Citu neveiksmes, pagriezieni, veiksmes – skola Latvijai
Nobeigums. Sākums – “LV”, 09.09.2005., 16.09.2005.
Itālijā mācās no savām kļūdām
Sociāli
ekonomiskās attīstības ziņā Itālijā dienvidu reģions joprojām
ievērojami atpaliek. Viens no cēloņiem – Itālijā priekšroku deva
novecojušajiem automātiskiem valsts atbalsta līdzekļiem, nevis
selektīviem. Tāpat Itālijā pārāk daudz, salīdzinot ar citām
Rietumeiropas zemēm, paļāvās uz valsts uzņēmumu izveidošanu
dienvidu reģionā un pārāk maz uzmanības veltīja privāto uzņēmumu
attīstības veicināšanai. Reģionālās politikas krīze Itālijā bija
saistīta ne tikai ar ekonomiskiem, bet arī ar sociāliem faktoriem
– būtiskām atšķirībām starp valsts ziemeļiem un dienvidiem
sociālo normu un sabiedrības vērtību jomā.
Pēdējā laikā centrālā valdība daudz iegulda publiskās pārvaldes
modernizācijā (gan nacionālajā, gan reģionālajā līmenī).
Modernizācijas stratēģija paredz stiprināt kapacitāti vairākās
jomās:
• pārvaldes spēju efektivitātes paaugstināšana vadības,
attīstības programmēšanas un monitoringa sfērās;
• spēja kooperēties pa vertikāli (starp dažādiem pārvaldes
līmeņiem) un pa horizontāli (viena pārvaldes līmeņa
ietvaros);
• plānošanas spēja;
• spēja novērtēt un mācīties.
Pārvaldē notiek pāreja no iepriekšējās normatīvi hierarhiskās
metodes uz projektu izpildi orientētu metodi, no iepriekšējā
centralizētā lēmumu pieņemšanas procesa uz decentralizētu. Tiek
palielināta reģionālo un vietējo pašvaldību loma. Plānošanas
spēju stiprināšanai tiek piesaistīts privātais sektors. Lai
attīstītu novērtēšanas spēju, centrālajā un reģionālajā līmenī
izveidotas novērtēšanas strukturālās vienības, lai ne tik daudz
kontrolētu, bet gan mācītos, mācītu un uzlabotu.
Stratēģijas modernizācijas gaitā Itālijā struktūrfondu
izmantošana 2000.–2006.gada periodā kļuvusi koncentrētāka un
krasi uzlabojas. Itālijas pieredze rāda, ka bez institucionālās
partnerības nepieciešama arī sociālā partnerība, iesaistot
reģionālās un vietējās attīstības dažādus spēlētājus.
Itālijas reģionu pieredze liecina, ka tikai kvalificēta un
elastīga administrācija spēj efektīvi strādāt ar
struktūrfondiem.
Īrija – izcils veiksmes stāsts
Šajā rakstā
diemžēl vajadzēja vairāk pievērsties neveiksmēm un trūkumiem, jo
to vēl ir daudz, tie prasa koncentrēt pūles un spēkus nebūšanu
novēršanai. Patīkamāk būtu runāt par panākumiem un pozitīvo
pieredzi. Turpmāk, īpaši analizējot Latvijas reģionu attīstību,
varbūt pozitīvie “veiksmju stāsti” jāņem proporcionāli vairāk,
nekā to ir īstenībā. Jo pozitīvais atklāj, ka tomēr ir iespējami
uzlabojumi, kas novērš bezcerību, mudina aktīvākai rīcībai.
Šoreiz par pozitīvo piemēru izvēlējamies Īriju.
Īrija vislabāk atklāj, kā efektīvi izmantot ES struktūrfondus.
Īrijas valsts ekonomika, kas no pārējās Eiropas atpalika par
daudziem gadiem, deviņdesmitajos gados – periodā, kad Īrija
saņēma apjomīgus līdzekļus no ES, – auga nepieredzētos tempos.
Tomēr struktūrfondi nebija vienīgais faktors, kas sekmēja ļoti
ātru ekonomikas izaugsmi. Reģionālās politikas eksperte Luize
Kinlena uzsver, ka struktūrfondi nodrošināja tikai zināmu daļu no
Īrijas iekšzemes kopprodukta pieauguma. No pārējiem ārējiem un
iekšējiem faktoriem atzīmējami:
• stingra makroekonomiskā un fiskālā politika;
• speciāli pasākumi starptautiskās tirdzniecības
veicināšanai;
• panākumi ārzemju investīciju piesaistīšanā (galvenokārt no
ASV);
• inovāciju un informācijas tehnoloģijas industrijas
ieviešana;
• labvēlīgi demogrāfiskie faktori;
• valsts reģionālās politikas koncentrēšana uz reģioniem ārpus
Dublinas (it sevišķi pēdējā laikā).
IKP uz vienu iedzīvotāju Īrijā 1988.gadā bija 64% no ES vidējā,
bet 2004.gadā – 133%. Bezdarba līmenis 1988.gadā bija 16%,
2004.gadā – 4,3%, kas bija ievērojami mazāk nekā vidēji ES.
Inflācijas līmenis 1988.gadā bija virs 15%, 2004.gadā –
2,2%.
Īrijā izcilā veiksmes stāsta galvenās mācības ir šādas:
• ES struktūrfondu efektīva izmantošana panākama tikai saistībā
ar nacionālajiem resursiem;
• jāīsteno valsts ekonomiskā un sektorālā politika, efektīvas
institucionālās un administratīvās struktūras, kas sekmē fondu
racionālu izmantošanu;
• lai novērtētu programmu un projektu reālo efektivitāti,
jāizmanto ne tikai darbības (izpildes) rādītāji, bet arī
rezultātu un ietekmes rādītāji;
• sociālo partneru – uzņēmēju, arodbiedrību, fermeru u.c. –
iesaistīšana ekonomiskās plānošanas procesā sekmē ieguldīto
līdzekļu atdevi;
• ieguldījumi cilvēkresursos un izglītībā attaisnojas ar
uzviju;
• publiskās un privātās partnerības veicināšana veicina ātrāku
infrastruktūras attīstību un ekonomē valsts un pašvaldību
līdzekļus;
• koncentrēšanās uz reģionālo attīstību nacionālā attīstības
plāna periodam no 2000. līdz 2006.gadam samazina nelabvēlīgās
reģionālās atšķirības. Atšķirībā no Latvijas, Īrijā vairāk
investīciju uz vienu iedzīvotāju saņem atpalikušie reģioni.
Katrs šis punkts prasītu izvērstu aprakstu, kā to izdarīt, ko
izdarītais dos, kāds katra mērķpasākuma (rakstā – punkta)
īpatsvars kopējo sasniegumu gūšanā. Bet tas prasītu nevis rakstu,
bet grāmatu. Zināmu priekšstatu dod arī skats no “putna
lidojuma”.
Latvijai ir no kā mācīties
Kā parādījām
ar dažu valstu piemēriem, starp ES dalībvalstīm var atrast gan
negatīvus, gan pozitīvus piemērus. Protams, Latvijai ir sava
specifika, sava savdabība. Nedrīkst burtiski kopēt to, kas ir
izrādījies derīgs kādā citā valstī. Taču katru reizi izgudrot no
jauna riteni arī nevajag. Ir labi jāapzina citu valstu pieredze,
tā kritiski jāizvērtē un tad pašiem jāpieņem pareizais
lēmums.
Cik esam izpētījuši ES dalībvalstu pieredzi ES struktūrfondu
izmantošanā, var izdarīt šādus secinājumus un priekšlikumus, kas
var būt noderīgi Latvijai. Diemžēl atkal jāaprobežojas ar
uzskaitījumu, neizvēršot katru secinājumu līdz pilnīgai
konkrētībai.
• Visām ES dalībvalstīm, it sevišķi jaunajām, ir svarīgi mācīties
no savām un citu kļūdām, kā arī no panākumiem – veiksmes stāstiem
jeb labas prakses piemēriem.
• Lai varētu mācīties no labas prakses piemēriem, nepieciešama ES
struktūrfondu izmantošanas novērtēšanas sistēma.
• Reģionālā attīstība nav iespējama bez kompetentas reģionālās
administrācijas.
• Publiskai un privātai partnerībai jāatļauj darboties visos
pārvaldes līmeņos – starptautiskajā, nacionālajā, reģionālajā un
vietējā, sākot ar plānošanu un beidzot ar projektu īstenošanu un
ietekmes novērtēšanu.
• Nacionālās un reģionālās attīstības stratēģija un plāni
veidojami pēc kombinētās metodes, apvienojot taisnīguma un
efektivitātes principus un kritērijus.
• Jāpilnveido reģionālā statistika. Tai jāsniedzas līdz
zemākajiem vietējās pārvaldes līmeņiem, bet tur, kur zemākais
līmenis aptver plašu teritoriju, jāizdala mazākas vienības,
vismaz katra pilsēta un lauki. Lai izmērītu reģionālo
konkurētspēju, jāizstrādā jauna rādītāju sistēma, kas iekļautu ne
tikai resursu (ieguldījumu) un izpildes (darbības) rādītājus, bet
arī rezultātu un ietekmes rādītājus.
• Katram reģionam jāizstrādā savs specifisks attīstības modelis,
kas nodrošinātu maksimālu reģiona konkurētspēju, balstoties uz tā
potenciālajām iespējām un mācoties no savu un citu reģionu kļūdām
un panākumiem.
• Jānodrošina plašāka iedzīvotāju līdzdalība ES struktūrfondu
līdzekļu plānošanā un izmantošanā.
• Reģionu attīstībai jābūt līdzsvarotai, neaizraujoties tikai ar
infrastruktūras attīstību un atstājot novārtā cilvēkkapitāla
attīstību.
• Prioritāte dodama izglītības un cilvēkresursu attīstībai.
• Struktūrfondu projektu atlase jāsaista ar vietējo un reģionālo
pašvaldību teritorijas attīstības programmām, kā arī ar novadu un
reģionālo (apriņķu) pašvaldību izveidošanu administratīvi
teritoriālās reformas vidējā līmenī un reģionālā iedalījuma
reformas rezultātā.
• Jāvienkāršo ES struktūrfondu līdzekļu saņemšanas procedūras,
priekšroku dodot atpalikušajām teritorijām.
LU prof.
Edvīns Vanags,
LU prof. Oļģerts Krastiņš,
LU doc. Inga Vilka