Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministrs Ē.Jēkabsons
Uz jaut. Nr.70 – dok. Nr.4634
Par disciplinārlietas ierosināšanu pret Iekšlietu ministrijas valsts sekretāru J.Rekšņu un viņa atstādināšanu no amata
Atbildot uz 2005.gada 9.septembra Latvijas Republikas Saeimas Tautas saskaņas partijas frakcijas deputātu jautājumiem “Par disciplinārlietas ierosināšanu pret Iekšlietu ministrijas valsts sekretāru J.Rekšņu un viņa atstādināšanu no amata”, informēju:
1. Atbilstoši Ministru kabineta
2004.gada 12.oktobra noteikumu Nr.847 “Valsts aģentūras
“Materiālās rezerves” nolikums” 2.punktam Valsts aģentūra
“Materiālās rezerves” ir izveidota, lai organizētu valsts
materiālo rezervju veidošanu, uzglabāšanu un atjaunināšanu, kā
arī uzglabātu ar krimināllietām saistītos lietiskos pierādījumus,
izņemtos priekšmetus un administratīvo pārkāpumu lietās izņemtās
mantas un dokumentus. Tā kā šīs valsts aģentūras funkcijas ir
tieši saistītas ar dažādu priekšmetu ilgstošu uzglabāšanu, to
izpildei ir nepieciešams nekustamais īpašums. Jautājums, vai
minēto valsts pārvaldes funkciju izpildei ir nepieciešami
nekustamie īpašumi Rīgā, Piedrujas ielā 5a, 5b un 5c, šobrīd tiek
izvērtēts Iekšlietu ministrijā.
2. Iespēja nodot privatizācijai konkrētu valsts pārvaldes
iestādes valdījumā esošu nekustamo īpašumu ir saistīta ar
konkrētā nekustamā īpašuma nepieciešamību attiecīgās valsts
institūcijas funkciju izpildei. Ierosinātās disciplinārlietas
pret valsts sekretāru J.Rekšņu izmeklēšanas gaitā tiks
noskaidrots, vai valsts sekretārs bija tiesīgs sniegt saskaņojumu
nekustamā īpašuma Rīgā, Piedrujas ielā 5a, 5b, 5c, nodošanai
privatizācijai.
3. Izpildot ekonomikas ministra pienākumus un ekonomikas ministra
vietā iesniedzot Ministru kabinetā rīkojuma projektu “Par valsts
īpašuma objektu nodošanu privatizācijai”, es balstījos uz
Ekonomikas ministrijas amatpersonu saskaņojumiem, kas liecināja
par sagatavotā tiesību akta projekta atbilstību normatīvo aktu
prasībām. Līdz ar to nesaskatu pamatu maniem iespējamiem
pārkāpumiem minētajā gadījumā, izpildot ekonomikas ministra
pienākumus.
Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons
2005.gada 21.septembrī
Ministrs A.Šlesers
Uz jaut.Nr.71–dok.Nr.4628
Par satiksmes negadījumos bojāgājušo iedzīvotāju skaitu uz Latvijas autoceļiem
Godātie deputāti!
Atbildot uz Saeimas deputātu
jautājumiem, Satiksmes ministrija informē, ka salīdzinājumā ar
iepriekšējiem gadiem situācija uz Latvijas ceļiem katru gadu
sistemātiski uzlabojas. Katru gadu pieaugot transportlīdzekļu
skaitam un satiksmes intensitātei, ceļu satiksmes negadījumos
(CSNg) bojāgājušo un cietušo skaits ir samazinājies (skat.
pielikumā Nr.1). Samazinās arī alkohola reibumā izraisīto CSNg
skaits. Tomēr salīdzinājumā ar Eiropas valstīm šie skaitļi vēl
aizvien ir lieli, tādēļ nepieciešams veikt pasākumu kompleksu,
kas ietver izmaiņas likumdošanā, informatīvus un izglītojošus
pasākumus, satiksmes dalībnieku kontroli u.c.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) apkopotā statistika
liecina, ka 2005.gada astoņos mēnešos Latvijā reģistrēti 3062
CSNg ar cietušajiem, tajos bojā gājuši 269 un ievainoti 3897
cilvēki.
Pozitīvās tendences, salīdzinot CSNg statistiku ar 2004.gada astoņiem mēnešiem:
– CSNg ar cietušajiem skaits
samazinājies par 6,2% no 3264 (2004.g.) uz 3062 (2005.g.);
– bojāgājušo skaits samazinājies par 12,4% no 307 (2004.g.) uz
269 (2005.g.);
– ievainoto skaits samazinājies par 5,1% no 4108 (2004.g.) uz
3897 (2005.g.);
– par 14,2% no 445 (2004.g.) uz 382 (2005.g.) samazinājies
vadītāju alkohola reibumā izraisīto CSNg ar cietušajiem skaits,
tajos par 18,2% no 77 (2004.g.) uz 63 (2005.g.) samazinājies
bojāgājušo skaits, par 12,7% no 647 (2004.g.) uz 565 (2005.g.)
samazinājies arī ievainoto skaits;
– par 14,6% no 103 (2004.g.) uz 88 (2005.g.) samazinājies
bojāgājušo gājēju skaits, par 4,1% no 968 (2004.g.) uz 928
(2005.g.) samazinājies arī ievainoto gājēju skaits;
– par 10,1% no 277 (2004.g.) uz 249 (2005.g.) samazinājies
cietušo velosipēdistu skaits un par 14,5 no 69 (2004.g.) uz 59
(2005.g.) mopēdistu skaits;
– par 11,9% no 451 (2004.g.) uz 397 (2005.g.) samazinājies
cietušo bērnu skaits.
Negatīvās tendences, salīdzinot CSNg statistiku ar 2004.gada astoņiem mēnešiem:
– 2005.g. astoņos mēnešos
bojāgājuši 5 bērni (4 pasažieri, 1 mopēda vadītājs), 2004.g. 4
bērni;
– par 9,9% no 141 (2004.g.) uz 155 (2005.g.) palielinājies krēslā
notikušo CSNg ar cietušajiem skaits.
Galvenie satiksmes drošības uzlabošanas pasākumi 2005.gadā, to īsa analīze
Likumdošanas jomā
1. No 01.07.2004. stājās spēkā 21.06.2004.gadā akceptētie MK
noteikumi Nr.551”Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas
noteikumi”, saskaņā ar kuriem tika sākta pārkāpumu uzskaites
punktu sistēmas ieviešana valstī. Sistēmas mērķis ir nodalīt
ļaunprātīgos un regulāros ceļu satiksmes noteikumu (CSN)
pārkāpējus no pārējiem braucējiem. Ar šīs sistēmas palīdzību
beidzot tika iegūta ticama statistika par noteikumu pārkāpējiem
un varēja sākt detalizētu analīzi, kas atspoguļoja šādu
situāciju.
Pozitīvās tendences:
– lielākā daļa autovadītāju ļaunprātīgi CSN nepārkāpj – 1
vai 2 pārkāpumi sastāda 89,9% no kopējā pārkāpēju skaita, vai var
teikt arī otrādi – ka vairāk par 2 reizēm pārkāpj ap 10%
vadītāju;
CSNg bojāgājušo, cietušo un ievainoto skaits ir būtiski (par
10–13%) samazinājies.
Sistēmas atklātās problēmas:
– 30% no visiem gada laikā 10 700 reibumā aizturētajiem ir
braukuši bez vadīšanas tiesībām (tās viņiem nekad nav bijušas vai
par pārkāpumiem ir atņemtas);
– naudas sodi netiek nomaksāti – kopējā valstij nesamaksātā
summa gada laikā sasniegusi 3 miljonus latu, ko pamatā sastāda
naudas summas, kas piemērotas par smagākajiem ceļu satiksmes
noteikumu pārkāpumiem, ko izdarījuši “ceļu satiksmes
recidīvisti”;
– valstij nav juridiska mehānisma, kā cīnīties pret iepriekš
minētajām tendencēm.
Tāpēc normatīvajos aktos bija jāparedz cita veida sankcijas
(piemēram, transportlīdzekļa konfiskācija) un mehānismi
(piemēram, transportlīdzekļu aizturēšana līdz naudas soda
samaksai par smagākajiem pārkāpumiem), lai panāktu soda
neizbēgamību un izskaustu visatļautību uz Latvijas ceļiem.
2. 2005.g. jūnija sākumā Saeimā iesniegti Satiksmes un iekšlietu
ministrijas speciālistu sagatavotie grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Krimināllikumā:
1) grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā:
– jāpalielina sodi par bīstamākajiem CSN pārkāpumiem: par
braukšanu alkohola vai citu apreibinošo vielu reibumā, par
atļautā ātruma pārsniegšanu, par braukšanu bez vadīšanas
tiesībām, par braukšanu ar transportlīdzekli, kuram nav valsts
tehniskās apskates;
– autovadītājiem, kuri brauc reibumā un bez vadīšanas tiesībām,
jāpiemēro sods – transportlīdzekļa konfiskācija.
2) grozījumi Krimināllikumā:
– jāparedz precīzi sodi par izdarīto noziedzīgo nodarījumu,
ievērojot principu, ka sods par izdarīto noziedzīgo nodarījumu ir
lielāks nekā par izdarīto administratīvo pārkāpumu (pašreizējā
prakse ļoti daudzos gadījumos liecināja par pretējo).
Par auto konfiskāciju un citiem alternatīviem sodiem
(administratīvo arestu vai piespiedu darbiem) Saeimā izvērtās
plašas diskusijas. Rezultātā tika noraidīts priekšlikums
autovadītājiem par braukšanu alkohola vai citu apreibinošu vielu
reibumā un bez vadīšanas tiesībām piemērot transportlīdzekļu
konfiskāciju. Tā vietā deputāti atbalstīja priekšlikumu piemērot
administratīvo arestu (no 5 līdz 15 diennaktīm) tiem
autovadītājiem, kuriem alkohola saturs asinīs pārsniegs 1
promili, kuri būs narkotisko vielu reibumā un kuri atkārtoti gada
laikā pie stūres būs sēdušies bez vadīšanas tiesībām. Uzskatām,
ka pieņemtajam likumam nav reāla izpildes mehānisma, tas nebūs
piemērojams praksē un līdz ar to “ceļu satiksmes recidīvistiem”
joprojām būs nesodāmības un visatļautības sajūta.
3. Bīstamu kravu pārvadāšanai paredzēto transportlīdzekļu
vadītāju kvalifikācijas iegūšanas kārtība un vadītāja apliecības
izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība – MK pieņemti
15.02.2005.
Noteikumi pieņemti atbilstoši Ceļu satiksmes likuma
pilnvarojumam, un tie nosaka kārtību, kādā Latvijā iegūst
transportlīdzekļu vadītāja , kas pārvadā bīstamās kravas,
kvalifikāciju, kārto eksāmenus šīs kategorijas vadītāja
kvalifikācijas iegūšanai un noformē, maina un atjauno vadītāja
apliecību bīstamo kravu pārvadāšanai.
4. Noteikumi par prasībām mācību iestādēm un speciālistiem, kas
sagatavo transportlīdzekļu vadītājus, un transportlīdzekļu
vadītāju sagatavošanas programmām – MK pieņemti
15.02.2005.
Noteikumi pieņemti atbilstoši Ceļu satiksmes likuma
pilnvarojumam. Noteikumu mērķis ir uzlabot transportlīdzekļu
vadītāju apmācības procesa kvalitāti, kā rezultātā paaugstinot
profesionālo līmeni personām, kas pēc transportlīdzekļu vadītāju
kvalifikācijas iegūšanas piedalās ceļu satiksmē. Salīdzinot ar
prasībām, kas bija spēkā līdz šo noteikumu izstrādei, ir
paaugstinātas prasības mācību iestādēm, kas sagatavo
transportlīdzekļu vadītājus, piemēram, paaugstinātas prasības
mācību iestāžu personāla izglītībai, prasības mācību
transportlīdzekļiem utt. Turpmāk mācību iestādes tiks vērtētas
arī pēc statistikas datiem par apmācāmo personu pārbaudījumu
kārtošanas sekmību. Transportlīdzekļu vadītāju mācību programmās
ir paaugstinātas prasības apmācībai par satiksmes drošības
jautājumiem.
5. Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 29.aprīļa noteikumos
Nr.466 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati
un tehnisko kontroli uz ceļiem” – MK pieņemti
01.02.2005.
Projekts tika izstrādāts, lai precizētu kārtību, kādā tiek dota
pagaidu atļauja piedalīties ceļu satiksmē transportlīdzekļiem,
kam tehniskās apskates laikā tiek konstatēti būtiski trūkumi vai
bojājumi, tiek precizēta kārtība, kādā tiek veikta
transportlīdzekļu tehniskā kontrole uz ceļiem, kā arī kārtība,
kādā tiek izsniegta atļauja īslaicīgi piedalīties ceļu satiksmē
sporta automobiļiem. Tika precizētas arī prasības
transportlīdzekļu konstrukcijai un tehniskajam stāvoklim, kā arī
obligātajam aprīkojumam. Atbilstoši izmaiņām tehniskajās prasībās
ir precizēts arī transportlīdzeklim iespējamo trūkumu un bojājumu
novērtējums.
6. Grozījumi Ministru kabineta 1999.gada 31.augusta noteikumos
Nr.304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem” –
MK pieņemti 25.01.2005.
Ievērojot situāciju ceļu satiksmē, tika izstrādāts projekts par
tiesībām Valsts policijai (valdībā tika nolemts arī Drošības
policijai un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam) savu
uzdevumu veikšanai lietot netrafarētus operatīvos
transportlīdzekļus ar uzstādāmām zilām bākugunīm, stacionāri
uzstādītām skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma. Grozījumi
noteikumos dod iespēju Valsts policijai veikt kontroli uz ceļiem
ar slēptām metodēm, kas noteikti dos rezultātu satiksmes
situācijas uzlabošanai.
7. Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 27.aprīļa noteikumos
Nr.428 “Transportlīdzekļu vadītāju kvalifikācijas iegūšanas
kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un
atjaunošanas kārtība” – MK pieņemti 01.02.2005.
Grozījumi precīzi nosaka kārtību, kādā tiek iegūta velosipēda
vadītāja kvalifikācija, izsniegta, mainīta un atjaunota
velosipēda vadītāja apliecība. Noteikumos ir iestrādāta kārtība,
kādā transportlīdzekļu vadītāja apliecībā tiek norādīta ārpus
Eiropas Savienības izsniegtu transportlīdzekļu vadītāja apliecību
apmaiņa.
Bez tam ar grozījumiem ir vienkāršota transportlīdzekļu vadītāja
apliecības apmaiņas procedūra un noteikts, ka B kategorijas
transportlīdzekļu vadīšanas eksāmens ar CSDD īpašumā (turējumā)
esošajiem transportlīdzekļiem jāuzsāk ar 2005.gada 1.oktobri.
Informēšanas un izglītošanas jomā
Kampaņas
1. Katru gadu Satiksmes un Iekšlietu ministrija, CSDD un Valsts
policija organizē informatīvas un izglītojošas sociālās kampaņas
par satiksmes drošību. Līdz šim veiksmīgi īstenotas kampaņas
“Izglāb draugu” – par braukšanu reibumā, “Izdzīvo, kas
piesprādzējas!” – par drošības jostu lietošanu, “Agresīviem
vadītājiem ir maziņš ..IQ” – par agresīvo braukšanu.
2. 2004.gada nogalē tika organizēta kampaņa mazaizsargātajiem
satiksmes dalībniekiem “Gājējs – Bojāgājējs”, kuras mērķis
bija pievērst mazaizsargāto satiksmes dalībnieku uzmanību
jautājumiem par atstarotāju lietošanu un uzvedību uz ceļa.
Kampaņas rezultātā ievērojami palielinājās sabiedrības
informētība par atstarotāju lietošanas nepieciešamību un
“Latvijas pasta” nodaļās, kā arī citās tirdzniecības vietās
pieaugušais realizēto atstarotāju skaits. (Tā, piemēram,
2004.gada 11 mēnešos “Latvijas pasta” nodaļās realizēti 4670
atstarotāji, bet decembrī, kad tika organizēta kampaņa, –
22857 atstarotāji.)
3. 2005.gada jūnijā un jūlijā tika organizēta kampaņa “Dzer.
Brauc. Pievienojies.” Par braukšanu reibumā un atļautā ātruma
pārsniegšanu. Kampaņas realizēšanā iesaistījās invalīdu un viņu
draugu apvienība “Apeirons”. Rezultātā Latvijā samazinājies
bojāgājušo un ievainoto skaits CSNg, kuros vismaz viens vadītājs
bijis alkohola reibumā. 2005.gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo
gadu bojāgājušo skaits šādos negadījumos samazinājies par 18%,
ievainoto skaits – par 13%.
Citi izglītojoši pasākumi
1. Satiksmes ministrija jau no
1997.gada vēršas pie Izglītības un zinātnes ministrijas ar
priekšlikumiem, kā skolēniem mācīt CSN un dažādus ar drošību
saistītus jautājumus. Diemžēl drošības mācība kā speciāla stunda
vēl aizvien nav iekļauta pamatizglītības mācību priekšmetu
saturā. 2005.gada septembra sākumā Satiksmes ministrija nosūtīja
oficiālu vēstuli Izglītības ministrijai, kurā atkārtoti aicina
risināt šo jautājumu.
2. CSDD katru mācību gadu piedāvā savu palīdzību skolu mācību
materiālās bāzes veidošanā. Tā 2005./2006. mācību gadam CSDD ir
sagatavojusi skolotājiem mācību filmu velosipēda vadītāju
apmācībai “Minam uz priekšu”, kuras eksemplāru CSDD ar Obligātās
civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) finansiālu
atbalstu dāvinās ikvienai Latvijas skolai. Ar CSDD līdzdalību ir
tapusi mācību filma “Lai dzīvo bērni 2”, kurā iekļauts satiksmes
drošības un satiksmes noteikumu skaidrojums, pievēršot īpašu
uzmanību jauniešu pārgalvībai ikdienišķās situācijās. Mācību
filmas eksemplāri CD un VHS formātā tiks dāvināti visām Latvijas
skolām. Filma tapusi, savstarpēji sadarbojoties CSDD, “Latvijas
dzelzceļam”, “Latvenergo” un “Latvijas gāzei”. Satiksmes drošības
jautājumu skaidrojums būs atrodams “Apgāda LABA” speciālizdevumā
pirmklasniekiem un otrklasniekiem. Ikviens Latvijas 1. un 2.
klases skolēns pirmajā skolas dienā saņēma šo dāvinājumu, kurā
atrodama arī informācija par satiksmes drošības jautājumiem, ko
sagatavojusi CSDD.
3. Bieži skolotāji, aizbildinoties ar uzskates līdzekļu trūkumu,
neiekļauj mācību procesā satiksmes drošības tēmas. Galvenais nav
materiālais nodrošinājums, bet gan attieksmes maiņa pret
problēmu, un šajā darbā CSDD speciālisti iesaistās īpaši aktīvi.
Jāņem vērā, ka vajadzīgo materiālo nodrošinājumu Latvijas skolās
tuvākajos gados nevarēs gaidīt, bet bērnu izglītošanas problēma
ir jārisina jau šodien. CSDD savu iespēju robežās, Latvijas
skolās novadot satiksmes drošības stundas, sniedz skolotājiem
ierosmi sākt patstāvīgi vadīt satiksmes drošības stundas ar tiem
līdzekļiem, kas mums šobrīd ir pieejami. Bieži mēs prasām
skaistus uzskates līdzekļus, jo tikai tā varēsim bērniem skaidrot
šīs sarežģītās lietas, CSDD speciālisti rāda pedagogiem, kādas ir
pašu iespējas radīt uzskates līdzekļus darbmācības, rokdarbu un
vizuālās mākslas stundās.
4. Katru gadu Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) organizē
jauno satiksmes dalībnieku sacensības. Visos Latvijas rajonos
bērni tiek aicināti pārbaudīt savas zināšanas ceļu satiksmes
noteikumos (CSN), pirmās palīdzības sniegšanā, velosipēda uzbūves
un praktiskās braukšanas disciplīnās. Žēl, ka ne visiem jaunajiem
velosipēdistiem ir tik labas zināšanas kā sacensību dalībniekiem,
jo Latvijas skolās vēl par maz uzmanības pievērš satiksmes
drošības tēmām pamatskolas klasēs.
5. CSDD skolās organizē izbraukuma eksāmenus velosipēda vadītāju
apliecību iegūšanai. Tādējādi parādās skolas atbildība par savu
audzēkņu pilnvērtīgu sagatavošanu, lai viņi varētu veiksmīgi
iekļauties ceļu satiksmē kā velosipēda vadītāji.
6. CSDD veido izglītojošus un informatīvus televīzijas
raidījumus, sižetus par satiksmes drošību: īpaši bērnu
auditorijai – LTV1 “Drošais raidījums Aiziet” un dažāda
vecuma skatītājiem LTV1 raidījums “Zebra”, TV “Dzintare”
raidījums “Kad motori rūc”, ikmēneša sižeti Gulbenes TV un
Valmieras TV, kuros veicam gan bērnu, gan vecāku audzināšanas
darbu. Raidījumus un sižetus skatītāji ir iecienījuši, jo CSN un
satiksmes drošības tēmu skaidrojums tiek pasniegts viegli
uztveramā un interesantā veidā.
7. CSDD organizē CSN konkursus bērniem, kas satiksmē piedalās kā
gājēji, velosipēdisti vai pasažieri. Rīgas pilsētas Latgales
priekšpilsētas skolās šāds konkurss jau kļuvis par mācību gada
sākuma neatņemamu sastāvdaļu. Bērnu izdevumā “Spicā” ir konkurss
“Esi drošs uz ielas”, kura pareizo atbilžu autorus gaida CSDD
atstarotāji.
8. Lielveikalā “Stockmann” augustā noritēja informatīvi
izglītojoši pasākumi par dažādām tēmām, kas skar bērnus un
jauniešus: kur un kā papildināt savu izglītību, kā gādāt par savu
un apkārtējo drošību u.c. 28.augustā bērnu drošība no vairākiem
redzespunktiem visas dienas garumā, kad dažādas institūcijas,
tostarp arī CSDD, savas kompetences ietvaros skaidroja
apmeklētājiem, ka ikviens ir atbildīgs par savu drošību, kā
rūpēties par drošību uz ceļa vai uz ielas.
9. Latvijā ir dažas autoskolas, kas gatavas sniegt savu atbalstu
satiksmes drošības stundu pasniegšanā vispārizglītojošās skolās.
Pēc CSDD metodiskajiem ieteikumiem un norādījumiem autoskolas
“Gross” pedagogi pasniedz satiksmes drošības mācību stundas Rīgas
skolu sākumskolas un pamatskolas klasēs, ievērojot vecumposmu
īpatnības. Satiksmes noteikumi ir viens vienots dokuments, bet
katrā vecumā ir sava uztvere un rīcības modelis, kuru jāpalīdz
izkopt un veidot jau no mazotnes.
10. Vēl aizvien pastāv būtiska problēma, ka, iestājoties tumšajam
laikam, gājēji uz neapgaismotajiem ceļa posmiem kļūst grūti
pamanāmi. CSDD veic skaidrojošo darbu par atstarojošo elementu
lietošanu, izejot uz ielas. CSDD akcijā “Esi drosš – tevi
redz” labprāt piedalās arī ceļa zīmju izgatavotāji un no
atstarojošajiem materiāliem piedāvā bērniem pašiem gatavot savus
atstarotājus.
11. Rīgas Stradiņa universitātes Sabiedrības veselības skolas
tālākizglītības ciklā “Traumatisma profilakse un neatliekamā
palīdzība” vidējam medicīniskajam personālam skolu medicīnas
darbinieku apmācībai ir iekļauta arī tēma par bērnu traumatismu
ceļu satiksmē un profilaktiskajiem pasākumiem to novēršanai. CSDD
speciālisti skaidro, kā pareizi mācīt skolēnus sargāt sevi uz
ceļa un sniegt pirmo palīdzību dažādās situācijās.
Satiksmes organizatoriskie un inženiertehniskie pasākumi
1. Satiksmes ministrija veikusi
virkni pasākumu ceļu satiksmes drošības paaugstināšanai (skat.
pielikumā Nr.2).
2. Gājēju pāreju audits:
– CSDD veica ceļu drošības auditu 26 esošajām gājēju pārejām uz
valsts galvenajiem autoceļiem. Diemžēl jāatzīst, ka no šīm
pārejām neviena optimāli neatbilst satiksmes drošības prasībām.
Audita rekomendācijas sadalīja gājēju pārejas trīs dažādās
pasākumu kategorijās: 15 gājēju pārejām nepieciešami gājēju
tiltiņi vai tuneļi; 2 gājēju pārejām – regulējami luksofori;
pārējām nepieciešams papildu tehniskais aprīkojums, piemēram,
apgaismojums, drošības saliņas, gājēju
barjeras u.c.
– Gājēju pāreju problēma Rīgas pilsētā. Tās risinājumam Rīgas
domes Satiksmes departamenta pārstāvja vadībā, piedaloties Ceļu
policijas, “Latvijas Valsts ceļu” un Ceļu satiksmes drošības
direkcijas pārstāvjiem, tika apsekotas visas 290 Rīgas pilsētas
gājēju pārejas. Tiek lemts par jaunu gājēju pāreju nepieciešamību
vai par satiksmes drošības prasībām neatbilstošu pāreju papildus
aprīkošanu ar luksoforiem, gājēju barjerām vai to
pārcelšanu.
– Jautājums par satiksmei drošu gājēju pāreju izveidi CSDD
uzmanības lokā ir bijis arī iepriekš. Pēdējā gadā, piemēram,
daudzviet ir izbūvētas jaunā tipa neregulējamās gājēju pārejas ar
halogēna apgaismojumu (Gaujas ielā, Ezermalas ielā, Viestura
prospektā, Kurzemes prospektā u.c.), ierīkoti ātrumvaļņi un
gājēju barjeras izglītības iestāžu tuvumā, gājēju luksoforu
izbūve (Vecāķu prospekta un Skuju ielas krustojuma tuvumā), CSDD
aktualizējusi jautājumu par gājēju satiksmes normalizēšanu Kārļa
Ulmaņa gatvē posmā no Kalnciema ielas pieslēguma līdz pilsētas
robežai u.c.
3. Satiksmes ministrija ir sagatavojusi un iesniegusi
priekšlikumus Rīgas domē par veloceliņu tīklu attīstību Rīgā, kā
arī par iespējām veidot joslas velosipēdistiem satiksmes
organizēšanai un drošības uzlabošanai.
4. Pirms rudens sezonas iestāšanās CSDD ir griezusies visās
republikas nozīmes pilsētās un Pašvaldību savienībā ar lūgumu
veikt vairākus preventīvus pasākumus, lai uzlabotu satiksmes
apstākļus visām ceļu satiksmē iesaistītajām dalībnieku grupām, it
īpaši mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem – gājējiem un
velosipēdistiem:
– pagarinoties krēslas un tumsas stundām, nepieciešams pārskatīt
un pēc iespējas uzlabot ielu apgaismojumu;
– apsekot skolām tuvākās ielas un teritorijas un apzināt skolu
vadības viedokli par skolēniem bīstamākajām vietām skolu
apkārtnē. Iespējams, ka nepieciešams uzlabot esošo nolietojušos
ceļa aprīkojumu, atjaunot apzīmējumus, ceļa zīmes , salabot
gājēju barjeras vai veikt citus no satiksmes drošības viedokļa
nepieciešamus uzlabojumus;
– jaunāko klašu skolēniem kontrolēt gaismas atstarojošo elementu
vai atstarotāju esamību apģērbā vai pie mugursomām, kā arī
aizrādīt bērniem un informēt vecākus par viņu ierašanos skolā ar
velosipēdiem, kas nav aprīkoti atbilstoši Ceļu satiksmes
noteikumu prasībām;
– bez tam tika atgādināts, ka noteicoša loma satiksmes drošībā un
bērnu aizsardzībā uz ceļiem un ielām ir tieši apmācībai un
apziņas veidošanai, jo neviena barjera vai ceļa zīme neaizsargās
bērnu, ja viņš būs bezatbildīgs un neuzmanīgs uz ceļa, kur
norisinās satiksme, utt.
5. Satiksmes ministrija šī gada sākumā sagatavoja un iesniedza
valdībā programmu par neatliekamo satiksmes drošības
paaugstināšanas pasākumu realizāciju 2005.gadam par kopējo summu
LVL 9 milj. Programmā bija paredzēta horizontālo apzīmējumu
krāsošana, ceļu aprīkošana ar signālstabiņiem, metāla
aizsargbarjerām, ceļa zīmju atjaunošana un satiksmes drošības
uzlabošana atsevišķos objektos (bīstamie krustojumi, gājēju
celiņi, apgaismojums). Diemžēl, izskatot jautājumu MK Komitejas
sēdē (2005.gada 14.martā), Satiksmes ministrijas pieprasītos
līdzekļus satiksmes drošības paaugstināšanas pasākumu
realizēšanai nepiešķīra.
Kā galvenie pasākumi, kas ievērojami samazinātu bojāgājušo skaitu
uz Latvijas ceļiem, minami: palielināt drošības jostu lietotāju
skaitu, atstarotāju lietotāju skaitu un uzlabot pirmās palīdzības
sniegšanu lauku rajonos. Saīsinot medicīnas palīdzības sniegšanas
ātrumu, bojāgājušo skaitu rajonos varētu samazināt līdz
25%.
Satiksmes ministrija ir izstrādājusi grozījumus likumdošanā, kas
dubultotu sodus par drošības jostas nelietošanu, kā arī
sagatavots noteikumu projekts, kas paredz par atsevišķiem
pārkāpumiem (piemēram, drošības jostu nelietošanu) piešķirt
pārkāpumu uzskaites punktus. Paredzēts rīkot speciālu kampaņu par
drošības jostu lietošanu bērniem. Kā pierāda ārvalstu pētījumi,
drošības jostu lietošana automašīnas priekšējos sēdekļos samazina
iespēju iet bojā par 40–50%, aizmugurējos sēdekļos par
20–30%.
Lai satiksmes drošības jomā uzlabotu situāciju valstī, Satiksmes
ministrija uzskata, ka nepieciešama visu atbildīgo
institūciju – Satiksmes, Iekšlietu, Veselības, Izglītības un
zinātnes ministrijas, CSDD, “Latvijas Valsts ceļu”, Valsts
policijas, Katastrofu medicīnas centra, mācību iestāžu –
vienota situācijas izpratne un kompleksa sadarbība. Neiztikt arī
bez sabiedrības atbalsta. Tikai tā tiks atrisināts soda
neizbēgamības un likvidēts visatļautības princips uz Latvijas
ceļiem.
2005.gada 20.septembrī Satiksmes ministrs A.Šlesers
Pielikums Nr.1
Pielikums Nr.2
Satiksmes drošības uzlabošanas pasākumi 2005.gadā ir veikti šādos objektos
1. Gājējiem un
riteņbraucējiem:
1.1. Uz autoceļa A1 Rīga (Baltezers) – Igaunijas robeža
(Ainaži, km 88,9 – 90,5 Salacgrīva);
1.2. Uz autoceļa A2 Rīga – Sigulda – Igaunijas robeža
(Veclaicene), km 144,8 – 145 (Dzeņi);
1.3. Uz autoceļa A3 Inčukalns – Valmiera – Igaunijas
robeža (Valka), km 65,36 – 65,75;
1.4. Uz autoceļa A6 Rīga – Daugavpils – Krāslava –
Baltkrievijas robeža (Pāternieki), Skrīveri;
1.5. Uz autoceļa A6 Rīga – Daugavpils – Krāslava –
Baltkrievijas robeža (Pāternieki), km 89,83 Aizkraukles dzelzceļa
stacija;
1.6. Uz autoceļa A6 Rīga – Daugavpils – Krāslava –
Baltkrievijas robeža (Pāternieki), apdzīvota vieta
“Jersika”;
1.7. Uz autoceļa A7 Rīga – Bauska – Lietuvas robeža
(Grenctāle), km 59,2;
1.8. Uz autoceļa P43 Litene – Alūksne, ievads Alūksnes
pilsētā;
1.9. Uz autoceļa P75 Jēkabpils – Lietuvas robeža (Nereta),
apdzīvota vieta “Birži”;
1.10. Uz autoceļa P96 Pūri – Auce – Grīvaiši, apdzīvota
vieta “Bēne”;
1.11. Uz autoceļa P103 Dobele – Bauska, apdzīvota vieta
“Vilce”;
1.12. Uz autoceļa V15 Rīga – Stīpnieki – Vētras, km
0,0 – 0,25 (Rīgas pilsētas Kantora ielas turpinājums).
2. Satiksmes drošības paaugstināšanas pasākumi bīstamākajos
posmos un krustojumos:
2.1. Uz autoceļa A2 Rīga – Sigulda – Igaunijas robeža
(Veclaicene) km 50 – 52,1 (Sigulda);
2.2. Uz autoceļa P89 Ķekava – Skaistkalne (Rīgas un Līvānu
ielas krustojums Vecumniekos).
3. 2005.gadā horizontālo apzīmējumu krāsošana tika veikta uz
valsts galvenajiem un 1.šķiras autoceļiem, kopā uzkrāsojot –
ass līnija – 146 702 m2, malu līnija – 83
748 m2, roku darbs – 27 568 m2. Zemāk
tabulā ceļu saraksts, kuriem tika veikta horizontālā apzīmējuma
krāsošana.
N. p.k. |
Autoceļa nosaukums |
2005. |
1. |
A1 Rīga (Baltezers) – Igaunijas robeža (Ainaži) |
ass līnija 101,172 km malu līnija 37,316 km |
2. |
A2 Rīga – Sigulda – Igaunijas robeža (Veclaicene) |
ass līnija 183,160 km malu līnija 33,695 km |
3. |
A3 Inčukalns – Valmiera – Igaunijas robeža (Valka) |
122,400 km |
4. |
A4 Rīgas apvedceļš (Baltezers – Saulkalne) |
20,500 km |
5. |
A5 Rīgas apvedceļš (Salaspils – Babīte) |
ass līnija 40,853 km malu līnija 6,253 km |
6. |
A6 Rīga – Daugavpils – Krāslava – Baltkrievijas robeža (Pāternieki) |
ass līnija 289,183 km malu līnija 38,870 km |
7. |
A7 Rīga – Bauska – Lietuvas robeža (Grenctāle) |
77,235 km |
8. |
A8 Rīga – Jelgava – Lietuvas robeža (Meitene) |
ass līnija 66,215 km malu līnija 36,447 km |
9. |
A9 Rīga (Skulte) – Liepāja |
ass līnija 191,691 km malu līnija 1,524 km |
10. |
A10 Rīga – Ventspils |
ass līnija 171,105 km malu līnija 5,334 km |
11. |
A11 Liepāja – Lietuvas robeža (Rucava) |
48,510 km |
12. |
A12 Jēkabpils – Rēzekne – Ludza – Krievijas robeža (Terehova) |
161,600 km |
13. |
A13 Krievijas robeža (Grebņeva) – Rēzekne – Ludza – Daugavpils – Lietuvas robeža (Medumi) |
ass līnija 162,899 km malu līnija 16,42 km |
14. |
A14 Daugavpils apvedceļš (Kalkūni – Tilti) |
15,565 km |
15. |
A15 Rēzeknes apvedceļš |
5,160 km |
16. |
P2 Juglas papīrfabrika – Upesciems |
2,727 km |
17. |
P4 Rīga – Ērgļi |
8,554 km |
18. |
P5 Ulbroka – Ogre |
19,365 km |
19. |
P7 Ragana – Turaida |
9,760 km |
20. |
P8 Inciems – Sigulda – Ķegums |
70,011 km |
21. |
P9 Ragana – Limbaži |
40,082 km |
22. |
P11 Kocēni – Limbaži – Tūja |
55,877 km |
23. |
P13 Limbaži – Aloja |
30,276 km |
24. |
P14 Umurga – Cēsis |
13,505 km |
25. |
P18 Valmiera – Smiltene |
14,800 km |
26. |
P20 Valmiera – Cēsis – Drabeši |
15,569 km |
27. |
P27 Smiltene – Velēna – Gulbene |
61,226 km |
28. |
P28 Priekuļi – Rauna |
19,000 km |
29. |
P30 Cēsis – Vecpiebalga – Madona |
84,485 km |
30. |
P31 Ērgļi – Drabeši |
5,185 km |
31. |
P33 Ērgļi – Jaunpiebalga – Saliņkrogs |
5,925 km |
32. |
P35 Gulbene – Balvi – Viļaka – Krievijas robeža (Vientuļi) |
69,650 km |
33. |
P37 Pļaviņas (Gostiņi) – Madona – Gulbene |
87,508 km |
34. |
P39 Alūksne – Igaunijas robeža (Ape) |
23,000 km |
35. |
P40 Alūksne – Zaiceva |
4,000 km |
36. |
P41 Alūksne – Liepna |
3,000 km |
37. |
P43 Litene – Alūksne |
25 000 km |
38. |
P50 Kārsava – Krievijas robeža (Aizgārša) |
11,770 km |
39. |
P63 Līvāni – Preiļi |
34,726 km |
40. |
P64 Višķi – Nīcgale |
31,455 km |
41. |
P68 Daugavpils – Skrudaliena – Baltkrievijas robeža (Silene) |
26,260 km |
42. |
P69 Skrudaliena – Kaplava – Krāslava |
10,930 km |
43. |
P70 Svente – Lietuvas robeža |
38,990 km |
44. |
P79 Koknese – Ērgļi |
13,29 km |
45. |
P80 Tīnūži – Koknese |
16,050 km |
46. |
P82 Jaunkalsnava – Lubāna |
26,052 km |
47. |
P83 Lubāna – Dzelzava |
4,400 km |
48. |
P89 Ķekava – Skaistkalne |
47,200 km |
49. |
P93 Jelgava – Iecava |
27,657 km |
50. |
P97 Jelgava – Dobele – Annenieki |
22,189 km |
51. |
P98 Jelgava (Tušķi) – Tukums |
46,508 km |
52. |
P100 Ozolnieki – Daibe |
7,764 km |
53. |
P105 Saldus – Ezere |
32,223 km |
54. |
P107 Skrunda – Ezera |
8,095 km |
55. |
P108 Ventspils – Kuldīga – Saldus |
95,463 km |
56. |
P111 Ventspils (Leči) – Grobiņa |
95,530 km |
57. |
P112 Kuldīga – Aizpute – Līči |
64,992 km |
58. |
P116 Kuldīga – Skrunda – Embūte |
35,389 km |
59. |
P118 Kuldīgas apvedceļš |
9,360 km |
60. |
P120 Talsi – Stende – Kuldīga |
54,571 km |
61. |
P124 Ventspils – Kolka |
27,795 km |
62. |
P125 Talsi – Dundaga – Mazirbe |
54,695 km |
63. |
P127 Talsi – Upesgrīva |
32,931 km |
64. |
P128 Sloka – Talsi |
26,050 km |
65. |
P129 Talsu apvedceļš |
6,714 km |
66. |
P130 Līgas – Kandava – Veģi |
28,008 km |
67. |
P131 Tukums – Ķesterciems – Mērsrags – Kolka |
97,971 km |
68. |
P132 Rīga – Mārupe (Jaunmārupe) |
9,144 km |
Satiksmes drošības uzlabošanas
pasākumi 2006.gadā
1. A/c P128 Sloka – Talsi krustojums ar a/c P131
Tukums – Ķesterciems – Mērsrags – Kolka
(Krustojuma rekonstrukcija)
2. A/c P8 Inciems – Sigulda – Ķegums krustojums ar a/c
P4 Rīga – Ērgļi (Suntažos) (Krustojuma rekonstrukcija)
3. A/c P81 Bērzaune – Vestiena – Ērgļi, apdzīvota vieta
“Vestiena” (Krustojuma rekonstrukcija)
4. A/c A6 Rīga – Daugavpils – Krāslava –
Baltkrievijas robeža (Pāternieki), km 17 (Krustojuma
rekonstrukcija)
5. A/c A6 Rīga – Daugavpils – Krāslava –
Baltkrievijas robeža (Pāternieki), apdzīvota vieta “Ogre”
(Kompleksi satiksmes drošības uzlabošanas pasākumi)
6. A/c A2 Rīga – Sigulda – Igaunijas robeža
(Veclaicene), Vangaži (Gājēju luksofora uzstādīšana)
7. A/c A2 Rīga – Sigulda – Igaunijas robeža
(Veclaicene), Garkalne (Gājēju luksofora uzstādīšana)
8. A/c A8 Rīga – Jelgava – Lietuvas robeža (Meitene),
Dalbe (Gājēju luksofora uzstādīšana)
9. A/c A6 Rīga – Daugavpils – Krāslava –
Baltkrievijas robeža (Pāternieki) Aizkraukles dzelzceļa stacija
(Gājēju luksofora uzstādīšana)
10. A/c A3 Inčukalns – Valmiera – Igaunijas robeža
(Valka) (Barjeru atjaunošana)
11. A/c P118 Kuldīgas apvedceļš, km 6,2 – 6,8 (Apgaismojuma
ierīkošana)
12. A/c A3 Inčukalns – Valmiera – Igaunijas robeža
(Valka), apdzīvota vieta “Murjāņi” (Gājēju pārejas
labiekārtošana)
13. A/c A9 Rīga (Skulte) – Liepāja, km 184,6 – 185,5
(Gājēju ietvju un apgaismojuma izbūve)
14. A/c A13 Krievijas robeža (Grebņeva) – Rēzekne –
Daugavpils – Lietuvas robeža (Medumi), apdzīvota vieta
“Vecstropi” (Gājēju ietvju un apgaismojuma izbūve
15. A/c P84 Madona – Varakļāni, apdzīvota vieta
“Murmastiene” (Gājēju pārejas labiekārtošana)
16. A/c P108 Ventspils – Kuldīga – Saldus, apdzīvota
vieta “Druvas”
17. A/c P85 Rīgas HES – Jaunjelgava, km 8,7 – 9,7,
apdzīvota vieta “Daugmale” (Gājēju ietvju un apgaismojuma
izbūve)
18. A/c A6 Rīga – Daugavpils – Krāslava –
Baltkrievijas robeža (Pāternieki), apdzīvota vieta “Koknese”
(Kompleksi satiksmes drošības uzlabošanas pasākumi).
Ministrs Ē.Jēkabsons
Uz jaut. Nr.71 – dok. Nr.4628A
Par satiksmes negadījumos bojāgājušo iedzīvotāju skaitu uz Latvijas autoceļiem
Sakarā ar Saeimas deputātu M.Gulbja, P.Tabūna, I.Kalniņa, A.Seiles un I.Ostrovskas 2005.gada 14.septembra jautājumiem (deputātu jautājumu reģistrs Nr.71) sniedzu sekojošu informāciju par veiktajiem un plānotajiem pasākumiem ceļu satiksmes drošības situācijas uzlabošanai, īpaši pievēršot uzmanību mazaizsargātajiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
1. 2005.gada astoņos mēnešos
Valsts policijā reģistrēts 3061 (turpmāk iekavās, salīdzinot ar
2004.gada astoņiem mēnešiem 3267; –6,3%) ceļu satiksmes
negadījums ar cietušajiem, negadījumos gājuši bojā 270 (307;
–12,1%) un ievainoti 3899 (4119; –5,3%) cilvēki. Ņemot vērā
iepriekš minētos datus, ceļu satiksmes negadījumos cietušo skaits
samazinās. Šāds rezultāts tika sasniegts, veicot mērķtiecīgu
darbu ceļu satiksmes drošības situācijas uzlabošanā, t.s.
regulāri organizējot profilaktiskos reidus (izvēloties konkrētu
prioritāti attiecīgā laika periodā) ar mērķi veikt ceļu satiksmes
uzraudzību, lai atklātu pārkāpumus, kas saistīti ar:
– atļautā braukšanas ātruma neievērošanu;
Minētajā laika periodā ir atklāti 10119 (4704; +115,1%) šādi
pārkāpumi. Lai nodrošinātu intensīvu un efektīvu braukšanas
ātruma kontroli, kā rezultātā samazinātos CSNg skaits, kuru
cēlonis ir atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana, tika iegādātas
22 braukšanas ātruma kontroles mērierīces, kuras aprīkotas ar
videokamerām (“Stalker Dual Vision VHS”). Šobrīd uzsākta
dokumentu sagatavošana, lai organizētu iepirkuma procedūru vēl
papildus 11 braukšanas ātruma kontroles mērierīču iegādei.
– gājēju, velosipēdu un mopēdu vadītāju izdarītajiem
pārkāpumiem;
– drošības jostu piesprādzēšanu, aizsargķiveru un bērnu sēdeklīšu
lietošanu;
– transportlīdzekļu vadīšanu alkoholisko dzērienu un narkotisko
vielu iespaidā.
Valsts policijas teritoriālās struktūrvienības ir iesniegušas
informāciju sava rajona vai pilsētas pašvaldības Satiksmes
drošības komisijām (vai piedalās komisiju sanāksmēs), ceļu
satiksmes drošības direkciju nodaļām, kā arī VAS “Latvijas Valsts
ceļi” par veicamajām izmaiņām satiksmes drošības
uzlabošanā.
Ņemta dalība likumprojektu izstrādē:
– “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”, kas
paredz gadījumus, kad pieļaujama transportlīdzekļa konfiskācija,
ja transportlīdzekļa vadītājs vada transportlīdzekli, esot
alkoholisko, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā bez
transportlīdzekļa vadītāja tiesībām, kā arī paaugstinās
administratīvos sodus par atļautā braukšanas ātruma neievērošanu
un citiem pārkāpumiem;
– “Grozījumi Krimināllikumā”, kas pastiprinātu atbildību par
transportlīdzekļa vadīšanu alkohola, narkotisko, psihotropo,
toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē atkārtoti gada laikā,
kā arī paredzētu atbildību par atteikšanos no asins pārbaudes
alkohola koncentrācijas noteikšanai, narkotisko, psihotropo,
toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes, ja tas
izdarīts atkārtoti gada laikā.
2005.gada 15.septembra sēdē Saeima konceptuāli noraidīja
transportlīdzekļu konfiskāciju, paredzot atsevišķos gadījumos par
transportlīdzekļa vadīšanu alkoholisko dzērienu iespaidā –
administratīvo arestu.
Saskaņā ar 2004.gada 8.septembra Ceļu satiksmes drošības
nacionālās programmas izstrādāšanas vadības un darba grupas
sanāksmes protokola 4.3.1.punktu Iekšlietu ministrija ir
sagatavojusi un iesniegusi Satiksmes ministrijai priekšlikumus
Ceļu satiksmes drošības nacionālās programmas redakcijas un
prioritāšu precizēšanai.
