Vienots darba tirgus Ziemeļvalstīs – utopija vai realitāte?
Darba tirgū konkurencei jābalstās uz sāncensību zināšanās un prasmēs, nevis tajā, kurš nostrādās ilgākas darba stundas un piekritīs strādāt par zemāku samaksu. Tā īsi varētu raksturot būtiskāko ideju, kas tika pausta Baltijas Jūras valstu organizāciju sadarbības tīkla “Samax” rīkotajā konferencē par vienota darba tirgus izveidi Baltijas jūras reģionā. Jāpiebilst, ka “Samax” apvieno minētā reģiona arodbiedrības.
Konferencē skaidri iezīmējās domstarpības gan “veco” un “jauno” dalībvalstu starpā, gan arī starp tādām valstīm kā, piemēram, Dānija un Vācija. Visi konferences dalībnieki gan bija vienisprātis, ka nesen izstrādātās vadlīnijas Lisabonas stratēģijas (kas pieņemta 2000.gadā) īstenošanai pārāk daudz vērstas tikai uz ekonomikas jomu, atstājot novārtā tādas būtiskas lietas kā sociālā aizsardzība un vides ilgtspējība.
Vai Dānijas pieredze derēs arī Latvijai
Savu skatījumu, pilnībā atšķirīgu
no pārējo Eiropas Savienības (ES) valstu arodbiedrību redzējuma,
pauda Dānijas darba ņēmēju pārstāvis. Dānija, pēc vairāku
ekspertu domām pārstāv to ideālo modeli, uz kuru vajadzētu
tiekties arī pārējai Eiropai. Proti: šī mazā Ziemeļvalsts ir
spējusi apvienot augstus sociālās aizsardzības standartus ar ļoti
liberālu darba likumdošanu un elastīgām darba attiecībām. Jo
diemžēl pārējās ES valstīs tās ir nošķirtas lietas. Piemēram,
Lielbritānijā ir zems bezdarbs – ap 5% – un diezgan zema sociālā
aizsardzība (mazi pabalsti, problēmas ar pensiju sistēmu),
savukārt Francijā un Vācijā ir augsta gan strādājošo, gan
bezdarbnieku sociālā aizsardzība, bet arī ļoti augsts bezdarba
līmenis – 10%. Dāņu kolēģi to skaidro ar neelastīgu darba tirgu
un nepietiekamām investīcijām cilvēkos. Kims Knudsens stāsta, ka
Dānijā darba likumdošana ir ļoti liberāla, darba devējiem ir
viegli cilvēkus gan pieņemt, gan atlaist. Katrs trešais Dānijas
strādājošais ik gadu maina darbu, un bezdarba procents šajā
valstī ir 4%. Tas tikai nozīmē to, ka tur ir uzņēmējdarbībai un
tās attīstībai labvēlīga vide. Dāņi vēlas ne tikai strādāt algoto
darbu, bet paši būt par uzņēmējiem. Un arī Latvijai, domājot par
nodarbinātības stratēģiju, būtu jāatceras, ka viena no
prioritātēm ir jaunu darba vietu rašanās. Savukārt Vācijā, kur
atlaist strādājošo ir ļoti sarežģīti, vieglāk ir ļaut uzņēmumam
bankrotēt nekā, piemēram, atlaist trešdaļu darbinieku. Dāņi
apšauba arī to, vai ilgstošā bezdarba problēmas palīdzēs
atrisināt Vācijas iecere samazināt bezdarbnieku pabalstu
proporcionāli tam laikam, kad cilvēks ir bez darba. K.Knudsens
uzskata, ka padarīt cilvēku aizvien nabadzīgāku vēl nenozīmē
motivēt to atkal iekļauties darba tirgū. Dānijā bezdarbnieku
pabalsts ir 90% no iepriekšējās algas, kuru iespējams saņemt
četrus gadus. Kā liecina statistika, šajā valstī ir niecīgs
skaits ilgstošo bezdarbnieku. Kā uzsver K.Knudsens, bezdarbnieki
jāmotivē atkal atgriezties darba tirgū, nevis manipulējot ar viņu
ienākumiem, bet gan dodot tiem nepieciešamās zināšanas un
prasmes. Nevis vienkārši maksāt pabalstus, bet piedāvāt iespējas
pārkvalificēties, apgūt to, ko pieprasa darba tirgus. Dāņu
arodbiedrību pārstāvis arī ar skaitļiem pārliecinoši pierādīja,
ka, pieaugot investīcijām jau strādājošo profesionālās
kvalifikācijas paaugstināšanā (to veic darba devēji sadarbībā ar
valsti), pieaug arī nodarbinātība un samazinās bezdarbs. Vērtējot
to, cik ES valstis pašlaik tērē izglītībai un jau strādājošo
kapacitātes veicināšanai, K.Knudsens atzīst, ka tas ir daudz par
maz un, ja “Eiropa vēlas izveidot uz zināšanām balstītu
sabiedrību, tad pašreizējais ceļš uz to neved”.
Arī Latvija cenšas īstenot šādu pieeju bezdarba mazināšanai,
taču, kā intervijā “LV” atzina labklājības ministre Dagnija Staķe
(“LV” 21.09.2005.) vissarežģītākais ir bezdarbnieku aizdabūt līdz
šiem pārkvalifikācijas kursiem. Tā ka mūsu uzdevums atšķirībā no
dāņiem ir ne tikai dot iespēju apgūt darba tirgum nepieciešamās
zināšanas, bet arī pārliecināt nestrādājošos atkal tomēr sākt
darba gaitas.
Vispirms aizsardzību, tad liberalizāciju
Citu valstu arodbiedrību pārstāvji
dāņu kolēģa teiktajam, īpaši par likumdošanas liberalizēšanu,
īsti negribēja piekrist. Tika arī uzsvērts, ka Dānijas
priekšrocība ir tā, ka tā ir maza valsts ar līdzsvarotu reģionu
attīstību. Pārsvarā arodbiedrību līderi pauda pārliecību, ka par
jebkādu darba tirgus elastīgumu var runāt tikai tad, ja ir
nodrošināta pietiekama iedzīvotāju sociālā aizsardzība un
panākts, ka gan valsts, gan darba devēji investē savu darbinieku
izglītošanā un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanā.
Latvijas nozaru arodbiedrību pārstāvji atklāti pauda, ka Latvijas
situācijā, viņuprāt, ne par kādu darba likumdošanas
liberalizāciju un darba tiesisko attiecību elastīgumu runāt
nevarot, jo jau tagad valda darba devēju patvaļa.
Runājot par brīvu pakalpojumu plūsmu, “veco” Baltijas jūras
reģiona valstu arodbiedrības pauda, ka tām nav nekas pret to
iebilstams, bet tomēr algām konkurēt nevajadzētu. Zviedrijas
darba ņēmēju pārstāvis palika savā pārliecībā nelokāms: lūdzu,
lai nāk ārvalstu uzņēmumi un sniedz savus pakalpojumus, bet tikai
iepriekš pievienojoties nozares koplīgumam. Šo valstu
arodbiedrības arī pieskārās ļoti būtiskam jautājumam, par kuru
diemžēl Latvijas brīvo arodbiedrību savienība līdz šim runājusi
visai maz. Proti: ja mēs vēlamies izveidot vienoto darba tirgu
Baltijas jūras reģionā, vispirms ir jātuvina izglītības sistēmas,
lai strādājošo prasmes un kvalifikācija derētu arī citu valstu
darba tirgus prasībām.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv