Soli tuvāk reģionālajām pašvaldībām
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) drīz publiskos jaunu likumprojektu. Pavasarī solītais – līdz šā gada rudenim sagatavot reģionu izveides likumu – ir izpildīts. Var teikt, ka valdībai un pašvaldībām izdevies sākt runāt vienā valodā un ka uzvarējis veselais saprāts. Ir precizēts likumprojekta nosaukums un panākta vienošanās par vēl viena pārvaldes līmeņa – reģionālo pašvaldību – izveidi. “Līdz šim trūcis vienprātības – vai reģionu pārvaldi īstenot valstij vai pašvaldībām. Nodalot kompetences, ar ko būtu jānodarbojas reģionālajai pārvaldei, nebija šaubu, ka tām ir jābūt pašvaldībām,” pavērsienu komentē RAPLM juriskonsults Arnis Šults. Jāpiezīmē, ka Latvija reģionālo pašvaldību izveide šobrīd nav unikāla, tāda reforma notiek arī citviet Eiropā – Dānijā, Norvēģijā.
Ja pašvaldības, tad – vai vēlētas?
Šis ir loģisks jautājums.
Ministrijas piedāvātajā redakcijā paredzēts, ka reģionālās
pašvaldības veidos netiešu vēlēšanu ceļā. Un tas nebūt nav aiz
kalniem – 2007.gada 1.janvārī tām jāuzsāk darbs.
Lai gan izveides princips atgādina rajonu padomju izveidošanu,
iepazīstoties tuvāk, jāatzīst, ka ir būtiski uzlabojumi.
Piemēram, reģiona pašvaldības padomi veidos no vietējo pašvaldību
izvirzītiem deputātiem, ne tikai priekšsēdētājiem vien. No sava
vidus padome ievēlēs reģiona priekšsēdētāju, kuram līdz ar to
brīdi šis būs pamatdarbs. Reģiona priekšsēdētājs nezaudēs
deputāta mandātu vietējā pašvaldībā, taču nevarēs vienlaikus būt
par pārstāvētās pašvaldības vadītāju. Tādējādi viena amatpersona
divos amata krēslos nesēdēs.
Kas lika izšķirties?
Pirmkārt, valsts pārvaldes
reģionālo iestāžu darba rezultāti reģiona izaugsmei. Loģiski
spriest par nozaru bezspēcību reģionos veicinājusi arī iestāšanās
ES. Tiek atzīts, ka nozaru pārvaldes iestādes reģionos par maz
spējušas pierādīt kontaktus un sadarbību ar vietējām pašvaldībām.
Analīze arī apliecina nozaru intereses reģionos – jo tālāk no
Rīgas, jo mazākas. Tās visbiežāk arī nesakrīt ar vietējo
pašvaldību un plānošanas reģionu interesēm. Reģionālajās
pašvaldībās nākotnē saredz dialoga veidotāju un iniciatoru nozaru
un pašvaldību kopīgam darbam, lai reģionu attīstība būtu reāla,
ne tikai teorētiska.
Kā zināms, Latvijā pastāv dažāds valsts pārvaldes reģionālo
iestāžu dalījums. Tas ir haotisks un tāpēc traucē koordināciju.
Pozitīvas izmaiņas un valsts reģionālo struktūru sinhronizāciju
līdz šim nekādi nesekmēja vietējo pašvaldību stūrgalvība pret
administratīvi teritoriālo reformu. Norāde – kamēr nav skaidras
reģionu administratīvās robežas, valsts pārvaldes iestādēm nav
pamata pārveidot savu reģionālo izvietojumu – bija pamatota.
Jaunajā likumprojektā ir ietverta norma par valsts pārvaldes
iestāžu un reģionu administratīvo robežu saskaņošanu un vienotas
sistēmas izveidi līdz 2008.gada 1.janvārim. Lai tas notiktu,
eventuālajai novadu kartei jābūt gatavai līdz 2006.gada
vasarai.
Trešais izšķiršanās iemesls – rajoni (īpaši ES kontekstā) ne pēc
teritorijas lieluma, ne iedzīvotāju skaita, ne savas kompetences,
kā arī likumā noteiktajām funkcijām nevar uzņemties un pildīt
reģionālā līmeņa uzdevumus. Arī plānošanas reģionu padomēm nav
kompetences, deleģējuma un juridiskā statusa veikt reģiona
pārvaldes funkcijas. A.Šults secina, ka reģionālās pašvaldības
veidosies uz rajonu padomju un piecu plānošanas reģionu bāzes,
minētās struktūras reorganizējot, taču – ar pašreizējo robežu
korekcijām.
Aprises
Jaunajā pašvaldībā paredzēts
izveidot reģiona padomi, reģiona valsts un pašvaldību sadarbības
komisiju, konsultatīvo padomi un reģionālās pašvaldības
administrāciju. Kā bija solīts, publiskojot sākotnējo reģionu
izveides koncepciju, katrā reģionā būs vairākas reģionu
attīstības centru kategorijas – valsts, reģiona, novada un
vietējās nozīmes attīstības centri iedzīvotājiem atbilstoša
līmeņa valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumu saņemšanai. Ar to
ir mēģināts novērst pakalpojuma saņēmēja klejošanu pa reģioniem,
meklējot dažādu nozaru valsts iestāžu izziņas.
Reģiona padomju veidošana iecerēta 2006.gada novembrī. Pārstāvjus
padomei izvirzīs vietējā pašvaldība atbilstoši iedzīvotāju
skaitam. Par bāzes skaitli un proporcionalitātes nodrošinātāju ne
bez pamata noteikti pieci tūkstoši iedzīvotāju. Vienu deputātu
varēs izvirzīt pašvaldība ar iedzīvotāju skaitu no 5000 līdz 20
000, divus – 20 000 līdz 50 000 iedzīvotāju, trīs – ja
vairāk par 50 000 iedzīvotāju. Rīga reģiona padomei izvirzīs
septiņus deputātus. Savukārt pašvaldības ar mazāk nekā 5000
iedzīvotājiem reģiona deputātus ievēlēs, sasaucot rajona robežās
esošo mazo pašvaldību deputātu sapulci, bet deputātu skaita
noteikšanai piemēros iepriekš minētos principus. Aprēķini rāda,
ka lielākais varētu būt Rīgas reģions (36 deputāti), parējos
reģionos deputātu skaits varētu būt no 19 līdz 23.
Koordinācijai starp valsts reģionālajām nozaru iestādēm un
reģiona pašvaldībām ierosināts izveidot valsts un pašvaldību
sadarbības komisiju. Valsts intereses tajā pārstāvēs valdības
pilnvarotas personas (7–14), savukārt pašvaldību intereses –
(līdzvērtīgā skaitā) reģiona padomes pilnvarotas personas. Darbam
šajā institūtā reģiona padome drīkst pilnvarot ne tikai
deputātus, bet arī kompetentus nozares ekspertus, speciālistus.
Par komisijas priekšsēdētāju var kļūt tikai reģiona padomes
izvirzīta kandidatūra. Priekšsēdētājam likums izvirza arī
noteiktas prasības, turklāt amata pretendentam būs jāiesniedz
valdībai savs redzējums par reģiona turpmāko attīstību. Reģiona
sadarbības komisijas priekšsēdētāja kandidatūra būs jāsaskaņo ar
Ministru kabinetu. Komentējot šā institūta priekšstāvja
atbildību, A.Šults neslēpj, ka to daļēji varētu salīdzināt ar
ministrijas vadītāju – valsts sekretāru. Tādēļ kandidatūra amatam
būs jāizvērtē ne tik daudz pēc politiskās piederības, kā pēc
prasmēm, spējām un atbildības sajūtas.
Institūts, ko reģiona padome varēs veidot vai neveidot pēc
izvēles, ir konsultatīvā padome. Šīs struktūras uzdevums būtu
nodrošināt sabiedrības līdzdalību reģiona pašvaldības darbībā.
Tās sastāvā varēs būt uzņēmēji, iedzīvotāji un sabiedriskās
organizācijas.
Atlaišanas izpaliks
Rajona padomju darbinieku sirdsmieram jāteic, ka likumprojekta autori paredzējuši to aizsardzību. Mainoties lēmējvarai, sākotnējā veidolā nevienam darbiniekam nedraud darba tiesisko attiecību pārtraukšana. Kāda nākotnē būs konkrētā reģiona administrācijas struktūrai, tas jālemj reģiona padomei. Arī finanses sākotnēji (2007.gadā) veidosies, apvienojot reģionā ietilpstošo rajona padomju un plānošanas reģiona padomju budžetus.
Zaida Kalniņa, “LV”