2. 2005.gada astoņos mēnešos atklāti 13468 (6014; +123,9%) gājēju
izdarītie pārkāpumi, 3889 (1843; +111,0%) velosipēdistu un mopēdu
vadītāju izdarītie pārkāpumi, 20026 (14537; +37,8%) pārkāpumi,
kas saistīti ar drošības jostu un aizsargķiveru lietošanas
noteikumu neievērošanu. Reģistrēti 43 (41; –2) ceļu satiksmes
negadījumi, kuros iesaistītie velosipēda vadītāji bija alkohola
reibumā un 19 (18; –1) ceļu satiksmes negadījumi, kuros alkohola
reibumā bija mopēda vadītāji.
2005.gada sākumā tika organizēta akcija “Esi redzams”. Akcijas
mērķauditorija bija gājēji un velosipēdu vadītāji, kuri diennakts
tumšajā laikā neizmantoja gaismu atstarojošos elementus. Atklājot
šādu pārkāpumu, pārkāpējam tika sastādīts administratīvais
protokols un izteikts brīdinājums. Vienlaikus pārkāpējiem
izsniedza gaismu atstarojošos elementus.
2005.gada 6.maijā tika organizēts konkurss “Ceļs uz drošu
satiksmi”. Konkursa mērķis bija paaugstināt jauno velosipēdu
vadītāju zināšanu līmeni par ceļu satiksmes notikumiem,
vienlaikus pilnveidojot velosipēdu vadīšanas meistarību
sarežģītās situācijās uz ceļa.
2005.gada 27.augustā pie tirdzniecības centra “Dole” Valsts
policija sadarbībā ar kompāniju “3M” pārstāvniecību Latvijā
bērniem, kā arī to vecākiem demonstrēja gaismu atstarojošo
elementu nepieciešamību uz ceļa. Demonstrēšana notika Demo
treilerī imitētā tumsā. Tika veiktas mācības par atstarojošo
elementu pareizu izmantošanu un katram apmeklētājam bija iespēja
saņemt gaismu atstarojošo kulonu.
Valsts policija akcijas “Drošības dienas skolās” ietvaros
(septembra un turpmāk oktobra, novembra mēnešos), sadarbojoties
ar vispārizglītojošām un speciālajām mācību iestādēm, piesaistot
pašvaldību institūcijas, pastiprināti darbojās bērnu tiesību
aizsardzības jomā, organizējot pasākumus ar mērķi sekmēt skolēnu
tiesisko audzināšanu, uzlabot saskarsmi un informācijas apmaiņu
starp bērniem, vecākiem un policiju, kā arī apgūt ceļu satiksmes
noteikumus.
3. Sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju organizēta
informatīva kampaņa “Dzer, brauc un pievienojies”.
Sākoties jaunajam mācību gadam, t.s. akcijas “Drošības dienas
skolās” ietvaros katrā republikas rajona skolā tiek organizētas
nodarbības jaunāko klašu skolēniem par Ceļu satiksmes noteikumu
zināšanām. Regulāri tiek sniegta informācija plašsaziņas
līdzekļiem (interneta portāliem “Delfi”, Apollo”, “TVNET”,
televīzijām – LTV 1, LNT, TV 5, TV 3, laikrakstiem “Diena”,
“Neatkarīgā Rīta Avīze”, “Latvijas Avīze” u.c., t.s. reģionāliem
preses izdevumiem), kā arī atbildīgās amatpersonas piedalās
plašsaziņas līdzekļu rīkotajos pasākumos (TV, intervijas,
diskusijas) par sabiedrībā aktuālajiem jautājumiem, kas saistīti
ar ceļu satiksmes drošību (informējot sabiedrību par padarīto
darbu, plānotajiem pasākumiem šajā jomā, izmaiņām likumdošanas
aktos u.tml.). Jāatzīmē, ka pēdējā gada laikā sadarbība ar
plašsaziņas līdzekļiem ir kļuvusi daudz konstruktīvāka, to
pārstāvji regulāri piedalās policijas rīkotajos profilaktiskajos
reidos un citās policijas rīkotajās aktivitātēs.
Lai vadītājiem atvieglotu ceļu satiksmes negadījuma noformēšanas
procedūru, samazinātu ceļu satiksmes negadījumu rezultātā radušos
ceļu satiksmes kustības traucējumus, kā arī nodrošinātu Ceļu
policijas resursu racionālu izmantošanu, ar dažādu informatīvo
kampaņu palīdzību tika panākts, ka pēc ceļu satiksmes
negadījumiem, kuros saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem
vadītāji var vienoties par to būtiskajiem apstākļiem, neziņojot
policijai, tiek sastādīts saskaņotais paziņojums.
4. 2005.gada astoņos mēnešos aizturēti 9429 (9827; –4,1%)
vadītāji par transportlīdzekļu vadīšanu alkoholisko dzērienu
reibumā un 254 (219; +16,0%) vadītāji par transportlīdzekļu
vadīšanu narkotisko vielu iespaidā. Sākot ar 1998.gadu, ir
vērojams būtisks vadītāju alkohola reibumā izdarīto ceļu
satiksmes negadījumu skaita samazinājums. 1998.gadā tas sastādīja
21,7% savukārt 2004.gadā 12,5% no kopējā smago ceļu satiksmes
negadījumu skaita. Tātad, kā liecina statistika, samazinās to
vadītāju skaits, kuri vadījuši transportlīdzekli, būdami
alkoholisko dzērienu iespaidā.
Pēdējos gados tiek veikti vērienīgi profilaktiska rakstura reidi
(iesaistot tajos pašvaldības policiju, patruļdienesta un iecirkņu
inspektorus) dažādu svētku pasākumu laikā (Līgo svētkos,
Zvejnieku svētkos, Ziemassvētkos un Jaunā gada svinību laikā
u.c.).
Turpinās nepieciešamās aparatūras iegāde. 2005.gadā tika
iegādātas 33 portatīvās ierīces alkohola koncentrācijas
noteikšanai (Lion).
Šobrīd uzsākta dokumentu sagatavošana, lai organizētu iepirkuma
procedūru papildus 30 šādu ierīču iegādei, kuras lielākoties tiks
sadalītas starp teritoriālajiem iecirkņu inspektoru
dienestiem.
5. Ņemot vērā statistikas rādītājus, kas liecina, ka ceļu
satiksmes negadījumos bojāgājušo un cietušo skaits samazinās,
turpinot realizēt iepriekš minētos, kā arī citus pasākumus,
uzskatu, ka līdz šā gada beigām ir iespējams samazināt ceļu
satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu.
Ar cieņu,
Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons
2005.gada 21.septembrī