“airBaltic” apstāties negrasās
Desmit gadu jubileju svin Latvijas aviosabiedrība “airBaltic”. Šajā laikā uzņēmums iekarojis līderpozīcijas Baltijas gaisa transporta tirgū.
|
1995.gadā, Latvijas valsts
pārstāvjiem parakstot kopuzņēmuma līgumu ar vairākiem privātajiem
uzņēmumiem, tika nodibināta SIA “Air Baltic Corporation”.
Tādējādi tika veiksmīgi īstenota valsts uzņēmuma “Latavio”
privatizācija. Protams, jaunizveidotajai aviosabiedrībai bija
jāveic daudzi grūti uzdevumi – galvenais, jāpiesaista vairāk
pasažieru un jāpaaugstina uzņēmuma rentabilitāte. Kā atceras
“airBaltic” prezidents Bertolts Fliks, vēl līdz 1999.gadam, kad
uzņēmums tika pārreģistrēts kā akciju sabiedrība, tā pasažieri
bija galvenokārt biznesa ļaudis. Tas bija skaidrojams ar
augstajām biļešu cenām un lielākās iedzīvotāju daļas zemo
ienākumu līmeni. Turklāt “airBaltic” trūka arī īsta
prestiža – rietumvalstīs uz Latvijas uzņēmumu nereti
raudzījās kā uz “šaubīgu Austrumeiropas kompāniju”, neņemot vērā,
ka otrs lielākais akcionārs ir respektablā aviosabiedrība SAS.
Būtiskas pārmaiņas “airBaltic” darbībā un statusā nesa 2001.gads,
kad uzņēmums pirmoreiz gadu noslēdza ar peļņu. Šajā laikā tika
gan būtiski samazinātas darba izmaksas, gan atklāti jauni
maršruti. 2003.gadā aviosabiedrība sāka biļešu tirdzniecību
internetā, kā arī iegādājās pirmo lidmašīnu “Boeing
737-500”. Savukārt pērn “airBaltic” mainīja savu
korporatīvo tēlu un atklāja bāzi Viļņā. Jāpiebilst, ka uzņēmuma
nosaukums savulaik tika veidots ar cerību kļūt par visas Baltijas
aviosabiedrību. Šobrīd tas lielā mērā ir izdevies, jo “airBaltic”
uzskatāms par civilās aviācijas līderi Baltijas valstu vidū.
B.Fliks atzina, ka “atvilkt elpu” pēc paveiktajiem darbiem gan
neizdosies – konkurence aug, tāpēc jāturpina attīstība. Veiksmīgi
izrādījušies jaunie maršruti – piemēram, reiss uz Odesu ir
ļoti pieprasīts. Tas ļauj cerēt, ka pasažieri novērtēs arī
iespēju lidot uz Dņepropetrovsku, kas tiks piedāvāta jau
šoziem.
Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers uzsvēra, ka tieši konkurence ir
uzņēmuma virzītājspēks. Ministrs arī norādīja uz būtisku problēmu
mūsdienu aviācijā – degvielas cenas kāpj, un darbinieku
algas jāpaaugstina, bet biļešu cenas jāsamazina. Tas iespējams,
vienīgi ievērojami palielinot pārvadājumu apjomus, sacīja
A.Šlesers. Paredzēts, ka starptautiskā lidosta “Rīga” turpmāko
piecu, septiņu gadu laikā spēs apkalpot piecus sešus miljonus
pasažieru, un šajā procesā liela nozīme ir arī Latvijas
aviosabiedrībai. Ministrs pauda gandarījumu par faktu, ka,
piemēram, Berlīnē labi pamanāma ir “airBaltic” reklāma, un
sacīja, ka uzņēmums var kalpot par paraugu arī savai
mātessabiedrībai SAS. A.Šlesers vienlaikus pauda pārliecību, ka
aviosabiedrības attīstīšanai nav jābūt valsts kompetencē, tāpēc
valsts kapitāldaļu pārdošana varētu būt tikai laika
jautājums.
Šobrīd 52,6 procenti AS “airBaltic” akciju pieder Latvijas
valstij, bet 47,2 – kompānijai SAS AB. 2004.gadā uzņēmuma
apgrozījums bija 51,6 miljoni latu, bet šogad plānoti apmēram 85
miljoni latu. Desmit darbības gados aviosabiedrība pārvadājusi
vairāk nekā 3 miljonus pasažieru.
Juris Bārtulis, “LV”