likvidācijas plānus, optimizēt plānoto uzdevumu izpildi
atbilstoši rīcībā esošo resursu daudzumam un valsts iespējām
papildus iegūt nepieciešamos resursus, noteikt prioritātes
resursu izmantošanā.
Valsts drošība un aizsardzība, arī Latvijai esot NATO kolektīvās
aizsardzības sistēmā, nevar tikt nodrošināta, ja valstij svarīgu
tautsaimniecības objektu darbība tiek pilnībā pārtraukta vai arī
ja to darbība tiek ierobežota līdz apjomam, kad vairs nenodrošina
valsts un iedzīvotāju minimālās vajadzības valsts apdraudējuma
situācijā. Ir šādi valstij galvenie stratēģiski svarīgie
tautsaimniecības objekti, kuri nodrošina ar: enerģiju (degvielu,
elektroenerģiju, gāzi utt.); ūdeni; pārtiku; neatliekamo
medicīnisko palīdzību, ārstniecību, medikamentiem un zālēm;
pirmās nepieciešamības precēm un pakalpojumiem; transporta
pakalpojumiem, transporta infrastruktūras un elektronisko sakaru
tīklu darbību utt.
Lai nodrošinātu valsti un iedzīvotājus ar nepieciešamajiem
resursiem un pakalpojumiem, tiek veikta tautsaimniecības nozaru
spēju analīze darbībai valsts apdraudējuma situācijā, tiek
plānoti valsts regulācijas pasākumi tautsaimniecības vai to
atsevišķu nozaru un objektu darbības stabilitātes
nodrošināšanai.
Pamatojoties uz analīzes rezultātiem un ekonomisko lietderību,
var tikt plānoti mobilizācijas pieprasījumi un slēgti līgumi par
atliktām piegādēm.
Kopumā tautsaimniecības mobilizācijas plānošana ietver:
– apdraudējumu un to iespējamo seku analīzi;
– uzdevumu noteikšanu tautsaimniecībai kopumā un tās nozarēm, lai
novērstu apdraudējumus un likvidētu to sekas;
– tautsaimniecības nozaru analīzi par to spēju nodrošināt
noteikto uzdevumu izpildi;
– pasākumus valstij svarīgu tautsaimniecības objektu darbības
stabilitātes nodrošināšanai;
– valsts materiālo rezervju izveides plānošanu, kā arī līgumu
slēgšanu par atliktām piegādēm.
Gadījumā, ja tautsaimniecības nozares spēju analīzes rezultātā
konstatēts, ka šīs nozares valstij stratēģiski svarīgi
tautsaimniecības objekti valsts apdraudējuma situācijā spēj
pilnībā nodrošināt valsti un iedzīvotājus ar nepieciešamajiem
resursiem un pakalpojumiem, šajā tautsaimniecības nozarē valsts
regulācijas pasākumi, valsts materiālās rezerves un atliktās
piegādes netiek plānotas.
Pieņemts rīkojums “Par tiešās pārvaldes iestādes
“Autotransporta inspekcija” izveidošanu”.
Pamatojoties
uz Valsts pārvaldes iekārtas likumu, ar 2006.gada 1.janvāri uz
valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta
direkcija” Transporta uzraudzības dienesta bāzes tiks izveidota
tiešās pārvaldes iestāde “Autotransporta inspekcija”
(Autotransporta inspekcija).
Noteikts, ka Autotransporta inspekcija ir satiksmes ministra
pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis
ir nodrošināt Latvijas Republikas un Latvijas Republikai
saistošiem normatīviem aktiem atbilstošus autopārvadājumus,
veicot autopārvadājumu uzraudzību un kontroli.
