Par akceptēto 2006.gada valsts budžeta projektu
Ministru kabinets ārkārtas sēdē
vakar, 29.septembrī, akceptēja 2006.gada valsts budžeta
likumprojektu. Šo dokumentu un budžetu pavadošo likumprojektu
paketi finanšu ministrs Oskars Spurdziņš šodien, 30.septembrī,
pulksten 11 iesniegs Saeimā.
Budžeta projekts 2006.gadam paredz valsts konsolidētā budžeta
ieņēmumus 3,23 miljardu latu vērtībā, savukārt plānotie kopējie
valsts budžeta izdevumi ir 3,37 miljardi latu. Budžeta fiskālais
deficīts ir plānots 145,23 miljoni, kas veido 1,5% no iekšzemes
kopprodukta. Tādējādi valdība nodrošina, ka 2006.gada valsts
budžeta fiskālais deficīts iekļaujas Māstrihtas kritērijos
noteiktajās robežās.
Salīdzinot ar šo, 2005.gadu (ņemot vērā budžeta grozījumus),
nākamā gada budžeta projektā konsolidētajā budžetā paredzēts
ieņēmumu pieaugums par 520,68 miljoniem latu, izdevumi – par
524,72 miljoniem latu.
Plānotie ieņēmumi nākamgad no pievienotās vērtības nodokļa būs
829,23 miljoni latu, no valsts sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām – 842,67 miljoni latu, no uzņēmumu ienākuma
nodokļa – 238,55 miljoni latu, valsts budžetā no iedzīvotāju
ienākuma nodokļa – 137,54 miljoni latu, no akcīzes nodokļa –
370,68 miljoni latu, no muitas nodokļa – 19,05 miljoni
latu.
Budžeta projektā 2006.gadam paredzēts papildu finansējums
valdības prioritātēm un nozīmīgākajām sfērām:
• programmai “Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO” –
40 miljoni latu;
• pedagogu darba samaksas paaugstināšanai – 33,1 miljons
latu;
• veselības aprūpes jomai (tajā skaitā zāļu kompensācijai, rindu
likvidēšanai un citiem pasākumiem) – 31,1 miljons
latu;
• Valsts autoceļu fondam – 30,8 miljoni latu;
• valsts pasūtījumam pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu – 8,7
miljoni latu;
• Iekšlietu ministrijai sistēmas iestāžu darbinieku darba
samaksas palielinājumam un atvaļinājuma pabalstu izmaksai – 12
miljoni latu;
• Iekšlietu ministrijai atvaļinājuma pabalstu parādu par
2001.–2004.gadu nomaksai – 1,7 miljoni latu;
• zinātnes attīstībai un konkurētspējas nodrošināšanai, tai
skaitā pielietojamās zinātnes veicināšanai tautsaimniecības
attīstībai – 13 miljoni latu;
• valsts pārvaldes institucionālās kapacitātes nodrošināšanai –
9,2 miljoni latu;
• valsts siltumapgādes sektora programmai – 7 miljoni latu;
• akcīzes nodokļa par dīzeļdegvielu atmaksāšanai zemniekiem – 6,7
miljoni latu;
• tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuratūras darbinieku
atalgojuma palielinājumam – 6,4 miljoni latu;
• minimālās mēneša darba algas paaugstināšanai no 80 uz 90 latiem
ar 2006.gada 1.janvāri – 5,6 miljoni latu;
• valsts mērķdotācijām pašvaldībām dzīvokļu jautājuma risināšanai
un dzīvojamo telpu atbrīvošanas pabalstam – 5 miljoni latu;
• NATO valstu valdību vadītāju sanāksmes nodrošināšanai – 5
miljoni latu;
• valsts un pašvaldību institūcijām jauno klasifikāciju
ieviešanai – 5 miljoni latu;
• programmatūras licenču pirkšanai, nomai, regulārai atjaunošanai
– 4,8 miljoni latu;
• bērna piedzimšanas pabalsta palielināšanai – 3,3 miljoni
latu;
• valsts atbalsta programmai novadu infrastruktūras attīstībai –
2,8 miljoni latu;
• ārstniecības personu vidējās darba samaksas palielināšanai –
2,7 miljoni latu;
• naftas produktu rezervju valsts daļas izveidei un uzglabāšanai
– 2,2 miljoni latu.
Sociāli atbildīgas politikas realizāciju apliecina arī saistībā
ar budžetu pieņemti un sabiedrībai būtiski valdības lēmumi:
1) neapliekamā minimuma palielināšana no 26 latiem mēnesī uz 32
latiem mēnesī un atvieglojumu par apgādībā esošām personām
palielināšana no 18 latiem uz 22 latiem mēnesī;
2) iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu proporcijas pārdale par
labu pašvaldībām – tās saņems nevis pašreizējos 73% no
iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN), bet gan 75%.
2006.gada budžets veidots, prognozējot nākamgad 7,5% iekšzemes
kopprodukta pieaugumu salīdzināmās cenās un 4,5% inflāciju (gads
pret gadu).
Līdz ar budžeta likumprojektu Saeimā tiek iesniegti arī grozījumi
vairākos likumos, veidojot tā dēvēto budžeta likumu paketi:
1) grozījumi likumā par budžetu un finanšu vadību;
2) grozījumi likumā par pašvaldību finanšu stabilizēšanu un
pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību;
3) grozījumi likumā par pašvaldību budžetiem;
4) grozījumi likumā par uzņēmumu ienākuma nodokli;
5) grozījumi likumā par nekustamā īpašuma nodokli;
6) grozījumi likumā par pievienotās vērtības nodokli;
7) grozījumi likumā par iedzīvotāju ienākuma nodokli;
8) grozījumi likumā par valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas fondiem;
9) grozījumi likumā par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju
par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās
dabas teritorijās un mikroliegumos;
10) grozījumi likumā par valsts pensijām;
11) grozījums likumā par autoceļiem.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments