Par vienotām procedūrām bēgļa statusa piešķiršanai un atņemšanai
Procedūra: apspriežu
Debates: 2005.gada 27.septembrī
Balsojums: 2005.gada 27.septembrī
Deputāti otrdien, 27.septembrī, ar
305 balsīm par, 302 pret un 33 atturoties pieņēma Volfganga
Kreisla-Derflera ziņojumu, kurā izvērtēti ES plāni noteikt
vienotus standartus bēgļa statusa piešķiršanai. Deputāti ir
gatavi atbalstīt likumprojektu tikai ar nosacījumu, ka tiks
ieviesti būtiskākie EP grozījumi – atcelts “superdrošo” valstu
princips un garantētas tiesības pārsūdzēt atteikumus.
Izskatot likumprojektu, kas noteiks ES vienotus minimālos
standartus bēgļu statusa piešķiršanai, izpratne par “drošu
valsti” bija viens no strīdīgākajiem jautājumiem. Pieņemot
V.Kreisla-Derflera (Sociāldemokrātu grupa EP) ziņojumu,
Parlaments aicina pārveidot likumprojektu tā, lai tas labāk
aizsargātu bēgļu tiesības un prasītu ievērot Ženēvas konvenciju
par bēgļu statusu. Ziņojuma autora nostāju par “superdrošajām”
valstīm atbalstīja visas politiskās grupas, izņemot Tautas
partijas un Eiropas demokrātu grupu, kā arī Nāciju Eiropas grupu,
kas uzskata, ka “superdrošo” valstu princips ļaus izvairīties no
patvēruma sistēmas negodprātīgas izmantošanas.
Komisārs Franko Fratīni debatēs uzsvēra – regula ir trausls
līdzsvars starp dalībvalstīm un ES, un tas ir tikai pirmais solis
ceļā uz vienotu patvēruma sistēmu. ES pašlaik ir vairāk nekā
divdesmit dažādu sistēmu, un tās ir jāsaskaņo.
Ziņojuma sagatavotājs V.Kreisls–Derflers debatēs aicināja balsot
par grozījumiem, kas noraida “superdrošo” valstu principu – tie
ļaus dalībvalstīm pieteikumus neizskatīt individuāli, tā
pārkāpjot Ženēvas konvenciju par bēgļu tiesībām. Viņš kritizēja
arī noteikumu, kas pieļauj 25 dažādus “drošo” valstu sarakstus —
tie balstās uz pieņēmumu, ka ES kaimiņvalstis ir pietiekami
drošas, un nesniedz iespēju patvēruma meklētājiem atteikumus
pārsūdzēt.
Eiropas Tautas partijas un Eiropas demokrātu grupa, kuras vārdā
uzstājās Karloss Koelju (Portugāle), atbalsta tādu “superdrošu”
valstu kā, piemēram, Šveices, sarakstu – šāds noteikums ļaus
izvairīties no iespējas, ka patvēruma sistēmu izmanto
negodprātīgi bēgļa statusa pretendenti. Tomēr deputāts piekrīt
ziņotāja viedoklim, ka patvēruma meklētajiem no drošajām valstīm
jādod tiesības atteikumus pārsūdzēt.
Nāciju Eiropas grupas “superdrošo” valstu principa aizstāvība
bija asāka: deputāts Romāno Marija la Rusa (Itālija), pārmeta
Eiropas Parlamentam vēlmi būt pārlieku politkorektam un
nevēlēšanos atzīt, ka daudz patvēruma meklētāju ierodas ES, kur
viņi kļūst par noziedzniekiem.
Žanina Henisa-Plašherta (Nīderlande), atbalstot V.Kreisla-Deflera
ziņojumu, uzsvēra — direktīvas priekšlikums ir tikai 25 dažādu
sistēmu summa un nekādā veidā neuzlabo situāciju ES. Džīna Denīze
Lamberta (Anglija) prasīja, lai tiktu izveidots vienots “drošo”
valstu saraksts — tas ļautu izvairīties no iespējas, ka patvēruma
meklētājs tiek nosūtīts atpakaļ uz Irāku, Kongo vai Afganistānu,
kā to darījusi Lielbritānija. Bažas par bēgļu tiesību aizsardzību
izteica arī Apvienotā kreiso grupa un neatkarīgie deputāti.
Džusto Katanja (Itālija) uzsvēra – ir bīstami Maroku un
Baltkrieviju uzskatīt par drošām tikai tāpēc, ka tām ir
privileģētas attiecības ar ES.
• Pilnīgi drošu valstu saraksts
Pilnīgi drošas jeb
“superdrošas valsts” princips, ko vēlas ieviest Padome,
dalībvalstīm ļaus izveidot tādu trešo valstu sarakstu, no kurām
patvēruma meklētājus var noraidīt automātiski, individuāli
neizskatot pieteikumus. Superdrošo valstu sarakstā paredzēts
iekļaut ES kaimiņvalstis, balstoties uz pieņēmumu, ka bēgļu
uzņemšanas procedūras tajās atbilst cilvēktiesību standartiem.
Piemēram, ja Ukraina būs superdrošo valstu sarakstā, caur šo
valsti Polijā ieradušos bēgli varēs nosūtīt atpakaļ bez lietas
izskatīšanas. Deputāti atgādina, ka šāda pieeja ir krasā pretrunā
ar 1951. gada Ženēvas konvenciju par bēgļu statusa
piešķiršanu.
• Individuālu drošo valstu saraksti
EP Pilsoņu
brīvību, tieslietu un iekšlietu komiteja iebilst arī pret iespēju
katrai dalībvalstij izveidot savu individuālu “drošu trešo
valstu” sarakstu. Patvēruma meklētājus no šajā sarakstā
iekļautajām valstīm drīkstētu nosūtīt atpakaļ, ja tam piekristu
izcelsmes valsts. Deputāti ierosina šo noteikumu pārveidot tā,
lai prasītājs “pieņēmumu par drošību” varētu pārstrīdēt un līdz
galīga lēmuma pieņemšanai varētu uzturēties valstī, kurā
iesniedzis pieteikumu: saskaņā ar Ženēvas konvenciju ikviens
vērtējums par to, cik droša vai nedroša valsts ir konkrētai
personai, jāveic individuāli.
Deputāti uzskata, ka jābūt tikai vienam “drošo valstu” sarakstam,
ko vajadzības gadījumā Eiropas Parlaments un Padome varētu
pārskatīt, bet pašreizējais direktīvas projekts paredz, ka
Parlamentam šajā jautājumā lēmējtiesību nebūs.
Komiteja atbalsta EK ierosināto “paātrināto procedūru”, tomēr
uzskata, ka stingri jāierobežo iespējas to izmantot bēgļa statusa
atteikšanai, izņemot gadījumus, kad sniegtās ziņas ir acīmredzami
nepatiesas vai prasība ir acīmredzami nepamatota.
Vienoti obligātie standarti bēgļa statusa piešķiršanai palīdzēs
taisnīgāk sadalīt bēgļu uzņemšanas slogu starp dalībvalstīm,
vienlaikus ievērojot Ženēvas konvencijā noteiktās bēgļu tiesības:
neizraidīšana un neizdošana atpakaļ vajāšanai. Likumprojekts
iekļaujas plašākā ES projektā izveidot kopīgu patvēruma sistēmu
saskaņā ar Tamperes Eiropadomes lēmumiem.
Dalībvalstis par savu nostāju jau ir vienojušās, un grozījumi, ko
Eiropas Parlaments pieņems šajā plenārsesijā, nav juridiski
saistoši saskaņā ar šeit piemēroto apspriežu procedūru. Tomēr pēc
tam, kad direktīva būs stājusies spēkā, EP būs ar Padomi
līdzvērtīgas lēmējtiesības par direktīvai pakārtotajiem
aktiem.