Valsts sekretāru 2005.gada 22.septembra sanāksmē
Aizsardzības ministrija
– pieteica likumprojektu
“Grozījums Militārpersonu izdienas pensiju likumā”.
Kā
norāda Aizsardzības ministrija, saskaņā ar Militārā dienesta
likumu, karavīrs aktīvā dienesta laikā saņem Ministru kabineta
noteikto dienesta atalgojumu. Dienesta atalgojumā ietilpst alga
atkarībā no dienesta pakāpes un izdienas stāža, kā arī Ministru
kabineta noteikumos paredzētās piemaksas. Saskaņā ar Militārā
dienesta likumu, atvaļinātajam karavīram piešķir izdienas pensiju
saskaņā ar Militārpersonu izdienas pensiju likumu. Līdz ar to ir
paredzēts, ka pensiju piešķiršanas nosacījumi tiek noteikti
atsevišķā likumā. Stājoties spēkā Ministru kabineta 2004.gada
8.marta noteikumiem Nr.131 “Noteikumi par karavīra dienesta
atalgojumu”, tika būtiski mainīta karavīra dienesta atalgojuma
izmaksas sistēma. Piemaksas par dienesta pakāpēm un izdienu
noteikumos atsevišķi nav noteiktas, bet ir paredzēta alga, kura
atkarīga no dienesta pakāpes un izdienas. Ievērojot minēto,
Militārpersonu izdienas pensiju likumā nepieciešams izslēgt
atsauci uz šīm, jau neeksistējošām piemaksām, saskaņojot to ar
pastāvošo algu aprēķināšanas kārtību.
Likumprojekts paredz precizēt militārpersonu izdienas pensiju
piešķiršanas nosacījumus atbilstoši Militārā dienesta likumam,
projekts nosaka, ka dienesta atalgojumā, no kura aprēķina
izdienas pensiju, ietilpst alga atkarībā no dienesta pakāpes un
izdienas stāža.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Labklājības ministrijā, Valsts kancelejā;
– pieteica noteikumu projektu
“Karavīru militārās disciplīnas reglaments”.
Kā norāda
Aizsardzības ministrija, Nacionālajos bruņotajos spēkos (NBS)
veikta karavīru amatu un dienesta pakāpju reforma, kā rezultātā
izdarīti grozījumi Militārā dienesta likumā, no karavīru sastāva
svītrojot virsniekvietnieku sastāvu. Vienlaikus izveidoti jauni
karavīru amati un veikta NBS vienību štābu struktūru un karavīru
amatu standartizācija.
Šobrīd Ministru kabineta 2002.gada 23.jūlija noteikumos Nr.321
“Karavīru militārās disciplīnas reglaments” ietvertās normas
regulē vairākus jautājumus, kas attiecas uz karavīru sastāvu (arī
virsniekvietniekiem) un amatu nosaukumiem, līdz ar to būtu
jāprecizē šie noteikumi. Ņemot vērā, ka nepieciešamie grozījumi
minētajos noteikumos ir apjomīgi, ir izstrādāts jauns noteikumu
projekts “Karavīru militārās disciplīnas reglaments”. Jaunais
projekts papildināts ar nodaļu “Dienesta izmeklēšanas veikšanas
kārtība”, mainīta disciplinārsodu apstrīdēšanas kārtība, kā arī
precizēti atsevišķi termini, nodrošinot to atbilstību Militārā
dienesta likuma normām.
Karavīru militārās disciplīnas reglaments (reglaments) nosaka
karavīru militāro disciplīnu un tās nodrošināšanas kārtību.
Šo reglamentu piemēro un tas jāievēro: aktīvā dienesta
karavīriem; zemessargiem, pildot dienesta pienākumus un/vai
valkājot formas tērpu; rezerves un atvaļinātajiem karavīriem, ja
viņi ir karavīra formas tērpā; kara laikā arī personālsastāvam,
kas atrodas to valsts un pašvaldības iestāžu dienestā, kuras
mobilizācijas dēļ pakļautas tieši Nacionālajiem bruņotajiem
spēkiem, vai ir bruņotajos spēkos uz darba līguma pamata.
Militārā disciplīna (disciplīna) ir katram karavīram normatīvajos
aktos un ar komandiera (priekšnieka) pavēlēm vai rīkojumiem
noteiktās dienesta kārtības ievērošana un dienesta pienākumu
izpilde.
Karavīrs, kas pārkāpis likumu, citus normatīvos aktus vai
komandiera (priekšnieka) pavēlē vai rīkojumā noteiktās dienesta
prasības, neatkarīgi no viņa militārās dienesta pakāpes un
ieņemamā amata saucams pie disciplinārās, administratīvās vai
kriminālatbildības, kā arī ir materiāli atbildīgs par nodarīto
zaudējumu (kaitējumu). Pie disciplinārās atbildības karavīru sauc
šajā reglamentā noteiktajā kārtībā. Administratīvā soda uzlikšana
vai kriminālsoda piespriešana, kā arī zaudējuma (kaitējuma)
atlīdzināšana neizslēdz karavīra disciplināratbildību.
Katra karavīra pienākums ir godprātīgi pildīt karavīra zvērestu,
precīzi, bez ierunām izpildīt un neapspriest komandieru
(priekšnieku) pavēles un rīkojumus, stingri ievērot militārās
cieņas, goda un pieklājības noteikumus, apzinīgi pildīt dienesta
pienākumus un nepieļaut pārkāpumus un nolaidību.
Ja karavīrs noteiktajā kārtībā pilda militāro dienestu citā
valstī, viņš ciena un ievēro attiecīgās valsts likumus,
sabiedriskās kārtības un pieklājības normas.
Katra komandiera (priekšnieka) pienākums ir nodrošināt disciplīnu
un dienesta kārtību pakļautajā vienībā (apakšvienībā), veicināt
centību un priekšzīmīgu uzvedību, piešķirot apbalvojumus, kā arī
taisnīgi sodīt par disciplīnas pārkāpumiem.
Sodot karavīrus, komandieris (priekšnieks) nedrīkst pārkāpt
normatīvajos aktos noteiktās tiesības un pienākumus un pieļaut
nepamatotu bardzību. Par šajā reglamentā piešķirtās disciplinārās
varas pārsniegšanu vainīgo komandieri (priekšnieku) soda
disciplināri, bet, ja dienesta stāvoklis ir izmantots
ļaunprātīgi, iestājas kriminālatbildība normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
Lai nodrošinātu disciplīnu, komandieris (priekšnieks): ir paraugs
padotajiem morālo normu un disciplīnas ievērošanā un dienesta
pienākumu nevainojamā pildīšanā; pastāvīgi kontrolē kaujas
gatavību un disciplīnu pakļautajās vienībās (apakšvienībās);
noskaidro disciplīnas pārkāpumu iemeslus un apstākļus, kā arī
trūkumus dienesta organizācijā, kas varētu būt par cēloni
disciplīnas pārkāpumiem, un veic pasākumus, lai novērstu šos
trūkumus.
Ja karavīrs atklāti nepakļaujas, pretojas vai traucē kārtību,
komandierim (priekšniekam), izmantojot normatīvajos aktos viņam
paredzētās tiesības un pienākumus, jāpanāk padotā karavīra
paklausība.
Ja komandieris (priekšnieks) nav izpildījis normatīvajos aktos
noteiktos pienākumus disciplīnas un dienesta kārtības
nodrošināšanai, viņu sauc pie atbildības normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
Katra karavīra pienākums ir ar cieņu izturēties pret komandieri
(priekšnieku) un jebkuru karavīru gan dienestā, gan ārpus tā, bet
katra komandiera (priekšnieka) pienākums – izturēties ar cieņu un
godu pret padotajiem.
Augstākam komandierim (priekšniekam) ir visas zemāku komandieru
(priekšnieku) disciplinārās varas tiesības.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu
ministrijā.
Ārlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai
programmas projektu “Latvijas Republikas attīstības sadarbības
politikas programma 2005.–2009.gadam”.
Kā norāda Ārlietu
ministrija, ievērojot pieaugošo Latvijas lomu globālu problēmu
risināšanā, kā arī saskaņā ar Latvijas Republikas ārpolitikas
pamatvirzieniem pēc 2005.gada un LR Attīstības sadarbības
politikas pamatnostādnēm ir izstrādāta Latvijas Republikas
Attīstības sadarbības programma 2005.–2009.gadam
(programma).
Šīs programmas nepieciešamību un mērķus nosaka gan Latvijas
starptautiskās saistības pēc iestāšanās ES, gan iespējas
nostiprināt Latvijas kā jaunā donora starptautisko lomu, veicinot
aktīvāku ārpolitiku gan divpusējās aktivitātēs, gan daudzpusējo
attiecību politikās.
Būtiska loma programmā paredzēta sabiedrības iesaistīšanas
pasākumiem, veicinot sabiedrības izpratni par attīstības
sadarbību un nodrošinot sabiedrības iesaisti prioritāro jomu un
virzienu noteikšanā.
Programma nosaka mērķus, politikas un darbības rezultātus,
galveno virzienu sasniegšanas uzdevumus, izpildes laika
plānojumu, par uzdevumu izpildi atbildīgās institūcijas un
pārskatu sniegšanas kārtību.
Par attīstības sadarbības politikas veidošanu un šīs programmas
koordinēšanu ir atbildīga Ārlietu ministrija. Atsevišķu uzdevumu
izpildē ir iesaistītas arī citas valsts pārvaldes
institūcijas.
Politikas dokumenta īstenošanai nepieciešams nodrošināt regulāru
un pakāpeniski pieaugošu valsts budžeta finansējumu tām
aktivitātēm, kas nav Latvijas dalības maksas starptautiskajās
organizācijās un maksājumi ES budžetā/Eiropas attīstības fondā.
Finansējuma palielināšanas modeļi attīstības sadarbībai no valsts
budžeta līdzekļiem tiek noteikti atsevišķā koncepcijā, uz kuru
balstoties ar Ministru kabineta rīkojumu tiek apstiprināts
pieņemamākais finansējuma palielināšanas modelis.
Programmas projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, īpašu
uzdevumu ministru sekretariātiem, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā,
organizācijā “Latvijas platforma attīstības sadarbībai”;
– pieteica izskatīšanai
koncepcijas projektu “Koncepcija finansējuma palielināšanai no
2005.gada līdz 2010.gadam no valsts budžeta Latvijas Republikas
Attīstības sadarbības politikas īstenošanai”.
Kā norāda
Ārlietu ministrija, koncepcija finansējuma palielināšanai no
2005.gada līdz 2010.gadam no valsts budžeta līdzekļiem Latvijas
Republikas Attīstības sadarbības politikas īstenošanai tiek
izstrādāta, pamatojoties uz Latvijas kā Eiropas Savienības
dalībvalsts saistībām, kā arī saskaņā ar Latvijas Republikas
Attīstības sadarbības politikas pamatnostādnēm. Koncepcijas
darbības laiks aptver Attīstības sadarbības politikas programmas
no 2005.gada līdz 2009.gadam darbības laiku, koncepcija ir
saskaņā ar programmā minētajām prioritātēm un uzdevumiem
(programmu plānots iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā
līdz 2005.gada 1.oktobrim).
ES Padomes Ārējo attiecību padomes secinājumos noteikts mērķis
palielināt finansējumu attīstības sadarbībai – kolektīvi līdz
2010.gadam Eiropas Savienībai sasniedzot 0,56% no nacionālā
kopprodukta (NKP) un nodrošinot, ka katra ES dalībvalsts sasniedz
vismaz 0,51% no NKP, ņemot vērā, ka valstis, kuras ir kļuvušas
par ES dalībvalstīm pēc 2002.gada, tai skaitā Latvija, sasniedz
vismaz 0,17% no NKP.
Koncepcijas mērķis ir raksturot iespējamos finansējuma
palielināšanas modeļus Latvijas tieši divpusējai oficiālajai
attīstības palīdzībai (OAP). Finansējums starptautiskajām
organizācijām, kas tiek arī skaitīts kā OAP, pašreiz ir vairāk
nekā 90% no kopējās Latvijas OAP, un tā procentuālo daļu
palielināt nav nepieciešams.
Atbilstoši Latvijas kā ES dalībvalsts saistībām sasniedzamais
mērķis ir 0,17% no NKP. Tomēr, ņemot vērā Latvijas budžeta
ierobežojumus un līdz šim ierobežoto pieredzi starptautiskajās
attīstības sadarbības aktivitātēs, ir izstrādāti divi papildu
modeļi – 2010.gadā sasniegt 0,13% un 0,1% no NKP. Ar Ministru
kabineta rīkojumu par pieņemamāko mērķi finansējuma
palielināšanai attīstības sadarbībai Latvijai tiek izvirzīts līdz
2010.gadam sasniegt 0,1% no NKP. Šādu mērķi ir izvirzījušas arī
pārējās Baltijas valstis.
Koncepcija paredz Ārlietu ministrijai kopīgi ar Finanšu
ministriju katru gadu līdz 1.jūnijam iesniegt Ministru kabinetā
informatīvu ziņojumu par plānoto finansējumu attīstības
sadarbībai nākamajā budžeta gadā, lai līdz 2010.gadam Latvijas
sniegtais finansējums attīstības sadarbībai sasniegtu 0,1% no
attiecīgā gada NKP.
Koncepcijas projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, īpašu
uzdevumu ministru sekretariātiem, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai
rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada
10.novembra rīkojumā Nr.861 “Par līdzekļu piešķiršanu Iekšlietu
ministrijai neatliekamu materiāltehniskā nodrošinājuma pasākumu
finansēšanai””, kas paredz pārdalīt papildu piešķirtos
līdzekļus.
Saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu Valsts robežsardzes Rīgas
pārvaldes nelegālo imigrantu uzturēšanās nometnes “Olaine”
būvprojektēšanai un būvprojekta tehniskai ekspertīzei tika
piešķirti 95 100 latu. Taču saskaņā ar noslēgto līgumu starp
Valsts robežsardzes Rīgas pārvaldi un SIA “Ozola&Bula”
izmaksas par būvprojektēšanu un būvprojekta tehnisko ekspertīzi
2005.gadā ir 77 427 lati.
Ņemot vērā, ka notikusi finanšu līdzekļu ekonomija, Iekšlietu
ministrija uzskata, ka atlikušos finanšu līdzekļus – 17 673
latus – nepieciešams paredzēt transportlīdzekļu iegādei Valsts
robežsardzes vajadzībām, lai nodrošinātu nelegālo imigrantu
uzturēšanās nometnē “Olaine” ievietoto nelegālo imigrantu
nogādāšanu uz medicīniskajām iestādēm, foto ateljē, uz tiesām,
pārtikas un saimniecības preču piegādes veikšanu atbilstoši
normām, kā arī operatīvo meklēšanas pasākumu organizēšanu.
Rīkojuma projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Ekonomikas ministrijā;
– pieteica izskatīšanai
noteikumu projektu “Kārtība, kādā valsts un pašvaldību
institūcijas iesaistās mežu ugunsgrēku ierobežošanā”, kas
nosaka kārtību, kādā Valsts meža dienests iesaista valsts un
pašvaldību institūcijas mežu ugunsgrēku ierobežošanas
darbos.
Noteikumu projektā piedāvātā kārtība būtiski neatšķiras no
kārtības, kura bija noteikta ar 1994.gada 21.jūnija Ministru
kabineta noteikumiem Nr.128 “Par valsts pārvaldes institūciju un
pašvaldību sadarbību meža ugunsgrēku dzēšanā”, kuri zaudēja spēku
sakarā ar Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likuma stāšanos spēkā
2003.gada 1.janvārī.
Projekts nosaka, ka valsts un pašvaldību institūcijas mežu
ugunsgrēku ierobežošanā iesaista Valsts meža dienests saskaņā ar
republikas pilsētu un rajonu civilās aizsardzības pasākumu
plāniem, starpresoru vienošanos un sadarbības līgumiem.
Pašvaldību institūcijas iesaistās mežu ugunsgrēku ierobežošanā
pēc attiecīgās Valsts meža dienesta teritoriālās struktūrvienības
vadītāja vai viņa pilnvarotas personas mutiska pieprasījuma.
Valsts institūcijas iesaistās mežu ugunsgrēku ierobežošanā pēc
Valsts meža dienesta priekšnieka vai viņa pilnvarotas personas
mutiska pieprasījuma.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Vides, Zemkopības ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē;
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Grozījums Zemesgrāmatu likumā”, kas paredz
papildināt likumā minēto iestāžu uzskaitījumu, kurām ir tiesības
saņemt informāciju no valsts vienotās datorizētās
zemesgrāmatas.
Grozījumi nepieciešami, jo Valsts robežsardze nav minēta to
iestāžu vidū, kurām ir tiesības saņemt šo informāciju bez
kancelejas nodevas samaksas.
Ministru kabineta noteikumi “Kārtība, kādā valsts iestādes un
amatpersonas iegūst informāciju no valsts vienotās datorizētās
zemesgrāmatas” nosaka, ka Valsts robežsardzei ir tiesības
dienesta vajadzībām saņemt informāciju no valsts vienotās
datorizētās zemesgrāmatas.
Šo informāciju dienesta vajadzībām izmanto Valsts robežsardzes
kriminālizmeklēšanas dienestu un imigrācijas dienestu
amatpersonas, kā arī Valsts robežsardzes amatpersonas, kuras
saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem “Latvijas Republikas
pierobežas režīma un pierobežas joslas režīma noteikumi” ir
tiesīgas pieņemt lēmumu par speciālās caurlaides (atļaujas)
izsniegšanu.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Vides ministrijā, Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Sabiedriskā transporta pakalpojumu
likums”.
Kā norāda Satiksmes ministrija, 2004.gada
29.septembrī tika pieņemtas Sabiedriskā transporta attīstības
pamatnostādnes 2005.–2014.gadam, bet 2005.gada 7.septembrī kā
minēto pamatnostādņu realizēšanas etaps Ministru kabinetā tika
akceptēta Valsts maršrutu tīkla aģentūras izveidošanas
koncepcija. Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums ir
izstrādāts, lai īstenotu minētajos politikas plānošanas
dokumentos izvirzīto mērķu sasniegšanu. Šobrīd sabiedriskā
transporta darbību reglamentē Autopārvadājumu likums, Dzelzceļa
likums, Dzelzceļa pārvadājumu likums un no tiem izrietošie
Ministru kabineta noteikumi. Spēkā esošais tiesiskais regulējums
ir atšķirīgs dažādiem sabiedriskā transporta veidiem.
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt iedzīvotājiem drošus un
pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus – pasažieru
regulāros pārvadājumus, kurus sabiedrības interesēs organizē
valsts vai pašvaldība vienotā maršrutu tīklā un kuru sniegšanai
izmanto sabiedriskos transportlīdzekļus (autobuss, tramvajs,
trolejbuss, vilciens).
Likumprojekts nosaka institūciju (Satiksmes ministrijas,
Autotransporta direkcijas, pilsētas (novada) domes) kompetenci
sabiedriskā transporta jomā, sabiedriskā transporta darbības un
organizēšanas nosacījumus, paredz sabiedriskā transporta
nodrošināšanai nepieciešamā finansējuma avotus un nosaka
finansēšanas principus, kā arī reglamentē pasažiera un
pārvadātāja pamata tiesības un pienākumus.
Likumprojekts paredz, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek
organizēti vienotā maršrutu tīklā, ko veido pilsētas un
reģionālās nozīmes maršruti. Pamata maršruti ir valsts garantēti
sabiedrībai nepieciešami noteiktas kvalitātes un apjoma
sabiedriskā transporta pakalpojumi, kas ir pieejami uz
atvieglotiem nosacījumiem valsts noteiktām pasažieru kategorijām
un ir pielāgoti valsts noteikto pasažieru kategoriju ar īpašām
vajadzībām pārvadāšanai.
Sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek organizēti, pamatojoties
uz šādiem principiem:
• sabiedriskā transporta pakalpojumu pieprasījumu, ievērojot
nepieciešamo pārvadājumu intensitāti un regularitāti maršrutu
tīklā, pakalpojumu apjomu un kvalitāti, pārvadājumu ekonomisko
nodrošinājumu un paredzot pasažieru pārvadājumu organizēšanas
veidu;
• sabiedrisko transportlīdzekļu pielietojuma prioritāti, ko
nosaka pēc šādiem kritērijiem – ekonomiskie rādītāji; pasažieru
plūsma.
Pamata maršrutos par prioritāriem tiek noteikti sabiedriskā
transporta pakalpojumu pa sliežu ceļu.
Likumprojekts paredz, ka sabiedriskā transporta pakalpojumus
organizē, veicot sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījumu
sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai maršrutu tīkla
pamata maršrutos un maršrutu tīklā ārpus pamata maršrutiem.
Sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījumu var veikt maršrutu
tīkla vai atsevišķa maršruta apkalpošanai. Pasūtījuma metodes ir
atklāts vai slēgts konkurss. Pasūtītājs ar sabiedriskā transporta
pakalpojumu sniedzēju slēdz sabiedriskā transporta pakalpojumu
pasūtījuma līgumu.
Ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīkla
pamata maršrutos saistītos zaudējumus un izdevumus pārvadātājam
kompensē Eiropas Padomes 1969.gada 26.jūnija Regulā (EEK)
Nr.1191/69 par dalībvalstu darbību sakarā ar to pienākumiem, kas
izriet no sabiedrisko pakalpojumu jēdziena pārvadājumos pa
dzelzceļiem, autoceļiem un iekšējiem ūdensceļiem (Regula 1191/69)
noteiktajā kārtībā un apmērā no valsts budžeta, pašvaldību
budžeta un pašvaldību speciālā budžeta. Sabiedriskā transporta
pakalpojumus maršrutu tīklā ārpus pamata maršrutiem sniedz,
pamatojoties uz komerciāliem principiem, un ar šo pakalpojumu
sniegšanu saistītie izdevumi un zaudējumi netiek
kompensēti.
Likums paredz īpašu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas
tiesību piešķiršanas kārtību pilsētas nozīmes maršrutos
gadījumos, kad attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā
sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošina kapitālsabiedrība,
kurā visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder
pašvaldībai vai kurā pašvaldībai ir izšķirošā ietekme. Tas
nozīmē, ka norādītajos gadījumos pašvaldības varēs piešķirt
pakalpojumu sniegšanas tiesības pilsētas nozīmes maršrutu tīklā
bez konkursa vai Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā
kārtībā deleģēt sabiedriskā transporta organizēšanas funkcijas
attiecīgajam komersantam.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Vides ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Grozījumi Autopārvadājumu likumā”.
Kā
norāda Satiksmes ministrija, grozījumi likumā paredz svītrot vai
precizēt tās tiesību normas, kas attiecas uz sabiedriskā
transporta pakalpojumiem jeb regulāriem pasažieru pārvadājumiem
un kas ir reglamentētas Sabiedriskā transporta pakalpojumu
likumprojektā: pasažieru regulāro autopārvadājumu maršrutu
klasifikācija; regulāro maršrutu atklāšana, grozīšana un
slēgšana; pasažieru regulāro autopārvadājumu kustības sarakstu
apstiprināšana; biļešu un citu braukšanas dokumentu paraugu
apstiprināšana; braukšanas maksas (tarifu) noteikšana.
Autopārvadājumu likumā tiek saglabātas normas, kas reglamentē
pasažieru pārvadājumus starptautiskajos maršrutos.
Papildus minētajam likumprojektā ir iekļauta norma, paredzot
pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt autoostās sniedzamo
obligāto pakalpojumu sarakstu.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Grozījumi Dzelzceļa likumā”.
Kā norāda
Satiksmes ministrija, izstrādātais likumprojekts paredz svītrot
tās tiesību normas, kas attiecas uz sabiedriskā transporta
pakalpojumiem jeb pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu un kas ir
reglamentētas Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumprojektā,
t.sk. maksas par pasažieru pārvadāšanu noteikšanas kārtību,
dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pasūtījuma līgumu reģistrēšanu un
to izpildes kontroli.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu
likumā”.
Kā norāda Satiksmes ministrija, izstrādātais
likumprojekts paredz svītrot vai precizēt tās tiesību normas, kas
attiecas uz sabiedriskā transporta pakalpojumiem jeb pasažieru
pārvadājumiem pa dzelzceļu un kas ir reglamentētas Sabiedriskā
transporta pakalpojumu likumprojektā, t.sk. maršrutu atklāšana,
grozīšana un slēgšana, kustības sarakstu apstiprināšana,
braukšanas maksas atvieglojumi.
Dzelzceļa pārvadājumu likumā tiek saglabātas normas, kas
reglamentē pasažieru pārvadājumus starptautiskajos
maršrutos.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Grozījums likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem””.
Kā norāda Satiksmes ministrija,
likumprojekts izstrādāts, lai ieviestu Sabiedriskā transporta
pakalpojumu likuma normas.
Likumprojekts paredz svītrot likuma 2.panta piekto daļu, kas
paredzēja, ka pasažieru regulāros autopārvadājumus (izņemot
autopārvadājumus starptautiskajos maršrutos), kas tiek dotēti no
valsts budžeta vai valsts speciālā budžeta, regulē valsts vai
pašvaldība attiecīgi savas kompetences ietvaros saskaņā ar
Autopārvadājumu likumu. Likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem” noteiktajā kārtībā nosaka tarifu aprēķināšanas
metodiku un maksimālo robežtarifu maksai par šādiem pasažieru
pārvadājumiem.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Grozījums likumā “Par pašvaldībām””.
Kā
norāda Satiksmes ministrija, grozījums likumā izstrādāts, lai
īstenotu Ministru kabinetā apstiprinātās Sabiedriskā transporta
attīstības pamatnostādnes 2005.–2014.gadam, kā arī akceptēto
Valsts maršrutu tīkla aģentūras izveidošanas koncepciju.
Saskaņā ar grozījumu likumā “Par pašvaldībām” tiek grozīta likuma
15.panta otrā daļa, tādējādi ieviešot Sabiedriskā transporta
pakalpojumu likuma normas. Līdz šim pašvaldību autonomā
sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas funkcija bija
rajonu pašvaldību un republikas pilsētu pašvaldību kompetencē.
Likumprojekts paredz, ka vienlaikus ar Sabiedriskā transporta
pakalpojumu likuma spēkā stāšanos, t.i., 2006.gada 1.janvāri, šo
funkciju pildīs novadu, republikas un rajonu pilsētu
pašvaldības.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Priekšlikumu un sūdzību likums”.
Kā
norāda Tieslietu ministrija, 1994.gadā pieņemtais likums
“Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts
un pašvaldību institūcijās” tika izdots ar mērķi nodrošināt
Latvijas Republikas Satversmes 104.pantā noteiktās tiesības
“vērsties valsts un pašvaldību iestādēs ar iesniegumiem un saņemt
atbildi pēc būtības”. Tā regulējums attiecas uz visu veidu valsts
un pašvaldību iestādes saņemtajiem iesniegumiem, t.sk. arī uz
informācijas pieprasījumiem un iesniegumiem, kas ir vērsti uz
administratīvā akta izdošanu vai faktiskās rīcības
veikšanu.
1998.gadā ar Informācijas atklātības likuma pieņemšanu no likumā
“Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts
un pašvaldību institūcijās” regulējamo jautājumu loka faktiski
pazuda tie iesniegumi, kas ir informācijas pieprasījumi. Savukārt
līdz ar Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanos 2004.gada
1.februārī likumā “Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu
izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību institūcijās”
regulējamo jautājumu loks būtiski samazinājās.
Lai apzinātu tos jautājumus, kurus joprojām regulē likums
“Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts
un pašvaldību institūcijās”, un lai noskaidrotu nepieciešamību
izdarīt izmaiņas normatīvajā regulējumā, Ministru prezidents
2004.gadā izveidoja darba grupu privātpersonu iesniegumu, sūdzību
un priekšlikumu izskatīšanas kārtības regulējuma pilnveidošanai,
kuras vadību uzticēja Tieslietu ministrijai.
Izstrādātais likumprojekts “Priekšlikumu un sūdzību likums”
ievieš jaunu mūsdienīgu kārtību sūdzību un priekšlikumu
izskatīšanai. Likumprojekts precizē jēdzienu “sūdzība” un
“priekšlikums” saturu, tādējādi nošķirot tos no citiem iesniegumu
veidiem. Ar sūdzību likumprojekts saprot tādu privātpersonas
iesniegumu, kur privātpersona izsaka aizrādījumu iestādei par tās
darbību. Savukārt ar priekšlikumu likumprojekts saprot tādu
privātpersonas iesniegumu, kurā privātpersona izsaka ierosinājumu
iestādei.
Likumprojekts, atsaucoties uz vairākos zinātniskos pētījumos
izdarītajiem aizrādījumiem, ir precizējis arī jēdziena “iestāde”
saturu. Tā rezultātā likumprojekts attiecas uz visām personām,
kas rīkojas valsts vārdā vai kas īsteno valsts pārvaldi. Tas
nozīmē, ka, piemēram, arī valsts kapitālsabiedrībām un
privātpersonām būs pienākums ievērot šo likumu, ja vien tās veic
kādu valstij raksturīgu funkciju.
No tā, kāds ir iesnieguma saturs – sūdzība vai priekšlikums –, ir
atkarīga arī iestādes rīcība. Priekšlikuma saņemšanas gadījumā
iestādes pienākums ir to izvērtēt un atbilstoši nepieciešamībai
to izmantot turpmākajā darbībā. Informāciju par to, vai un kā
iestāde ir izmantojusi attiecīgo priekšlikumu, ir saņemama
atbilstoši Informācijas atklātības likumam.
Sūdzības saņemšanas gadījumā iestādei ne tikai ir jāizvērtē
attiecīgā sūdzība, bet arī jāveic nepieciešamās darbības, lai
novērstu sūdzībā norādīto. Informāciju par iestādes uzsāktajiem
pasākumiem sniedz ne vēlāk kā 30 dienu laikā. Savukārt
informāciju par pasākumu rezultātiem sniedz pēc attiecīgo
rezultātu sasniegšanas. Idejas pamatā ir prakse, kas pierāda, ka
bieži vien uz sūdzībā norādīto nav iespējams reaģēt un vēl arī
sniegt informāciju par attiecīgo reakciju 15 dienu laikā. Tāpat
prakse pierāda, ka sūdzībā norādītā novēršana un informēšana par
to nav iespējama arī 30 dienu laikā.
Piemēram, Rīgas pilsētas iedzīvotāju neapmierinātība, kas
izpaužas sūdzību veidā, ar Rīgas pilsētas slikto smaržu
atsevišķos rajonos, nav iespējams novērst ne 15, ne arī 30 dienu
laikā. Maksimums, ko šajā laika periodā ir iespējams izvērtēt, –
vai iestāde, kam ir sūdzējušies, spēj ko darīt šajā sakarā un, ja
spēj, tad kā tas ir sasniedzams. Tomēr rezultāts, piemēram,
normatīvā akta pieņemšana par slikto smaržu Rīgas pilsētā, būs
iespējama krietni vēlāk. Tādējādi, lai, no vienas puses,
nodrošinātu privātpersonas tiesības piedalīties valsts pārvaldē
un izteikties par jautājumiem, kas tai ir svarīgi, un lai, no
otras puses, nodrošinātu, ka iestāžu darbs netiek nepamatoti
kavēts, rakstot atbildes uz iesniegumiem, kurus pēc būtības nav
iespējams ne izskatīt, ne arī ko būtisku izdarīt sūdzības sakarā
tik īsā laikā, likumprojektā ir noteikts, ka iestāde sniedz divas
atbildes. Pirmajā atbildē, kas tiek sniegta ne vēlāk kā 30 dienu
laikā, informē par uzsāktajiem vai plānotajiem pasākumiem
sūdzības sakarā. Otrajā atbildē, kas tiek sniegta pēc sūdzības
sakarā veikto pasākumu pabeigšanas, norāda iestādes veikto
pasākumu rezultātus.
Likumprojekts paredz tiesības iestādei neatbildēt uz sūdzību pēc
būtības, ja sūdzības saturs ir klaji aizskarošs, atbilde ir jau
sniegta vai sūdzība nav saistīta ar valsts publisko funkciju un
uzdevumu izpildi. Šādas tiesības iestādei darba grupa uzskatīja
par nepieciešamām, tāpēc, lai nepieļautu petīcijas tiesību
ļaunprātīgu izmantošanu, kas ne tikai kavē iestādes darbu, bet
arī faktiski traucē citām privātpersonām īstenot savas petīcijas
tiesības, likumprojektā saglabāts apmeklētāju pieņemšanas
pienākums ar atrunu, ka to, kas un kā pieņem, nosaka iestādes
vadītājs.
Likumprojekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, īpašu
uzdevumu ministru sekretariātiem, Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā,
biedrībā “Sabiedriskais politikas centrs PROVIDUS”;
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Tiesu ekspertīzes likums”.
Tiesu
ekspertīzes likums ir izstrādāts saskaņā ar 2002.gadā
apstiprināto Tiesu ekspertīžu attīstības koncepciju, kas nosaka,
ka likumā ir jānosaka profesionāla valsts tiesu eksperta un
privātā tiesu eksperta statuss, jāreglamentē tiesu ekspertu
sertifikācijas un resertifikācijas kārtība, kā arī jānosaka
valsts tiesu ekspertu sociālās garantijas. Šāda likuma
nepieciešamību nosaka arī 2005.gadā pieņemtais Kriminālprocesa
likums.
Likumprojekts nosaka tiesu ekspertīžu iestādes definīciju, lai
korekti varētu ievērot minēto procesu likumos noteikto ekspertīžu
noteikšanas un veikšanas kārtību.
Likumprojekts paredz vienotu ekspertu sertifikācijas kārtību,
kompetences kritērijus. Līdz ar to valsts uzņemas atbildību par
sertificēto ekspertu kompetenci un atbilstību izvirzītajām
prasībām, kā arī par to, ka ekspertīžu izdarīšanai tiks
izmantotas noteiktas sertificētas vai apstiprinātas metodikas.
Tas paaugstinās ekspertīžu rezultātu ticamību, kā arī atvieglos
atkārtotā ekspertīzē atšķirīgo rezultātu izskaidrošanu.
Lai ekspertīžu noteicējiem, kā arī pusēm civilprocesā atvieglotu
ekspertu izvēli, padarītu šo izvēles procesu objektīvu un
pārskatāmu, kā arī lai ekspertīžu noteicēji zinātu, kāda veida
ekspertīzes valstī ir iespējams veikt, likumprojekts paredz
ieviest publisku tiesu ekspertu reģistru.
Šobrīd valstī ir izveidojusies privāto ekspertu asociācija, kurā
apvienojušās personas, ka agrāk ir strādājušas par ekspertiem
valsts iestādēs, kā arī tās, kurām darba pieredze ir devusi kādas
speciālas zināšanas atbilstošā nozarē. Lai sakārtotu privāto
ekspertu jomu, likumprojekts nosaka privātā eksperta statusu un
sertifikācijas kārtību, kā arī nosaka, kādus ekspertīžu veidus
privātie eksperti nedrīkst veikt.
Likumprojekts harmonizē dažādās iestādēs strādājošo tiesu
ekspertu darba apmaksu un sociālās garantijas, kā arī nosaka
eksperta kompetences pilnveidošanās iespējas.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības, Vides ministrijā,
Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes
likumā”.
Kā norāda Tieslietu ministrija, 2005.gada
15.jūnijā Ministru kabinets atbalstīja Iekšlietu ministrijas
(IeM) izstrādāto koncepciju “Par Iekšlietu ministrijas sistēmas
iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes (IeVP) amatpersonām ar
speciālajām dienesta pakāpēm specializētajā valsts
civildienestā”. Likumprojektā “Iekšlietu ministrijas sistēmas
iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar
speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likums” ir iekļauti
IeVP amatpersonu dienesta gaitas nosacījumi un sociālās
garantijas, nepieciešams izdarīt grozījumus Ieslodzījuma vietu
pārvaldes likumā un izslēgt III un VI nodaļu.
Sakarā ar to, ka pēc likumprojektā “Iekšlietu ministrijas
sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar
speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likums” stāšanas
spēkā IeVP darbinieki vairs nebūs valsts civildienesta ierēdņi,
nepieciešams izdarīt grozījumus Ieslodzījuma vietu pārvaldes
likumā un izslēgt noradījumu, ka “IeVP personālu veido
specializētā valsts civildienesta ierēdņi, kā arī vispārējā
valsts civildienesta ierēdņi”.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Veselības ministrijā, Īpašu
uzdevuma ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
pamatnostādņu projektu “Nepilngadīgo personu brīvības atņemšanas
soda un apcietinājuma izpildes politikas pamatnostādnes 2006. –
2010.gadam”.
Kā norāda Tieslietu ministrija, soda mērķis
ir “vainīgo personu sodīt par izdarīto noziedzīgo nodarījumu, kā
arī panākt, lai notiesātais un citas personas pildītu likumus un
atturētos no noziedzīgu nodarījumu izdarīšanas”. Reālā situācija
ir tāda, ka vairāk nekā puse no notiesātajiem, kas izcietuši sodu
un ir atbrīvoti no ieslodzījuma vietām, atkārtoti tiek notiesāti
par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
Tas nozīmē, ka attiecībā pret šiem notiesātajiem kriminālsodu
izpildes uzdevums un soda mērķis nav izpildīts, jo soda izpildes
laikā ar viņiem nav veikti resocializācijas pasākumi vai arī tie
nav atbilduši nepieciešamībai.
Īpaša nepilngadīgo kategorija, kam kriminālprocesā netiek
pievērsta nepieciešamā uzmanība, ir nepilngadīgie apcietinātie.
Šīs personas apcietinājumā atrodas daudz sliktākos apstākļos nekā
nepilngadīgie notiesātie, lai gan apcietināto personu vainu tiesa
vēl nav pierādījusi.
Tādēļ ir nepieciešama jauna valsts politika brīvības atņemšanas
un apcietinājuma izpildē. Nepilngadīgo apcietinājuma izpildes
politika jāveido kopā ar nepilngadīgo brīvības atņemšanas soda
izpildes politiku, sevišķi ņemot vērā, ka apcietinājuma izpildi
šobrīd neregulē neviens likums.
Izstrādājot šīs pamatnostādnes, tika konstatētas divas galvenās
problēmas nepilngadīgo ieslodzījuma izpildē:
• nepietiekama bērna tiesību aizsardzība ieslodzījuma laikā.
Spēkā esošā bērnu tiesību aizsardzības politika valstī pietiekamā
apjomā netiek vērsta uz bērna tiesību aizsardzību laikā, kamēr
viņi atrodas apcietinājumā vai izcieš brīvības atņemšanas
sodu;
• nepilngadīgo aprūpes īpatnības ieslodzījuma laikā. Latvijas
sodu izpildes kodeksā netiek pievērsta nepieciešamā uzmanība
nepilngadīgajiem apcietinātajiem un notiesātajiem kā īpašai
ieslodzīto kategorijai, ņemot vērā viņu īpašās vajadzības un
vecuma īpatnības.
Kā norāda Tieslietu ministrija, papildus Bērnu tiesību
aizsardzības likumā noteiktajiem bērna tiesību principiem un
Latvijas Sodu izpildes kodeksā noteiktajiem kriminālsodu izpildes
principiem nepilngadīgo personu brīvības atņemšanas un
apcietinājuma izpildes politika jāveido pēc šādiem
pamatprincipiem: individualizācijas princips; resocializācijas
princips; normalizācijas princips; profesionalitātes princips;
līdzdalības princips; nepārtrauktības un pēctecības princips;
samērības princips.
Nepilngadīgo personu brīvības atņemšanas soda un apcietinājuma
izpildes politikas mērķi ir:
1) nodrošināt bērna vajadzībām atbilstošu nepilngadīgo aprūpi
ieslodzījumā atbilstoši Latvijai saistošajiem starptautiskajiem
standartiem;
2) nodrošināt nepilngadīgo ieslodzīto atbilstošu resocializāciju
(sociālās uzvedības korekciju un sociālo rehabilitāciju), ko veic
atbilstoši sagatavoti speciālisti;
3) nodrošināt visu nepilngadīgo ieslodzīto aprūpes institūciju
piesaisti atbilstoši to kompetencei, piesaistot arī nevalstisko
sektoru.
Finansējums pamatnostādņu īstenošanai tiks piesaistīts politikas
plānošanas dokumentam “Nepilngadīgo ieslodzīto brīvības
atņemšanas soda un apcietinājuma izpildes attīstības programma
2007.–2010.gadam”.
Pamatnostādņu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Iekšlietu, Izglītības un zinātnes,
Labklājības, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā,
Valsts kancelejā, biedrībā “Sabiedriskais politikas centrs
PROVIDUS”, Valsts cilvēktiesību birojā, Cilvēktiesību un etnisko
studiju centrā;
– pieteica izskatīšanai
noteikumu projektu “Noteikumi par uzņēmējdarbības riska valsts
nodevas apmēru un darbinieku prasījumu garantiju fondā
ieskaitāmās nodevas daļu 2006.gadā”.
Kā norāda Tieslietu
ministrija, atbilstoši likumam “Par darbinieku aizsardzību darba
devēja maksātnespējas gadījumā” uzņēmējdarbības riska valsts
nodevas apmēru, kā arī nodevas daļu, kas ieskaitāma darbinieku
prasījumu garantiju fondā, Ministru kabinets nosaka katru gadu.
Valsts nodevas apmērs 2005.gadā ir 0,35 lati par katru
darbinieku, kurš nodarbināts uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā)
pārskata mēnesī.
Noteikumu projekts paredz noteikt uzņēmējdarbības riska valsts
nodevas apmēru un darbinieku prasījumu garantiju fondā
ieskaitāmās nodevas daļu 2006.gadā.
Darba devējs, kuru saskaņā ar likumu var pasludināt par
maksātnespējīgu, maksā uzņēmējdarbības riska valsts nodevu
(valsts nodeva) par nodrošinājumu darbinieku prasījumu
apmierināšanai no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem
un citiem likumā paredzētiem mērķiem.
Projekts paredz, ka valsts nodevas apmērs par katru darbinieku,
ar kuru nodibinātas darba tiesiskās attiecības, pārskata mēnesī
ir 0,25 lati.
Valsts nodevu par pārskata mēnesi darba devējs samaksā līdz
nākamā mēneša piecpadsmitajam datumam šajos noteikumos noteiktajā
apmērā.
Aprēķināto valsts nodevu darba devējs norāda likumā “Par valsts
sociālo apdrošināšanu” noteiktajā ziņojumā par obligātajām
iemaksām no darba ņēmēja darba ienākumiem un šo ziņojumu katru
mēnesi minētajā likumā noteiktajos termiņos iesniedz Valsts
ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē, kurā tas reģistrējies kā
nodokļu maksātājs.
Valsts nodevu ieskaita valsts pamatbudžetā. Darbinieku
prasījumu garantiju fondā no valsts nodevas ieņēmumu kopsummas
ieskaita 60 578 latus. No darbinieku prasījumu garantiju fonda
līdzekļu atlikuma darbinieku prasījumu apmierināšanai var tikt
izlietoti 1 289 422 lati. Valsts nodevu administrē Valsts
ieņēmumu dienests.
Paredzēts noteikt, ka noteikumi stājas spēkā ar 2006.gada
1.janvāri.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Valsts kanceleja
– pieteica instrukcijas
projektu “Kārtība, kādā ministrija sagatavo, noformē un izplata
informāciju sabiedrībai un plašsaziņas līdzekļiem par Valsts
sekretāru sanāksmē, Ministru kabineta komitejā un Ministru
kabinetā izskatāmo projektu un attiecībā uz to pieņemtajiem
lēmumiem”.
Instrukcijas projekta mērķis: radīt vienotu
veidolu centrālo valsts pārvaldes iestāžu (Valsts kanceleja,
ministrijas, īpašu uzdevumu ministru sekretariāti, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojs) preses relīzēm; ieviest vienotu
kārtību, saskaņā ar kuru centrālās valsts pārvaldes institūcijas
rakstiskā veidā informē sabiedrību, ievērojot labas pārvaldības
principus; noteikt, ka nozaru ministrijas ir atbildīgas par
sabiedrības informēšanu (preses relīžu sagatavošanu, izplatīšanu
utt.) visās tiesību akta projekta stadijās (Valsts sekretāru
sanāksme, Ministru kabineta komiteja un Ministru kabinets) savas
kompetences ietvaros; kā arī noteikt, ka instrukcijas projektā
minēto uzdevumu izpildē Valsts kanceleja ir koordinējošā
institūcija.
Sagatavotais instrukcijas projekts attiecas uz Pilsoniskās
sabiedrības un demokrātijas politikas un Publiskās pārvaldes
politikas jomām. Tas sagatavots, pamatojoties uz Ministru
kabineta noteikumu Nr.111 “Ministru kabineta kārtības rullis”
11.2 punktu: “Ministrija atbild par sabiedrības un
plašsaziņas līdzekļu informēšanu par Ministru kabinetā izskatāmo
projektu, kā arī par projektā veiktajām būtiskajām izmaiņām visās
šajos noteikumos noteiktajās projekta saskaņošanas un
izskatīšanas stadijās. Ministrija izvērtē sabiedrības un
plašsaziņas līdzekļu informēšanas nepieciešamību un sagatavo
informāciju presei.”
Instrukcijas īstenošana neprasīs papildu līdzekļus no valsts
budžeta. Noteikumu projekts nodots saskaņošanai visām
ministrijām, īpašu uzdevumu ministru sekretariātiem, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, Latvijas Pilsoniskajā aliansē.
Agnese Korbe, Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta konsultante
Par akcīzes nodokļa atlaižu piemērošanu mazajām alus darītavām
Atbilstoši pavasarī pieņemtajiem
grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli” Finanšu
ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta (MK)
noteikumu projektu par kārtību, kādā piešķirams patstāvīgas mazās
alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa atlaide
šādas darītavas ražotajam alum. Valsts sekretāru 22.septembra
sanāksmē MK noteikumi tika izsludināti saskaņošanai
ministrijās.
Grozījumus likumā “Par akcīzes nodokli”, ar kuriem tika noteiktas
akcīzes nodokļa atlaides patstāvīgajās mazajās alus darītavās
saražotajam alum, Saeima pieņēma 2005.gada 14.aprīlī.
Sagatavotais MK noteikumu projekts “Kārtība, kādā piešķirams
patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes
nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu ražotajam alum”
regulēs likuma normu piemērošanu.
Akcīzes nodokļa samazināto likmi varēs piemērot tikai tādam alum,
kas saražots patstāvīgās mazās alus darītavas statusu saņēmušā
ražotnē, un atbilstoši MK noteikumiem iesniegums par statusa
piešķiršanu būs jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestā.
Noteikumi paredzēs kārtību, kādā alus darītavām Latvijā tiks
piešķirts sertifikāts, kas apstiprinās šādu statusu, kā arī
noteiks vairākas prasības attiecībā uz sertifikāta apriti.
Noteikumi arī reglamentēs kārtību, kādā samazinātā akcīzes
nodokļa likme tiks piemērota citu valstu patstāvīgajās mazajās
alus darītavās ražotajam alum.
Paredzēts, ka MK noteikumi stāsies spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments
Par kārtību transportlīdzekļu apturēšanai muitas teritorijā
Ceturtdien, 22.septembrī, Valsts
sekretāru sanāksmē ir izsludināts Finanšu ministrijas
sagatavotais Ministru kabineta (MK) noteikumu projekts par
transportlīdzekļu apturēšanu Latvijas muitas teritorijā un
transportlīdzekļu nogādāšanas kārtību Valsts ieņēmumu dienesta
(VID) muitas iestādē, konstatējot muitas noteikumu pārkāpumu
pazīmes.
MK noteikumi reglamentēs kārtību, kādā veic transportlīdzekļu
apturēšanu muitas teritorijā muitas kontroles veikšanai,
paredzot, kā muitas darbiniekam jātuvojas transportlīdzeklim, kā
jārīkojas, pienākot pie transportlīdzekļa, kā arī kas jāveic
gadījumos, ja vadītājs nepakļaujas muitas ierēdņa prasībām
apturēt transportlīdzekli.
Noteikumos arī paredzēts, kā tiek veikta transportlīdzekļu
nogādāšana VID muitas iestādē, lai veiktu padziļinātu preču
kontroli, vai gadījumā, ja konstatētas muitas noteikumu pārkāpumu
pazīmes Latvijas Republikas muitas teritorijā.
Līdz šim transportlīdzekļu apturēšanas kārtību Latvijas muitas
teritorijā un transportlīdzekļu nogādāšanas kārtību muitas
iestādē reglamentēja VID rīkojumi, tagad šīs normas iestrādātas
MK noteikumos.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments
Par izlietotā iepakojuma atjaunošanas kārtību
Ceturtdien, 22.septembrī, Vides
ministrija Valsts sekretāru sanāksmē pieteica Ministru
kabineta (MK) noteikumu projektu “Noteikumi par izlietotā
iepakojuma reģenerācijas apjomiem un termiņiem, ziņojuma
sniegšanas kārtību un veidlapas paraugu”.
Izstrādātais MK noteikumu grozījumu projekts nosaka visa
izlietotā iepakojuma un dažādu iepakojuma veidu reģenerācijas
procentuālo apjomu un termiņus; izlietotā iepakojuma apjomu, kuru
sasniedzot iepakotājam un iepakojuma apsaimniekotājam ir
pienākums reģistrēties Vides ministrijā un organizēt izlietotā
iepakojuma dalīto vākšanu un reģenerāciju. Noteikumu projekts arī
nosaka kārtību, kādā iesniedzams ziņojums par saražotā, uz citām
valstīm izvestā vai no citām valstīm ievestā iepakojuma apjomu un
veidiem, kā arī izlietotā iepakojuma savākšanas un resursu
atgūšanas apjomu un veidiem.
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz
likumu “Par iepakojumu”. Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas
izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 1994.gada 20.decembra
direktīvas 94/62/EK par iepakojumu un izlietoto iepakojumu.
Ar šo noteikumu pieņemšanu iepakotājam vai iepakojuma
apsaimniekotājam, ja tas gadā izlieto vairāk nekā 300 kg
iepakojuma, trīs mēnešu laikā no minētā apjoma pārsniegšanas būs
jāreģistrējas Vides ministrijā vai tās pilnvarotajā institūcijā.
Noteikumu projekts nosaka reģistrācijas procedūru un
nepieciešamos dokumentus.
Vides ministrijas preses dienests
Par kārtību nolietotu transportlīdzekļu pārstrādē un vides prasībām apstrādes uzņēmumiem
Ceturtdien, 22.septembrī, Valsts
sekretāru sanāksmē tika izsludināts Ministru kabineta (MK)
noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada
6.aprīļa noteikumos Nr.243 “Prasības nolietotu transportlīdzekļu
pārstrādei un vides prasības apstrādes uzņēmumiem””.
MK noteikumu projekts nosaka konkrētas prasības nolietotu
transportlīdzekļu apstrādes uzņēmumiem par nolietotu
transportlīdzekļu detaļu un materiālu otrreizējās izmantošanas,
pārstrādes un reģenerācijas daudzumiem un ziņošanas
pienākumiem.
Šā noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā nolietotu
transportlīdzekļu apstrādes uzņēmumi uzskaita un savos
pārskatos iekļauj informāciju par nolietotu transportlīdzekļu
detaļu un materiālu otrreizējās izmantošanas, pārstrādes un
reģenerācijas daudzumiem. Noteikumu projekts paredz, ka šāda
informācija būs jāapkopo reizi ceturksnī. Minētās informācijas
sniegšana un apkopošana ir nepieciešama, lai Latvija Eiropas
Komisijai varētu iesniegt pārskatu par Direktīvā 2000/53/EK
noteikto nolietoto transportlīdzekļu pārstrādes mērķu
izpildi.
MK noteikumu projekts nodrošinās Eiropas Komisijas 2005.gada
1.aprīļa lēmuma 2005/293/EK par prasību nolietotu
transportlīdzekļu apstrādes uzņēmumiem pārņemšanu Latvijas
likumdošanā.
Vides ministrijas preses dienests