Ar skopi bagātīgu ietilpību
Lai gan franču mākslinieka Anrī Matisa (1869–1954) vārds pārsvarā tiek asociēts ar glezniecības virzienu fovismu – krāsainiem, dekoratīviem gleznojumiem, izstāde Ārzemju mākslas muzejā piedāvā aplūkot mākslinieka mūža nogalē radītus darbus.
|
Izstādē apskatāmā 47 darbu kolekcija, kas atvesta no A.Puškina Valsts tēlotājmākslas muzeja Maskavā. A.Matisa grafikas izstādei ir trīs sadaļas, kas nosaka tās tematiku: zīmējumi, estampi un grafiskā svīta “Džezs”.
Piecdesmit gadu pūļu ziedu laiks
1942.gada 3.aprīļa vēstulē
A.Matiss dēlam Pjēram rakstīja: “Gada garumā es veltīju visas
pūles zīmēšanai. Es teicu “pūles”, bet tas nav precīzi, jo tas,
kas noticis, ir piecdesmit gadu pūļu ziedu laiks.”
Liela loma kolekcijas tapšanā bija A.Matisa ilggadējas
sekretāres, modeles un palīdzes Lidijas Delektorskas dāsnumam, no
kuras muzejs daudzu gadu garumā kā dāvinājumu saņēma 96 zīmējumu
lapas. Kā arī ar L.Delektorskas vārdu ir saistīti seši no
deviņiem izstādē apskatāmajiem zīmējumiem.
L.Delektorska apraksta A.Matisa grafiskā portreta tapšanu:
“Nepārtraukti dzēšot un pārzīmējot pirmo divu trīs seansu garumā
viņš strādāja pie viena un tā paša zīmējuma ar ogli vai zīmuli…
Darba procesā viņš it kā uzsūca sejas pantus un izteiksmīgumu,
kas raksturīgi konkrētai sejai. Nonākot līdz piesātinātības
pilnīgumam, viņš ņēma tīras papīra lapas un tad it kā ar vienu
vēzienu zīmēja portreta “līniju” (bez gaismēnām), katram tērējot
ne vairāk par 5–10 minūtēm. Stundas laikā viņš radīja piecus,
sešus, pat desmit zīmējumus. Faktiski portrets Matisa zīmējumos,
no vienas puses, ir izstudēta etīde, no otras – cits citam
sekojošu zīmējumu summa.”
40.gadu spalvas zīmējumi ekspozīcijā ir pārstāvēti ar virkni
pirmklasīgu paraugu. Viens no šādiem darbiem ir zīmējums
“Sieviete ar izlaistiem matiem”, kurā fiksēta jaunā Holandes
māksliniece Annalīze Nelka. Ir zināms, ka A.Matiss ogles
zīmējumos atgriezās pie šā tēla vēlāk, kas datēti ar 1944.gada
maiju.
Īpaša vēsture ir zīmējumam “Olīvkoks”, par ko stāstījusi
L.Delektorska. Jaunā māksliniece Annalīze Nelka ne tikai pozēja
A.Matisam, bet arī konsultējās ar mākslinieku saistībā ar savām
gleznām un zīmējumiem.
“Kādā dienā,” stāsta L.Delektorska, “viņa meistaram atnesa dārzā
veiktu olīvkoka zīmējumu (vai precīzāk, ja nemaldos, tieši
A.Matiss ieteica viņai uzzīmēt šo koku, kurš suģestēja
mākslinieku ar savu spēku un kuplumu un kuru pats taisījās
iekļaut vienā no saviem zīmējumiem). Tas tik ļoti pakļāva
mākslinieku, ka viņš tā vietā, lai veiktu dažus labojumus
A.Nelkas zīmējumā, strādāja pie tā tik ilgi un nepameta to līdz
tam brīdim, kamēr tā kompozīcija neapmierināja viņu
pilnīgi.
Gandrīz divas darba stundas ar dzēšanu un nepārtrauktu
atjaunošanu neatstāja ne pēdas no A.Nelkas darba. Rezultātā –
īsts “Matiss”, ar ko viņš bija apmierināts.”
Vienā no vēstulēm Andrē Ruveiram 1942.gadā A.Matiss skaidroja,
ka, balstoties uz Ķīnas mākslinieku pieredzi, viņš nav centies
nokopēt koku, bet parādīt jūtas, kas viņā bango.
Veikt darbu ar aizvērtām acīm
Gandrīz visus A.Matisa estampus
(35 no 36) laika gaitā muzejam ir dāvinājusi L.Delektorska. Tie
aptver laika periodu no 1933. līdz 1952.gadam. Izstādē eksponētas
17 estampu lapas – oforti, akvatintas un litogrāfijas. Galvu un
seju attēlos var sastapt Lidijas Delektorskas, Margeritas Djutuī
– A.Matisa meitas – portretus. Gandrīz visas lapas ir patstāvīgi
darbi, bet viena lapa – “Meitene no Martinikas” ir cieši saistīta
ar grāmatu grafiku, respektīvi, tā ir viena no ofortiem/etīdēm
Š.Bodlēra grāmatai “Ļaunuma ziedi” (1947).
Pirmā A.Matisa pieredze gravīrā ir attiecināma uz 20.gs. sākumu.
Arī turpmāk laika gaitā A.Matiss saglabāja interesi par
estampiem, kaut gan darba intensitāte šajā jomā jūtami
svārstījās. Pie tam dažādos dzīves periodos viņš deva priekšroku
dažādām grafikas drukas tehnikām.
A.Matisa estampos var saskatīt dziļu saikni ar viņa zīmējumiem.
Tā smalki veidotie oforti atgādina spalvas zīmējumus, bet liela
daļa litogrāfiju fakturāli līdzinās zīmējumiem. Mākslinieks ir
teicis: “Dažas manas gravīras ir tapušas, balstoties uz simtiem
zīmējumu, veicot analīzi, formas apgūšanas un kristalizācijas
procesā, un tāpēc es tās veicu, tā teikt, aizvērtām acīm.”
“Džezs”
Svīta vai, precīzāk, grāmata
“Džezs” sastāv no divdesmit kompozīcijām, radītām dekupāžas
(izgriezumu) tehnikā no nokrāsota papīra. Ideju par grāmatu ar
krāsainām tabulām māksliniekam 1941.gada vasarā ieteica izdevējs
Teriads. Dekupāžu tehnikā mākslinieks strādāja no 1943.līdz
1944.gadam. Izdevums nāca klajā 1947.gadā, turklāt divās formās:
grāmatas veidā ar tekstu, kuru mākslinieks veica ar roku un ir
faksimili reproducēts, un lapas albuma formā (tā sauktās tabulas)
bez teksta. L.Delektorska muzejam uzdāvinājusi otro variantu, kas
apskatāms izstādē.
Dekupāžas veidotas šādi. Papīra lapas tika pārklātas ar dažādu
krāsu guašu. A.Matiss ar šķērēm no šā nokrāsotā papīra izgrieza
visdažādākās formas un figūras un tās bīdot pa fonu, veidoja
kompozīcijas. Atrodot katram elementam precīzu vietu, viņš
izgriezumus pielīmēja, kā tas parasti tiek darīts, veidojot
kolāžas. Šos darbus A.Matiss dēvēja par “zīmējumiem ar šķērēm”.
“Izgriezumi tieši “krāsā” atgādina man skulptūras kalšanu
akmenī,” teicis meistars. Tādā tehnoloģijā tika panākta zīmējuma
un krāsas ideāla saplūšana vienā veselumā. Šo metodi A.Matiss
bija izmēģinājis jau pirmskara gados, bet pilnību tā sasniedza
1943. un 1944.gadā. Vēlāk, pielietojot šo metodi, A.Matiss
veidoja dekoratīvus panno. Oriģinālās “Džeza” dekupāžas tagad
glabājas Mūsdienu mākslas muzejā Parīzē.
Bet albuma nosaukumu mākslinieks pamatoja ar to, ka, pēc viņa
domām: “Dekupāžas atbilst džeza improvizācijas garam”.
Pārgalvīga tīro krāsu intensitāte, kontrasti un katras lapas
ritmiskā ekspresija tiešām var raisīt muzikālas asociācijas. Kaut
gan, ja pievērš uzmanību konkrētiem sižetiem, iespējams pamanīt,
ka to lielākā daļa vairāk attiecināmi uz cirka pasauli: jātniece
uz zirga, vingrotāji, klauni, zobenu rijēji, zilonis, kovbojs…
Dažās kompozīcijās ir ceļojuma iespaidi uz Taiti (trīs
“Lagūnas”). Sastopami arī ar pavisam citu tēmu loku saistīti
tēli, piemēram, “Ikars”, “Vilks”, “Sirds” u.c..
A.Matiss šajos darbos izvairās no stāsta, apraksta: attēlotais
sliecas būt simbols, zīme, kas ietver tikai pašas krasākās
priekšmeta pazīmes. Galējs lakonisms, tomēr tajā pašā laikā –
vizuālās valodas maksimāla ietilpība.
Raivis Spalvēns
Raksta tapšanā izmantoti Ārzemju mākslas muzeja sagatavoti materiāli