Dokumentālā kino spožums un posts
Šmerļa meža ielokā joprojām atrodas Rīgas kinostudija. Kādreizējā kinofabrikā šodien vairs nevalda tāda trauksmaini radoša gaisotne kā toreiz, kad pēc Maskavas pasūtījuma tur tika veidotas dažādu žanru filmas, no kurām vislielāko slavu gan pašu mājās, gan aiz robežām izpelnījās mūsu kinodokumentālisti. Lai atstātu nākamajām paaudzēm patiesību par savu laiku, viņi bija gatavi vārda vistiešākajā nozīmē līst arī zem lodēm. Tā savas dzīvības ziedoja Gvido Zvaigzne un Andris Slapiņš.
Leo Rage un Ivars Seleckis Foto: Andris Kļaviņš |
Nesen Latvijas kultūras darbinieku
forumā izskanēja bažas, ka tagad mēs valsts vizuālajā hronikā
atstājam baltus plankumus, kas būs smags zaudējums ne vien
nākotnes vēsturniekiem, bet visai tautai. Savukārt no
26.septembra līdz 2.oktobrim Rīgā notiek kārtējais Nacionālais
filmu festivāls “Lielais Kristaps”, kurā pārliecināsimies par
mūsdienu kinodokumentālistu kvalitatīvo varējumu.
Lai atgādinātu un vēlreiz pievērstos mūsdienu kinodokumentālistu
problēmām un iecerēm, “Latvijas Vēstneša” redakcijā uz apaļā
galda sarunu tika aicināti pazīstami un savai profesijai uzticīgi
dokumentālā kino speciālisti – režisors un operators, Eiropas
Kinoakadēmijas loceklis Ivars Seleckis, Latvijas Nacionālā
kinocentra direktora vietnieks Andrejs Apsītis, bijušais
Kinohronikas galvenais redaktors un režisors Leo Rage,
kuru savulaik slavenais krievu režisors Eldars Rjazanovs
pieskaitīja saviem talantīgākajiem audzēkņiem, un režisors un
operators Gunārs Bandēns.
Mēs bijām vajadzīgi un atzīti
Ivars Seleckis: – Latvijas
dokumentālā kino uzplaukums sākās pagājušā gadsimta 60.–70. gados
kinostudijas Hronikas cehā, kur mēs visi savulaik strādājām.
Kāpēc šīs dokumentālās filmas guva tādu atsaucību? Man ir
fotogrāfijas, kur var redzēt, ka pie kino “Blāzma” stāv gara
skatītgribētāju rinda uz filmu “Sieviete, kuru gaida”. Un to
noskatījās 200 tūkstoši. Vēlāk mēs savas dokumentālās filmas
retrospektīvi rādījām Šveices un Vācijas kinofestivālos. Panākumi
bija lieli, un dokumentālais kino kā žanrs Latvijā bija ļoti
nozīmīgs. Šodien situācija kļuvusi tāda, ka dokumentālo kino
uzskata par nenozīmīgu un atmirstošu kinožanru.
Leo Rage: – Septiņdesmitajos gados mēs daudz diskutējām,
ko darīt, ja autoram ir laba iecere, bet nav valsts pasūtījuma
tādam sižetam? Mēs jau tad nolēmām, ka laikmetam nozīmīgi
notikumi un personības ir jāfiksē uz lentes, un turpmāk katru
gadu uzņēmām apmēram divdesmit arhīvam vajadzīgus sižetus.
I.S.: – Laikmets tika dokumentēts kinožurnālā “Padomju
Latvija”, arhīva sižetos un dokumentālās filmās. Mēs tautai bijām
vajadzīgi, jo mēs ar savām filmām uzrunājām sabiedrību, turklāt
latviešu valodā, protams, zināmos ideoloģijas noteiktos
rāmjos.
Andrejs Apsītis |
Andrejs Apsītis: – Nevarētu sacīt, ka ideoloģiskie groži dokumentālajā kino bija cieši pievilkti. Mēs jau paši rēķinājāmies, kur sākas aizliegtā zona, kā militārie objekti, disidenti u.tml. Arī šodien nevar nofilmēt visu, kas ienāk prātā, kāda biznesmeņa teritorijā.
Dokumentālais kino kā identitātes apliecinājums
I.S.: – Pārcelsimies mūsu
dienās! Uzskatu, ka dokumentā kino situācija ir kritiska.
Amatpersonas, kurām šodien ir teikšana kino attīstības politikā,
nesaprot dokumentālā kino nozīmi latviešu identitātes
apliecināšanā, kas ir tikpat nozīmīga kā tajos laikos, par kuriem
tikko runājām. Sākoties visaptverošajai globalizācijai, uz katra
mākslinieka sirdsapziņas paliek identitātes jautājumi un nācijas
pašapziņas celšana. Mēs, apzinoties šo uzdevumu nozīmīgumu,
nesaņemam izpratni no tām amatpersonām, kas sadala kinonozarei
paredzētos budžeta līdzekļus. Uzskatu, ka kino nozarei atvēlētās
naudas sadalē būtu jāvadās pēc nozīmīguma principa, tas ir –
piecdesmit procenti aktierkino un attiecīgi divdesmit pieci
procenti dokumentālajam kino un animācijas filmām. Pašlaik
dokumentālajam kino iedalīti tikai sešpadsmit procenti no
kinobudžeta. Sadali veic Kultūras ministrijas Kinofilmu
padome.
A.A.: – Kinofilmu padomei ir tikai padomdevēja tiesības.
Lēmumu pieņem kultūras ministre.
I.S.: – Kinofilmu padomes sastāvā pārsvarā ir aktierkino
pārstāvji. Kāpēc lai viņus interesētu dokumentālais žanrs? Tāpēc
jau arī naudas sadalījums nav taisnīgs.
A.A.: – Tie ir kino cilvēki, tie nav kaut kādi partijas
funkcionāri vai ierēdņi. Padomi nozīmē kultūras ministre.
Vizuālā hronika bez sistēmas
I.S.: – Ja trūkst līdzekļu,
nav iespēju izteikties dokumentālā kino režisoriem. Hronika
netiek veidota, kaut gan varētu būt cita forma, lai uzņemtu
laikmeta notikumus. Ir izstrādāta programma, kura nemaz tik dārgi
nemaksātu, un mums būtu vizuālais laikmeta dokuments, ko nodot
nākamajām paaudzēm. Dokumentālajam kino ir vairāki žanri –
pētījumi, stāsti, portreti utt. Lai izveidotu nopietnu
dokumentālo filmu – stāstu vai romānu par šodienas laiku,
līdzekļu nepietiek. Tie iznāk tikai tādām etīdēm labākajā
gadījumā. Pieredzējušie autori nevar izteikties, jaunie nevar
iegūt pieredzi. Tā ir ķēdes reakcija. Agrākā dokumentālistu slava
balstījās uz pilnmetrāžas dokumentālajām filmām, kā “Augstākā
tiesa”, “Šķērsiela” u.c.
A.A.: – Es pilnīgi piekrītu, ka sešpadsmit procenti vai
apmēram piecdesmit tūkstoši eiro ir ļoti maz un ar to nevar
izdzīvot dokumentālais kino, bet mums ir neliela arī visa tā
kopējā summa. Dokumentālo kino kā nepelnošu nozari visās valstīs
subsidē, bet ne jau par simt procentiem.
L.R.: – Pavērtējot mūsu kino no malas, man šķiet, ka
veiksmīgās dokumentālās kinofilmas var nest mūsu kino lielāku
atzinību nekā neveiksmīgās amatieriskās mākslas filmas, kas
parādījušās pēdējos gados. Tāpēc ir nepieciešams valsts
pasūtījums. Ir jāizstrādā kino attīstības stratēģija ar
perspektīvu, kurā nozīmīga vieta jāierāda dokumentālajam kino.
