Jaunas iespējas norēķinu karšu lietotājiem
Aizvien populārāki Latvijā kļūst karšu norēķini, ko izmanto arī daudzas valsts iestādes. Tomēr karšu termināļu iespējas netiek izmantotas pilnā mērā. Šobrīd vēl mazizplatītais banku pakalpojums “cashback” būtiski paplašina termināļu funkcijas. Tā ieviešana varētu arī lielā mērā atrisināt bankomātu trūkuma problēmu Latvijas reģionos.
Mūsu valstī šobrīd vairāk nekā 12
tūkstoši tirdzniecības vietu ir aprīkotas ar maksājuma karšu
termināļiem, turklāt šādu tirdzniecības vietu skaits pieaug par
apmēram tūkstoti gadā. Norēķini ar kartēm iedzīvotājiem kļūst
aizvien nozīmīgāki, jo aizvien vairāk uzņēmumu darbiniekiem algu
pārskaita uz kontu bankā. Pēdējā laikā šādi tiek izmaksāti arī
valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras pabalsti.
Šobrīd apmēram 60 procenti norēķinu termināļu atrodas Rīgā un
Rīgas rajonā, bet 40 procenti – reģionos. Taču speciālisti
uzskata, ka valsts ekonomiskajai attīstībai un finanšu darījumu
caurskatāmībai karšu termināļu izvietojumam jābūt vienmērīgākam.
Viens no šobrīd pieejamiem risinājumiem ir “cashback”
funkcijas aktivizēšana POS (“Point of sells”) termināļos.
Latvijā šo pakalpojumu sāka ieviest pirms pieciem gadiem.
Tirdzniecības vietās, kurās tas pieejams, klients var saņemt
nelielu naudas summu no pārdevēja, ja pirms tam viņš ir maksājis
ar karti. Tādējādi karšu termināļi zināmā mērā pilda bankomātu
funkcijas. Lai ierobežotu klienta iespējas šādā veidā izņemt ļoti
lielas summas, kas radītu neērtības tirgotājam, POS terminālī var
uzstādīt vienas “cashback” transakcijas limitu. Iespējams
iestatīt arī parametrus, kas nosaka, vai “cashback”
transakcija iespējama tikai pēc pirkuma transakcijas veikšanas,
un precizēt minimālo summu.
“Casback” pakalpojums var būt izdevīgs reģionu
iedzīvotājiem, kuri kartes lielākoties izmanto nevis norēķiniem,
bet algu un pabalstu saņemšanai. Taču laukos banku automātu ir
maz – to uzstādīšana un apkalpošana bankām izmaksā dārgi.
Turpretim POS termināļu ieviešana ir krietni lētāka. Daudziem
lauku ļaudīm tuvākā vieta, kur var no kartes izņemt naudu, ir POS
termināļi vietējā veikalā. SIA “Point Transaction Systems”
direktors Agris Štikāns norāda: “Attālos rajonos dzīvojošām
grūtniecēm vai vientuļajām mātēm sociālo pabalstu saņemšana ir
daudz vieglāka, ja nav tālu jābrauc uz bankomātu vai pasta
nodaļu, bet naudu var saņemt tuvākajā tirdzniecības vietā.”
Lielākās problēmas “cashback” ieviešanā rada sabiedrības
neinformētība par iespējām, ko sniedz norēķini ar kartēm.
A.Štikāns norāda, ka viņa vadītais uzņēmums jau septiņus gadus
nodarbojas ar POS termināļu izplatīšanu Latvijā un šajā laikā
bieži nācies saskarties ar cilvēku neizpratni. Pat daudzi Rīgas
iedzīvotāji nezina, kādas ir kredītkartes un debetkartes
funkcijas un šo karšu atšķirības. Arī par “cashback”
iespējām daudziem karšu īpašniekiem un tirgotājiem trūkst
informācijas, tāpēc daudzi tirgotāji šo pakalpojumu klientiem
nepiedāvā. “Cashback” pakalpojuma iespējas tiek minētas
līgumā, kuru, karti saņemot, paraksta tās lietotājs, tomēr šī
informācija nereti netiek ņemta vērā.
A.Štikāns norādīja, ka daudzviet cilvēki ir konservatīvi un viņu
attieksme pret jaunievedumiem ir atturīga. Daudzi tirgotāji lemj
par “caschback” funkcijas aktivizēšanu, tikai tad, kad par
pakalpojuma lietderību tos pārliecinājuši citi uzņēmēji.
Pasivitātes cēlonis dažkārt ir arī nevēlēšanās uzņemties papildu
saistības. Lai POS termināļus tehniski pielāgotu “cashback”
izmantošanai, iniciatīva jāuzņemas pašiem tirgotājiem. Tas
darāms, vēršoties pie tās bankas pārstāvjiem, kuras terminālis
veikalā uzstādīts. POS termināļu izplatītāji paši apmāca uzņēmuma
darbiniekus darbam ar termināli, kursa noslēgumā piešķirot
sertifikātu. Savukārt apmācītie darbinieki ar “cashback”
iespējām var iepazīstināt arī klientus. “Cashback”
pakalpojuma pieejamība varētu arī veicināt karšu termināļu
izplatību, jo, lai šo pakalpojumu izmantotu, klientam jāveic
pirkums. Šī iemesla dēļ īpaši Latvijas lauku rajonu tirgotāji ir
ieinteresēti veikalos uzstādīt karšu termināļus.
Protams, karšu norēķinu ierobežotajai izplatībai par iemeslu ir
ne tikai iedzīvotāju izglītības trūkums. Lai gan POS termināļu
skaits Latvijā pieaug, ar tiem apgādāts pārāk maz tirdzniecības
vietu. Kā liecina septembrī veiktais “Hansabankas” pētījums, 46
procenti interneta lietotāju norēķinos dod priekšroku skaidrai
naudai un liela daļa no viņiem to pamato ar karšu termināļu mazo
skaitu. Minēti arī citi iemesli – noraidošu attieksmi
radījis norēķinu ilgums, drošības apsvērumi, kā arī vēlme
saglabāt pārskatu pār savām finansēm. Tomēr norēķinu karšu
lietotāju pārsvars vērojams gan Rīgā (51 procents) un citās
pilsētās (53 procenti), gan arī laukos (56 procenti). Tas
liecina, ka reģionu iedzīvotājiem karšu norēķinu sistēma ir ne
mazāk populāra kā rīdziniekiem, bet faktiski vērojamā zemā
norēķinu aktivitāte atspoguļo atšķirības reģionu ekonomiskajā
stāvoklī.
Viens no risinājumiem autorizācijas laika samazināšanai ir
pieslēgšanās autorizācijas sistēmai ar interneta palīdzību. Kā
paskaidro “Point Transaction Systems” pārstāvji, šāds
risinājums ļauj veikt tūlītēju autorizāciju. Liela daļa tirgotāju
izmanto internetu preču uzskaites sistēmas nodrošināšanai un datu
bāzes uzturēšanai, tāpēc jaunais tehnoloģiskais risinājums ļauj
ekonomiski izmantot visas tirgotājiem pieejamās
iespējas.
Jānis Nicmanis