Rolanda Kalniņa fenomens
Kinofestivāla “Lielais Kristaps” balva par mūža ieguldījumu šogad tiks pasniegta mūsu režijas meistaram Rolandam Kalniņam. Režisors nemīl skaļus vārdus, preses pārlieku uzmanību un dižošanos skatītāju priekšā, viņš ir cilvēks ar allaž taisnu mugurkaulu, kuru nav izdevies saliekt ne sociālismam, ne kapitālismam, ne jebkura laika bezjūtīgu funkcionāru pulkam.
Rolands Kalniņš Foto: Agnese Zeltiņa |
Rolanda Kalniņa ceļš filmu mākslā
ir vienlaikus dramatisks un apliecinošs. “Es visu atceros,
Ričard” kā pirmais ekrāna darbs, kurā kāds latviešu režisors
mēģina pieskarties sarežģītajam leģionāru likteņstāstam, tika
pārmontēts un “nolikts plauktā”. “Elpojiet dziļi” sagaidīja tas
pats liktenis – pirmizrādi tā pieredzēja tikai 1986.gadā, bet
tiem laikiem netradicionālā, talantīgā un spoži eksperimentālā
kino valodā filmētais darbs “Piejūras klimats” ar cenzūras
“svētību” tā arī netika pabeigts. Skatoties saglabājušos filmas
fragmentus, ar pārliecību var apgalvot: ja šī iecere tiktu
realizēta, latviešu mākslas kino būtu gājis pavisam citu
attīstības un kino valodas ceļu un varbūt pasaules kinovēsture
pieminētu ne tikai “čehu jauno vilni”, bet arī Rīgas spēlfilmu
skolu. Rolands Kalniņš allaž spējis ap sevi pulcināt izcilu
komandu – operatori Miks Zvirbulis un Gvido Skulte, mākslinieki
Uldis Pauzers un Gunārs Balodis, kostīmu mākslinieces Ieva
Kundziņa un Večella Varslavāne, komponisti Imants Kalniņš un
Marģers Zariņš, grima māksliniece Rasma Prande.
Rolandu Kalniņu ļoti mīl viņa aktieri, kuri apgalvo, ka ir bauda
strādāt kopā ar tik izcilu sava amata pratēju. Gan Pauls
Butkēvičs, gan Līga Liepiņa, Regīna Razuma un Helga Dancberga ir
vārdi, kurus Kalniņš ieveda “lielajā kino”. Rolanda Kalniņa lielā
mīlestība ir Rīga – katrā viņa filmā kāda kaut vai garāmslīdoša
epizode atvēlēta pilsētas atmosfēras un laika zīmju
iemūžināšanai.
Viens no “Lielā Kristapa” emocionālākajiem brīžiem būs Rolanda
Kalniņa 1967.gadā uzņemtās filmas “Elpojiet dziļi” seanss
2.oktobrī, kurā satiksies filmas veidotāji un skatītāji. Gunāra
Priedes luga “Trīspadsmit”, kas ir filmas pamatā, atklāj tēmu,
kura Rolandu Kalniņu interesējusi visās viņa filmās, – talantīgas
personības vieta sabiedrībā un politiskajās iekārtās, viņa paša
izvēles nozīme sava likteņa veidošanā. Ulda Pūcīša atveidotais
Cēzars Kalniņš ir vienkāršs puisis, kurš ikdienā veic savu
pieticīgo telefonu montiera darbu, bet brīvajos brīžos viņa galvā
dzimst brīnišķīgi dziesmu teksti un melodijas.
Darbošanos vietējā amatieru ansamblī sarežģī Dinas Kuples
atveidotās kultūras ierēdnes Anitas Sondores iejaukšanās, dziesmu
tekstus ar buldozeru izbraukā cenzūra, sarūgtinātais ģēnijs
pārtrauc savu radošo darbību. Filma vēsta par konkrētu laika
nogriezni, par mākslinieku neaizsargātību totalitārā valstī, par
vērtētāju morālo atbildību un spēju nogalināt talantu. Skatoties
šo filmu tagad, pēc 23 gadiem, tā iegūst daudz lielāku
vispārinājumu, jo ne jau pati iekārta, bet apstākļiem iztapīgie
cilvēki ir tie, kuri sabradā talantu likteņus. Rolands Kalniņš
uzskata, ka šodienas ekonomiskais spiediens māksliniekam var būt
pat daudz graujošāks nekā kādreizējā sociālisma laika
cenzūra.
Varbūt ne visi zina, ka nu jau folklorizējušās Imanta Kalniņa
dziesmas ar Māra Čaklā skaistajiem un smeldzīgajiem vārdiem “Viņi
dejoja vienu vasaru”, “Alvas zaldātiņi” un “Četri balti krekli”
(tāds bija arī filmas darba nosaukums) sarakstīti speciāli
Rolanda Kalniņa ekrāna darbam. Filmā tās izpilda jauniņie Pauls
Butkevičs, Līga Liepiņa un Juris Strenga, bet mūziķu lomās sevi
pašu atveido Uldis Stabulnieks, Gunārs Rozenbergs.
Filmā redzamais ansamblis “Optimisti” ir leģendārās “Zvaigznītes”
otrais iesaukums. “Elpojiet dziļi” epizodiskās lomas un masu
skatus var izmantot kā Latvijas inteliģences hrestomātiju – kadrā
pavīd Oļģerts Kroders, brāļi Imants un Viktors Kalniņi,
mākslinieks Jāzeps Pīgoznis, Armīns Lejiņš un citas latviešu
kultūrai nozīmīgas sejas. Par pašu Rolandu Kalniņu reiz ļoti
precīzi un skaisti rakstīja kinozinātnieks Agris Redovičs:
“Rolands Kalniņš ir viens no tiem retajiem cilvēkiem, kas līdz
mūsdienām spējuši saglabāt sevī pirmskara Latvijas brīvvalsts
atblāzmu.
Inteliģence ļauj nepagurt daiļrades ceļā un dod spēku pēc
saņemtajiem sitieniem nesaļimt, bet turpināt savu gaitu, tā ir
domu un ķermeņa stāja, kas kultūras starojumu stalti nes pāri
laika krācēm. Rolands Kalniņš joprojām ir distancē. Viens pats.
Nesalauzts. Stalts. Labā sportiskā formā.” Režisora visaugstāko
meistarību ārpus ekrāna darbiem demonstrē viņa paša dzīve – spēja
noraidīt kompromisus un rīkoties saskaņā ar savu pārliecību un
morālajiem ideāliem jebkura spiediena apstākļos.
Ieva Pitruka,
Latvijas
Nacionālā kinematogrāfijas centra ārvalstu sakaru speciāliste