Par spēcīgāku konkurenci starptautiskajos un vietējos dzelzceļu tīklos
• Konkurence dzelzceļa
pakalpojumos
Eiropas Parlaments 28.septembrī balsojumā par t.s. “trešo
dzelzceļa likumprojektu paketi” prasīja spēcīgāku konkurenci
Eiropas Savienības (ES) starptautiskajos un vietējos dzelzceļa
pārvadājumos. Deputāti vēlas, lai ES pasažieru pakalpojumus
starptautiskajos reisos atvērtu tirgum līdz 2008.gadam un
vietējos reisos līdz 2012.gadam. Četru izskatīto likumprojektu
mērķis ir veicināt attīstību dzelzceļa transportā.
• Dzelzceļa personāla apliecības
Deputāti ar ievērojamu vairākumu pieņēma Žila Savarī (Francija)
ziņojumu par vienotu sistēmu vilcienu brigāžu apliecībām: 603
balsoja par, 24 pret, 40 atturējās. Direktīvas projekts noteiks,
ka lokomotīvju vadītāju un pārējā personāla sagatavotībai
jāatbilst saskaņotām minimālām profesionālām, medicīniskām un
valodu zināšanu prasībām.
Atbalstot Georga Jaržembovska (Vācija) ziņojumā izteikto
viedokli, Parlaments uzskata – direktīvai par konkurenci, t.i.,
tirgu atvēršanu pakalpojumu sniedzējiem, Eiropas dzelzceļu tīklos
jāattiecas ne tikai uz starptautiskajiem, bet arī uz vietējiem
maršrutiem. Deputāti prasa mainīt direktīvas ieviešanas termiņus:
attiecībā uz starptautiskajiem reisiem – ne vēlāk kā no 2008.gada
sākuma, uz vietējiem reisiem – no 2012.gada. Komisija bija
ierosinājusi atvērt tirgu tikai starptautiskajiem pakalpojumiem
2010.gadā.
• Pasažieru tiesības un pienākumi
Balsojumā par Dērka Sterka (Beļģija) ziņojumu deputāti ieteica
pieņemt šādus kompensāciju apjomus vilcienu kavēšanās
gadījumā:
25% no biļetes cenas, ja vilciens kavējas stundu vai
vairāk;
50% – 2 līdz 3 stundas;
75% – 3 vai vairāk stundas.
Kompensācijas būtu jāizmaksā mēneša laikā kopš prasības
iesniegšanas. Stingrākas prasības nekā Komisijas priekšlikumā
deputāti izvirza attiecībā uz pakalpojumu sniedzēju pienākumiem
pret pasažieriem ar ierobežotām pārvietošanās spējām, redzes un
dzirdes traucējumiem.
• Kravu pārvadājumi
Roberta Zīles sagatavotajā ziņojumā bija izvērtēts Eiropas
Komisijas izstrādātais likumprojekts par sodiem gadījumos, kad
nav ievērotas kravu pārvadājumu līgumos noteiktās prasības. Lai
nodrošinātu, ka pārvadātāji piegādes izdara laikā un kvalitatīvi,
Komisija vēlas noteikt, ka kompensācijām jākļūst par līgumu
neatņemamu sastāvdaļu. Deputāti uzskatīja, ka tiešām jānosaka
sankcijas līgumos, taču nav saprātīgi to regulēt ES līmenī, tāpēc
Parlaments balsojumā par R.Zīles ziņojumu Komisijas priekšlikumu
noraidīja.
Grozītie likumprojekti tagad jāizskata ES transporta ministriem,
lai pieņemtu kopējo nostāju.
Eiropas Parlamenta preses dienests