Dzīve ielīmēta aploksnē
Tā ar Monikas Zariņas savulaik vēstulē no Anglijas uz Ameriku teiktiem vārdiem varētu raksturot izstādi “Svešuma vēstules”, kas iekārtota Rakstniecības, teātra un mūzikas muzeja divās zālēs.
Izstādē “Svešuma vēstules” Foto: Vera Paukša |
Galvenās “varones” šajā izstādē –
ar latviešu rakstnieku roku rakstītās vēstules un atklātnes, to
oriģināli, kas glabā ne tikai autoru pirkstu pieskārienus, bet
arī viņu dvēseļu vibrācijas. Tapušas gan 20.gadsimta sākumā, gan
arī tā otrajā pusē. Kopīgs visām tas, ka rakstītas svešās zemēs.
Rakstītājiem atrodoties bēgļu gaitās vai trimdā, vēstule bieži ir
ne tikai sazināšanās līdzeklis, bet arī palīgs izdzīvošanai. Tas
jūtams gan ar Kārļa Skalbes nervozo roku draugam Antonam
Austriņam un Fricim Bārdam 1907.gadā no Skandināvijas uz Latviju
sūtītajās vēstulēs, gan arī Aspazijas vēstulē no Šveices jaunajai
aktrisei Birutai Skujeniecei, gan Pāvila Rozīša ar ironiskajiem
piesitieniem rakstītās un no Kaukāza sūtītās vēstulēs Pirmā
pasaules kara laikā. Rainis savu “Jāzepa ērkšķi” mēģina izvilkt,
rakstot Janim Jansonam-Braunam uz Briseli. Ernests
Birznieks-Upītis no Baku mudina Aspaziju un Raini svešuma
raisītās izjūtas “norakstīt” dzejā un lugās, kuras viņa
dibinātais apgāds “Dzirciemnieki” izdod grāmatās, tā morāli un
materiāli atbalstot abus “šveiciešus”. Īpašs stāsts ir par
Vladivostokas latviešu rakstītajām vēstulēm 1918./1919.gadu mijā,
kuras līdz tuviniekiem Latvijā tā arī nekad nenokļuva.
1906.gadā izdotā kartē, ņemot palīgā lupu, katram ir iespēja
izsekot, no kurienes tad vēstules sūtītas. Liela Pelikāna tintes
pudele atgādina, ka kādreiz viss, arī vēstules, tika rakstītas ar
spalvu un tinti. Bet sekreters rāda, ka vēstuļu rakstīšanai
paredzēta pat īpaša mēbele.
Izstādes otrā zāle rāda 20.gadsimta otrā pusē Zviedrijā, Amerikā
un citās latviešu trimdas zemēs rakstītās un arī saņemtās
vēstules. Te redzamas gan atklātnes ar 50. un 60.gadu Rīgas
skatiem, ko māte sūtījusi meitai uz Stokholmu, gan arī Zviedrijā
dzimuša un auguša latviešu bērna pirmās zīmītes mammai ar
“drukātiem burtiem”. Ir arī mīlestības vēstules, kāds pavisam
nezināms mīlestības stāsts. Un “gada vēstules”, kas tiek
rakstītas, lai draugus informētu par nozīmīgāko, kas noticis gada
laikā. Te nu palīgā tiek ņemta izdoma un humors, fotogrāfijas un
zīmējumi. Ir arī vitrīna ar vēstulēm, kas rakstītas tikai uz
fotogrāfijām, ir vēstule dzejā, vēstule uz putuplasta un vēl
viena otra neparastība.
Anšlava Eglīša “radošā darbnīca” rāda, ka vēstules var apzīmēt ar
asprātīgiem adresāta un saviem saržiem, var aprakstīt reklāmas
lapu un Holivudas kinozvaigžņu attēlu otrās, baltās puses, bet
var arī pats radīt savas atklātnes ar šķēru, līmes, krāsainu
attēlu un “rakstīkļu” palīdzību. Zāles centrā ir viņa
vienkāršais, kādreiz 50.gadu sākumā Amerikā pirktais darba galds
ar vieglo vācu firmas Erika rakstāmmašīnu, uz kuras tapis ne
viens vien romāns, bet arī daudz vēstuļu. Anšlava Eglīša
kolekcijā muzeja krātuvē vēstuļu vien ir ap desmit tūkstoši, tās
gan ir no citiem saņemtās vēstules. Bet, ja zinām, ka viņš uz
katru vēstuli centās tūlīt atbildēt… Ap viņa atpūtas krēslu, kas,
tāpat kā citas viņa lietas, ir atceļojis uz Latviju no Pacifika
Palisādēm Amerikā, ir biezs aplokšņu klājiens.
Maija Kalniņa,
izstādes
autore, Rakstniecības, teātra un mūzikas muzeja Rakstniecības
nodaļas galvenā speciāliste