Ko darītu, ja naudas būtu vairāk
Novērtējot Latvijas Statistikas institūta veiktajā pašvaldību vadītāju aptaujā teikto, varējām izdalīt vairākas problēmjautājumu grupas. Visbiežāk bija minēts, ka trūkst naudas (sk. “LV” 18.08.2005., Nr.130) un sarežģīti nokārtot formalitātes projektiem ar ES līdzfinansējumu (“LV” 21.07.2005., Nr.114). Šajā rakstā pabeidzam brīvo stāstījumu izvērtējumu, aplūkojot citas grūtības un nesakārtotību, kas traucē sekmīgu darbu pašvaldībās. Arī anketās tās minētas vairākkārt, tomēr retāk nekā iepriekš aplūkotajās.
|
Sliktie ceļi un komunikācijas
Valkas rajona Kārķu pagasta
padomes priekšsēdētājs Aivars Cekuls atzīmē, ka Kārķu pagasts
atrodas rajona un valsts nomalē. Šis apstāklis traucē attīstīties
gan saimnieciskajai darbībai, gan tūrismam. A.Cekuls uzsver, ka
vispārēja valsts un arī Kārķu pagasta pašvaldības problēma ir
sliktie ceļi. Kārķu pašvaldības teritorijā nav asfaltētu ceļu uz
valsts un rajona centriem. Iedzīvotājiem savās dzīves vietās nav
pieejams internets.
Arī Madonas rajona Sarkaņu pagasta padomes priekšsēdētājs Andris
Simtnieks uzsver, ka pašvaldībā atsevišķi ceļa posmi ir kritiskā
stāvoklī, tāpat ūdensapgādes, kanalizācijas un attīrīšanas
sistēmas, kā arī siltumapgādes sistēma atsevišķos ciematos.
Risinājums būtu valsts investīciju programmas un ES struktūrfondu
finansējuma piesaiste pēc projektu izstrādes, bet diemžēl šis
process ir sarežģīts un visām minētajām pozīcijām vēl nav
atvērtas sadaļas.
Liepājas rajona Dunikas pagasta padomes priekšsēdētājs Andis
Rolis atzīmē, ka ceļi ir katastrofālā stāvoklī un Dunikas
pašvaldība ir viena no retajām, uz kuru neved asfaltēts ceļš.
Sliktie ceļi traucē attīstīties uzņēmējdarbībai. A.Rolis raksta:
“Arī runas par pagastu apvienošanu iedzīvotājiem nevieš cerīgas
noskaņas, jo pēc valdības modeļa mums draud nomales
statuss.”
Ceļu sakārtošana nenoliedzami veicinātu pašvaldību apvienošanos.
Vairāki pašvaldību vadītāji uzskata, ka pašvaldību apvienošanās
būtu vēlama tikai pēc tam, kad tas būs noticis.
Pagastu skolas
Gulbenes rajona Daukstu pagasta
padomes priekšsēdētāja Sandra Dubļinska kā lielāko problēmu min
pagasta skolu. Tā atrodas ģeogrāfiski neizdevīgā vietā. Daudz
līdzekļu prasa skolas un skolēnu pārvadāšanai paredzētā autobusa
uzturēšana, kā arī savstarpējie norēķini ar kaimiņu pašvaldībām
par skolēnu izglītošanu. Pēc S.Dubļinskas domām, šo jautājumu
administratīvi teritoriālā reforma nevar atrisināt. Un reformas
rezultātā skolas pastāvēšana var tikt apdraudēta. Vēl padomes
priekšsēdētāja uzsver, ka savā pašvaldībā visas grūtības jāpārvar
pašiem. Ja būtu lielāks budžets, būtu straujāka attīstība.
Vairāki pašvaldību vadītāji ir noraizējušies par mazo skolu
likvidēšanu un grūtībām skolu kapitālremontu veikšanā līdzekļu
trūkuma dēļ.
Pārāk daudz pārskatu
Kādas lielas pašvaldības vadītājs
bija neapmierināts ar to, ka pašvaldībām bez oficiāli
apstiprinātiem statistikas un grāmatvedības pārskatiem tiek
piesūtītas visdažādākās anketas un formas no privātuzņēmumiem,
nevalstiskām organizācijām, maģistrantiem un doktorantiem. Lai uz
tām visām atbildētu, jārada speciāla štata vienība. Arī Liepājas
rajona Cīravas pagasta padomes priekšsēdētājs Artis Čanders
atzīmē, ka dažādu institūciju prasības pēc atskaitēm ir
pārspīlētas. Mūsuprāt, šādas vienreizējas aptaujas būtu jāsaskaņo
ar CSP un atbildīgo ministriju, līdzīgi kā tas tiek darīts,
ieviešot jaunus statistikas pārskatus.
Atbildēt uz oficiāli saskaņotu aptauju jautājumiem būtu
pašvaldību darbinieku pienākums, bet par to, vai atbildēt vai
neatbildēt uz privātu organizāciju un privātpersonu anketām,
kuras nav saskaņotas minētajā kārtībā, vajadzētu izlemt pašiem,
vadoties no tā, cik kvalificēti ir uzdotie jautājumi, kāda
autoritāte anketas izplatītājam un vai anketēšanas rezultāti
varētu dot kādu labumu pašvaldībām un sabiedrībai kopumā.
Augsts bezdarba līmenis
Limbažu rajona Pāles pagasta padomes priekšsēdētāja Vita Amerika raksta, ka pagastā ir augsts bezdarba līmenis, ir arī nereģistrētie bezdarbnieki. Jāpiebilst, ka augsts bezdarba līmenis ir arī daudzās citās vietējās pašvaldībās. 2005.gada jūlijā vidējais reģistrētā bezdarba līmenis Latvijā bija 7,8%. Visaugstākais tas bija Ludzas rajonā – 28,0%, Rēzeknes rajonā – 26,2% un Balvu rajonā – 23,8%. Atsevišķos pagastos tas tuvojas pat 40%. Nodarbinātības palielināšanai un bezdarba līmeņa samazināšanai cerīga šķiet ES struktūrfondu nacionālā programma “Darba tirgus pētījumi”. Tā ietverta Labklājības ministrijas pētījumu projektā izstrādāšanai un īstenošanai laikā no 2005. līdz 2007.gadam.
Tas vēl nav viss
Jēkabpils rajona Rubenes pagasta
padomes priekšsēdētājs Edvīns Meņķis uzskata, ka pašvaldību
apvienošanās būtu lietderīga tikai pēc ceļu un citas
infrastruktūras attīstīšanas, juridisko formalitāšu
vienkāršošanas, veselības aprūpes sistēmas sakārtošanas. E.Meņķis
uzsver, ka grūti prognozēt valdības nostāju pret mazajām lauku
skolām, tās var likvidēt. Līdz ar to strādājošo skaits pagastā
samazināsies. E.Meņķi neapmierina tas, ka valstī nav izstrādāta
noteikta valsts investīciju sadales sistēma. Pašreizējā kārtība
un prakse lielākajai daļai pašvaldību nav pieņemama. Pašvaldības
kvalitatīvu darbību traucē nemitīgā likumu un citu tiesisko
dokumentu maiņa.
Valkas rajona Launkalnes pagasta padomes priekšsēdētājs Māris
Lazdiņš kā pašvaldības galvenās problēmas min grūtības nodrošināt
iedzīvotāju kvalitatīvu medicīnisko aprūpi, ko pašvaldība nevar
ietekmēt, un sarežģītu iepirkuma procedūru, kas noteikta
pašvaldībām.
Sedas pilsētas domes priekšsēdētājas vietnieci Irinu Andrejevu
uztrauc iedzīvotāju zemā maksātspēja, inflācija un nelielais
uzņēmumu skaits pilsētā.
Rojas pagasta padomes priekšsēdētājs Jānis Žoluds ir norūpējies
par biežajiem grozījumiem likumos, piemēram, jautājumā par
aizsargjoslas interpretāciju 300 m attālumā, kas ievērojami
sarežģī teritoriālo plānojumu un izmaiņas tajā.
Bauskas rajona Codes pagasta padomes priekšsēdētājs Andris
Āboliņš atzīmē, ka teritorijas attīstības jautājumu atrisināšanu
bieži traucē tas, ka valdības un ministriju ierēdņi nepārzina
vietējos apstākļus, kā arī lēmumu novilcināšana.
Gulbenes rajona Lejasciema pagasta padomes priekšsēdētājs Dainis
Švika atzīmē, ka ir grūti (gandrīz neiespējami) saņemt
informāciju par pagastā reģistrēto, bet citur (piemēram, Rīgā)
strādājošo iedzīvotāju ienākuma nodokļu samaksas apjomiem. Kā
otru īpašu problēmu D.Švika min to, ka laikam neiespējami, bet
vajadzētu mēģināt apturēt straujo birokrātijas uzvaras gājienu
visos iespējamajos virzienos.
