Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada
22. septembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Pirmkārt, šodien Saeimas sēdē
galvenais jautājums bija par Nila Muižnieka kandidatūru Valsts
cilvēktiesību biroja vadītāja amatā, kas skar diezgan lielu un
nozīmīgu sfēru. Zaļo un Zemnieku savienība, runājot un diskutējot
par šo tēmu, secināja, ka mūsu viedokļi par šo pretrunīgi vērtēto
personību ir dažādi. Un līdz ar to deputātiem šajā jautājumā bija
brīvais balsojums. Mūsu deputāti Leopolds Ozoliņš un Jānis
Strazdiņš viennozīmīgi nostājās pret Nila Muižnieka kandidatūru,
bet, tā kā balsojums bija slēgts, tad mēs to atstājām uz katra
deputāta sirdsapziņas. Kā zināms, Nils Muižnieks šajā amatā
netika apstiprināts.
Mūsu partija ir atvērta diskusijai par nākamo kandidatūru šim
amatam. Izskatām iespēju, ka varbūt arī mēs varētu nosaukt kādu
kandidatūru, kam būtu Saeimas absolūtais vairākums. Tas jau ir
nākamo sarunu jautājums. Mūsu galvenais uzstādījums ir tāds, ka
šai kandidatūrai ir jābūt absolūtai mūsu valsts iedzīvotāju
uzticībai un samērā strikti pozitīvi vērtētai, nevis varbūt
sabiedrību šķeļošai. Šobrīd šis solis ar Nila Muižnieka
kandidatūru mums visiem kopīgi neizdevās. Taču ceram, ka
nākamajai izvirzītajai kandidatūrai būs jūsu un Saeimas
atbalsts.
Otrkārt, pašlaik Zaļo un Zemnieku savienība lielāku uzmanību
pievērš arī gaidāmajām Saeimas vēlēšanām. Uzskatām, ka jāatvieglo
mūsu vēlētāju nonākšana pie vēlēšanu urnām: vēlētājiem jādod
brīva izvēle vēlēt jebkurā mūsu valsts vēlēšanu iecirknī. Kā
zināms, pašlaik balsošana ir piesaistīta konkrētai dzīvesvietai,
bet, frakcijā tiekoties ar Centrālās vēlēšanu komisijas
priekšsēdētāju Cimdara kungu, mēs guvām atbalstu mūsu iecerei, ka
nākamajās Saeimas vēlēšanās vēlētāji par savu vēlamo kandidatūru
vai partiju varētu balsot tur, kur viņam tas labpatīkas.
Treškārt, šodien mēs otrajā lasījumā atbalstījām grozījumus
Krimināllikumā, jo uzskatām, ka cīņa pret dažādiem netīrās naudas
atmazgātājiem vai noziedzniekiem ir jāpastiprina, un ceram, ka
jaunais Krimināllikums un grozījumi tajā būs nozīmīgs ieguldījums
tiesiskas valsts sakārtošanā.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Mūsu frakcija šonedēļ tikās ar
tieslietu ministri Āboltiņas kundzi, lai pārrunātu jautājumus,
kas saistīti ar Valsts valodas centra darbību. Ir redzams, ka
nepietiek ne budžeta finansējuma, ne arī darbinieku, tai skaitā
kvalificētu juristu, kas varētu pietiekami efektīvi sekot līdzi
tam, lai valsts kalpotāji un ierēdņi ne tikai prastu valsts
valodu, bet arī tiktu radīti efektīvi instrumenti, lai šos
cilvēkus, kuri neprot un negrib mācīties, nomainītu ar citiem.
Mēs arī turpmāk tiksimies ar attiecīgajiem Tieslietu ministrijas
darbiniekiem, lai sniegtu padomus un kopīgi pārrunātu šīs visai
bēdīgās situācijas uzlabošanas jautājumus.
Valdība ir solījusi sagatavot grozījumus Pilsonības likumā, kas
septiņus gadus nav aiztikts. Grozījumos tiks pievērsta uzmanība
jaunam jēdzienam, pilsonības iegūšanu saistot ar lojalitāti. Ir
parādījušies jau daži kritiķi, kuri uzsver, ka lojalitāte nebūs
izmērāma. Mēs uzskatām, ka likums ir jāgroza uz stingro pusi –
par kritēriju pilsonības saņemšanai lojalitāte ir vajadzīga, bet
vajadzīgas arī normas, ka par tās trūkumu, ko fiksējušas
kompetentas valsts iestādes, piemēram, par slavinošu vai
propagandējošu attieksmi pret kādreizējiem okupācijas režīma
simboliem, agrāk piešķirto pilsonību varētu arī atņemt.
Pilsonības piešķiršanai gada laikā jārada stingrākas kvotas un
nopietni arī jāizskata iespēja apturēt pilsonības piešķiršanu uz
laiku, kamēr tiek risināti jautājumi par okupācijas laikā
iebraukušo personu repatriāciju, protams, likumīgā un
demokrātiskā veidā.
Šodien liela uzmanība tika pievērsta Valsts cilvēktiesību biroja
direktora ievēlēšanai. Mūsu frakcija izteica negatīvu attieksmi
pret kandidātu Nilu Muižnieku, ņemot vērā viņa politisko
orientāciju, visai kosmopolītiskos uzskatus un izvairīšanos no
jebkādas nacionālas pozīcijas aizstāvēšanas. Var teikt, ka mūsu
vērtības un viedokļi par Latvijas šodienu un rītdienu nesakrīt.
Tādējādi mēs balsojām pret. Mūsu frakcija Saeimai arī ierosināja
balsot ar vēlēšanu zīmēm, lai deputāti varētu balsot atbilstoši
savai sirdsapziņai, nevis disciplīnai vai kontrolei. Kā liecina
balsošana, tad arī valdības koalīcija pilnībā neatbalstīja šo
kandidatūru, jo trīs no četrām valdības partijām bija par, bet
Saeimā 51 deputāts balsoja pret. Turklāt liela daļa no tiem
pārstāvēja arī valdības partijas. Uzskatām, ka turpmāk valdībai
vajadzētu rīkot atkārtotu konkursu, lai varētu pieteikties jaunas
kandidatūras, kas tiešām būtu pietiekami neitrālas un baudītu
sabiedrības uzticību par savu līdzšinējo darbību cilvēka tiesību
ievērošanas jomā.
Pietiekami zīmīga šodien bija arī grozījumu Administratīvi
teritoriālās reformas likumā pieņemšana trešajā lasījumā. Tas
nozīmē, ka turpmākos četrus gadus tomēr gaidāmas zināmas
pārmaiņas. Bet, protams, iepriecinošs ir tas, ka katra
pašvaldība, kas apvienosies un iekļausies novadā, tomēr saņems no
valsts budžeta 100 000 latus, un tas, protams, ir vairāk
nekā agrāk, kas ir pozitīvi. Ar to mēs apsveicam pašvaldības,
īpaši jau mazās, jo tām tā, cerams, būs pietiekami nopietna
palīdzība.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Tautas saskaņas partijas Saeimas
frakcija ir sagatavojusi grozījumus likumā “Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli”, piedāvājot no nākamā gada 1.janvāra
paaugstināt ar nodokli neapliekamo minimumu tām pensijām, kas ir
no 100 līdz 135 latiem mēnesī. Likumā ir noteikts, ka pensionāri
maksā ienākuma nodokli no summas virs 1200 latiem gadā jeb 100
latiem mēnesī. Tautas saskaņas partijas deputāti rosina 2007.gadā
neapliekamo minimumu paaugstināt līdz 150 latiem mēnesī, bet no
2008.gada – līdz 200 latiem mēnesī. Tautas saskaņas partijas
frakcijas deputāti uzskata, ka vienkārši ir nekorekti prasīt
pensionāriem maksāt nodokļus, ja iztikas minimums pārsniedz 100
latus; ir nekorekti aplikt ar nodokli summu, kas ir mazāka par
izdzīvošanas minimumu.
Atzīmēšu, ka minētais likums nav grozīts septiņus gadus un minētā
norma ir novecojusi. Atbalstu pensiju neapliekamā minimuma
paaugstināšanai, tiekoties ar arodbiedrību pārstāvjiem, esot
solījušas arī varas partijas. Bet diemžēl šodien visas valdošās
koalīcijas partijas neatbalstīja Tautas saskaņas partijas sociāla
rakstura likumprojektu. Līdz ar to mēs pieļaujam iespēju izteikt
neuzticību labklājības ministrei Dagnijai Staķei.
Vēl atzīmēšu, ka šodien Saeimas vairākums atbalstīja grozījumus
Kriminālprocesa likumā, kam jāstājas spēkā 1.oktobrī. Tautas
saskaņas partijas deputāti acīmredzot vienīgie no Saeimā
pārstāvētajām partijām balsoja pret, jo saskaņā ar speciālistu –
policistu, advokātu un citu juristu – viedokļiem Kriminālprocesa
likuma pieņemšana ir jāatliek. Šis likums ir slikti sagatavots,
satur vairākas “mirušas” normas, un profesionāļi vienkārši
nevarēs šo likumu reāli piemērot praksē. Acīmredzot atbildība būs
jāuzņemas attiecīgajām ministrijām.
P.Simsons
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Saeima šodien pirmajā lasījumā
pieņēma grozījumu Kredītiestāžu likumā, kas paredz, ka turpmāk
bankām informācija par to klientu kontiem un veiktajiem
darījumiem būs jāsniedz ne tikai tiesībsargājošām iestādēm, bet
arī bāriņtiesām, lai aizsargātu bērnu un rīcības nespējīgo
mantojuma masas tiesības. Šāda norma bija nepieciešama, lai
izvērtētu bērnu un citu rīcībnespējīgo personu tiesību
ievērošanas likumību, lai izlemtu bāriņtiesu kompetencē esošos
jautājumus. Šis likumprojekts būs vēl viens atbalsta punkts
Latvijas Pirmās partijas bērnu un ģimenes lietu ministra Ainara
Baštika darbam bērnu tiesību aizsardzības jomā.
Ne tik labi šodien veicās ar konkursā uzvarējušā un valdības
ieteiktā Valsts cilvēktiesību biroja direktora amata kandidāta
apstiprināšanu. Man negribētos domāt, ka deputātiem ir problēmas
ar cilvēktiesību, pilsoņtiesību un nācijas tiesību izpratni un
atšķiršanu. Drīzāk šo lēmumu diktēja politiskā konjunktūra un
priekšvēlēšanu gads.
Mēs esam gandarīti, ka stājas spēkā grozījumi Rīgas domes
noteikumos par azartspēļu ierobežojumu pilsētās, kas paredz, ka
nākotnē azartspēļu zāles Rīgā varētu būt tikai četrzvaigžņu vai
pieczvaigžņu viesnīcās. Un mēs pateicamies Saeimas un Rīgas domes
deputātu vārdā visiem tiem rīdziniekiem (apmēram 2,5 tūkstošiem),
kuri rakstīja vēstules un nepalika vienaldzīgi cīņā pret
azartspēļu sērgu, kas ļāva šos ierobežojumus noteikt.
Latvijas Pirmā partija izsaka atbalstu Kalifornijas gubernatoram
Arnoldam Švarcenegeram par viņa lēmumu uzlikt veto likumam, kas
ļautu oficiāli veikt viendzimuma cilvēku salaulāšanu, jo viņam ir
svarīgas tādas pašas ģimenes kristīgās vērtības kā Latvijas
Pirmās partijas politiķiem.
Mēs esam gandarīti par Itālijas kultūras ministra Roko Butiljones
vizīti Rīgā pagājušajā nedēļā, jo Kultūras ministrija realizēja
mūsu ideju par profesora Butiljones uzaicināšanu, kas deva
iespēju Latvijas jaunatnei dzirdēt profesora viedokli svarīgos
jautājumos nepastarpināti, ne caur presi un citu politiķu
viedokļiem.
Tas nozīmē, ka mēs turpinām aktīvi strādāt, piemēram, šodien
izskatot vairāk nekā četrdesmit jautājumus.
P.Ontužāns
(frakcija “Jaunais laiks”):
Mūsuprāt, viens no nozīmīgākajiem
likumiem, ko izstrādājusi un pieņēmusi 8.Saeima, ir “Grozījumi
Administratīvi teritoriālās reformas likumā”. Jāatzīst, ka
likumprojekts tapa ilgās debatēs un strīdos, piedaloties gan
pašvaldību vadītājiem, gan Latvijas Pašvaldību savienības
pārstāvjiem, gan arī Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas darbiniekiem un, protams, Saeimas deputātiem.
Prieks par to, ka divu gadu darbs tomēr ir noslēdzies ar likuma
pieņemšanu. “Jaunā laika” frakcijas deputāti atbalstīja
likumprojektu, jo uzskatām, ka tas ir ceļš uz tālāku valsts
sakārtošanu un tās attīstību. Mūsu galvenais uzstādījums bija, ka
reformai jābūt stabilam finansiālam atbalstam. Mūsuprāt, galvenie
mērķi tagad ir sasniegti. Pirmkārt, ir kliedēta neziņa par
pašvaldību reformu un, otrkārt, ir noteikts reformas termiņš un
finansējums tai.
Pirmo reizi likumdošanā minēts, ka Latvijā būs apriņķu
pašvaldījums. Novēlu ministrijai veiksmīgu darbu, pildot likumā
uzdotos uzdevumus. Bet šis darbs, sakārtojot valsti, protams, būs
kopīgs.
M.Bekasovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Pēdējā laikā masu informācijas
līdzekļi informē sabiedrību par krīzi Latvijas valsts policijā,
uzsverot, ka policisti normāli nevar pildīt savus pienākumus.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas sēdē otrdien, 20.septembrī,
tika skatītas problēmas, kas saistītas ar dienesta gaitām Valsts
policijā, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā un Valsts
robežsardzē. Kopumā noziedzība Latvijā pēdējo 15 gadu laikā
pieaugusi sešas reizes, administratīvie pārkāpumi – 10 reizes.
Tajā pašā laikā tiesību aizsardzības iestāžu resursu
nodrošinājums un kopējais profilakses pasākumu potenciāls, kas
vērsts uz noziedzības un nodarījumu apkarošanu, pieaug niecīgi.
Valsts policijas darbu vistiešākajā un lielākajā mērā negatīvi
ietekmē finanšu līdzekļu trūkums. Šī iemesla dēļ joprojām
vairākās struktūrvienībās ir neapmierinošs nodrošinājums ar
skaidriem līdzekļiem, kas liedz iespēju operatīvi saņemt un
pārbaudīt informāciju, nav iespēju papildu iegādāties speciālo
tehniku un tā tālāk. Atsevišķu Valsts policijas struktūrvienību
operatīvās vadības nodaļas un dežūrdaļas vēl joprojām nav
nodrošinātas ar numuru noteikšanas un sarunu ierakstīšanas
sistēmām operatīvai reaģēšanai uz ienākošajiem telefonu zvaniem.
Sabiedrība policijas darbu vērtē pēc tās iespējām operatīvi
reaģēt uz likumu pārkāpumiem, kurā liela nozīme ir spējai
nodrošināt operatīvās grupas ierašanos notikuma vietā un atklāt
likuma pārkāpumu uz karstām pēdām.
Savu laiku nokalpojušās automašīnas nereti pieviļ tieši
visnepiemērotākajā brīdī. Šobrīd Valsts policija tai noteikto
uzdevumu pildīšanai izmanto 1644 autotransporta vienības. Laikā
no 1991.gada Valsts policijā izmantotā autoparka atjaunošana
notiek nepietiekoša budžeta ietvaros un nevienmērīgi. Autoparkā
izmantošanai ir no 1972. līdz 1999.gadam ražotie transporta
līdzekļi. Šo autotransporta vienību skaits sastāda 1319
automašīnas jeb 79% no kopējā izmantojamā transporta līdzekļu
skaita.
Aktuāls ir arī policijas darbinieku izglītības jautājums. Jau
tagad katastrofāli trūkst profesionāļu, kas varētu pastiprināt
arī ekonomikas jomā izdarīto noziedzīgo nodarījumu atklāšanu.
Problēmas ir arī izziņas iestādēm. Tāpēc ļoti svarīgs ir
policijas darbinieku izglītības jautājums.
Ir pilnīgi skaidrs, ka visai policijas apmācībai jānotiek
vienkopus. Ir jābūt vienai vadībai un galvenā pasūtījuma Valsts
policijas izpildei – izglītības iestādei. Šobrīd Latvijas
Policijas akadēmija strādā kā juridiska augstskola un nesagatavo
policijai nepieciešamos speciālistus.
Visi šie minētie jautājumi ir kā galvenais uzdevums iekšlietu
ministram un valdībai. Diemžēl tam trūkst naudas.
M.Segliņš
(Tautas partijas frakcija):
Man kā Juridiskās komisijas
priekšsēdētājam šodien ir divējādas sajūtas. No vienas puses,
protams, ka no 1.oktobra tiks iedzīvināts jaunais Kriminālprocesa
likums, kas pavērs tiesībsargiem jaunas un arī plašākas iespējas
apkarot noziedzību, bet, no otras puses, tajā pašā laikā
Juridiskajā komisijā ir saņemti ļoti skaidri signāli no Valsts
policijas, arī prokuratūras un tiesnešiem par to, vai attiecīgie
dienesti iekšlietu un tieslietu sistēmā ir gatavi šī likuma
ieviešanai, ko parlaments pieņēma šī gada aprīlī.
Mēs šīs bažas un satraukumu, kas valda dienestos, esam
pārrunājuši Tautas partijas frakcijā, un šis jautājums tika
skatīts otrdien valdības sēdē, un atbildīgie ministri – tieslietu
ministre Solvita Āboltiņa un iekšlietu ministrs Ēriks Jēkabsons –
uzņēmās politisku atbildību, solot gan premjeram, gan arī man kā
Juridiskās komisijas priekšsēdētājam, ka viss ir kārtībā un ka
bažām nav pamata, tādējādi paužot pretēju viedokli tam, ko saka
viņu padotībā vai pārraudzībā strādājošie cilvēki.
Tautas partija uzskata, ka jāuzticas atbildīgajiem ministriem, jo
viņi uzņemas politisko atbildību; šobrīd droši vien būtu
nekorekti apšaubīt viņu teikto. Mēs ar bažām sekosim līdzi un
skatīsimies, kā viss notiks, jo prāts ir diezgan nemierīgs par šo
divu ministriju darbību likuma iedzīvināšanā.
A.Aleksejevs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Mani kolēģi jau informēja par
šodien Saeimā paveikto, taču es runāšanu par frakcijas “Par
cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” sagatavotajiem likumprojektiem,
proti, šodien mūsu frakcijas deputāti Saeimas Prezidijam
iesniedza likumprojektu “Par nepilsoņu atzīšanu par Latvijas
pilsoņiem”. Pamatojums ir sekojošs: Pilsonības likums pēdējo
reizi tika grozīts 1998.gadā; ir kļuvis skaidrs, ka
naturalizācijas ceļā nav iespējams būtiski paplašināt Latvijas
Republikas pilsoņu loku. 2005.gada 1.jūlijā Latvijā dzīvoja
432 869 nepilsoņi, tātad 18,85% no valsts iedzīvotājiem.
Pilsonības likuma otrā panta 2.punkts paredz, ka Latvijas pilsoņi
ir Pilsonības likumā neminētas personas, kuras ieguvušas Latvijas
pilsonību likumā noteiktajā kārtībā. Mūsu priekšlikums paredz
paplašināt Latvijas Republikas pilsoņu loku, piedāvājot piešķirt
pilsonību nepilsoņiem, kuri ir dzimuši Latvijā, sasnieguši 60
gadu vecumu un ir invalīdi. Mūsuprāt, likumprojekts veicinātu
sabiedrības integrāciju, un, iegūstot pilsonību, mūsu Latvijas
nepilsoņi pilnā mērā baudītu gan politiskās, gan ekonomiskās, gan
arī sociālās tiesības. Šis likumprojekts atbilst 1961.gada
30.augusta konvencijai par apatrīdu skaita samazināšanu, kā arī
Eiropas Padomes 1997.gada konvencijai par pilsonību.
Ļoti bieži mūsu frakciju sauc par “vienas problēmas frakciju”,
par “etniskās problēmas frakciju”, tāpēc ka mēs tikai cīnāmies
par valodu, par nepilsoņiem un tā tālāk. Mūsuprāt, tas nav
pareizi, jo mēs cīnāmies arī par visu mūsu Latvijas iedzīvotāju
labklājību. Ko es gribu ar to pateikt? Vakar mēs iesniedzām arī
likumprojektu “Par akciju sabiedrības “Rīgas siltums”
privatizāciju”, piedāvājot, ka valsts kapitāldaļas šajā uzņēmumā
nedrīkst privatizēt vai atsavināt, izņemot atsavināšanu Rīgas
pašvaldības labā. Šobrīd valdība runā par to, ka nepieciešams
privatizēt valsts kapitāldaļas, tai skaitā 48,99% kapitāldaļu
privatizēt vai nodot privatizācijai. Mēs uzskatām, ka to nedrīkst
pieļaut un šai akciju sabiedrībai jāpaliek pašvaldības īpašumā,
ja valsts nevēlas to uzturēt, bet nekādā gadījumā to nedrīkst
nodot tikai privātās rokās, lai pēc tam netiktu celti tarifi un
mazināta mūsu iedzīvotāju labklājība.
Saeimas preses dienests