Pagaidām nav jūtama valsts institūciju ieinteresētība dokumentālā
kino pastāvēšanā.
Gunārs Bandēns Foto: Andris Kļaviņš |
A.A.: – Es šeit esmu valsts
institūciju pārstāvis. Esmu kategoriski pret jebkuru valsts
pasūtījumu. Vai Seleckim kāds pasūtīja “Šķērsielu”? Mākslinieks
pats jūt labāk, nekā kāds valsts ierēdnis, ko un kā
dokumentēt.
I.S.: – Mākslinieks var atrast tēmu un strādāt, bet viņš
nevar desmit gadus vākt līdzekļus. Kā lai uztaisa analītiskas
filmas par ļoti vajadzīgu tēmu? Sāk filmēt, neredzot, vai būs
līdzekļi tās pabeigšanai. Un darbs ievelkas gadu garumā, izplēnē
labā ideja.
A.A.: – Ja mēs izsludinām kādu tēmu un gaidām autorus, tad
bariem parādās diletanti, kuri gatavi “taisīt” filmu par jebkuru
tēmu. Profesionāļi tādā spēlē nepiedalās.
L.R.: – Katrai filmai ir producents. Valsts pasūtījuma
gadījumā producents ir valsts.
A.A.: – Valsts kā producents bija padomju gados, tagad –
nē. Tagad tā ir jauna profesija, kas meklē pārsvarā privātos
producentus.
L.R.: – Kur mēs ņemsim tik “apdauzītu” kinoproducentu,
kurš meklēs un atradīs naudu kinohronikas filmēšanai? Kur viņš to
liks? Tāpēc jau Eiropā sen šo žanru atbalsta valsts. Katrai sevi
cienošai valstij ir svarīgi atstāt nākamajām paaudzēm vēstures
liecības. Man nav jānāk pie valsts ar izstieptu roku, lai tā
iedod naudu kinohronikas filmēšanai, jo tīri egoistiski varu
sacīt, ka šis darbs man nenesīs ne slavu, ne naudu. Valstij ir
jāatrod līdzekļi, lai mani iesaistītu valsts vēstures
dokumentēšanā.
I.S.: – Es piedāvāju projektu Latvijas Nacionālajam
kinematogrāfijas centram, lai vizuāli dokumentētu valsts vēsturi,
kas sastāvētu no vairākiem hronikas numuriem, aptverot visus
valsts novadus. Tādam projektam nepieciešami apmēram simt
tūkstoši latu. Tikai vajadzīga politiskā griba.
Gunārs Bandēns: – Neticu, ka to filmēs Seleckis, jo
māksliniekam vajag izteikties, viņš alkst pēc publikas. To es
saku kā operators praktiķis. Mēs nevaram skatīties tikai no
kinovīru viedokļa, jo uzskatām, ka īstā hronika ir tikai tā, ko
mēs fiksējam ar 35 mm filmu. Latvijas hroniku katru dienu uz
videolentes uzņem piecas kompānijas, viņu vienas dienas
uzfilmētais apjoms pārsniedz mēneša apjomu Rīgas kinostudijā.
Šodien digitālais ieraksts ir kvalitatīvs un ilgstoši
saglabājas.
I.S.: – Nelaime tā, ka šie pieminētie sižeti ir tikai
attēls tekstam un notikums kā tāds netiek atainots. TV filmē ar
citu uzdevumu. Ja es gribu veidot filmu par sociālu tēmu, par
mūsu cilvēku ikdienu, man nav šo iespēju. Ārzemniekiem mēs esam
interesanti, jo pie mums notiek daudz kā neparasta. Kad es filmas
prezentācijā Japānā stāstīju, ka Šķērsielas varoņi atguva savu
zemi, japāņi nekādi nevarēja saprast, kā kāds var atņemt manu
zemi un tad jācīnās, lai to atkal dabūtu atpakaļ.
A.A.: – Televīzija blakus saviem uzdevumiem filmē arī
hronikas sižetus. Vismaz Latvijas Valsts televīzija un “LNT”
veido savus arhīvus.
Kinomākslas nevajadzīgais žanrs?
I.S.: – Pirmkārt, jābūt
godīgākai naudas sadalei, ko es jau minēju. Otrkārt, piedāvāju
izveidot Dokumentālā kino aģentūru, kas nodarbotos ar šīs
kinonozares attīstību, plānošanu un uzdevumiem, kas šo procesu
koordinētu. Ja režisors strādā dokumentālā kino jomā, tad,
tēlaini sakot, viņš ir iebridis laika upē, no kuras nevar izkāpt
un pēc tam atkal iekāpt, ja kādu projektu kāds ierēdnis
atbalstīs. Dokumentālajam kino globalizācijas laikmetā ir būtiska
nozīme mūsu valsts dzīvē un tautas identitātes saglabāšanā.
L.R.: – Protams, dokumentālais kino brēc pēc sakārtošanas,
bet, arī nodibinot kādu aģentūru, nekas nemainīsies, ja ierēdņi
valsts institūcijās neapzināsies dokumentālā kino nozīmi. Pašlaik
dokumentālais kino kā žanrs ir izslēgts no aprites, pataisīts par
piedēkli lielajam uzdevumam reklamēt valsti ar mākslas kino
panākumiem, kuri ir stipri apšaubāmi.
G.B.: – Latvijas hronikas filmēšanas pārtraukumu centās
aizpildīt tādi operatori kā Raitis Valters, Kristaps Liepiņš –
Edgara Liepiņa dēls, arī es tajā skaitā, kas skrēja uz visiem
notikumiem un krāja savu arhīvu. Nereti šādi arhīvi slēpj sevī
ļoti interesantus notikumus, kam ir lielāka nozīme par mājas
arhīvu. Kā piemēru minēšu Elzas Radziņas bēres, kurās es biju
vienīgais operators, ja neskaita pāris televīzijas filmētājus,
kuri uzņēma kārtējo īso epizodi un pazuda. … Vija Artmane un
Kārlis Sebris sēž pie Radziņas lielā puķu paklāja un spriež par
savām bērēm, protams, nosacīti. Man tas šķita fantastisks
materiāls, jo mūsu kino un teātra leģendas runāja ļoti neordināri
par nāvi, bērēm, garajām runām kapos. Tādu notikumu ir daudz,
kuros es esmu bijis vienīgais operators, un daudzi paliek vizuāli
nefiksēti, ja nav sakārtota mūsu hronikas joma. Dokumentālajam
kino ir īpaša nozīme kā valsts vēstures lieciniekam. Bez normāla
valsts atbalsta tas nevar notikt, jo tie mazie pūliņi, kur
operatori ķer kādu epizodi notikumu gūzmā, nevar kalpot kā
vienots valsts un tautas dzīves atainojums nākotnei.
Rezumējot mūsu sarunu, gribot negribot, jāpiekrīt, ka Latvijā,
kur ir tik bagātas kinodokumentālistikas tradīcijas, vajadzētu
vairāk līdzekļu un uzmanības pievērst tieši dokumentālajam kino.
Paši kinomatogrāfisti bija apjukuši pārmaiņu laikos, kamēr katrs
no viņiem nebija izteicis savu viedokli par Molotova – Ribentropa
paktu, Ulmani un Staļinu, pie jaunas tēmas neķērās. Iespējams,
tāpēc arī iestājās sastingums. Bet pa to laiku mūsu dzīvē strauji
ienāca videotehnika, veidojās atšķirīgas pieejas cilvēkiem un
notikumiem. Galu galā arī dzīvei kopumā.
Pašlaik tiek uzņemts ap divdesmit dokumentālo filmu gadā,
izaugusi jauna režisoru paaudze, ir arī veiksmīgas filmas. Un arī
pieredzējušie, piemēram, I.Seleckis, par spīti līdzekļu trūkumam,
turpina strādāt.
Andris Kļaviņš