Tūrismam – labi rezultāti un jauni uzdevumi
27.septembrī, Pasaules tūrisma dienā, Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA) sadarbībā ar Jūrmalas domi un uzņēmējiem rīkoja atvērto durvju dienu viesnīcās un tūrisma firmās. Šajā dienā nozares vadītāji arī iepazīstināja ar tūrisma attīstības pēdējo gadu tendencēm un rezultātiem.
Latvijas Viesnīcu un restorānu
asociācijas prezidents Jānis Jenzis norādīja, ka atvērto durvju
diena ļauj daudziem Latvijas iedzīvotājiem pārvarēt padomju
laikos veidojušos bijīgo attieksmi pret viesnīcām, restorāniem un
bāriem. Diemžēl nereti cilvēkiem šādas vietas vēl joprojām
asociējas ar augstprātīgu šveicaru modri sargātajām telpām
izredzētajiem – īpaši naudīgiem ļaudīm vai “Intūrista” publikai.
Taču tādas parādības pieder pagātnei: J.Jenzis uzsvēra, ka
Latvijas viesnīcas gaida dažādus klientus – gan ārvalstu
ciemiņus, gan pašmāju ceļotājus. Mūsu valsts tūrisma industrija
strauji attīstās un kļūst par vienu no perspektīvākajām
uzņēmējdarbības nozarēm.
To apliecināja arī Ekonomikas ministrijas (EM) Tūrisma
departamenta direktore Aira Andriksone, atgādinot, ka nule
pasniegtas EM balvas par inovatīvākajiem bakalaura, maģistra un
otrā līmeņa augstāko profesionālo studiju nobeiguma darbiem
tūrisma nozarē. Šie darbi apliecina, ka aug jauni nozares
speciālisti, sacīja A.Andriksone. Tas ir jo īpaši svarīgi, ņemot
vērā tūrisma biznesa attīstības tempus Latvijā un visā pasaulē,
kur tūrisms pieskaitāms pie visstraujāk augošajām uzņēmējdarbības
nozarēm. Runājot par Eiropu, jāpievērš uzmanība faktam, ka
pēdējos gados nozares uzplaukums vērojams pirmām kārtām Centrālās
un Austrumeiropas valstīs. Tas lielā mērā izskaidrojams ar “vecās
Eiropas” iedzīvotāju vēlmi iepazīt jauno Eiropas Savienības
dalībvalstu skaistākās un ievērojamākās vietas. Arī Latvijas
tūrisma nozare šā gada pirmajā pusgadā salīdzinājumā ar attiecīgo
pērnā gada periodu augusi par 32 procentiem. Protams, nozares
tālākajai attīstībai nepieciešams arī valsts atbalsts, bet šim
nolūkam vajadzīgi finanšu līdzekļi. A.Andriksone gan pauda bažas,
vai lielā mērā uz sociālo problēmu risināšanu vērstais nākamā
gada budžets ļaus rast pietiekami naudas tūrisma
veicināšanai.
Tomēr Latvijas Tūrisma informācijas biroja vadītāja Sanita
Cimdiņa prognozēja arī turpmāku Latviju apmeklējošo tūristu
skaita pieaugumu. Kā zināms, pērn tika sveikta divmiljonā
tūriste, bet paredzams, ka šogad Latviju būs apciemojuši vismaz
trīs miljoni ārvalstu viesu. Mūsu valsts iedzīvotāji ārvalstu
ceļojumos brauc mazāk, taču ārvalstīs caurmērā tērē vairāk naudas
nekā ārzemju tūristi Latvijā.
Uz tūrisma ilgtspējīgu attīstību būs vērsta mārketinga stratēģija
laikam no 2006. līdz 2010.gadam, ko šobrīd izstrādā TAVA.
Valstis, kuru iedzīvotājus vēlamies ieinteresēt Latvijas
apmeklējumā, stratēģijā iedalītas trīs grupās: augsti
prioritāras, prioritāras un perspektīvas valstis. Pirmajā grupā
ietilpst, piemēram, Igaunija, Lietuva, Zviedrija, Krievija,
Vācija un citas valstis, ar kurām Latviju vieno cieša vēsturiska
saikne un intensīvs satiksmes tīkls. Tāpēc šo valstu
ceļotgribētājiem būs adresēti sevišķi daudz pasākumu. Stabila
interese par Latviju ir arī prioritārajās valstīs. Savukārt
perspektīvo valstu iedzīvotāju interesi vēl nāksies modināt. TAVA
rīko arī daudz ikdienas pasākumu tūrisma veicināšanai. Piemēram,
lai aktivizētu iekšzemes tūrismu, ik mēnesi norit informatīvās
dienas, kurās interesenti un speciālisti tiek iepazīstināti ar
kādu konkrētu tūrisma produktu. Šā gada beigās plānots laist
klajā katalogu, kurā būs apkopota informācija par visiem šiem
produktiem.
Protams, straujais tūristu plūsmas pieaugums rada arī jaunas
problēmas. J.Jenzis norādīja, ka sezonas laikā Rīgā izjūtams
vietu trūkums viesnīcās, taču faktiski tas attiecināms tikai uz
pilsētas centra viesnīcām. Situācija jālabo, taču jāņem vērā
Latvijas tūrisma izteikti sezonālais raksturs – apmēram no
oktobra līdz maijam ceļotāju plūsma ievērojami mazinās, un
viesnīcu ieņēmumi rūk. Tāpēc, uzsvēra J.Jenzis, atbalstot jaunu
viesnīcu izveidi un celtniecību, jādomā arī par viesu piesaistes
iespējām pēc sezonas beigām. Labas izredzes Rīgā un citur Latvijā
varētu būt, piemēram, biznesa un citu konferenču rīkošanai, bet
ārvalstu ciemiņus var ieinteresēt arī ar atraktīvu kultūras
piedāvājumu. Kā pozitīvu piemēru šajā jomā J.Jenzis minēja
Latvijas Nacionālo operu, kas piedāvā izrādes augustā – laikā,
kad Rīgā ir daudz tūristu, bet vairums teātru sezonu vēl nav
sākuši.
2004.gadā Latvijā bija 342 dažādas viesu mītnes ar kopumā 22 000
vietu. Taču 64, 4 procenti ārvalstu tūristu pērn Latvijā vispār
nenakšņoja. 55 procenti ceļotāju, kuri pavadīja nakti mūsu
valstī, apmetās viesu mītnēs, bet 22 procenti – pie radiem vai
draugiem. 70 procenti viesu Latvijā neuzkavējas ilgāk par 24
stundām, bet vairums pārējo mūsu valstī paliek ne ilgāk par trim
dienām. Šie rādītāji nozīmē, ka mūsu valsts tūrisma nozares
uzdevums ir veicināt vēl lielāku viesu mītņu noslogojumu visa
gada laikā un motivēt tūristus paildzināt sava Latvijas
apceļojuma laiku.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv