Eksportspējīgākie produkti noskaidroti
Šā gada aprīlī Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) izsludināja konkursu Latvijā reģistrētām komercsabiedrībām par sasniegumiem eksportā. Konkurss ietilpst pērn Ministru kabinetā apstiprinātās Eksporta veicināšanas programmas pasākumu kompleksā, un tā mērķis ir veicināt Latvijas preču un pakalpojumu eksportu, kā arī paaugstināt to konkurētspēju ārvalstu tirgū.
|
Atsaucība bija vērā ņemama –
konkursā pieteicās 33 uzņēmumi ar 39 pieteikumiem. Dalībnieki
pārstāvēja visdažādākās uzņēmējdarbības nozares, piemēram,
kokapstrādi, pārtikas rūpniecību, informācijas tehnoloģijas,
ķīmisko rūpniecību un farmāciju, mašīnbūvi, metālapstrādi.
Vispirms eksperti vērtēja uzņēmumu finanšu rādītājus. Pēc tam
žūrijas komisijas locekļi klātienē iepazinās ar 15 konkursa otrās
kārtas dalībniekiem, apmeklējot uzņēmumus, tiekoties ar to
vadītājiem un vērojot darba procesus. Komisijā darbojās
ekonomikas ministrs Krišjānis Kariņš, LIAA direktors Andris
Ozols, Latvijas institūta direktors Ojārs Kalniņš un citi valsts
institūciju un sabiedrisko organizāciju pārstāvji.
30.septembrī tika svinīgi paziņoti konkursa rezultāti un
apbalvoti uzvarētāji. K.Kariņš, uzrunājot uzņēmējus, pauda
gandarījumu par kuplo dalībnieku skaitu un cerību, ka konkurss
pamudinās vēl lielāku uzņēmēju skaitu pieteikties labāko
eksportētāju sacensībai. Savukārt konkursa patronese Valsts
prezidente V.Vīķe-Freiberga (“LV” A25.lpp.) norādīja –
kaut gan Latvijas ekonomiskās izaugsmes tempi, pretēji nereti
dzirdētajām skeptiskajām prognozēm, vēl joprojām ir strauji,
vienlaikus aug arī inflācija. Šis faktors negatīvi ietekmē gan
iedzīvotāju pirktspēju, gan arī eksportu, sacīja Valsts
prezidente, uzsverot, ka cer uz valdības rīcību inflācijas
ierobežošanā. V.Vīķe-Freiberga norādīja, ka mūsu valsts eksporta
rādītāji gan uzlabojas, tomēr importa apjomi vēl aizvien ir
lielāki. Lai situāciju kardināli mainītu, jāapgūst jauni eksporta
tirgi un jāsaglabā vecie – kā atgādināja Valsts prezidente, pirms
vairākiem gadiem Baltijas eksportētāji iepriecinājuši Somijas
uzņēmējus, pārorientējoties uz Eiropas Savienības tirgu un
Neatkarīgo Valstu Savienības (NVS) tirgu atstājot novārtā.
Tādējādi pieauga Somijas eksportētāju iespējas šajā tirgū. Taču
būtu kļūda, ja, izmantojot Eiropas vienotā tirgus iespējas, tiktu
aizmirstas NVS valstis, sacīja V.Vīķe-Freiberga. Jādomā arī par
eksporta struktūras rādītājiem – statistika liecina, ka visvairāk
eksportējam koksni, kas atspoguļo arī Latvijai raksturīgo lētā
darbaspēka izmantošanu. Taču, kā uzsvēra V.Vīķe-Freiberga,
Latvijā jāveido zināšanās pamatota ekonomika, kas spētu tirgū
piedāvāt produktus ar augstu pievienoto vērtību. Runas noslēgumā
Valsts prezidente aicināja uzņēmējus tiekties pēc turības, lai
spētu dot ieguldījumu arī visas valsts izaugsmē.
Konkursa balvas tika piešķirtas trīs kategorijās. Par produktu ar
straujāko eksporta apjoma pieaugumu žūrija atzina akciju
sabiedrības “Grindeks” ražoto medikamentu “Mildronāts”. Šis
preparāts kalpo organisma šūnu aizsardzībai un asinsvadu slimību
ārstēšanai. Šobrīd “Mildronāts” tiek eksportēts uz NVS valstīm un
Japānu, bet uzņēmuma vadītāji sola apgūt arī Rietumeiropas un ASV
tirgus. Kategorijā “Jaunais eksporta produkts vai pakalpojums”
pirmā vieta tika piešķirta SIA “BFDF” izstrādājumam – krēslam
“Python”. Savukārt balvu par “Inovatīvāko produkta vai
pakalpojuma eksporta risinājumu” saņēma SIA “Varis Toys” par koka
rotaļu konstruktoru “Varis”. Balvas saņēma arī SIA “Pure Food”,
SIA “Biosan”, a/s “Liepājas metalurgs”, a/s “Preiļu siers”, a/s
“Biotehniskais centrs” un a/s “Exigen Latvia”.
Pirmo vietu ieguvējiem tiek piešķirta iespēja šogad bez maksas
piedalīties kādā Valsts prezidentes ārvalstu vizītē uzņēmēju
delegācijas sastāvā. Katram otrās vietas ieguvējam tiks apmaksāts
darījumu brauciens 1000 latu vērtībā, bet trešo vietu ieguvēji
varēs bez maksas ievietot savu reklāmu LIAA izdevumā “Latvian
business guide” vai katalogā “EXIM”.
Juris Bārtulis, “LV”