Daži vietējo pašvaldību vadītāji uzsver: lai sekmīgi īstenotu
administratīvi teritoriālo reformu, nepieciešams lielāks valsts
atbalsts. Tāpēc ļoti savlaicīgs ir Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas priekšlikums par grozījumiem
Administratīvi teritoriālās reformas likumā, paredzot, ka par
katru bijušo pagasta un pilsētas pašvaldību, kas veido
jaunizveidoto novada pašvaldību, pēdējā saņem no valsts budžeta
vienreizējus finanšu līdzekļus 100 000 latu apmērā novada
infrastruktūras attīstībai. Tām novadu pašvaldībām, kuras
radušās, vietējām pašvaldībām apvienojoties līdz grozījumu
pieņemšanai Saeimā, piešķir 50 000 latus par katru novadā
iekļauto pagastu un pilsētu.
Liepājas rajona Grobiņas pagasta padomes priekšsēdētāja vietnieks
Modris Ekšteins kā galvenās uzskata mājokļu un sociālo dzīvokļu
problēmas, enerģētikas jautājumu, kurināmā nodrošināšanu un
pasažieru pārvadāšanu.
Valkas rajona Grundzāles pagasta padomes priekšsēdētājs Jānis
Kuprišs kā nopietnu draudu min jauniešu tieksmi pēc
alkoholiskajiem dzērieniem un ierosina katrā skolā veidot cerību
pulciņus, kā tas bijis Latvijas pirmās brīvvalsts laikā.
Vairāki pašvaldību vadītāji sūdzas, ka trūkst augsti kvalificētu
speciālistu (ekonomistu, juristu, teritorijas plānotāju u.c.).
Pašvaldību vadītāji izjūt arī savu deputātu nepietiekamu
kompetenci vairākās jomās. Arī iedzīvotājiem ir sliktas zināšanas
par pašvaldību darbību un līdz ar to zema aktivitāte pašvaldības
pasākumos.
Jau minētais Cīravas pagasta padomes priekšsēdētājs Artis Čanders
atzīmē:
• jaunatnes un arī pārējo iedzīvotāju pastiprinātu “aizplūšanu no
laukiem”;
• nav valsts izstrādāta lauku attīstības politika, kura reāli
tiktu īstenota.
Vita Amerika domā, ka Pāles pagastā vajadzētu uzcelt sporta halli
un iegādāties autobusu skolēnu pārvadāšanai, bet līdzekļu tam
nepietiek.
Īpašas situācijas
Smiltenes pilsētas domes
izpilddirektors Uldis Rudzītis uzskata, ka grūtības rada
Smiltenes sevišķā situācija. Vidzemes attīstības plāna koncepcijā
Smiltene ir noteikta kā līdzvērtīgs attīstības centrs esošajiem
rajonu centriem. Smiltene jau tagad faktiski ir plašas apkārtnes
lielākais uzņēmējdarbības, izglītības, kultūras, sporta un
iedzīvotāju koncentrācijas centrs. Pilsētas infrastruktūru un
pašvaldības pakalpojumus izmanto arī apkārtējo pagastu
iedzīvotāji. Taču pagastu pašvaldības nevēlas labprātīgi
piedalīties daļējā pilsētas domes izdevumu segšanā. Pēc U.Rudzīša
domām centrālajām pārvaldes institūcijām būtu jānosaka
savstarpējo maksājumu statuss par pakalpojumiem (līdzīgi kā tas
ir par mācībām skolās ārpus pašvaldības teritorijas
robežām).
Respektējot U.Rudzīša uzskatu, jāatzīst, ka to vērts apspriest,
jo noteikti būs arī pretēji viedokļi. Kā nekā daudzi Latvijas
iedzīvotāji izmanto dažādus pakalpojumus valsts galvaspilsētā –
Rīgā. Ja gribētu būt konsekventi, tad atbilstoši šim
priekšlikumam pašvaldībām ārpus Rīgas arī vajadzētu noteikt kādus
maksājumus Rīgai. Tas veicinātu vēl lielāku teritoriālo
noslāņošanos, kuru visādi cenšamies ierobežot un samazināt.
Gulbenes rajona Litenes pagasta padomes priekšsēdētājs Gunārs
Ciglis raksta par viņiem ļoti specifisku problēmu, kuru vajadzētu
risināt ministriju līmenī. Runa ir par aizgādņu iecelšanu
rīcībnespējīgiem no sociālās aprūpes centra, kurš atrodas Litenē.
Centrā atrodas aprūpējamie no visas Latvijas, un daudziem no tiem
nav radinieku. Potenciālie aizgādņi par pienākumu pildīšanu vēlas
atlīdzību, bet naudas šim nolūkam pašvaldībai nav.
Rīgas pilsētas izpilddirektors Ēriks Škapars uzsver: “Galvenā
problēma ir neskaidrās lēmējvaras un izpildvaras attiecības. Šo
problēmu varētu atrisināt, veicot izmaiņas Rīgas domes nolikumā,
strikti atdalot izpildvaru no lēmējvaras. Otra problēma ir, ka
ļoti daudzi faktiskie Rīgas iedzīvotāji savas dzīvesvietas
deklarē ārpus Rīgas, kas samazina Rīgas pilsētas pašvaldības
nodokļu ieņēmumus. Risinājums šeit varētu būt, piešķirot papildu
atvieglojumus un kompensācijas iedzīvotājiem, kas deklarējuši
sevi Rīgā.” Domājams, ka šādiem priekšlikumiem piekrīt arī citu
lielo pilsētu pašvaldību vadītāji.
Rīgas rajona Vangažu pilsētas pašvaldības vadītājs Vilmārs Lucāns
kā galveno problēmu min, ka pilsētai pietrūkst teritorijas
tālākai attīstībai un ierosina daļu no apkārtējo pagastu
teritorijas pievienot Vangažu pilsētai, ņemot vērā, ka šo pagastu
iedzīvotāji jau šobrīd izmanto pilsētas infrastruktūru. Mūsuprāt,
pilsētas teritorijas paplašināšana nebūtu veicama ar komandu no
augšas, tā jāveic demokrātiskā ceļā, pilsētas domei vienojoties
ar pagastu pašvaldību padomēm.
Pašvaldību galveno problēmu un grūtību apzināšana un analīze, pēc
mūsu domām, sekmēs to pārvarēšanu. Cerības vieš Gulbenes rajona
Lizuma pagasta padomes priekšsēdētāja Alda Stroda optimistiskais
noskaņojums, uzsverot, ka par problēmām nav jāsūdzas – tās ir
jārisina.
Arī Elejas pagasta padomes priekšsēdētājs Imants Striška esošo
situāciju uztver pozitīvi un atzīmē, ka pašvaldībai īpašu
problēmu nav – ir vietas, kur ir krietni sliktāk. Ir gan
vēlēšanās, lai būtu vairāk naudas.
Pētījuma tālākceļš
Līdz šim aplūkojām pašvaldību
vadītāju pārdomas, viedokļus un kritiku, kas izteikta brīvā
stāstījumā. To lasīt ir visinteresantāk. Taču šādas atbildes
nevar apstrādāt statistiski. Tikai ekspertīzes ceļā var izdalīt
visbiežāk dzirdētos viedokļus. Tādēļ aptaujas anketā bija
ietverti arī 26 viennozīmīgi formulēti jautājumi, uz kuriem
varēja atbildēt ar “jā”, “nē”, “pietiek”, “nepietiek”, “labāk”,
“sliktāk” u.tml., ievelkot atbilstošā rūtiņā krustiņu.
Pašreiz Latvijas Statistikas institūtā pabeidz šo atbilžu
izstrādi, iegūstot skaitliskus vērtējumus tabulu veidā.
Tradicionāli uzskata, ka šādi dati vispamatotāk atklāj vairākuma
viedokli un ir visreprezentatīvākie.
Taču ievilkt krustiņus anketas rūtiņās ir daudz vieglāk nekā
patstāvīgi izvērtēt savas grūtības, izdalīt galvenās un tās
formulēt rakstiski.
Izsakām pateicību visiem, kas izpildīja aptaujas anketas, bet īpašs paldies tiem, kuri to radoši papildināja, nododot atklātībai savus vērtējumus un priekšlikumus.
Rakstā izmantoti tikai to respondentu izteikumi, kuri aptaujas anketā atzīmējuši, ka atļauj tos nodot atklātībai.
Prof. Oļģerts Krastiņš,
prof. Edvīns Vanags