Valsts sekretāru 2005.gada 29.septembra sanāksmē
Ārlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai
noteikumu projektu “Kārtība, kādā nozaru pārstāvji uzsāk, pilda
un izbeidz dienesta pienākumus diplomātiskajā un konsulārajā
dienestā”.
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību,
kādā nozaru pārstāvji – specializētie atašeji – uzsāk, pilda un
izbeidz dienesta pienākumus diplomātiskajā un konsulārajā
dienestā.
Specializētā atašeja dienesta pienākumu uzsākšanas, pildīšanas un
izbeigšanas kārtību nosaka šie noteikumi, 1961.gada Vīnes
konvencija par diplomātiskajiem sakariem, Diplomātiskā un
konsulārā dienesta likums, Valsts civildienesta likums, Darba
likums un citi normatīvie akti.
Kārtību, kādā aizsardzības atašeji uzsāk, pilda un izbeidz
dienesta pienākumus diplomātiskajā dienestā, nosaka speciāli
Ministru kabineta noteikumi.
Pirms specializētā atašeja iecelšanas amatā nosūtītāja
institūcija nosūta Ārlietu ministrijai vēstuli, kurā tā informē
par izvirzīto pretendentu, pievienojot pretendenta dzīves
aprakstu (Curriculum vitae) un amata apraksta projektu
atbilstoši veicamā darba specifikai Latvijas Republikas
diplomātiskajā un konsulārajā pārstāvniecībā (diplomātiskā
pārstāvniecība). Vēstulē nosūtītāja institūcija vienlaikus
apliecina sekojošo: pretendents atbilst Valsts civildienesta
likuma un Diplomātiskā un konsulārā dienesta likuma prasībām
(izņemot Saeimas un Latvijas Bankas izvirzītos pretendentus);
pretendentam ir piešķirta speciālā atļauja pieejai valsts
noslēpumam un / vai sertifikāts darbam ar
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) un / vai
Eiropas Savienības (ES) klasificēto informāciju.
Pirms diplomātiskā ranga piešķiršanas, lai noteiktu atbilstību
diplomātiskajam dienestam, pretendentam tiek noteikta novērtēšana
saskaņā ar Ārlietu ministrijas noteikto kārtību.
Pildot dienesta pienākumus, specializētais atašejs ir
institucionāli padots pārstāvniecības vadītājam. Specializētā
atašeja funkcionālo padotību nosaka atbilstoši konkrētā veicamā
darba uzdevuma raksturam. Specializētā atašeja darbību finansiāli
nodrošina nosūtītāja institūcija.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, īpašu
uzdevumu ministru sekretariātiem, Saeimas Eiropas lietu komisijā,
Latvijas Bankā, Valsts kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Grozījumi Profesionālās izglītības
likumā”.
Tiesību normas, kas reglamentē koledžu darbību,
ir ietvertas Ministru kabineta 2005.gada 23.augusta noteikumos
Nr.635 “Grozījumi Augstskolu likumā”, lai nodrošinātu programmu
pēctecību, un atbilstoši noteikumiem tās svītrotas no
Profesionālās izglītības likuma.
Lai novērsta Profesionālās izglītības likuma pretrunu ar
Izglītības likumu, kas nosaka, ka Ministru kabinets nosaka
vienotu valsts politiku un stratēģiju izglītībā un iesniedz
Saeimā apstiprināšanai izglītības attīstības koncepciju
turpmākajiem četriem gadiem, izslēgtas attiecīgas normas.
Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam un Administratīvā
procesa likumam ir precizēta Ministru kabineta, Izglītības un
zinātnes ministrijas un citu ministriju kompetence. Grozījumi
likumā paredz Ministru kabinetam nodot tās Izglītības un zinātnes
ministrijas kompetences, kas neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas
likuma regulējumam.
Likumprojektā iekļauti grozījumi, kas nosaka Aizsardzības
ministrijas un Iekšlietu ministrijas kompetences īstenotājus, lai
efektīvi organizētu profesionālo sagatavošanu un pilnveidošanu,
kā arī citus ar izglītību saistītos jautājumus.
Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam ir precizēta
atsevišķu profesionālās izglītības pārvaldes funkciju deleģēšana
nevalstiskajām organizācijām.
Atbilstoši Koncepcijai par izglītības, kultūras, veselības
aprūpes un sociālās aprūpes nozares valsts institūciju (izņemot
augstskolas) juridisko statusu likums papildināts, lai
nodrošinātu ministriju padotībā esošo iestāžu juridiskā statusa
atbilstību Komerclikumam un Valsts pārvaldes iekārtas likumam, kā
arī precizēta valsts profesionālās izglītības iestāžu padotības
forma.
Likumprojektā iekļauti grozījumi, kas precizē profesionālo
izglītības iestāžu nosaukumu veidošanu.
Likumprojektā iekļauti grozījumi, kas nosaka tiesības personai
strādāt par pedagogu profesionālās izglītības iestādē, lai
sekmētu jaunu pedagogu iesaistīšanos darbā izglītības iestādēs,
kā arī likums papildināts ar 18.1 pantu, kas nosaka
tiesības personai strādāt par vadītāju profesionālās izglītības
iestādē.
Lai saskaņotu likuma normas ar grozījumiem Darba likumā, kas
nosaka, ka Profesiju klasifikatoru un tā aktualizēšanas kārtību
nosaka Ministru kabinets, nepieciešams papildināt Profesionālās
izglītības likuma 22.panta pirmo daļu ar 1.1punktu
“11)Profesiju klasifikators”, kā arī precizēt likuma
24.pantu “Profesijas standarts” un izteikt jaunā redakcijā likuma
7.panta “Ministru kabineta kompetence” 2.punktu “Ministru
kabinets: 2) nosaka profesiju standartu izstrādes kārtību”.
Likumprojektā iekļauts grozījums, kas precizē, ka mācību ilgumam
jābūt garākam izglītības programmās ar pedagoģisko korekciju,
kuras laikā izglītojamajam jāiegūst arī vispārējā
pamatizglītība.
Likumprojektā iekļauts grozījums, kas Profesionālās izglītības
likumā aizstāj vārdus “noslēguma pārbaudījumi” ar vārdiem “valsts
pārbaudījumi”, jo pedagoģiskās korekcijas klašu audzēkņiem arī
jāiegūst vispārējā pamatizglītība, kuru noslēdz valsts
pārbaudījumi, kas nesakrīt ar valsts noslēguma pārbaudījumiem,
iegūstot profesionālo izglītību.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Kultūras, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai noteikumu projektu “Par doktora grāda
piešķiršanas (promocijas) tiesību deleģēšanu
augstskolām”.
Noteikumu projekts paredz noteikt valsts
funkciju deleģēšanu augstskolām, paredzot tām tiesības piešķirt
doktora zinātnisko grādu.
Doktora zinātniskā grāda piešķiršanas (promocijas) tiesības tiek
deleģētas šādām augstskolām uz pieciem gadiem: Latvijas
Universitātei – astronomijā, bioloģijā, datorzinātnē,
ekonomikā, farmācijā, filozofijā, fizikā, folkloristikā,
ģeogrāfijā, ģeoloģijā, juridiskajā zinātnē, ķīmijā, komunikāciju
zinātnē, literatūrzinātnē, materiālzinātnē, matemātikā, medicīnā,
pedagoģijā, politikas zinātnē, psiholoģijā, socioloģijā,
teoloģijā un reliģiju zinātnē, vadībzinātnē, valodniecībā,
vēsturē un vides zinātnē;
Rīgas Tehniskajai universitātei – arhitektūrā,
būvzinātnē, elektronikā un telekomunikācijās, elektrotehnikā,
enerģētikā, informācijas tehnoloģijās, ķīmijā, ķīmijas
inženierzinātnē, mašīnzinātnē, materiālzinātnē, mehānikā,
transporta un satiksmes zinātnē un vadībzinātnē;
Latvijas Lauksaimniecības universitātei – hidroinženierzinātnē,
lauksaimniecības zinātnē, mežzinātnē, pārtikas zinātnē un
veterinārmedicīnā; Daugavpils universitātei – literatūrzinātnē,
pedagoģijā un valodniecībā; Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas
akadēmijai, Latvijas Kultūras akadēmijai un Latvijas Mākslas
akadēmijai – mākslas zinātnēs, veidojot kopīgu promocijas padomi;
Rīgas Stradiņa universitātei – medicīnā un farmācijā.
Noteikumu projektā minētās augstskolas, realizējot savas tiesības
attiecībā uz doktora zinātniskā grāda piešķiršanu, atrodas
Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā. Doktora
zinātniskā grāda piešķiršanas tiesības var atsaukt pirms piecu
gadu termiņa izbeigšanās.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Iekšlietu, Kultūras, Veselības, Zemkopības ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē;
– pieteica izskatīšanai
noteikumu projektu “Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises
laiku 2005./2006. mācību gadā”, kuri paredz noteikt valsts
pārbaudes darbu norises laiku 2005./2006. mācību gadā vispārējās
izglītības iestādēm, kuras īsteno vispārējās pamatizglītības
programmas un vispārējās vidējās izglītības programmas.
Projekts paredz noteikt valsts pārbaudes darbus 3.klases
izglītojamiem: ieskaite ar kombinētu mācību saturu notiek
2006.gada 9.maijā, 2006.gada 10.maijā un 2006.gada 11.maijā;
ieskaite latviešu valodā mazākumtautību izglītības programmās
notiek 2006.gada 17.maijā.
Projekts paredz noteikt valsts pārbaudes darbus 6.klases
izglītojamiem: ieskaite latviešu valodā mazākumtautību izglītības
programmās notiek 2006.gada 9.maijā; ieskaite latviešu valodā
latviešu mācībvalodas izglītības iestādēs notiek 2006.gada
11.maijā; ieskaite mazākumtautību valodā mazākumtautību
izglītības programmās 2006.gada 11.maijā; ieskaite matemātikā
notiek 2006.gada 16.maijā.
Projekts paredz noteikt
valsts pārbaudes darbus 9.klases izglītojamiem. Ieskaites: vienā
svešvalodā (kombinēti) angļu, vācu, krievu vai franču valodā pēc
izglītojamā izvēles, pirmā daļa (rakstos) notiek 2006.gada
30.maijā, otrā ieskaites daļa (mutvārdos) notiek 2006.gada
30.maijā un/vai 2006.gada 31.maijā; sportā (kombinēti) teorētiskā
daļa notiek 2006.gada 17.maijā, ieskaites prasmju daļa un fizisko
īpašību tests no 2006.gada 10.janvāra līdz 2006.gada 19.maijam;
dabaszinībās (rakstos) notiek 2006.gada 2.jūnijā.
9.klases izglītojamiem eksāmeni: latviešu valodā latviešu
mācībvalodas izglītības iestādēs (kombinēti) pirmā daļa (rakstos)
notiek 2006.gada 23.maijā, otrā daļa (mutvārdos) 2006.gada
23.maijā un/vai 2006.gada 24.maijā, un/vai 2006.gada 25.maijā;
latviešu valodā mazākumtautību izglītības programmās (kombinēti;
centralizēti) pirmā daļa (rakstos) notiek 2006.gada 23.maijā,
otrā daļa (mutvārdos) 2006.gada 23.maijā un/vai 2006.gada
24.maijā, un/vai 2006.gada 25.maijā; vēsturē (rakstos) notiek
2006.gada 5.jūnijā; matemātikā (rakstos) notiek 2006.gada
7.jūnijā; mazākumtautību valodā mazākumtautību izglītības
programmās (rakstos) notiek 2006.gada 9.jūnijā.
Eksāmeni izglītojamajiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nevar
kārtot eksāmenus noteiktajos laikos: latviešu valodā latviešu
mācībvalodas izglītības iestādēs (kombinēti) notiek 2006.gada
10.jūlijā; latviešu valodā mazākumtautību izglītības programmās
(kombinēti; centralizēti) notiek 2006.gada 11.jūlijā;
mazākumtautību valodā mazākumtautību izglītības programmās)
(rakstos) notiek 2006.gada 12.jūlijā; matemātikā (rakstos) notiek
2006.gada 13.jūlijā; vēsturē (rakstos) notiek 2006.gada
14.jūlijā.
Projekts nosaka valsts pārbaudes darbus par vispārējās vidējās
izglītības ieguvi. Ieskaites: sportā (kombinēti) teorētiskā daļa
notiek 2006.gada 15.maijā, prasmju daļa un fizisko īpašību tests
no 2006.gada 10.janvāra līdz 2006.gada 19.maijam; lietišķajā
informātikā (rakstos) notiek 2006.gada 18.maijā; matemātikā
(rakstos) notiek 2006.gada 22.maijā.
Obligātie centralizētie eksāmeni: latviešu valodā un literatūrā
latviešu mācībvalodas izglītības iestādēs (rakstos) notiek
2006.gada 29.maijā; latviešu valodā un literatūrā mazākumtautību
izglītības programmās (kombinēti) pirmā daļa (rakstos) notiek
2006.gada 29.maijā, otrā daļa (mutvārdos) 2006.gada 29.maijā
un/vai 2006.gada 30.maijā un/vai 2006.gada 31.maijā. Pirmajā
svešvalodā (kombinēti) notiek: pirmā eksāmena daļa (rakstos):
angļu valodā – 2006.gada 24.maijā; franču valodā – 2006.gada
6.jūnijā; vācu valodā – 2006.gada 5.jūnijā; krievu valodā –
2006.gada 12.jūnijā. Otrā eksāmena daļa (mutvārdos): angļu valodā
– 2006.gada 24.maijā un/vai 2006.gada 25.maijā un/vai 2006.gada
26.maijā; franču valodā – 2006.gada 6.jūnijā; vācu valodā –
2006.gada 5.jūnijā un/vai 2006.gada 6.jūnijā; krievu valodā –
2006.gada 12.jūnijā un/vai 2006.gada 13.jūnijā.
Eksāmens izglītības iestādes noteiktajā mācību priekšmetā un divi
eksāmeni izglītojamā izvēlētos mācību priekšmetos: centralizētie
eksāmeni: ķīmijā (rakstos) notiek 2006.gada 1.jūnijā; matemātikā
(rakstos) notiek 2006.gada 2.jūnijā; bioloģijā (rakstos) notiek
2006.gada 7.jūnijā; vēsturē (rakstos) notiek 2006.gada 8.jūnijā;
fizikā (rakstos) notiek 2006.gada 9.jūnijā.
Eksāmeni: ģeogrāfijā (rakstos) notiek 2006.gada 26.maijā;
eksāmens krievu valodā un literatūrā mazākumtautību izglītības
programmās (rakstos) notiek 2006.gada 13.jūnijā; biznesa
ekonomiskajos pamatos (rakstos) notiek 2006.gada 14.jūnijā;
dabaszinībās (rakstos) notiek 2006.gada 15.jūnijā; kultūras
vēsturē (rakstos) notiek 2006.gada 16.jūnijā.
Eksāmenu (mutvārdos, rakstos vai kombinēti) mācību priekšmetos,
kuru apjoms nav mazāks par 105 stundām, kas ir noteikti Ministru
kabineta 2000.gada 5.decembra noteikumos Nr.463 “Noteikumi par
valsts vispārējās vidējās izglītības standartu” un izglītības
iestādes licencētā izglītības programmā, bet nav norādīti šajos
noteikumos, norises laikus no 2006.gada 26.maija līdz 2006.gada
16.jūnijam nosaka izglītības iestāde.
Eksāmeni izglītojamiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nevar
kārtot eksāmenus noteiktajos laikos: svešvalodā (kombinēti)
notiek 2006.gada 19.jūnijā; latviešu valodā un literatūrā
latviešu mācībvalodas izglītības iestādēs (rakstos) notiek
2006.gada 20.jūnijā; latviešu valodā un literatūrā mazākumtautību
izglītības programmās (kombinēti) notiek 2006.gada 20.jūnijā;
matemātikā (rakstos) notiek 2006.gada 21.jūnijā; ķīmijā (rakstos)
notiek 2006.gada 26.jūnijā; vēsturē (rakstos) notiek 2006.gada
27.jūnijā; bioloģijā (rakstos) notiek 2006.gada 28.jūnijā; fizikā
(rakstos) notiek 2006.gada 29.jūnijā; dabaszinībās (rakstos)
notiek 2006.gada 29.jūnijā; ģeogrāfijā (rakstos) notiek 2006.gada
30.jūnijā; kultūras vēsturē (rakstos) notiek 2006.gada 3.jūlijā;
biznesa ekonomiskajos pamatos (rakstos) notiek 2006.gada
4.jūlijā; krievu valodā un literatūrā mazākumtautību izglītības
programmās (rakstos) notiek 2006.gada 5.jūlijā.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Kultūras ministrijā;
– pieteica izskatīšanai
noteikumu projektu “Noteikumi par profesionālās izglītības
iestāžu pedagoģiskā procesa organizēšanai nepieciešamo obligāto
dokumentāciju”.
Kā norāda Izglītības un zinātnes
ministrija, noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu
Administratīvā procesa likumā noteikto likuma atrunas principa
ievērošanu valsts pārvaldē, kā arī pamatojoties uz Administratīvā
procesa likuma spēkā stāšanās likuma pārejas noteikumiem.
Noteikumu projekts stājas spēkā esošā iekšējā normatīvā akta –
Izglītības un zinātnes ministrijas 2001.gada 2.februāra rīkojuma
Nr.51 “Par obligāto dokumentāciju profesionālās izglītības
iestādēs” – vietā, kas nosaka profesionālās izglītības iestāžu
pedagoģiskā procesa organizēšanai nepieciešamās obligātās
dokumentācijas sarakstu.
Paredzēts, ka noteikumi stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Iekšlietu, Kultūras, Labklājības, Satiksmes
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai
noteikumu projektu “Jūrnieku sertificēšanas
noteikumi”.
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā
valsts akciju sabiedrības “Latvijas Jūras administrācija”
Jūrnieku reģistrs veic jūrnieku sertificēšanu: izsniedz
kompetences sertifikātu, kompetences sertifikāta apstiprinājumu,
ārvalstu kompetences sertifikāta atzīšanas apstiprinājumu, kā arī
uztur elektronisko sertifikācijas datu bāzi un arhīvu, veic
personu datu bāzi. Noteikumu projekta izstrādē ievērotas
1978.gada Starptautiskās konvencijas par jūrnieku sagatavošanu un
sertificēšanu, kā arī sardzes pildīšanu (ar grozījumiem)
prasības.
Noteikumu projekts attiecas uz visiem jūrniekiem, kuri vēlas
sertificēties Latvijas Republikā.
Izsniedzot jaunu kompetences sertifikātu, Latvijas Jūrnieku
reģistrs veic attiecīgu ierakstu jūrnieka grāmatiņā. Jūrnieku
sertificēšana ir maksas pakalpojums, kura tarifus nosaka
atbilstoši Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6. panta
otrajai daļai.
Šo noteikumu projekta B, C un D daļas jūrnieku kompetences
novērtēšanu atbilstošas kvalifikācijas piešķiršanai vai
atkārtotai apstiprināšanai veic no Satiksmes ministrijas
apstiprināta sertificētu vērtētāju saraksta Latvijas Jūrnieku
reģistra izveidota un apstiprināta vērtēšanas komisija.
Šo noteikumu projekta E daļas jūrnieku kompetences novērtēšanu
atbilstošas kvalifikācijas piešķiršanai vai atkārtotai
apstiprināšanai veic Rīgas, Ventspils un Liepājas ostu kapteiņu
izveidotas un Latvijas Jūrnieku reģistrā saskaņotas vērtēšanas
komisijas.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Ekonomikas, Veselības un Vides ministrijā.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Grozījumi Civilprocesa likumā”.
Kā norāda
Tieslietu ministrija, Civilprocesa likums ir spēkā no 1999.gada
1.marta, un pašreizējā situācijā tas neatbilst atsevišķām Eiropas
Savienības prasībām, kā arī daudzpusējo konvenciju regulējumam
civillietu jomā.
Likumprojekta mērķis ir Latvijas saistību izpilde pret Eiropas
Savienību, saskaņojot civilprocesa normas ar Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem. Kā arī pārstrādāta Civilprocesa likuma 19.nodaļa
(Prasības nodrošināšana), lai saskaņotu nodaļā lietoto
terminoloģiju, sakārtotu pantus loģiskā secībā, vienkāršotu
prasības nodrošinājuma līdzekļus ar lēmumu par prasības
nodrošinājumu izpildi.
Civilprocesa likums papildināts ar jaunu 28.1 nodaļu,
kas risinās ar aizgādības un saskarsmes tiesībām saistītus
tiesvedības jautājumus. Tās mērķis ir atvieglot tiesvedību
lietās, kas skar bērna intereses, paredzot atsevišķas piekritības
normas, kā arī tiesvedības principus, kas zināmā mērā atkāpjas no
pušu sacīkstes principa civillietās, līdzīgi kā laulības
šķiršanas lietās ieviešot objektīvās izmeklēšanas principu un
uzsverot bērna interešu aizsardzības aspektus.
Civilprocesa likums papildināts ar jauniem noteikumiem, kas
paredz, ka, šķirot laulību, prasījums par bērna dzīvesvietu
vienlaikus ar laulības šķiršanu ir jāizlemj atsevišķi. Šā
grozījuma mērķis ir novērst iespējamos strīdus starp laulātajiem
jautājumā par bērna dzīvesvietu, attiecībā uz aizgādības vai
saskarsmes tiesībām piekritību nosakot pēc bērna
dzīvesvietas.
Ar likumprojektu regulēta Eiropas Savienības līmeņa izpildu
dokumentu izsniegšanas, tajos esošo kļūdu labošanas, kā arī
atsaukšanas kārtība, nozīmējot kompetento iestādi minēto
jautājumu risināšanai.
Sašaurināta Latvijas tiesu kompetence ārvalstu tiesas spriedumu
un ārvalstu tiesas apstiprinātu izlīgumu atzīšanā, paredzot, ka
atzīstami tikai tiesas spriedumi, kas izlemj attiecīgo strīdus
pēc būtības, kā arī ārvalstu tiesu apstiprināti izlīgumi. Ja
persona vēlas panākt lēmuma pieņemšanu attiecīgajā valstī, kas
neizlemj attiecīgo jautājumu pēc būtības, šai personai ir
nepieciešams vērsties attiecīgās valsts tiesās, nevis risināt šo
jautājumu atzīšanas un izpildīšanas ceļā. Tas nozīmē, ka ne visi
ārvalstīs izsniegtie publiskie akti, kas ir izpildāmi to
izsniegšanas valstī, varēs tikt atzīti un izpildīti
Latvijā.
Tiek novērstas situācijas, kad Latvijas teritorijā ārvalsts
tiesas nolēmumam tiktu piešķirts prioritārs spēks pār Latvijas
tiesu pieņemtajiem nolēmumiem starp tām pašām pusēm, bet citā
strīdā. Šāds neatzīšanas pamats, paredzot nacionālajiem tiesu
spriedumiem absolūtu prioritāti pār ārvalstu tiesu spriedumiem,
ir ietverts gan Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumos,
gan Lugāno konvencijā par jurisdikciju, spriedumu atzīšanu un
izpildīšanu civillietās un komerclietās (Lugāno konvencija), gan
arī saglabāts Eiropas Savienības dalībvalstu savstarpējās
attiecībās, piemēram, regulā 44/2001. Tādējādi tiek nodrošināts,
ka bērna intereses tiek aizsargātas atbilstoši laika ziņā
jaunākajam un aktuālākajam nolēmumam. Šie Civilprocesa likumā
noteiktie sprieduma neatzīšanas pamati, ievērojot Civilprocesa
likuma 5.pantu, attieksies tikai uz tiem gadījumiem, kad ārvalsts
tiesas nolēmums ir pieņemts valstī, kas nav pievienojusies
Latvijai saistošām konvencijām vai nav līgumvalsts Latvijai
saistošam starptautiskam divpusējam līgumam, jo noteikumi par
spriedumu atzīšanu, t.sk. neatzīšanas pamatiem, ir tieši
paredzēti lielākajā daļā no šiem līgumiem.
Ietverts būtisks noteikums par ārvalstu tiesu nolēmumu atzīšanu.
Proti, Latvijas teritorijā ir pieļaujams izpildīt tikai tādus
ārvalsts tiesu nolēmumus, kuri ir izpildāmi (pasludināti par
izpildāmiem, par kuriem ir izsniegts izpildraksts) attiecīgā
nolēmuma pieņemšanas valstī, nepieļaujot tādu ārvalstu tiesu
nolēmumu izpildīšanu, kas, kaut arī ir stājušies likumīgā spēkā
to izcelsmes valstī, var arī nebūt izpildāmi attiecīgajā valstī.
Saskaņā ar šo grozījumu Latvijā esošās personas un personas, kuru
manta atrodas Latvijā, attiecībā pret kurām ārvalstī ir pieņemts
nolēmums, tiks aizsargātas tādā pašā veidā kā gadījumos, kad
nolēmums ir pieņemts un ir izpildāms pēc Latvijas tiesas pieņemta
nolēmuma.
Likumprojekts papildina Civilprocesa likuma F daļas
“Starptautiskais civilprocess” piecpadsmito sadaļu “Starptautiskā
civilprocesuālā sadarbība” ar jaunu 77.1nodaļu un
77.2 nodaļu. Galvenais mērķis ir nodrošināt tiesas ar
skaidru procesuālu regulējumu gadījumiem, kad persona, kurai ir
aizgādības vai aizbildnības tiesības, vēlēsies atgūt bērnu no
personas, kas prettiesiski to aizturēs citā valstī vai pārvietos
bērnu uz citu valsti pretēji, piemēram, tiesas lēmumam par bērna
dzīvesvietas noteikšanu, atsevišķas aizgādības noteikšanu vai
saskarsmes tiesību īstenošanas kārtības noteikšanu. Bērna
prettiesiskas aizturēšanas un pārvietošanas civiltiesiskie
aspekti, izmantojot Hāgas 1980.gada terminoloģiju, uzsver
nepieciešamību konstatēt iesaistīto personu starpā pastāvošās
civiltiesiska rakstura attiecības saistībā ar bērnu.
Civilprocesa likums paredz, ka visos gadījumos saistībā ar bērna
prettiesisku pārrobežu pārvietošanu vai aizturēšanu tiesu
sazināšanās nolūkos ir izmantojama Bērnu un ģimenes lietu
ministrijas starpniecība. Savukārt tajos gadījumos, kad attiecīgo
valstu starpā nav piemērojamas kādas no minētajām konvencijām,
tiesas sazinās ar Tieslietu ministrijas starpniecību.
Lai risinātu problemātiskos jautājumus, kas saistīti ar prasības
nodrošināšanu, likumprojektā pārstrādāta Civilprocesa likuma
19.nodaļa, paredzot, ka tiesai tiks dotas tiesības jebkurā
procesa stadijā gan nodrošināt prasību, gan aizstāt vienu
prasības nodrošinājuma līdzekli ar citiem, gan atcelt prasības
nodrošinājumu. Turklāt tiesa varēs nodrošinot prasību, pieprasīt
prasītājam nodrošināt iespējamos zaudējumus, kas varētu rasties
atbildētājam sakarā ar prasības nodrošināšanu, ne tikai pirms
prasības celšanas tiesā, bet arī tiesvedības laikā. Liekas
interpretācijas novēršanai ar grozījumiem tiek saskaņoti termini
“nodrošinājuma līdzekļa maiņa” un “nodrošinājuma līdzekļa
aizstāšana”, kā arī termini “prasības nodrošinājuma atcelšana” un
“prasības nodrošinājuma izbeigšanās”.
Ieviesta jauna procesuālā kārtība, kādā varēs tikt aizstāts
prasības nodrošinājums, proti, kārtība kādā atbildētājs iemaksās
tiesu izpildītāju depozīta kontā nodrošinātās prasības summu, tā
novēršot neērtības, ko rada prasības nodrošinājums.
Precizēta norma, ka, tiesai noraidot prasību, spriedumā jāatceļ
pieņemtais prasības nodrošinājums. Tas nepieciešams tādēļ, ka
nereti, izpildot prasības nodrošinājuma atcelšanu sakarā ar to,
ka prasība ir noraidīta, rodas neskaidrības, vai pieņemtais
prasības nodrošinājums attiecināms uz konkrēto lietu.
Lai vienkāršotu un paātrinātu lietas izskatīšanu, it īpaši
jautājumos, kas skar prasības nodrošinājumu, tiesas sēdē turpmāk
tiks izskatīti tikai divi jautājumi :
1) par prasības nodrošinājuma līdzekļu aizstāšanu ar citiem
un
2) par prasības nodrošinājuma atcelšanu.
Mainīta blakussūdzību izskatīšanas kārtība, turpmāk paredzot, ka
apelācijas instance blakussūdzību izskata trīs tiesnešu sastāvā
rakstiski, kā arī par blakussūdzības izskatīšanas laiku tiesai
tiek uzlikts par pienākumu informēt lietas dalībniekus, taču to
neierašanās nav šķērslis blakussūdzības izskatīšanai.
Likumprojektā pagarināts termiņš sevišķās tiesvedības kārtībā
tiesā izskatāmajām mantojuma lietām uz trim gadiem.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides
ministrijā, Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā, Latvijas
Zvērinātu notāru padomē un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju
padomē;
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Cietušo valsts kompensācijas fonda
likums”.
Kā norāda Tieslietu ministrija, 2004.gada
29.aprīlī pieņemtā Padomes Direktīva 2004/80/EK par kompensāciju
noziedzīgos nodarījumos cietušajiem nosaka, ka līdz 2005.gada
1.jūlijam katrā Eiropas Savienības dalībvalstī nacionālā līmenī
ir jāievieš valsts kompensāciju shēma, kas nodrošina taisnīgu un
atbilstīgu kompensāciju noziegumos cietušajiem. Direktīva uzliek
par pienākumu dalībvalstīm līdz 2006.gada 1.janvārim praksē
nodrošināt kompensāciju mehānismu, kas būtu viegli izmantojams,
neatkarīgi no tā, kurā Eiropas Savienības valstī persona kļūst
par cietušo. Šādu pārrobežu situāciju risināšanai ir jāizveido
sadarbības sistēma starp dalībvalstu institūcijām, kuras
atbildīgas par kompensāciju administrēšanu. Eiropas Savienības
vienīgais nosacījums – lai nacionālās valsts kompensācijas shēmas
noziedzīgos nodarījumos cietušajiem būtu taisnīgas un
atbilstīgas.
Šobrīd Latvijā spēkā esošā likumdošana paredz cietušajam iespēju
saņemt atlīdzību par mantisko kaitējumu un varbūtējo atrauto
peļņu, bet morālo kaitējumu ir iespējams saņemt tikai izvarošanas
gadījumos vai par smagiem miesas bojājumiem, kuru rezultātā
radies sakropļojums.
Pašreizējai kārtībai ir vairāki trūkumi. Pirmkārt, zaudējumu
atlīdzība iespējama tikai ar nosacījumu, ja ir vainīgais, kas
atzīts ar likumīgā spēkā stājušos tiesas spriedumu. Otrkārt,
parasti cietušajam finanšu līdzekļi ir nepieciešami uzreiz pēc
nozieguma izdarīšanas, bet pašreizējais atlīdzības saņemšanas
process ir ilgs un sarežģīts, turklāt negarantē reālu atlīdzības
saņemšanu.
Līdz ar to pastāv nepieciešamība paredzēt mehānismu, kādā tiks
nodrošinātas cietušā tiesības uz kompensāciju par vardarbīga
noziedzīga nodarījuma rezultātā radīto kaitējumu.
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt cietušā tiesības uz
kompensāciju par vardarbīga noziedzīga nodarījuma rezultātā
radīto kaitējumu. Tas reglamentē kārtību, kādā no cietušo
kompensācijas fonda valsts izmaksā kompensāciju cietušajam.
Cietušajam ir tiesības uz vardarbīga noziedzīga nodarījuma
(kriminālsodāma noziedzīga rīcība, kas vērsta pret personas
dzīvību vai veselību, kā rezultātā ir iestājusies cietušā nāve
vai cietušajam nodarīti smagi miesas bojājumi, vai kas vērsta
pret personas tikumību vai dzimumneaizskaramību) rezultātā radītā
kaitējuma atlīdzību pat tad, ja noziedzīga nodarījuma izdarītājs
nav identificēts vai aizturēts vai viņu nav iespējams saukt pie
kriminālatbildības Krimināllikumā noteiktajos gadījumos. Minētais
neattiecas uz ceļu satiksmes negadījumos radītā kaitējuma
atlīdzināšanu.
Turklāt likumprojekts nosaka cietušo kompensācijas fonda statusu
un Juridiskās palīdzības administrācijas funkcijas likuma mērķa
realizācijai. Likumprojekts paredz arī izveidot jaunu reģistru –
kompensācijas reģistru, kurā iekļauj ziņas par kompensācijas
piešķiršanu, atteikumiem to piešķirt, kā arī ziņas par regresa
prasību.
Turklāt likumprojekts precīzi reglamentē kompensācijas
izmaksāšanas kārtību, kompensēšanas kārtību un sadarbību ar citām
Eiropas Savienības dalībvalstīm, kompensējot vardarbīgos
noziegumos radīto kaitējumu.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Veselības ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā un Valsts kancelejā.
Valsts kanceleja
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Par Starptautiskā privāttiesību unifikācijas
institūta Statūtiem”.
Kā norāda Valsts kanceleja,
Latvijā ir jāpilnveido Rietumu tiesību teorijas un prakses atziņu
apguves un piemērošanas līmenis. Tas it īpaši attiecas uz
starptautiskās komercijas jautājumiem, kas globalizācijas ietekmē
skar arī Latviju. Tāpat pašreiz nav praktisku iespēju darboties
prominentos starptautisko tiesību forumos, kur notiek
starptautisko publisko tiesību līgumu un citu dokumentu
izstrāde.
Likumprojekts paredz ieviest nacionālajā tiesību sistēmā
starptautisko publisko tiesību līgumu – UNIDROIT Statūtus. Pēc
likumprojekta spēkā stāšanās tiks deponēts Latvijas pievienošanās
dokuments atbilstoši UNIDROIT Statūtu 20.pantam, kas nozīmēs
dalību UNIDROIT.
Starptautiskais privāttiesību unifikācijas institūts
(International Institute for the Unification of Private
Law; UNIDROIT) izveidots 1926.gadā. Sākotnēji UNIDROIT tika
izveidota kā Nāciju līgas palīginstitūcija.
UNIDROIT ir prominenta, neatkarīga starpvaldību organizācija,
kuras darbības mērķis ir modernizēt un harmonizēt starptautiskās
privāttiesības, kā arī koordinēt to piemērošanu starpvalstu un
starpvalstu grupu līmenī, īpašu uzmanību UNIDROIT pievērš
komerctiesībām. UNIDROIT pašlaik apvieno 59 dalībvalstis, starp
kurām ir arī ASV un Igaunija.
Dalība UNIDROIT ir iespēja valstij sekmēt komerctiesību globālu
problēmjautājumu efektīvu risinājumu, tai pašā laikā nodrošinot
valsts interešu ievērošanu starptautiskā mērogā. Tās izstrādātie
dokumenti atzīti par izsvērtu un kompetentu attiecīgās jomas
risinājumu.
UNIDROIT izstrādā gan saistošus dokumentus – konvencijas, gan
nesaistošus dokumentus. Izstrādāto nesaistošo dokumentu piemērs
ir plaši atzītie UNIDROIT starptautisko komerctiesību līgumu
principi (UNIDROIT komerclīgumu principi). UNIDROIT darbības
sfēra ir ļoti plaša; tā ietver gan privāttiesību vispārējos
jautājumus, gan risinājumu specifiskās jomās, piemēram, finanšu
līzings, faktorings, ceļojuma līgums, aviācijas infrastruktūra.
UNIDROIT izstrādātie dokumenti atzīti par noteiktas jomas
kompetentu un izsvērtu risinājumu. Piemēram, slēdzot komerclīgumu
puses, bieži vien izvēlas tieši UNIDROIT komerclīgumu principus
kā normu sistēmu, kam pakļauts līgums. Latvija ir 1988.gada
Otavas UNIDROIT Starptautiskā finanšu līzinga konvencijas un
1988.gada Otavas UNIDROIT Starptautiskā faktoringa konvencijas
dalībvalsts.
Ņemot vērā UNIDROIT kompetenci, citas starptautiskās
organizācijas sadarbojas ar UNIDROIT starptautisko privāttiesību
unifikācijas jautājumā.
UNIDROIT bibliotēka un datubāzes ir unikāls dokumentu un
juridiskās literatūras krājums, kas aptver gandrīz ikvienu
mūsdienās aktuālu tiesību teorijas un prakses jautājumu.
Tiesībzinātniekiem un privāto un publisko institūciju juristiem
praktiķiem tas dod iespēju veikt pilnvērtīgu problēmjautājuma
analīzi, arī normatīvo tiesību aktu projektu izstrādē.
Dalība UNIDROIT pilnveidos Latvijas integrāciju rietumvalstu
saimē. Dalība ļaus raudzīties uz tiesību jautājumiem no
rietumvalstu jurista viedokļa. To vēl jo vairāk sekmēs UNIDROIT
dalība citās prominentās starptautisko tiesību attīstības,
sekmēšanas un koordinēšanas institūcijās.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides
ministrijā un Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs
Par grozījumiem likumā “Par zemes dzīlēm”
Ceturtdien, 29.septembrī, Valsts
sekretāru sanāksmē Vides ministrija pieteica likumprojektu
“Grozījumi likumā “Par zemes dzīlēm””.
Vides ministrijas izstrādātais likumprojekts paredz vienkāršot
likuma lietošanu, nodalot un skaidrojot terminus "atļauja" un
"licence".
Likumprojektā noteikts, ka atļaujas bieži sastopamo derīgo
izrakteņu ieguvei savā administratīvajā teritorijā izsniedz
pašvaldība, bet zemes dzīļu izmantošanas licences atbilstoši šajā
likumā noteiktai kompetencei izsniedz Latvijas Vides, ģeoloģijas
un meteoroloģijas aģentūra vai Ekonomikas ministrija.
Likumprojektā iestrādāti arī grozījumi, lai nodrošinātu likumā
lietoto terminu atbilstību likumā “Par nodokļiem un nodevām” un
Komerclikumā lietotajiem. Saskaņā ar iepriekš minēto turpmāk tiks
iekasēta valsts nodeva, nevis maksa par atļauju vai licenci, kā
tas notiek šobrīd.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa
Par protokola sastādīšanas kārtību transportlīdzekļa apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpējiem
Ceturtdien, 29.septembrī, Valsts
sekretāru sanāksmē tika izsludināts Ministru kabineta (MK)
noteikumu projekts “Kārtība, kādā noformējams administratīvā
pārkāpuma protokols – paziņojums par transportlīdzekļa apstāšanās
un stāvēšanas noteikumu pārkāpšanu ārpus autoceļiem Baltijas
jūras un Rīgas jūras līča piekrastes krasta kāpu aizsargjoslā,
pludmalē vai īpaši aizsargājamā dabas teritorijā”.
Šis noteikumu projekts ir izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā
amatpersona, kas izskata administratīvos pārkāpumus par
transportlīdzekļu apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem
ārpus autoceļiem Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes
krasta kāpu aizsargjoslā, pludmalē vai īpaši aizsargājamā dabas
teritorijā, bez transportlīdzekļa vadītāja klātbūtnes sastāda
administratīvā pārkāpuma protokolu / ziņojumu par
transportlīdzekļa apstāšanās un stāvēšanas noteikumu
pārkāpumu.
MK noteikumu projektā arī noteikta protokola / paziņojuma
forma un saturs, kārtība, kādā transportlīdzekļa īpašniekam
nosūta paziņojumu par nesamaksāto naudas sodu un naudas soda
iekasēšanas un kontroles kārtība.
Minētie Ministru kabineta noteikumi izstrādāti saskaņā ar likumu
“Par vides aizsardzību”.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa