Par prioritārajām saiknēm starp Eiropas transporta asīm un dažādajiem Eiropas Savienības kaimiņreģioniem
Eiropas Komisijas priekšsēdētāja
vietnieks Žaks Baro, kas atbildīgs par transportu, ir lūdzis
bijušajai Komisijas priekšsēdētāja vietniecei Lojolai de Palasio
uzņemties Augsta līmeņa grupas vadību, lai konstatētu un
attīstītu prioritārās saiknes starp galvenajām Eiropas transporta
asīm un dažādajiem Eiropas Savienības (ES) kaimiņreģioniem.
Augstā līmeņa grupa, kuras sastāvā ir visu ES un tās
kaimiņvalstu, kā arī starptautisko finanšu organizāciju
pārstāvji, 19. un 20.septembrī pulcējās plenārsēdē Briselē, lai
apspriestu 26 valstu iesniegtos prioritāros projektus, kas
jāpiesaista Eiropas tīklam, aptverot 25 ES dalībvalstis, kā arī
Rumāniju un Bulgāriju. “Tas ir ļoti nozīmīgs solis uz priekšu
un arī rezultāts pēc plašām diskusijām, kas norisinājušās kopš
2004.gada oktobra,” sacīja Lojola de Palasio. “Uz šāda
pamata mēs varēsim noteikt galvenās attīstāmās asis, lai
veicinātu lielāku apmaiņu un drošu tirdzniecību starp ES un
visiem tās kaimiņiem.” Priekšsēdētāja vietnieks Žaks Baro ir
lūdzis Augstā līmeņa grupai līdz 2005.gada rudenim pabeigt darbu
un iesniegt gala ziņojumu.
Iepriekšējā plenārsēdē 2005.gada 11. un 12.jūlijā Augstā līmeņa
grupa ir jau apstiprinājusi šādas piecas multimodālās transporta
asis:
• “Jūru automaģistrāles”, kas savieno Baltijas jūru, Atlantijas
okeānu, Vidusjūru un Melno jūru, kā arī šo jūru piekrastes
valstis un caur Suecas kanālu tālāk iziet uz Sarkano jūru un
Kluso okeānu;
• “Ziemeļu ass”, kas savieno ES ziemeļu daļu ar Krieviju un tālāk
esošām valstīm;
• “Centrālā ass”, kas savieno ES centrālo daļu ar Ukrainu un
tālāk iziet uz Melno jūru;
• “Dienvidaustrumu ass”, kas caur Balkāniem un Turciju savieno ES
centrālo daļu ar Kaukāzu un Kaspijas jūru, kā arī Sarkano jūru un
tālākā perspektīvā iziet uz Persijas līci;
• “Dienvidrietumu ass”, kas savieno ES dienvidrietumu daļu ar
Maroku un tālākā perspektīvā iziet uz Ēģipti un citām Āfrikas
valstīm.
Pamatojoties uz to, 26 valstīm tika lūgts līdz septembrim paziņot
par to konkrētajām prioritātēm. Augstā līmeņa grupa tās apsprieda
savā plenārsēdē un reģionālajā sēdē šā gada 19. un
20.septembrī.
Tā kā transporta investīciju finansēšana joprojām ir liela
problēma visā pasaulē, grupa piemēro lielu selektivitāti
prioritāšu noteikšanā, kā arī meklē novatoriskus finansēšanas
instrumentus, iesaistot privāto sektoru un nosakot maksu
lietotājiem.
Augstā līmeņa grupa 2005.gada rudenī iesniegs galaziņojumu
Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietniekam Žakam Baro, kas
atbild par transporta jomu, lai noteiktu galvenās attīstāmās
asis, kas veicinātu lielāku apmaiņu un drošāku tirdzniecību starp
ES un visiem tās kaimiņiem.
Pēc bijušās Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieces Lojolas
de Palasio un Itālijas prezidentūras iniciatīvas 2004.gada
8.jūnijā Santjago de Kompostelā notika ministru sanāksme, kurā
tika secināts, ka “tehniski un administratīvi sadarbspējīgu
transporta sakaru attīstīšana starp Eiropas Savienību un tās
kaimiņu reģioniem ir ārkārtīgi svarīga ekonomiskai izaugsmei,
tirdzniecības veicināšanai un sakariem starp cilvēkiem” un
“ir jānosaka un jāattīsta prioritārie savienojumi starp
lielākajām Eiropas transporta asīm un dažādiem ES
kaimiņreģioniem”. Tā pauda atbalstu tam, ka Eiropas Komisija
šajā sakarā izveidotu Augsta līmeņa grupu, ņemot vērā faktus, kas
liecina, ka pašreizējie transporta sakari starp paplašināto ES un
tās kaimiņiem vairs īsti neatbilst jaunajai ģeopolitiskajai
situācijai, kāda izveidojusies pēc paplašināšanās. Jaunākie
pētījumi liecina, ka straujā tirdzniecības un kravas pārvadājumu
izaugsme turpināsies. Sagaidāms, ka līdz 2020.gadam
starpreģionālo kravas pārvadājumu apjoms pa sauszemi starp ES un
tās kaimiņiem pieaugs par vairāk nekā 100%.
2004.gada oktobrī darbu uzsākušo grupu vada Lojola de Palasio, un
tajā darbojas pārstāvji no 25 ES dalībvalstīm, Rumānijas un
Bulgārijas, kā arī vēl 26 citām valstīm – Albānijas, Alžīrijas,
Armēnijas, Azerbaidžānas, Baltkrievijas, bijušās Dienvidslāvijas
Maķedonijas Republikas, Bosnijas un Hercegovinas, Horvātijas,
Gruzijas, Izraēlas, Jordānijas, Kosovas-UNMIK, Krievijas,
Libānas, Lībijas (novērotāja statusā), Marokas, Moldovas,
Norvēģijas, Palestīniešu pašpārvaldes, Serbijas un Melnkalnes,
Sīrijas, Šveices, Tunisijas, Turcijas un Ukrainas. Eiropas
Investīciju banka, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka un
Pasaules banka piedalās kā novērotājas. Sekretariāta funkcijas
veic Eiropas Komisijas dienesti.
Tās galvenie mērķi ir: veikt pētījumus par satiksmes attīstības
tendencēm starp ES un tās kaimiņiem; noteikt galvenās attīstāmās
asis, lai atvieglinātu un padarītu drošāku tirdzniecību; noteikt
pasākumus, lai veicinātu dažādu vadības sistēmu (muitas,
administratīvo procedūru, vīzu, drošības), kā arī tehnoloģiju
konverģenci un saskaņošanu; dot ieguldījumu Eiropas
kaimiņattiecību politikas izveidošanā; mēģināt rast risinājumus
finansēšanas problēmām.