Par stratēģiju aviosatiksmes izraisīto siltumnīcefekta gāzu emisiju mazināšanai
Eiropas Komisija otrdien,
27.septembrī, nāca klajā ar plānu, kā mazināt aviosatiksmes
pieaugošo ietekmi uz klimata pārmaiņām. Lidmašīnas ir ievērojams
un arvien pieaugošs globālo sasilšanu izraisošo siltumnīcefekta
gāzu emisijas avots. Piemēram, ceļojums turp un atpakaļ divām
personām maršrutā no Amsterdamas uz Taizemes kūrortu Puketu rada
ievērojami vairāk siltumnīcefekta gāzes oglekļa dioksīda
(CO2) nekā parasta jauna automašīna visa gada laikā.
Savā paziņojumā Eiropas Komisija atzīst, ka daudzsološākais
veids, kā cīnīties ar aviācijas emisijām, ir – lidaparātu
operatorus iekļaut Eiropas Savienības (ES) Siltumnīcefekta gāzu
emisiju tirdzniecības sistēmā (ETS). Šajā sistēmā ir
noteikta siltumnīcefekta gāzu emisiju kopējā maksimālā robeža,
līdz kurai sistēmas dalībnieki var pirkt un pārdot emisiju kvotas
atbilstoši to vajadzībām. Tas aviolīnijām nozīmētu pastāvīgu
stimulu samazināt emisijas.
Vides komisārs Stavross Dimss teica: “Avioceļošanas bums nes
līdzi strauju siltumnīcefekta gāzu emisiju pieaugumu. Aviācijas
nozares iekļaušana emisiju tirdzniecībā ierobežos šīs emisijas un
panāks to, ka aviācija, tāpat kā citas nozares, dos savu artavu
kaitīgo siltumnīcefekta gāzu emisiju mazināšanā. Emisiju
tirdzniecība aviolīnijām ļaus to veikt ar iespējami zemām
izmaksām.”
Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks un transporta komisārs
Žaks Baro piebilda: “Aviācijas nozarē arvien vairāk rodas
piekritēju, ka emisiju tirdzniecība ir labākais risinājums
siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanai.”
• Aviācijas ietekme uz klimata pārmaiņām
Aviācijas radītās emisijas ir salīdzinoši pieticīgas – aptuveni
3% no ES kopējām siltumnīcefekta gāzu emisijām –, taču tās pieaug
straujāk nekā visās citās nozarēs un tādējādi apdraud citās
ekonomikas nozarēs panākto emisiju samazinājumu. Laikā no
1990. līdz 2003.gadam ES starptautisko lidojumu emisijas
pieauga par 73%. Ja netiks veikti nekādi pasākumi, līdz
2012.gadam šis pieaugums varētu sasniegt 150%. Šāds pieaugums
pārvilktu strīpu vairāk nekā ceturtdaļai no 8% apmērā noteiktā
kopējo siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājuma, kas saskaņā ar
Kioto protokolu 15 Eiropas Savienības valstīm jāpanāk laikā no
1990. līdz 2012.gadam.
• Nepieciešamība rīkoties
Kioto protokola CO2 emisiju mērķa lielumi attiecas uz
vietējo lidojumu emisijām, bet ne uz starptautiskajiem
lidojumiem. Līdz ar Sesto vides rīcības programmu ES apņēmās
uzsākt konkrētus pasākumus, lai samazinātu aviācijas izraisītās
siltumnīcefekta gāzu emisijas, ja līdz 2002.gadam tādus nebūtu
uzsākusi Starptautiskā civilās aizsardzības organizācija
(ICAO), šajā jomā kompetentā starptautiskā organizācija.
ICAO šādus pasākumus nav uzsākusi, taču ir atbalstījusi
emisiju tirdzniecības koncepciju.
• Tirgus stimuli kā vispusīgas pieejas kodols
Ņemot
vērā situāciju ICAO un ekonomiskā izdevīguma apsvērumus,
Eiropas Komisija uzskata, ka aviācijas iekļaušana ES ETS
ir daudzsološākais veids cīņai ar aviācijas emisijām. Gatavojot
stratēģiju, Eiropas Komisija izskatīja vairākus citus uz tirgus
mehānismiem balstītus risinājumus, tostarp aviobiļešu vai
izlidošanas nodokļus un emisiju nodevas, taču secināja, ka tie
būtu mazāk efektīvi no vides viedokļa vai ekonomiski
neizdevīgāki.
ETS, kas pašreiz attiecas uz aptuveni 11 500
rūpnieciskām iekārtām, sistēmas dalībniekiem dod iespēju
samazināt CO2 emisijas ekonomiski visizdevīgākajā
veidā. Katram operatoram piešķir ierobežotu emisijas kvotu, kas
ikvienam rada pastāvīgu stimulu iespējami samazināt emisijas. Šīs
kvotas var tirgot, tādējādi operatoriem dodot iespēju izvēlēties
lētāko veidu emisiju līmeņa kontrolei. Civilās aviācijas
iekļaušana sistēmā lidaparātu operatoriem dotu iespēju izmantot
šo ekonomiski izdevīgo pieeju, pēc vajadzības tirgojot emisiju
kvotas plašākā tirgū rūpniekiem un citām aviolīnijām.
Vērtējot no vides viedokļa, EK uzskata, ka ETS būtu
jāaptver visas emisijas, kas rodas no jebkura lidojuma no ES gan
uz citu lidostu ES, gan trešā valstī. ES aviopārvadātājiem un
trešo valstu aviopārvadātājiem tiktu piemēroti vienādi
noteikumi.
Eiropas Komisija atbalsta arī to, lai tiktu turpināti vai
pastiprināti vairāki citi pasākumi, kas ierobežotu aviācijas
emisijas, piemēram, paredzot uzlabot aviosatiksmes pārvaldību un
likvidējot tiesiskos šķēršļus reaktīvo dzinēju degvielas
aplikšanai ar nodokli.
Sākotnējās aplēses, izmantojot modelēšanu, liecina, ka ietekme uz
biļešu cenām būtu neliela, sākot no nemainīgas cenas līdz
9 eiro palielinājumam par lidojumu abos virzienos. Biļešu
cenām palielinoties šādā apmērā, aviopakalpojumu pieprasījums
vienkārši pieaugtu nedaudz lēnāk. Ietekme uz tūrismu vai attāliem
reģioniem visdrīzāk būtu niecīga.
Eiropas Komisija aicina Eiropas Parlamentu un Padomi detalizēti
komentēt paziņojumu. Līdztekus EK izveidos ekspertu darba grupu,
kurā piedalīsies dalībvalstu pārstāvji un Eiropas Klimata
pārmaiņu programmas puses, lai atsevišķus jautājumus izskatītu
tuvāk un sniegtu ziņojumu nākamgad. Pēc tam EK iesniegs tiesību
akta priekšlikumu par grozījumiem ETS. Tas tiks pilnībā
koordinēts ar ETS vispārējo pārskatu, kas plānots
2006.gada vidū. Aviācijas nozares iekļaušanās ETS būs
atkarīga no tiesību aktu pieņemšanas un ieviešanas termiņiem.
EK pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa