Par kvalitatīvākiem pakalpojumiem dzelzceļa satiksmē
Trešdien, 28.septembrī, Eiropas
Parlamentā (EP) dzelzceļa likumdošanas paketes ietvaros, ko
iesniegusi Eiropas Komisija, atbalstītas būtiskas pasažieru
tiesības aizstāvošas prasības dzelzceļa pārvadātājiem. Servisa
paaugstināšana dzelzceļa pasažieriem ir viens no neizbēgamiem
soļiem, ja Komisija vēlas palielināt dzelzceļa pārvadājumu
konkurētspēju un panākt, lai cilvēki vairāk izmantotu šo
ekoloģiski labvēlīgāko pārvietošanos, uzsvēris Latvijas EP
Transporta komisijas deputāts no Nāciju Eiropas grupas Roberts
Zīle. Pieņemtā redakcija ir labvēlīga Latvijai, jo pēc R.Zīles
ierosinājuma parlaments atbalstīja normu, ka dalībvalstis var
nepieciešamības gadījumā lūgt pārejas periodu jauno prasību
ieviešanai pasažieru pārvadājumos, taču tās nevar atteikties no
konkrētā servisa līmeņa vispār.
“Es esmu gandarīts par pašreizējo parlamenta nostāju. Ja tā
netiks mainīta Eiropas Padomē, tad šī likumdošanas projekta
versija paver iespējas pasažieriem, īpaši ar speciālām
vajadzībām, saņemt labākas kvalitātes pakalpojumus dzelzceļu
pārvadājumos,” uzsver R. Zīle. “Turklāt šis ir viens lielisks
piemērs – ja mēs nevaram atrisināt problēmu, piemēram, par
invalīdu pārvietošanos, nacionālā līmenī, to mūsu vietā izdara
Eiropas Savienība,” sacīja R. Zīle.
Pieņemtajā likumdošanas projektā cita starpā noteikts, ka
informācijai par tarifiem un vilcienu sarakstu jābūt saprotamā un
viegli pieejamā veidā, tajā skaitā arī redzes un dzirdes
invalīdiem. Tāpat tiek paredzēts, ka būs jāizmaksā kompensācijas,
ja radīti zaudējumi un ja vilciens kavējas. Regula liks novērst
visus šķēršļus, kas personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām
traucē iekāpt vai atrasties vilcienā. Tas nozīmē, ka uzņēmumam,
kas nodrošina pasažieru pārvadējumu pakalpojumus, jānodrošina
attiecīgas platformas, informācijas monitori, afišas.
Regulas projekts par pasažieru tiesībām bija viens no dzelzceļa
t.s. “trešās paketes” četriem projektiem. Parlaments 28.septembrī
izskatīja arī likumdošanu par kravu pārvadājumiem, infrastruktūru
atvēršanu tirgum un dzelzceļa personāla sertificēšanu. Eiropas
Komisijas iesniegto likumprojektu paketes mērķis ir veicināt
dzelzceļa transporta izmantošanu, jo tas ir videi draudzīgāks
nekā ceļa un gaisa transports.
Četru ar dzelzceļa likumdošanu saistīto dokumentu paketē EP tika
izskatīts arī R.Zīles ziņojums par Komisijas dokumentu “Par
kompensācijām gadījumos, kad nav ievērotas līgumā noteiktās
prasības dzelzceļa kravu pārvadājumiem”. R.Zīles ziņojumā
izvērtēts Eiropas Komisijas izstrādātais likumprojekts par sodiem
gadījumos, kad nav ievērotas kravu pārvadājumu līgumos noteiktās
prasības.
“Komisijas mērķis bija uzlabot ES iekšējā tirgū dzelzceļa kravu
pārvadājumu kvalitāti un tādējādi panākt, lai tiktu veicināta
kravu pārvadājumu novirzīšana no autoceļiem uz dzelzceļiem. Šādā
veidā tiktu palielināts pašreizējais ļoti zemais dzelzceļa kravu
pārvadājumu īpatsvars Eiropā. Taču regulas projekts galvenokārt
ietvēra administratīvus pasākumus, kas būtu jāiestrādā dzelzceļa
uzņēmumu un klientu līgumos. Man uzreiz jāsaka – konkurences
apstākļos šāds solis ir neiedomājams,” Transporta komitejas un
Parlamenta lēmumu noraidīt Eiropas Komisijas priekšlikumu
skaidroja R.Zīle.
Iepriekšminētā iemesla dēļ Eiropas Parlamenta Transporta komiteja
savā 19.aprīļa sēdē nolēma Komisijas likumprojektu noraidīt.
28.septembra sēdē Eiropas Parlaments atbalstīja komitejā pieņemto
lēmumu, tādējādi regulas projekts tika atdots atpakaļ
caurlūkošanai Eiropas Komisijai.
Iveta Bojāre, EP Nāciju Eiropas grupas preses administratore