Latvijas inteliģences 60.konferencē “Latvija mostas. Mācās. Strādā” 30.septembrī:
Cienījamās
dāmas un godātie kungi!
Mēs esam sapulcējušies, lai kopīgi pārrunātu ļoti būtiskus
jautājumus. Jautājumus, kurus nevaram atlikt vai izlikties
neredzam: kādu redzam šodienas Latviju, kādu vēlamies to redzēt
rīt, un kas būtu jādara, lai savus mērķus sasniegtu.
Droši vien viedokļi par to, cik labā vai sliktā situācijā
atrodamies šobrīd, būs atšķirīgi. Iespējams, domas dalīsies par
to, kas tieši būtu darāms situācijas uzlabošanai. Taču esmu
pārliecināts, ka par jautājumu, kādu mēs vēlamies redzēt savu
valsti nākotnē, strīdu būs vismazāk.
Mēs visi vēlamies dzīvot labāk. Vēlamies pelnīt vairāk un vairāk
tērēt, vairāk uzzināt un izbaudīt, vairāk iespēju dažādai
pašizpausmei, mēs visi vēlamies saviem bērniem dot vairāk iespēju
un redzēt viņus laimīgus.
Mēs vēlamies vairāk drošības un stabilitātes un ātras attīstības,
vienlaikus stingri turoties pie brīvības un demokrātijas
ideāliem. Mēs visi vēlamies būt laimīgi. Protams, laime un laba
dzīve dažādiem cilvēkiem nozīmē dažādas lietas, un tas arī nav
valsts uzdevums – padarīt katru laimīgu. Šķiet, vienīgi
komunistiem bija tāda politiskā vīzija – padarīt visus laimīgus,
lai cik arī nāktos nogalināt un ieslodzīt koncentrācijas nometnēs
pirms tam.
Valsts uzdevums ir radīt iespējas un sniegt garantijas. Valsts
saņem nodokļu naudu, un politiķi saņem pilsoņu uzticību iztērēt
šo naudu, sniedzot cilvēkiem pretī zināmas garantijas un
iespējas: drošību, likumību, izglītību, medicīnu, infrastruktūru,
sociālās garantijas un vēl virkni lietu. Tādas ir valsts
funkcijas.
Taču, realizējot valsts pamatfunkcijas, izrādās, ka ir iespējams
ļoti dažādi salikt uzsvarus, darot vienu un to pašu lietu. Valsts
var uzņemties segt visus ar ārstēšanos saistītos izdevumus vai
nesegt, segt daļēji, lielā apmērā vai minimālā. Dažādas valstis
iet dažādus ceļus. Tas pats ir izglītībā: dažādas valstis izvēlas
dažādus modeļus visos līmeņos, sākot ar pirmskolas un beidzot ar
augstāko izglītību.
Realizējot valsts pamatfunkcijas, parādās virkne iespēju, kā to
darīt. Diemžēl nav viena pārliecinoši labākā modeļa, katra valsts
izvēlas sev atbilstošāko, to, kas visvairāk atbilst tās
situācijai un izpratnei.
Vienas valstis izvēlas uzturēt lielus nodokļus, citas – daudz
mazākus, vienas valstis attīsta maksas medicīnu, citas – tieši
pretēji. Daudzās jomās Latvija savu ceļu ir izvēlējusies
stihiski. Kaut ko pārmantojām, kaut ko noskatījāmies no vieniem,
kaut ko no citiem, dažās jomās vēl aizvien nezinām, ko
gribam.
Es vēlos pievērst uzmanību šiem pamatjautājumiem tāpēc, ka,
runājot par nākotni, bieži mēs mēdzam pārlēkt daudzus soļus uz
priekšu, netiekot skaidrībā ar pamatlietām.
Cilvēki, piemēram, runā par intelekta un tehnoloģiju ziņā
ietilpīgu ražošanu, bet aizmirst pirms tam tikt skaidrībā, kā
uzlabot skolēnu matemātikas zināšanu un svešvalodu līmeni. Daudzi
runā par naudu zinātnei, bet aizmirst parunāt par zinātnes
finansēšanas modeli.
Šāda pieeja, kavējoties sapņos un fantāzijās, bet nerunājot par
sistēmiskām un ideoloģiskām valsts uzbūves lietām, ir novedusi
pie esošās situācijas. Tiek izvirzīti mērķi un risināti uzdevumi,
kas ir atrauti no reālās situācijas. To atrisināšanai nav bāzes,
nav nedz cilvēcisku, nedz strukturālu resursu. Nauda tiek
notrallināta, laiks iet.
Latvijas tagadnes un nākotnes lielākā problēma ir nevis naudas
trūkums, kā daudzi apgalvo, bet gan kompetences trūkums. Ja
augstskolu beidzēji kļūst par bezdarbniekiem un ir spiesti
pārkvalificēties, tad viņu izglītošanai iztērētā nauda ir
iztērēta bezjēdzīgi. Tas nav bijis naudas trūkums, kas izraisījis
problēmu.
Ja pie Latvijā esošā bezdarba līmeņa mēs redzam, ka uzņēmēji
nevar atrast kvalificētu darbaspēku visdažādākajās profesijās,
tad tas nav naudas trūkums. Ja Latvijā pie esošā bezdarba līmeņa
uzņēmēji nevar atrast pietiekamā daudzumā pat nekvalificētu
darbaspēku, kurš atbilstu tikai elementārākajām prasībām –
nedzert, nākt uz darbu, nezagt, būt elementāri kārtīgam –, tad tā
nav naudas problēma. Tā ir daudz dziļāka un daudz sāpīgāka
problēma, un tikai tāda diskusija, kas aizskars šādus jautājumus,
varēs ievadīt sarunu par Latvijas nākotni.
Kas ir par cēloni tam, ka daudzi darbaspējīgā vecuma cilvēki
labāk izvēlas alkoholu un gadījuma darbus, nevis pastāvīgu darbu?
Kāpēc Latvijā ir zema cilvēku interese par uzņēmējdarbības
attīstīšanu? Kāpēc mums katru gadu ir cita valdība un cita
politika? Kāpēc daudzos rādītājos esam pēdējā vietā Eiropā? Kāpēc
studentu un skolēnu vidū visaugstākais pieprasījums ir pēc
sociālajām un humanitārajām zinātnēm? Kādi ir objektīvie un kādi
– subjektīvie iemesli šādai situācijai? Tikai tāda veida
jautājumi varētu sākt viest skaidrību par to, uz ko balstoties
mēs būvēsim savu nākotnes Latviju.
Protams, šie jautājumi nav viegli atbildami. Grūti ir cerēt uz
neapstrīdamām un eksakti precīzām atbildēm, bet mums ir par to
jādomā, mums ir vajadzīgas idejas, hipotēzes, diskusija. Jebkuram
plānam, īpaši stratēģiskajam, ir jābūt iesakņotam īstenībā,
jābalstās realitātē. Cilvēkos, uz kuriem tas attiecas. Resursos,
kas ir pieejami.
Plānam jābūt emocionāli un psiholoģiski atbilstīgam konkrētai
situācijai, konkrētajai sabiedrībai. Jebkuram, kas raksta šādu
plānu, jādomā par to, pats galvenais ir pazīt savu tautu, zināt,
kas ir tās idejas, kurām tauta sekos un kurām ne. Citādi tam
visam nav nekādas jēgas. Mēs vairs nedzīvojam totalitārā
valstī.
Citādi var sanākt, ja plānā būs rakstīts, ka Latvija būs IT un
bioķīmijas lielvalsts, bet vēlēšanās pilsoņi nobalsos par
nacionālās sētas saglabāšanu, lauksaimniecību un tradicionālā
saimniekošanas veida kopšanu un viss darbs pie visiem plāniem būs
velts. Šī ir ļoti svarīga problēma.
Mums ir jāsaprot, ka valsts stratēģisko attīstību nosaka
vēlētāji, nevis ierēdņi un pat ne politiķi, tie ir vēlētāji,
pilsoņi, kas nosaka valsts attīstību.
Domājot par valstiskās attīstības stratēģiju, mums ir svarīgi
neuzkāpt uz padomiskās domāšanas grābekļa. Tas ir viegli, jo
Padomju Savienība bija valsts ar varbūt visdetalizētāko,
filozofiski un ideoloģiski vislabāk izstrādāto stratēģiskās
attīstības plānu pasaules vēsturē. Bija, kā mūsdienās teiktu,
vīzija, bija skaidri definēti mērķi, pa piecgadēm sadalīts plāns,
kā šo mērķi sasniegt. Katrs zināja, kurp valsts dodas. Bija
izplānots viss: cik liels dzīvoklis drīkst būt, cik liels
dārziņš, kas jāražo un kas jāaudzē, kas jālasa un kas jārunā. Šī
valsts, tāpat kā visi totalitāri režīmi, balstījās idejā, ka
valsts zina, kas cilvēkam vajadzīgs – kāda labklājība, kāda
brīvība, kāda dzīve.
Šodien ir svarīgi apzināties, ka mēs par valsti domājam pilnīgi
savādāk. Velosipēds, par laimi, nav jāizgudro. Arī, runājot par
plānošanu, mums ir ļoti svarīgi mācīties no pieredzējušu
demokrātiju pieredzes. Un, lai cik dažāda tā arī būtu, viens ir
skaidrs – īstenojas vienīgi tā stratēģija, kas rodas politiķu un
vēlētāju kopdarbībā.
Ir tikai viens veids, kā sabiedrība var ietekmēt to, kāda
izpratne par brīvību, vērtībām un vajadzībām tiek valstiski
atbalstīta un īstenota. Attīstīta demokrātiska valsts paredz to,
ka, ejot uz vēlēšanām, cilvēks nobalso par konkrētu ideoloģisku
vērtību kopumu, par noteiktu valsts nākotnes vīziju, par konkrētu
stratēģisko plānu.
Vēlēšanās cilvēki izvēlas, vai balsot par komunistiem, kuriem ir
skaidra vīzija par to, kā visiem jādzīvo – kā viss jāatņem
bagātajiem, jāiznīcina privātīpašums un tamlīdzīgi. Vai arī par
galējiem liberāļiem, kas uzskata, ka valstij vispār tikpat kā nav
jāiejaucas brīva tirgus izveidotajos spēles noteikumos. Vai arī
nobalso par kādu pa vidu visā šajā plašajā iespēju spektrā, bet
katrā ziņā par kādu konkrētu redzējumu, konkrētām vērtībām,
konkrētu izpratni. Tas ir veids, kā demokrātiska sabiedrība visā
pasaulē funkcionē.
Zinātnieki pēta, institūti iesaka, partijas un politiķi pārņem
idejas, risinājumus un argumentus, kas, viņuprāt, varētu tikt
sabiedrībā uztverti vislabāk, bet pēdējais vārds pieder cilvēkam
pašam. Vēlētājam.
Ja mēs šādi paskatāmies uz Latvijas vēlētāju, tad redzam, ka
vairākums Latvijas pilsoņu tiešām visus šos gadus ir balsojuši
par atsevišķām stratēģiskām nostādnēm – par ES, par NATO, par
latviešu valodas un kultūras saglabāšanu, par godīgumu,
profesionalitāti.
Tās ir dažas vērtības un dažas īpašības, par kurām mēs redzam
skaidri izteiktu pilsoņu nostāju. Izteiktāk mēs diemžēl redzam,
ka Latvijas pilsoņi ir balsojuši nevis par vērtībām, ideoloģijām
un programmām, bet gan par personībām un lozungiem. Kamēr tas ir
tā, nekāda cerība uz ilgtspējīgu vienotu stratēģiju
nepastāv.
Valsts stratēģisko attīstību nenodrošina ierēdņi, pat ne kāda
viena valdība, to nodrošina cilvēki, pilsoņi, kuri ilgstoši
atbalsta tos, kas strādā kādā noteiktā veidā un virzienā, un
novēršas no citiem. Un ar atbalstu es domāju atbalstu ne tikai
politiķiem, bet arī līdzpilsoņiem, kas strādā virzienā, kas
veicina noteikta nākotnes mērķa sasniegšanu.
Mums jāiemācās priecāties par otra panākumiem. Mums jāsaprot, ka
ikviena Latvijas cilvēka personiskie panākumi ir arī valsts
izaugsmes ķīla. Joprojām bieži sastopams uzskats, ka viens
veiksmīgs uzņēmējs apdraud konkurentus, veiksmīgs teātra režisors
aizēno savu kolēģu sniegumu. Daudzi pēdējo desmit gadu
veiksminieki bez šķirošanas ir kļuvuši par skaudības un
neiecietības upuriem. Tas ir aplami. Mums jāmācās saskatīt
cilvēku personiskajos sasniegumos valsts attīstības iespējas. Un
jāspēj novērtēt cilvēka personību.
Demokrātiska sabiedrība ir sarežģīts mehānisms, kurā savstarpēji
atkarīgi pastāv pilsoņi, politiķi, masu mediji. Politiķi runā ar
pilsoņiem ar masu mediju starpniecību. Masu mediji ir filtrs,
kurš katram politiķa vārdam vai idejai pievieno savu vērtējumu,
komentāru, viedokli. Tādu to saņem pilsonis.
Katra politiska norise pilsoņu redzeslokā vismaz Latvijā parādās
tikai tā, kā to ir vēlējušies masu mediji. Sabiedrības nākotnes
pamatus veido šīsdienas diskusiju un viedokļu vide. Tā vide, kuru
neveido nauda, tā vide, kuru veido prāti un ne tikai politiķu
prāti. Vide, kuru veido mediji, sabiedriskas organizācijas,
arodbiedrības un viedokļu līderi un daudzi citi.
Mums jāmācās sadarboties visos līmeņos – politikā, biznesā,
zinātnē, kultūrā, uzņēmējdarbībā. Tikai tad, ja strādāsim kopā,
mēs spēsim sasniegt vairāk arī katrs atsevišķi.
Labējām partijām, kas šobrīd Latvijā ir pie varas, jāiemācās
skatīties tālāk par kārtējām vēlēšanām. Nepriecāties par citu
kļūdām, bet kopīgi strādāt divdesmit, trīsdesmit gadu
perspektīvā. Domāju, ka esam nobrieduši šādām attiecībām. Mūsu
mērķis ir sadarboties spējīga, nevis sašķelta sabiedrība. Par to
es esmu pilnīgi pārliecināts. Un tad arī rezultāti būs.
Paldies par uzmanību!