Autotransporta inspekcija veic šādas funkcijas: nodrošina
autopārvadājumu kontroli uz ceļiem un uzņēmumos; apzina ar
autopārvadājumu kontroli saistītās problēmas, sagatavo
priekšlikumus kontroles efektivitātes uzlabošanai un iesniedz tos
Satiksmes ministrijā; izstrādā priekšlikumus normatīvo aktu
pilnveidošanai autopārvadājumu kontroles jomā; sniedz
konsultācijas, ieteikumus un citu palīdzību ieinteresētajām
institūcijām konkrētu ar autopārvadājumu kontroli saistītu
problēmu risināšanā, piedaloties darba grupās un konferencēs, kā
arī veicinot informācijas apmaiņu; sadarbojas ar valsts,
pašvaldību, ārvalstu un starptautiskajām institūcijām, kā arī
nodrošina savstarpēju informācijas apmaiņu inspekcijas darbības
jomā; piedalās starptautiskajos sadarbības projektos
autopārvadājumu kontroles uzlabošanas jomā; nodrošina valsts
budžeta ietvaros piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu un efektīvu
izlietošanu; veic citas ar autopārvadājumu jomu saistītajos
normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
Autotransporta inspekcija ir valsts sabiedrības ar ierobežotu
atbildību “Autotransporta direkcija” Transporta uzraudzības
dienesta tiesību un saistību pārņēmēja. Lai veiktu valsts
sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija”
Transporta uzraudzības dienesta vajadzībām izmantojamās mantas
inventarizāciju, precizētu kustamo īpašumu un nodrošinātu tā
pārņemšanu valsts īpašumā, satiksmes ministrs izveido
komisiju.
Noteikts, ka ar Autotransporta inspekcijas izveidošanu saistītie
izdevumi tiek segti no valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību
“Autotransporta direkcija” finanšu līdzekļiem.
Pieņemti noteikumi “Autopārvadājumu kontroles kārtība”,
kuri nosaka autopārvadājumu kontroles kārtību. Noteikumi ir
saistoši visām fiziskajām un juridiskajām personām, kas
neatkarīgi no īpašuma veida pārvadā pasažierus vai kravas
(pārvadātāji), un dienestiem, kas kontrolē pasažieru un kravas
pārvadājumus.
Kontroles mērķis ir panākt, lai pasažieru un kravas pārvadājumi
(pārvadājumi) tiktu veikti atbilstoši Latvijas Republikas
normatīvo aktu un Latvijai saistošo starpvalstu līgumu prasībām
un tiktu nodrošināta valsts, pārvadātāju un patērētāju interešu
aizsardzība.
Noteikumi paredz, ka kontroli veic šādi kontroles
dienesti: Autotransporta inspekcija; republikas pilsētu
domju un rajonu padomju (pašvaldība) kontroles dienesti vai
pašvaldību pilnvarotas atbilstošas institūcijas
(amatpersonas); pārvadātāju kontroles dienesti saskaņā ar
attiecīgā pārvadātāja apstiprinātu iekšējo kārtību.
Latvijas Republikas robežkontroles punktos uz Latvijas Republikas
un Krievijas Federācijas valsts robežas, uz Latvijas Republikas
un Baltkrievijas Republikas valsts robežas, kā arī ostās: Valsts
robežsardze kontrolē: dokumentus, kas apliecina tiesības
vadīt attiecīgās kategorijas autotransporta līdzekli;
autotransporta līdzekļa reģistrācijas
dokumentus; autotransporta līdzekļa īpašnieka civiltiesiskās
atbildības obligātās apdrošināšanas dokumentus; pilnvaru
autotransporta līdzekļa lietošanai, ja, izbraucot no Latvijas,
autotransporta līdzeklī neatrodas tā īpašnieks; autotransporta
līdzekļa tehnisko stāvokli; regulāro maršrutu atļaujas
starptautiskajiem autobusu maršrutiem; pasažieru saraksta
(formulāra) esību, izdarot atzīmi par pārbaudē konstatētās
faktiskās situācijas atbilstību pasažieru sarakstā (formulārā)
minētajam, izņemot gadījumus, ja pārvadājumu veic saskaņā ar
regulāro starptautisko autobusu maršrutu atļauju. Savukārt muitas
iestādes kontrolē: atļauju lielgabarīta un smagsvara kravu
pārvadāšanai; kravas nostiprināšanas noteikumu prasību izpildi;
transportlīdzekļa faktisko masu vai ass slodzi un
gabarītus; bīstamo kravu pārvadājumu noteikumu prasību
ievērošanu, sastādot par katru pārbaudīto autotransporta līdzekli
bīstamo kravu autopārvadājumu pārbaudes protokolu trijos
eksemplāros (pielikums). Protokola pirmo eksemplāru uzglabā
kontroles institūcija, otro eksemplāru izsniedz pārbaudītā
autotransporta līdzekļa vadītājam, trešo eksemplāru nosūta
Autotransporta inspekcijai, kā arī: ārvalstīs reģistrētajam
autotransporta līdzeklim starptautiskajos līgumos un protokolos
par pārvadājumiem ar autotransportu noteikto starptautisko
pārvadājumu atļauju (piemēram, divpusējiem pārvadājumiem,
tranzīta pārvadājumiem uz vai no trešajām valstīm, kombinētajiem
pārvadājumiem, vienam braucienam, daudzkārtējiem braucieniem,
ro-ro tipa pārvadājumiem) esību, atļauju atbilstību
pārvadājumam saistībā ar citiem dokumentiem un informāciju par
kravu nosūtītājiem un saņēmējiem; izdara atzīmes atļaujās un
reģistrē tās saskaņā ar finanšu ministra un satiksmes ministra
izdotu instrukciju; Latvijā reģistrētam autotransporta
līdzeklim robežšķērsošanas atļaujas, uzņēmējdarbības licences
kartītes, pašpārvadājumu sertifikāta, Eiropas Kopienas atļaujas
kopijas un Eiropas Kopienas autovadītāja atestāta (ja
autovadītājs nav Eiropas Savienības dalībvalsts pilsonis)
esību.
Autotransporta inspekcija, veicot uzraudzību un kontroli, ja
nepieciešams, sadarbojas un nodrošina informācijas apmaiņu ar
citiem valsts un pašvaldību kontroles dienestiem, Valsts
policiju, pašvaldību policiju, muitas iestādēm, Autotransporta
direkciju, Valsts robežsardzi, Valsts ieņēmumu dienestu un Valsts
darba inspekciju. Par sadarbības veidu un apjomu attiecīgās
institūcijas savstarpēji vienojas.
Valsts un pašvaldību kontroles dienesti un pašvaldību pilnvarotas
institūcijas (amatpersonas), veicot kontroli, ja nepieciešams,
sadarbojas ar Valsts robežsardzi, muitas iestādēm, Valsts
ieņēmumu dienestu un Valsts darba inspekciju.
Kontroles dienestu darbiniekiem, pildot dienesta pienākumus, ir
klāt noteikta parauga kontroliera apliecība. Apliecības paraugu
attiecīgi apstiprina satiksmes ministrs, attiecīgā pašvaldība vai
pārvadātāja kontroles dienesta vadītājs. Kontroliera apliecībā
iekļauj: institūcijas nosaukumu; apliecības numuru; amatpersonas
amatu, vārdu un uzvārdu; apliecības derīguma termiņu; šajos
noteikumos minētās kontrolieru tiesības; amatpersonas fotoattēlu.
Kontrolierim jābūt formas tērpā, un, sākot kontroli, viņam
jānosauc savs amats, vārds un uzvārds. Kontroliera apliecību
uzrāda pēc kontrolējamās personas pieprasījuma.
Noteikts, ka kontroles dienesti drīkst nodarbināt kontrolierus
tikai pēc tam, kad ir apdrošinājuši viņu veselību un
dzīvību.
Kontroles dienestus koordinē un metodisko vadību organizē
Satiksmes ministrija.
Akceptēti likumprojekti: “Grozījums Valsts civildienesta
likumā”; “Grozījums Ceļu satiksmes likumā”; “Grozījums
Autopārvadājumu likumā”; “Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā”.
Grozījums Valsts civildienesta
likumā paredz papildināt likuma pārejas noteikumus, nosakot, ka
līdz 2010.gada 31.jūlijam valsts tiešās pārvaldes iestādes
“Autotransporta inspekcija” ierēdņa amatu ir tiesības ieņemt
personai ar vidējo izglītību, kura 2005.gada 31.decembrī bija
valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta
direkcija” Transporta uzraudzības dienesta amatpersona un no
2006.gada 1.janvāra ieņem Autotransporta inspekcijas ierēdņa
amatu.
Grozījums Ceļu satiksmes likumā paredz papildināt to amatpersonu
– “Autotransporta inspekcijas amatpersonu (pasažieru un kravas
autopārvadājumu kontroles laikā)” – uzskaitījumu likumā, kuras
var pieprasīt autotransporta vadītājiem uzrādīt pārbaudei
atsevišķus dokumentus.
Grozījums Autopārvadājumu likumā paredz papildināt likumu,
nosakot, ka Autotransporta inspekcija ir satiksmes ministra
pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis
ir, veicot autopārvadājumu uzraudzību un kontroli, nodrošināt
Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Latvijas Republikai
saistošajiem starptautiskajiem normatīvajiem aktiem atbilstošus
autopārvadājumus. Autotransporta inspekcijas amatpersonai,
pildot dienesta pienākumus, atbilstoši kompetencei ir tiesības
apturēt autotransportlīdzekli, lai pārbaudītu normatīvo aktu
ievērošanu autopārvadājumu jomā. Autotransporta inspekcijas
inspektoru formas tērpa un dienesta apliecības paraugus
apstiprina Ministru kabinets.
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredz par
pasažieru pārvadājumu veikšanu bez licences kartītes, speciālas
atļaujas un patenta vai normatīvajos aktos paredzētās
reģistrācijas apliecības vai par to veikšanu, pārkāpjot minēto
dokumentu lietošanas noteikumus, kā arī par atteikšanos uzrādīt
minētos dokumentus soda sankcijas transportlīdzekļa vadītājam.
Likumprojekts paredz grozījumu izdarīšanu kodeksa
septiņpadsmitajā nodaļā, nosakot lietu piekritību: lietas par
ātri bojājošos pārtikas produktu pārvadāšanas noteikumu
pārkāpumiem izskata Pārtikas un veterinārais dienests, bet lietas
par pašpārvadājumu noteikumu pārkāpšanu – autotransporta
kontroles iestādes un amatpersonas. Likumprojekts par
pārvadāšanas iekārtas, pārvadājot pie noteiktās temperatūras ātri
bojājošos produktus, reģistrēto temperatūras mērījumu
nesaglabāšanu vismaz vienu gadu, par ātri bojājošajiem pārtikas
produktiem atbilstoša noteiktajiem rādītājiem temperatūras režīma
nenodrošināšanu paredz soda sankciju pārvadātājam. Savukārt
kravas nosūtītājam paredzēta soda sankcija par ātri bojājošos
pārtikas produktu iekraušanu un nodošanu pārvadājuma veikšanai
bez speciālās pārvadāšanas iekārtas vai ja iekārta neatbilst
tehniskajām un sanitārajām prasībām. Likumprojekts paredz soda
sankcijas transportlīdzekļa vadītājam un pārvadātājam par
pašpārvadājumu veikšanu bez noteiktajā kārtībā izsniegta
pašpārvadājumu sertifikāta konkrētajam autotransporta līdzeklim.
Ar likumprojektu paredzēts palielināt attiecīgās pašvaldības
amatpersonu (institūciju) pilnvaras, kas kontrolē ar kravas un
pasažieru autopārvadājumiem saistīto noteikumu ievērošanu.
Likumprojekts precizē amatpersonu loku, kas tiesīgas sastādīt
administratīvo pārkāpumu protokolu. Likumprojekts arī paredz
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 221.pantā institūciju
maiņu ar 2006.gada 1.janvāri, kad uz valsts sabiedrības ar
ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” transporta
uzraudzības dienesta bāzes paredzēts izveidot tiešās pārvaldes
iestādi “Autotransporta inspekcija”.
Pieņemti noteikumi
“Autotransporta inspekcijas nolikums”.
Autotransporta
inspekcija ir satiksmes ministra pārraudzībā esoša tiešās
pārvaldes iestāde, kas veic autopārvadājumu uzraudzību un
kontroli valstī. Inspekcija izveidota saskaņā ar valsts pārvaldes
jomu un autopārvadājumu jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem,
lai nodrošinātu autopārvadājumu atbilstību Latvijas un Latvijas
Republikai saistošo normatīvo aktu prasībām.
Autotransporta inspekcijai ir šādas funkcijas: nodrošināt
autopārvadājumu kontroli uz ceļiem un uzņēmumos; apzināt ar
autopārvadājumu kontroli saistītās problēmas, sagatavot
priekšlikumus kontroles efektivitātes uzlabošanai un iesniegt tos
Satiksmes ministrijā; izstrādāt priekšlikumus normatīvo aktu
pilnveidošanai autopārvadājumu kontroles jautājumos; sniegt
konsultācijas, ieteikumus un citu palīdzību ieinteresētajām
institūcijām konkrētu ar autopārvadājumu kontroli saistītu
problēmu risināšanā, piedalīties darba grupās un
konferencēs; sadarboties ar valsts, pašvaldību, ārvalstu un
starptautiskajām institūcijām, kā arī nodrošināt informācijas
apmaiņu inspekcijas darbības jomās; piedalīties starptautiskajos
sadarbības projektos autopārvadājumu kontroles uzlabošanas jomā;
nodrošināt valsts budžeta piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu un
efektīvu izlietošanu; veikt citas autopārvadājumu jomu
regulējošajos normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
Lai izpildītu noteiktās funkcijas, Autotransporta inspekcija
atbilstoši kompetencei veic šādus uzdevumus: kontrolē
komercpārvadājumu un pašpārvadājumu noteikumu
ievērošanu; kontrolē pasažieru pārvadājumu noteikumu
ievērošanu (regulārie un neregulārie starptautiskie un
tālsatiksmes pārvadājumi); kontrolē starptautiskajos
autopārvadājumu līgumos noteikto prasību ievērošanu; kontrolē
bīstamo kravu pārvadājumu noteikumu ievērošanu; kontrolē
kravas izvietošanas un nostiprināšanas noteikumu
ievērošanu; kontrolē transportlīdzekļa faktisko masu, ass
slodzi un gabarītus, kā arī kontrolē autovadītāju darba un
atpūtas režīma un tā reģistrēšanas ierīces lietošanas noteikumu
ievērošanu; nodrošina administratīvo pārkāpumu
lietvedību; organizē inspektoru apmācību; veic citus ar
autopārvadājumu kontroli saistītos uzdevumus.
Lai izpildītu noteiktos uzdevumus, Autotransporta inspekcijai ir
šādas tiesības: normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
pieprasīt no privātpersonām uzdevumu veikšanai nepieciešamo
informāciju; slēgt līgumus inspekcijas darbības
nodrošināšanai; īstenot citas autopārvadājumu jomu
regulējošajos normatīvajos aktos noteiktās tiesības.
Noteikumi stājas spēkā ar 2006.gada 1.janvāri.
Pieņemts rīkojums “Par T.Melbergu”.
Saskaņā ar
Publisko aģentūru likumu Ministru kabinets apstiprināja Tamāru
Melbergu valsts aģentūras “Latvijas Neredzīgo bibliotēka”
direktora amatā.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Robežsardzes
likumā”.
Likumprojekts paredz izslēgt Robežsardzes
likuma 16.pantu, jo, stājoties spēkā Kriminālprocesa likumam,
tajā būs noteikta visu pirmstiesas izmeklēšanas iestāžu (tajā
skaitā arī Valsts robežsardzes) noziedzīgo nodarījumu
institucionālā piekritība.
Vienlaikus likumprojekts paredz papildināt Robežsardzes likuma
13.pantu, nosakot, ka viens no Valsts robežsardzes uzdevumiem ir
savas kompetences ietvaros veikt pirmstiesas izmeklēšanu.
Pieņemti “Noteikumi par pabalstu bēglim un personai, kurai
piešķirts alternatīvais statuss”.
Noteikumi nosaka
kārtību, kādā bēglim piešķir un izmaksā pabalstu, kas sedz
uzturēšanās izmaksas un valsts valodas apguvei nepieciešamās
izmaksas, un kārtību, kādā personai, kurai piešķirts
alternatīvais statuss, piešķir un izmaksā pabalstu, kas sedz
uzturēšanās izmaksas, kā arī minēto pabalstu apmēru.
Pabalsta veidi un apmērs: personai, kurai piešķirts
alternatīvais statuss, un bēglim izmaksā pabalstu, kas sedz
uzturēšanās izmaksas Latvijas Republikā. Pabalstu
nosaka: pilngadīgai personai – valsts noteiktās minimālās
mēnešalgas apmērā; nepilngadīgai personai – 30% apmērā
no valsts noteiktās minimālās mēnešalgas; bēglim no septiņu gadu
vecuma piešķir pabalstu valsts valodas apguvei. Pabalstu nosaka
apmērā, kas sedz valsts valodas mācību faktiskās izmaksas, bet ne
vairāk kā 35 latus mēnesī.
