“Homo novus”, kas liek sajust domu šalkas
Latvijas Jaunā teātra institūta rīkotais starptautiskais teātra festivāls “Homo novus” Latvijā notiek reizi divos gados, un tā oficiālais noslēgums bija 24.septembrī.
|
Ar festivāla direktori Zani Kreicbergu vēlējos aprunāties nevis par programmas detaļām, bet – lai dziļāk izprastu šo fenomenu, kas dzīvo ārpus stacionāro teātru rāmjiem. Tam šogad tapis jauns simbols – “Vējķeris”, kam autores bija Linda Lūse un māksliniece Izolde Cēsniece. Vējķeris festivāla apmeklētājiem atgādināja par domu vēju, jo dzenbudistu skatījumā nekustas nedz vējš, nedz karogs, bet tikai skatītāju domas.
Rīkotājiem ideju netrūka
Festivāla programmas direktore
Gundega Laiviņa presei atzinusi, ka patlaban Eiropas
teātra mākslā notiek kardināla uztveres maiņa, kas liecina, ka
“žanra ierobežojumiem ir arvien mazāka nozīme”. Arī “Homo
novus” šogad bija mūsdienu teātra, dejas un cirka programmas
sintēze vai simbioze. Nozīmīgākie notikumi programmā bija franču
cirka mākslinieka Žoana Legilerma un viņa ceļojošās cirka
kompānijas “Cirque ici” izrādes “Noslēpums”, kā arī
“Rimini Protokoll” 18 jauno mākslinieku speciāli Rīgai
pielāgotais eksperiments “Cameriga”.
“Homo novus” neorientējās tikai uz erudītiem teātra
draugiem, bet arī uz vienkārši ziņkārīgajiem, kuriem tā bija
pirmā saskare ar teātra mākslas šarmu. Īpaši festivālam veidots
projekts “Prove”, kurā piedalījās jaunie latviešu režisori
Andrejs Jarovojs, Dace Dumbrava, Varis Piņķis, Mārtiņš Eihe,
Pēteris Ķimelis un leļļu teātra apvienība “umka.lv.” Apmeklējot
“Provi”, skatītāji dzirdēja šo mākslinieku un viņu domubiedru
atbildi uz provokatīvo jautājumu: “Vai jums ir ideja?”.
“Grīvas mēbelēs” tika atvērta Jaunā cirka skola, kur 15 cirka
amatieri no Baltijas valstīm strādāja kopā ar pasniedzējiem –
lieliskiem cirka māksliniekiem no Somijas, Zviedrijas un
Francijas – un beigās sniedza savu izrādes versiju.
Festivāla klubā uz platformas “Betanovuss” uz lielā ekrāna
tika demonstrēti izcilu Eiropas režisoru un horeogrāfu (Tomasa
Ostermaijera, Sašas Valcas, Alēna Platēla) iestudējumu ieraksti,
notika festivāla viesu un vietējo mākslinieku sarunas un mūzikas
vakari. Visu festivāla nedēļu uz AB dambja darbojās neparasts
kinoteātris – ceļojošo kinomākslinieku, fotogrāfu un etnogrāfu
apvienības “Alternative Nomade” (Marseļa) audiovizuālā
instalācija “Autobuss”, kur radīja īpašu gaisotni kino
izrādīšanai uz septiņiem ekrāniem un cienāja skatītājus ar tēju.
Tas bija īsts dzīves piedzīvojums, atgādinot par cilvēkam
piemītošo klejotāja dabu un ļaujot skatītājiem piedalīties
virtuālā ceļojumā pa Āfriku un Dienvidameriku.
Atrod “meklējošo teātri”
Festivāla galvenā organizatore
Zane Kreicberga apgalvo, ka teātra māksla vairs nav
elitāra un ir kļuvusi par tādu, ko iespējams uztvert jebkuram,
tikai ar priekšzināšanām iespējams gūt vairāk. Arī virsējais
slānis esot interesants. Viens no “Homo novus 2005”
galvenajiem uzdevumiem bija padziļināti iepazīstināt ar
māksliniekiem, kas attīsta jaunu, unikālu koncepciju vai metodi
un reizē ietekmē, virza un izaicina mākslas procesus Eiropā. Ar
tiem, kam teātris, deja vai cirks ir ne tikai pamatprofesija, bet
arī dzīvesveids. Lai veicinātu pieredzes un ideju apmaiņu, līdzās
izrādēm rīkotas radošās laboratorijas, meistarklases, lekcijas
utt. sadarbībā ar TV ARTE.s
Z.Kreicberga uzsvēra: “Būtu ļoti labi, ja “Homo novus”
pašmāju teātra režisorus un producentus iedvesmotu uz jauniem,
latviešiem neraksturīgiem eksperimentiem. Mūsu mērķis nav
sasniegt tūlītēju rezultātu materializētā formā, bet pamazām
paplašināt gan publikas, gan teātra ļaužu (aktieru un kritiķu)
redzesloku. Patiecoties šim festivālam un turnejām ārzemēs,
teātra doma Latvijā nav stagnējoša. Problēma teātra ainas
daudzveidībai ir tā, ka Latvijā vispār neeksistē studiju vai
eksperimentāla tipa teātri. Tāpēc centāmies uzrunāt jaunos teātra
režisorus projektā “Prove”, lai viņi atbrīvotu savu talantu un
parādītu to, ko nevar atļauties tradicionālā teātrī.”
Z.Kreicberga apstiprināja, ka joprojām tiek uzturēti sakari ar
festivāla “Homo novus” dibinātājiem 1995.gadā –
Baibu Tjarvi un Pēteri Krilovu, taču tā neesot konsultēšanās
klasiskā izpratnē, jo viņi nepiedaloties tik aktīvā apritē.
“Visas izrādes, ko mēs aicinām uz Latviju, cenšamies paši
iepriekš noskatīties. Pasaulē teātris attīstās dažādos virzienos
un ir starpžanru māksla, kur nenodala deju vai cirka numurus, to
dēvē arī par “performing art”. Mūsu intuīcija par
“meklējošo teātri” ir apstiprinājusies,” uzskata festivāla
saimniece.
“Homo novus” rīkotāji ir sapratuši – “teātris nedrīkst
pārtapt par izrāžu ražošanu bez intīmas sarunas ar skatītāju.
Jāmēģina lauzt stabilos un iesīkstējušos latviešu skatītāju
priekšstatus par to, kas ir cirks, teātris vai deja. Tā ir dzīvā
māksla, kur nemitīgi jāpēta”.
Komerciāli veiksmīgāk būtu festivālu izstiept uz vairākām nedēļas
nogalēm kā iepriekš, taču Z.Kreicberga ar domubiedriem “negribēja
zaudēt festivāla sajūtu, mākslinieku ciešo kontaktu” un izlēma
par vienlaidu festivālu desmit dienu garumā.
Mēbeļu tirgotāji – teātra mecenāti
Kā informēja “Homo novus”
komiteja, salona “Grīvas mēbeles” īpašnieki nopietni apsverot
ideju par vairāku bijušo noliktavu telpu piemērošanu moderna
teātra izrāžu un koncertiestudējumu vajadzībām, tāpēc festivāls
tam zināmā mērā kalpoja kā “izmēģinājuma trusītis.” Festivāla
rīkotājus sameklēja paši salona īpašnieki.
“Pēc pirmajām izrādēm būs skaidrs, vai viens otram pietiekami
patīkam, lai turpinātu šo sadarbību. Sadarbība varētu būt
tālejoša, jo arī viņu nolūki ir nopietni. Skatītāju zālē “Grīvas
mēbelēs” ir ap 150–200 vietu, ko jau iespējams atpelnīt no biļešu
pārdošanas,” paskaidroja Z.Kreicberga (līdzvērtīga Annas
Eižvērtiņas izauklētajam neatkarīgajam teātrim “Skatuve” Maskavas
forštatē).
Šogad “Homo novus” finansiāli atbalstīja LR Kultūras
ministrija, Valsts kultūrkapitāla fonda mērķprogramma “Valstiski
nozīmīgi kultūras pasākumi”, Rīgas dome, ES programma “Kultūra
2000”, Theorem, arī Ziemeļvalstu padome Norden,
Gētes institūts, Francijas kultūras institūts, bet
ģenerālsponsora godā pirmoreiz pieteikusies “Aizkraukles
banka”.
Festivāla noslēgums bija divdaļīgs – koncerts un saviesīgs vakars
24.septembrī salona “Grīvas mēbeles” telpās, kur uzstājās “The
Shrine Synchro System” – dīdžeju, mūziķu un
mākslinieku apvienība no Londonas. Tā dibināta kā veltījums
afrikāņu mūziķim Felam Kuti un afrobīta atdzimšanai un garantēja
emocionālas pārvērtības vienreizējā gaismas, krāsu, attēlu un
tekstu vīzijā.
Arvīds Deģis