Akceptēts likumprojekts “Grozījums likumā “Par uzņēmumu un
uzņēmējsabiedrību maksātnespēju””.
Šobrīd maksātnespējas
procesa administratora pienākumus uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās),
kuros maksātnespējas process uzsākts līdz 2003.gada 1.janvārim,
pilda personas, kurām nav atbilstošas administratora
kvalifikācijas. Likuma “Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespēju” pārejas noteikumu 17.punktā ir noteikts, ka
persona, kas iecelta par administratoru pirms 2003.gada
1.janvāra, saglabā savu statusu līdz attiecīgā maksātnespējas
procesa izbeigšanai vai tās atcelšanai likumā noteiktajā kārtībā.
Uz šiem administratoriem neattiecas likuma normas, kas paredz
valsts aģentūras “Maksātnespējas administrācija” (aģentūra)
uzraudzību pār administratora darbību un pienākumu segt
administrācijas izmaksas no līdzekļiem, kuri aģentūrai piešķirti
šiem mērķiem.
Likumprojektā paredzēts – ja maksātnespējas process netiek
pabeigts līdz 2006.gada 1.jūlijam, pēc aģentūras pieteikuma tiesa
atceļ administratoru, ja šī persona iecelta par administratoru
maksātnespējas procesā pirms 2003.gada 1.janvāra. Šāds termiņa
ierobežojums dos iespēju personām, kuras ieceltas par
administratoru pirms 2003.gada, pabeigt tos maksātnespējas
procesus, kuros tas objektīvi ir iespējams, un paātrinās
attiecīgo maksātnespējas procesu norisi.
Minētais nodrošinās to, ka ar jauna Maksātnespējas likuma spēkā
stāšanos (plānots 2007.gada 1.janvārī) maksātnespējas procesa
administratora pienākumus pildīs tikai atbilstoši apmācītas
personas – sertificēti administratori.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Sēklu aprites
likumā”.
Kā norāda Zemkopības ministrija, 2004.gada
22.decembrī ir pieņemta Eiropas Savienības Padomes direktīva
2004/117/EK (direktīva), kas groza direktīvas 66/401/EEK,
66/402/EEK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecībā uz
oficiālā uzraudzībā veiktajām pārbaudēm un trešās valstīs ražotu
sēklu līdzvērtību. Direktīvas pārņemšanas termiņš ir 2005.gada
1.oktobris. Direktīva paredz sēklu sertificēšanas procedūras –
lauku apskati, sēklu paraugu ņemšanu un sēklu novērtēšanu – veikt
oficiālā uzraudzībā un nosaka prasības, kuras jāievēro
dalībvalstij, nodrošinot to sēklu sertifikāciju, kuras novāktas
trešajā valstī.
Direktīva ir pieņemta sēklu sertifikācijas vienkāršošanai, lai
nedublētu sēklu sertificēšanas procedūras, kas ir būtiski svarīgs
valstīm, kur ir lielas sēklaudzēšanas un sēklu sagatavošanas
firmas (jo tās pašas veic lauku apskati un sēklu novērtēšanu
pirms oficiālajām apskatēm un oficiālās sēklu novērtēšanas).
Latvijā sēklu sertifikāciju veic tikai Valsts augu aizsardzības
dienests, un šeit nav tādu sēklaudzēšanas komersantu, kuri būtu
gatavi tuvāko divu trīs gadu laikā veikt sēklu sertifikāciju
oficiālā uzraudzībā. Ņemot vērā iepriekšminēto, kā arī to
apstākli, ka dalībvalsts pati var izvēlēties, vai veikt sēklu
sertifikāciju tikai oficiāli vai pārņemt arī otro iespēju – veikt
to oficiālā uzraudzībā, sēklu sertificēšanas kārtību grozīt nav
nepieciešams.
Likumprojekts paredz direktīvas prasību pilnīgu pārņemšanu un
nosaka iespēju sertificēt tās sēklas, kuras ir audzētas no citu
dalībvalstu ievestajām sēklām un kuras šajās dalībvalstīs
sertificētas oficiālā uzraudzībā.
Likumprojekts nosaka jaunas funkcijas Valsts augu aizsardzības
dienestam: organizēt vai veikt šķirnes atšķirīguma, viendabīguma
un stabilitātes pārbaudi; sertificēt sēklas ar pazeminātu
dīgtspēju; veikt šķirnes sēklu standartparaugu uzturēšanu.
Likumprojekts nosaka arī šķirņu uzturētāja definīciju un
pienākumus. Šķirnes uzturētājs ir persona, kas saskaņā ar
vispārpieņemto šķirnes uzturēšanas praksi veic šķirnes izlases
sēklas iegūšanu pēc šķirnes atzīšanas. Šķirnes uzturētājs
aizsargātai šķirnei var būt selekcionārs vai cita persona, kuru
selekcionārs ir pilnvarojis veikt šķirnes uzturēšanu saskaņā ar
šķirnes uzturēšanas shēmu. Šķirnei, kurai beidzies aizsardzības
periods, par šķirnes uzturētāju var būt jebkura persona, kura ir
minēta katalogā kā šķirņu uzturētājs.
Šķirnes
uzturētājam ir šādi pienākumi: nodrošināt šķirnes atbilstību
šķirnes aprakstam, kuru izstrādā institūcija, kas veic šķirnes
atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi; piegādāt pēc
pieprasījuma Valsts augu aizsardzības dienestam šķirnes sēklu
paraugus; uzraudzīt šķirnes sēklas pavairošanu līdz
sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumos norādītajām
sēklu kategorijām, ievērojot šķirnes pavairošanas shēmu; kārtot
pierakstus par šķirnes uzturēšanu; uzglabāt sešus gadus visu ar
šķirnes uzturēšanu saistīto dokumentāciju un pierakstus;
nodrošināt Valsts augu aizsardzības dienesta inspektoram pieeju
ražošanas telpām, noliktavām, zemes platībām un šķirņu
uzturēšanas dokumentiem, kā arī sniegt pieprasīto par šķirnes
uzturēšanu.
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi Operatīvās darbības likumā”.
Likumprojekts
paredz terminoloģiski saskaņot Operatīvās darbības likumā
lietotos terminus ar Komerclikumā un Kriminālprocesa likumā
lietotajiem terminiem.
Likumprojekts arī paredz precizēt Operatīvās darbības likumu,
nosakot, ka operatīvās darbības pasākumu gaitā iegūtā informācija
ir klasificējama ne tikai kā valsts noslēpums, bet arī kā
informācija dienesta vajadzībām.
Likumprojekts paredz iekļaut Operatīvās darbības likumā jaunu
starptautiskajā praksē plaši reglamentētu operatīvās darbības
pasākumu “Kontrolētā piegāde”, tādējādi pilnveidojot likumdošanas
jomu un veicinot starptautiskās sadarbības iespējas noziedzības
apkarošanā.
Kontrolētā piegāde ir preču vai citu vērtību, tajā skaitā vielu,
maksāšanas līdzekļu vai citu finanšu instrumentu, pārvietošanas
pa Latvijas Republikas teritoriju vai pār valstu robežām un ar to
saistīto personu kontrole, ja saņemtas ziņas vai ir pamatotas
aizdomas par pārvietojamo preču saistību ar noziedzīgu
nodarījumu, ar mērķi novērst vai atklāt noziedzīgos nodarījumus
un noskaidrot tos izdarījušās personas.
Veicot tādu preču un vielu kontrolēto piegādi, kuru brīva
realizācija un iegāde ar normatīviem aktiem ir aizliegta vai
kurām nepieciešama speciāla atļauja, prece vai vielas var tikt
pilnīgi vai daļēji izņemtas vai samainītas. Kontrolētā piegāde
nav pieļaujama, ja nav iespējams pilnīgi novērst: cilvēku
dzīvības un veselības apdraudējumus; daudzu cilvēku dzīvībai
bīstamu vielu izplatīšanos; bīstamu noziedznieku bēgšanu;
ekoloģisku katastrofu vai neatgriezenisku mantisku
zaudējumu.
Kontrolētā piegāde veicama, pamatojoties uz operatīvās darbības
subjekta amatpersonas lēmumu ar prokurora akceptu. Ja kontrolētās
piegādes laikā ir jāveic arī citi sevišķā veidā veicamie
operatīvās darbības pasākumi, atļauja to veikšanai jāsaņem šajā
likumā noteiktā kārtībā.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs