Ministru kabineta 2005.gada 4.oktobra sēdē
Pieņemti “Noteikumi par Eiropas
tehnisko apstiprinājumu”.
Noteikumi nosaka Eiropas tehniskā apstiprinājuma saturu un
izdošanas kārtību, prasības institūcijai, kas ir pilnvarota izdot
Eiropas tehnisko apstiprinājumu, kā arī kārtību, kādā notiek
informācijas apmaiņa starp Latvijas Eiropas tehniskos
apstiprinājumus izdodošo institūciju un Eiropas Komisiju, un citu
ES dalībvalstu Eiropas tehniskos apstiprinājumus izdodošām
institūcijām.
Eiropas tehniskais apstiprinājums ir pozitīvs būvizstrādājuma
tehniskais novērtējums atbilstoši paredzētajam lietošanas mērķim,
kas pamatots ar būvizstrādājuma atbilstību būtiskajām prasībām
būvēm, kurās to paredzēts iebūvēt. Būtiskās prasības būvēm
noteiktas Latvijas būvnormatīvā LBN 006-00 “Būtiskās prasības
būvēm”, kas apstiprināts ar Ministru kabineta 2001.gada 27.marta
noteikumiem Nr.142 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN
006-00 “Būtiskās prasības būvēm”” (Latvijas būvnormatīvs LBN
006-00 “Būtiskās prasības būvēm”).
Eiropas tehnisko apstiprinājumu izdod: būvizstrādājumam, par kuru
nav izdots harmonizētais Eiropas standarts, Eiropas Komisijas
atzīts kādas Eiropas Savienības dalībvalsts nacionālais standarts
vai Eiropas Komisijas izdots mandāts harmonizētā Eiropas
standarta izstrādāšanai un kuram Eiropas Komisija pēc
konsultācijām ar Būvniecības pastāvīgo komiteju ir konstatējusi,
ka standartu nevar vai vēl nevar izstrādāt; būvizstrādājumam, kas
ievērojami atšķiras no būvizstrādājumiem, par kuriem ir izdoti
harmonizētie Eiropas standarti vai Eiropas Komisijas atzīti kādas
Eiropas Savienības dalībvalsts nacionālie standarti;
būvizstrādājumam, par kuru Eiropas Komisija jau ir izdevusi
mandātu Eiropas Standartizācijas komitejai vai Eiropas
Elektrotehnikas standartizācijas komitejai harmonizētā Eiropas
standarta izstrādāšanai vai kuram Eiropas Komisija ir
konstatējusi, ka šādu harmonizēto Eiropas standartu var izstrādāt
tikai uz Eiropas Komisijas izdota pilnvarojuma pamata un uz
Eiropas Komisijas noteiktu laikposmu.
Ja mandāts harmonizētā Eiropas standarta izstrādāšanai ir
izsniegts, šajos noteikumos minētie nosacījumi neizslēdz Eiropas
tehniskā apstiprinājuma izdošanu būvizstrādājumam, par kuru
atbilstoši šiem noteikumiem ir izdotas Eiropas tehniskā
apstiprinājuma vadlīnijas. Šādā gadījumā Eiropas tehniskais
apstiprinājums ir derīgs līdz brīdim, kad spēkā stājas
harmonizētais Eiropas standarts.
Ekonomikas ministrija ir atbildīgā institūcija par Eiropas
tehniskā apstiprinājuma piešķiršanas nodrošināšanu Latvijā un par
Eiropas tehniskā apstiprinājuma atsaukšanu šajos noteikumos
noteiktajā kārtībā, ja Eiropas tehniskais apstiprinājums
neatbilst šo noteikumu 3.punktā minētajām prasībām vai
nenodrošina Latvijas būvnormatīvā LBN 006-00 “Būtiskās prasības
būvēm” minēto prasību izpildi.
Pieņemts rīkojums “Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo
apjomu 2006. – 2010.gadam”.
Ministru kabinets saskaņā ar
Meža likumu apstiprināja kopējo maksimāli pieļaujamo koku
ciršanas apjomu – 20 490 417 kubikmetrus likvīdās koksnes
(saimnieciski izmantojamā koksnes daļa) 80 595 hektāru platībā –
valsts mežos galvenajā cirtē (izņemot ošu mežaudzes galvenajā
cirtē pēc Valsts meža dienesta sanitārā atzinuma)
2006.–2010.gadam.
Tai skaitā: mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir priede, – 7 055
413 kubikmetrus likvīdās koksnes 27 412 hektāru platībā;
mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir egle, – 2 907 144 kubikmetrus
likvīdās koksnes 10 546,5 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā
koku suga ir ozols, – 10 074 kubikmetrus likvīdās koksnes 45,5
hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir osis, – 81
927 kubikmetrus likvīdās koksnes 326 hektāru platībā; mežaudzēs,
kur valdošā koku suga ir bērzs, – 7 716 508 kubikmetrus likvīdās
koksnes 32 265,5 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku
suga ir apse, – 2 024 485 kubikmetrus likvīdās koksnes 7183,0
hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir
melnalksnis, – 694 866 kubikmetrus likvīdās koksnes 2816,5
hektāru platībā.
Sadalījumā pēc apsaimniekotājiem apstiprināts šāds maksimāli
pieļaujamais koku ciršanas apjoms valsts mežos galvenajā cirtē
2006.–2010.gadam: valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts
meži” valdījumā esošajos mežos – 19 671 568 kubikmetri
likvīdās koksnes 77 469,5 hektāru platībā.
Tai skaitā: mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir priede, – 6 730
190 kubikmetri likvīdās koksnes 26 182,5 hektāru platībā;
mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir egle, – 2 760 510 kubikmetri
likvīdās koksnes 10 020 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā
koku suga ir ozols, – 8975 kubikmetri likvīdās koksnes 39 hektāru
platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir osis, – 78 845
kubikmetri likvīdās koksnes 314 hektāru platībā; mežaudzēs, kur
valdošā koku suga ir bērzs, – 7 432 073 kubikmetri likvīdās
koksnes 31 139,5 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku
suga ir apse, – 1 985 280 kubikmetri likvīdās koksnes 7040
hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir melnalksnis,
– 675 695 kubikmetri likvīdās koksnes 2734,5 hektāru
platībā.
Kā arī: zinātniskās izpētes mežos – 483 162 kubikmetri
likvīdās koksnes 1815,5 hektāru platībā, tai skaitā: mežaudzēs,
kur valdošā koku suga ir priede, – 119 775 kubikmetri likvīdās
koksnes 435,5 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga
ir egle, – 105 725 kubikmetri likvīdās koksnes 387 hektāru
platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir ozols, – 640
kubikmetri likvīdās koksnes 3,5 hektāru platībā; mežaudzēs, kur
valdošā koku suga ir osis, – 1620 kubikmetri likvīdās koksnes 5,5
hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir bērzs, – 208
866 kubikmetri likvīdās koksnes 810 hektāru platībā; mežaudzēs,
kur valdošā koku suga ir apse, – 33 354 kubikmetri likvīdās
koksnes 120,5 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku
suga ir melnalksnis, – 13182 kubikmetri likvīdās
koksnes 53,5 hektāru platībā.
Vides ministrijas valdījumā esošajos mežos – 276 520 kubikmetri
likvīdās koksnes 1064 hektāru platībā, tai skaitā: mežaudzēs, kur
valdošā koku suga ir priede, – 168 160 kubikmetri likvīdās
koksnes 648,5 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga
ir egle, – 37 585 kubikmetri likvīdās koksnes 126 hektāru
platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir osis, – 1125
kubikmetri likvīdās koksnes 4 hektāru platībā; mežaudzēs, kur
valdošā koku suga ir bērzs, – 63 170 kubikmetri likvīdās koksnes
259 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir apse, –
1665 kubikmetri likvīdās koksnes 5,5 hektāru
platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir melnalksnis, –
4815 kubikmetri likvīdās koksnes 21 hektāra platībā.
Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajos mežos: mežaudzēs, kur
valdošā koku suga ir priede, – 15 495 kubikmetri likvīdās koksnes
62,5 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir egle, –
490 kubikmetri likvīdās koksnes 2 hektāru platībā; mežaudzēs, kur
valdošā koku suga ir bērzs, – 2146 kubikmetri likvīdās koksnes
10,5 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir apse, –
443 kubikmetri likvīdās koksnes 2 hektāru
platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir melnalksnis, –
486 kubikmetri likvīdās koksnes 3,0 hektāru platībā.
Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošajos mežos – 40
107 kubikmetri likvīdās koksnes 166 hektāru platībā, tai skaitā:
mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir priede, – 21 793 kubikmetri
likvīdās koksnes 83 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku
suga ir egle, – 2834 kubikmetri likvīdās koksnes 11,5 hektāru
platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir ozols, – 459
kubikmetri likvīdās koksnes 3 hektāru platībā; mežaudzēs, kur
valdošā koku suga ir osis, – 337 kubikmetri likvīdās koksnes 2,5
hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir bērzs, – 10
253 kubikmetri likvīdās koksnes 46,5 hektāru platībā; mežaudzēs,
kur valdošā koku suga ir apse, – 3743 kubikmetri likvīdās koksnes
15 hektāru platībā; mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir
melnalksnis, – 688 kubikmetri likvīdās koksnes 4,5 hektāru
platībā.
Valsts meža dienests, uzraugot, vai tiek ievērots maksimāli
pieļaujamais ciršanas apjoms galvenajā cirtē valsts mežos, par
pamatrādītāju izmanto maksimāli pieļaujamo galvenās cirtes apjomu
hektāros.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā veicami muitas kontroles
pasākumi intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā veicami muitas kontroles pasākumi
intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai. Valsts ieņēmumu
dienesta Galvenā muitas pārvalde pieņem un izskata intelektuālā
īpašuma tiesību subjektu (tiesību subjekts) pieprasījumus muitas
iestādēm veikt pasākumus intelektuālā īpašuma tiesību
aizsardzībai.
Kā norāda Finanšu ministrija, līdz šim visus jautājumus, kas
saistīti ar Eiropas Savienības regulās doto pilnvarojumu
nacionālajām muitas iestādēm noteikt atsevišķus jautājumus,
reglamentēja Valsts ieņēmumu dienesta rīkojumi un metodiskie
norādījumi. Tie tika izdoti, ņemot vērā Muitas likumā dotās
tiesības Valsts ieņēmumu dienestam noteikt muitas kontroles un
muitošanas metodiku. Taču daudzi no šādā veidā izdotajiem
rīkojumiem satur ne tikai muitošanas un muitas kontroles
metodiku, bet arī noteikumus, kas ir saistoši trešajām personām
(ārējās tiesību normas).
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likumu,
ja likums paredz pārvaldes iestādei kompetenci izdot ārējus
normatīvos aktus, tie juridiskā spēka hierarhijā pielīdzināmi
Ministru kabineta noteikumiem, taču zaudē spēku 2006.gada
1.janvārī. Līdz ar to nepieciešams visus Valsts ieņēmumu dienesta
rīkojumus, kas satur ārējo tiesību normas, izdot Ministru
kabineta noteikumu līmenī.
Noteikumos izmantots Valsts ieņēmumu dienesta rīkojums “Par
muitas kontroles pasākumiem intelektuālā īpašuma aizsardzībai”,
kā arī izslēgti Padomes Regulas (EK) Nr.1383/2003 par muitas
rīcību attiecībā uz precēm, par kurām ir aizdomas, ka tās pārkāpj
atsevišķas intelektuālā īpašuma tiesības, un pasākumiem, ko veic
attiecībā uz precēm, kas ir pārkāpušas šādas tiesības, kā arī
Komisijas Regulas (EK) 1891/2004, ar ko paredz piemērošanas
noteikumus Padomes Regulas (EK) Nr.1383/2003 par muitas rīcību
attiecībā uz precēm, par kurām ir aizdomas, ka tās pārkāpj
atsevišķas intelektuālā īpašuma tiesības, un pasākumiem, ko veic
attiecībā uz precēm, kas ir pārkāpušas šādas tiesības, normās
reglamentētie jautājumi.
Pieņemti “Noteikumi par prasībām pārtikas apritē iesaistītajām
references laboratorijām un to pilnvarošanas kārtību”.
Noteikumi nosaka prasības pārtikas apritē iesaistītajām
references laboratorijām (references laboratorija) un to
pilnvarošanas kārtību.
Zemkopības ministrs, noslēdzot attiecīgu līgumu, pilnvaro
laboratoriju, kas atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām,
normatīvajos aktos par valsts pārvaldes iekārtu noteiktajā
kārtībā veikt references funkcijas pārtikas, dzīvnieku barības
aprites un dzīvnieku slimību jomā.
Veselības ministrs, noslēdzot attiecīgu līgumu, pilnvaro
laboratoriju, kas atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām,
normatīvajos aktos par valsts pārvaldes iekārtu noteiktajā
kārtībā veikt references funkcijas sabiedrības veselības un vides
veselības jomā.
Noteikumi nosaka, ka references laboratorija konkrētajā
testēšanas jomā darbojas atbilstoši savai kompetencei, personāla
un materiāli tehniskajam nodrošinājumam. References laboratorija
ir akreditēta Latvijas Nacionālajā akreditācijas birojā
atbilstoši standartam LVS EN ISO/IEC 17025 : 2005 “Testēšanas un
kalibrēšanas laboratoriju kompetences vispārīgās prasības”, vai
tā ir kādas citas Eiropas Savienības dalībvalsts institūcija, par
kuru Ekonomikas ministrija ir publicējusi paziņojumu laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”.
References laboratorija konkrētajā jomā nodrošina Eiropas
Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa Regulas (EK)
Nr.882/2004 par oficiālo kontroli, ko veic, lai nodrošinātu
atbilstības pārbaudi saistībā ar dzīvnieku barības un pārtikas
aprites tiesību aktiem un dzīvnieku veselības un dzīvnieku
labturības noteikumiem (Regula Nr.882/2004), 33.pantā noteikto
uzdevumu izpildi valsts budžetā apstiprinātā finansējuma
ietvaros.
References laboratorija, kas darbojas pārtikas, dzīvnieku barības
aprites un dzīvnieku slimību jomā, katru gadu līdz 1.martam
Zemkopības ministrijā rakstiski iesniedz ziņojumu par darbību
iepriekšējā gadā. Ziņojumā norāda: references funkcijas
izpildes rezultātus; budžeta sadalījumu un izlietojumu, kā
arī ārpusbudžeta ienākumus un to izlietojumu; personāla skaitu un
sastāvu; informāciju par organizētajām starplaboratoriju
salīdzinošajām testēšanām.
References laboratorija, kas darbojas sabiedrības veselības un
vides veselības jomā, katru gadu līdz 1.martam rakstiski iesniedz
Veselības ministrijā ziņojumu par darbību iepriekšējā gadā.
Ziņojumā norāda: references funkcijas izpildes
rezultātus; budžeta sadalījumu un izlietojumu, kā arī
ārpusbudžeta ienākumus un to izlietojumu; personāla skaitu
un sastāvu; informāciju par organizētajām starplaboratoriju
salīdzinošajām testēšanām.
Pārtikas, dzīvnieku barības aprites un dzīvnieku slimību jomā
Zemkopības ministrija atbilstoši kompetencei katru gadu izstrādā
un zemkopības ministrs līdz 31.martam apstiprina valsts
references programmu nākamajam gadam (references programma).
Sabiedrības veselības un vides veselības jomā Veselības
ministrija atbilstoši kompetencei katru gadu izstrādā un
veselības ministrs līdz 31.martam apstiprina references
programmu.
References programmā Zemkopības ministrija un Veselības
ministrija atbilstoši kompetencei: analizē konkrētas
references funkcijas nepieciešamību, plānoto darbu apjomu un to
veikšanai nepieciešamos finanšu līdzekļus; analizē
nepieciešamību deleģēt citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai
Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas (EBTA) dalībvalsts
references laboratoriju noteiktu references funkciju
izpildei.
References programmā norāda references funkcijas veikšanai
nepieciešamos valsts budžeta finanšu līdzekļus nākamajam gadam,
ņemot vērā izdevumus, kas nepieciešami: personāla, telpu,
aparatūras, materiālu un administratīvās infrastruktūras
nodrošināšanai; slimību ierosinātāju etaloncelmu, izolātu un
paraugu, antigēnu, etalonserumu un citu diagnostisko reaģentu
nodrošinājumam; starplaboratoriju salīdzinošās testēšanas
organizēšanai un izpildei; līdzdalībai Eiropas Savienības
darba grupās, references laboratoriju un citu organizāciju
pasākumos kompetences jomās; zinātniskās un tehniskās
informācijas iegādei; datu vākšanai, analīzei un pārskata
sagatavošanai par uzdevumu izpildi.
Pārtikas un veterinārais dienests uzrauga references funkciju
izpildi pārtikas, dzīvnieku barības aprites un dzīvnieku slimību
jomā. Zemkopības ministrija uzrauga finanšu izlietojumu minētajā
jomā. Sabiedrības veselības aģentūra uzrauga references
funkciju izpildi sabiedrības veselības un vides veselības jomā.
Veselības ministrija uzrauga finanšu izlietojumu minētajā
jomā.
Zemkopības ministrija nodrošina Regulas Nr.882/2004 33.panta
4.punktā noteikto informācijas apriti starp Eiropas Komisiju un
pārējām Eiropas Savienības dalībvalstīm.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par reglamentētajām
profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu””.
Grozījumi likumā paredz tā papildināšanu ar reglamentētām
profesionālām darbībām autotransporta jomā, kurās nepieciešamo
profesionālo minimumu profesionālās kompetences iegūšanai nosaka
Ministru kabinets. Likumprojektā noteikts, ka autotransporta jomā
reglamentētās profesionālās darbības, kuru veikšanai
nepieciešamās minimālās prasības profesionālajām zināšanām un
prasmēm profesionālās kompetences iegūšanai nosaka Ministru
kabinets, ir šādas: starptautisko kravu autopārvadājumu
operāciju vadīšana; starptautisko pasažieru autopārvadājumu
operāciju vadīšana; iekšzemes kravu autopārvadājumu
operāciju vadīšana; iekšzemes pasažieru autopārvadājumu
operāciju vadīšana.
Likumprojektā tiek ieviestas normas, kas izriet no Padomes
1996.gada 29.aprīļa Direktīvas 96/26/EK par atļauju piešķiršanu
kravu autopārvadātāju un pasažieru autopārvadātāju profesionālās
darbības veikšanai, kā arī par diplomu, sertifikātu un citu
dokumentāru kvalifikācijas pierādījumu savstarpēju
atzīšanu.
Šīs normas atvieglo pārvadātāju tiesības īstenot uzņēmējdarbību
iekšzemes un starptautiskos pārvadājumos, un no tās grozošās
Padomes 1998.gada 1.oktobra Direktīvas 98/76/EK, kas nosaka, ka
kravu autopārvadātāja profesionālā darbība ir jebkāda darbība, ko
veic uzņēmums, kas nodarbojas ar preču komercpārvadājumiem vai nu
ar atsevišķu mehānisko transportlīdzekli, vai sakabinātu
transportlīdzekļu apvienojumu.
Likumprojekts arī paredz papildināt likumu ar reglamentētajām
profesijām atbilstības novērtēšanas jomā, kuru prasības noteiktu
Ministru kabinets; tās ir šādas: metālmateriālu
metinātājs; defektoskopists (persona, kas veic metināto
savienojumu nesagraujošās pārbaudes).
Pieņemts rīkojums “Par Pasaules Tūrisma organizācijas
reģionālās konferences par tūrisma komunikācijām – TOURCOM EUROPE
– organizēšanu Rīgā 2005.gada 12. un 13.oktobrī”.
Ministru kabinets atbalstīja Pasaules Tūrisma organizācijas
reģionālās konferences par tūrisma komunikācijām – TOURCOM
EUROPE – organizēšanu Rīgā 2005.gada 12. un 13.oktobrī.
Ārlietu ministrijai valsts prestiža interesēs uzdots nodrošināt
konferences dalībniekiem vienreizējo individuālo īstermiņa vīzu
izsniegšanu bez maksas Latvijas Republikas diplomātiskajās un
konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs.
Iekšlietu ministrijai uzdots nodrošināt: sabiedrisko kārtību un
drošību konferences oficiālo pasākumu norises
vietās; konferences dalībnieku transportlīdzekļu netraucētu
piekļūšanu konferences oficiālo pasākumu norises
vietām; valsts prestiža interesēs starptautiskās lidostas
“Rīga” robežkontroles punktā vienreizējo individuālo īstermiņa
vīzu izsniegšanu bez maksas tiem konferences dalībniekiem, kuriem
tās ir nepieciešamas, bet kuru valstīs nav Latvijas Republikas
diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības.
Ekonomikas ministrijai uzdots nodrošināt: konferences
organizēšanu un koordinēt tās norisi; informācijas sniegšanu
Ārlietu ministrijai un Iekšlietu ministrijai, kā arī to padotībā
esošajām iestādēm, lai sekmētu šajā rīkojuma noteikto uzdevumu
izpildi.
Pieņemti “Noteikumi par Valsts valodas centra sniegto maksas
pakalpojumu cenrādi”.
Valsts valodas centrs sniedz
maksas pakalpojumus saskaņā ar šādiem izcenojumiem: izziņa par
valsts valodas prasmes apliecības autentiskumu – 5 lati; izziņa
par komersanta vai organizācijas nosaukuma atbilstību Valsts
valodas likuma prasībām – 6 lati; izziņa par vietvārda
pareizrakstību – 8 lati.
Ja pakalpojuma pasūtītājam pakalpojums jāsaņem ātrāk nekā trīs
darbdienu laikā, piemēro cenu korekcijas koeficientu 2,0.
Ieņēmumus par sniegtajiem maksas pakalpojumiem ieskaita Valsts
valodas centram Valsts kasē atvērtajā pamatbudžeta kontā un
izlieto izdevumu finansēšanai atbilstoši attiecīgā gada likumā
par valsts budžetu apstiprinātajai apropriācijai.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs
Par akceptu likumprojektam “Par dabas resursu nodokli”
Otrdien, 4.oktobrī, Ministru
kabineta sēdē jaunā redakcijā tika akceptēts likums “Par dabas
resursu nodokli”.
Likumprojekts nosaka nodokļa subjektus, ar nodokli apliekamos
objektus, nodokļa likmes, nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas
kārtību, atbrīvojumus no nodokļa maksāšanas un ieņēmumu no dabas
resursu nodokļa maksājumiem sadalījumu starp valsts un pašvaldību
budžetiem.
Vides ministrijas izstrādātā jaunā likumprojekta redakcija ir
sagatavota saskaņā ar Valdības deklarāciju un Valdības rīcības
plāna 16.5.2.punktu un paredz, ka ar dabas resursu nodokli
turpmāk tiks apliktas arī elektriskās un elektroniskās iekārtas,
uz kurām attiecas Atkritumu apsaimniekošanas likums. Paredzēts,
ka nodokļa maksātāji, kuri realizēs ražotāja atbildības principu
un uzņemsies atbildību par elektrisko un elektronisko iekārtu
atkritumu apsaimniekošanu atbilstoši valsts noteiktajiem
apjomiem, nodokli nemaksās.
Tāpat šajā likumprojektā – salīdzinājumā ar spēkā esošo likumu
“Par dabas resursu nodokli” – ir precizēta likumā lietotā
terminoloģija atbilstoši saistītajos normatīvajos aktos
lietotajai.
Izstrādājot jauno likuma “Par dabas resursu nodokli” redakciju
atbilstoši Valdības rīcības plānam, tika ņemti vērā Finanšu
ministrijas un Saeimas Juridiskā biroja jau iepriekš paustie
ieteikumi un norādījumi, un jaunajā likuma redakcijā nav
iekļautas detālas tiesiskās normas un deleģējums par nodokļa
maksāšanas rezultātā iegūto līdzekļu izlietošanas kārtību un
Latvijas vides aizsardzības fonda uzdevumiem un darbību, nosakot
to atsevišķā likumā. Tāpēc Vides ministrija vienlaikus ir
izstrādājusi arī likumprojektu “Latvijas vides aizsardzības fonda
likums”. Arī šis likumprojekts tika akceptēts Ministru kabineta
4.oktobra sēdē.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa
Par Valsts zemes dienesta reorganizāciju
Ministru kabinets 4.oktobrī
pieņēma rīkojumu par Tieslietu ministrijas pārraudzības
iestādes – Valsts zemes dienesta (VZD) reorganizāciju.
Saskaņā ar valdības pieņemto rīkojumu līdzšinējās VZD funkcijas –
valsts ģeodēzijas, kartogrāfijas un valsts ģeogrāfiskās
informācijas pamatdatu sagatavošanu, infrastruktūras veidošanu un
uzturēšanu – VZD nodos valsts aģentūrai ģeodēzijas un
kartogrāfijas jomā, tās izveidošana jānodrošina Aizsardzības
ministrijai (AM).
Zemes ierīcības un mērniecības funkcijas VZD nodos izveidojamai
valsts kapitālsabiedrībai, bet zemes reformas īstenošanas,
Nekustamā īpašuma valsts kadastra un Valsts adrešu reģistra
uzturēšanas funkcijas turpinās pildīt VZD. Valdības rīkojums
paredz, ka reorganizācija jāpabeidz 2006.gada 2.janvārī.
Lai izpildītu valdības doto uzdevumu, AM līdz 2006.gada
2.janvārim jāizveido valsts aģentūra ģeodēzijas un kartogrāfijas
jomā. Šī valsts aģentūra būs VZD tiesību, saistību, funkciju,
mantas un finanšu pārņēmēja ģeodēzijas un kartogrāfijas
jomā.
Aģentūras uzdevumi būs valsts ģeodēziskā tīkla ierīkošana un
uzturēšana, valsts topogrāfiskā kartēšana, ģeogrāfiskās
informācijas pamatdatu sagatavošana, infrastruktūras veidošana un
uzturēšana, vietvārdu datu bāzes izveidošana un uzturēšana,
poligrāfijas darbu veikšana, valsts robežas uzmērīšana,
ģeodēzisko un kartogrāfisko materiālu arhīva uzturēšana un
aeronavigācijas karšu sastādīšana.
Savukārt Tieslietu ministrijai līdz šā gada 21.decembrim ir
jāizstrādā un jāiesniedz noteiktā kārtībā Ministru kabinetā
normatīvā akta projekts par zemes ierīcības un mērniecības
funkciju veicējas – valsts kapitālsabiedrības nodibināšanu.
Šīs kapitālsabiedrības uzdevumi būs zemes robežu uzmērīšana par
valsts budžeta līdzekļiem bijušajiem īpašniekiem, mantiniekiem,
represētajiem, invalīdiem, kā arī mērniecības darbu veikšana, lai
novērstu neprecizitātes VZD līdz šim veiktajiem mērniecības
darbiem. Kapitālsabiedrība arī veiks zemes kadastrālo uzmērīšanu,
topogrāfisko uzmērīšanu un zemes ierīcības projektu
izstrādi.
Saskaņā ar valdības 4.oktobrī pieņemto rīkojumu Tieslietu
ministrijai līdz 2006.gada 2.janvārim jāizstrādā un jāiesniedz
Ministru kabinetā normatīvā akta projekts par grozījumiem
Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.243
“Tieslietu ministrijas nolikums”.
Lai veiktu VZD reorganizāciju, Tieslietu un Aizsardzības
ministrijai ir kopīgi jāizveido reorganizācijas komisija VZD
pamatlīdzekļu inventarizācijas veikšanai, bet līdz šā gada
1.decembrim Tieslietu ministrijai jāizstrādā normatīvo aktu
projekti par nekustamās un kustamās mantas un finanšu līdzekļu
nodošanu atbilstoši valdības rīkojumā noteiktajam funkciju
sadalījumam starp jaundibināmo valsts aģentūru, kapitālsabiedrību
un VZD.
Jana Saulīte, Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
Par transportlīdzekļu atzīšanu par atmestiem un nodošanu
Otrdien, 4.oktobrī, Ministru
kabineta sēdē tika akceptēts noteikumu projekts “Par
transportlīdzekļu atzīšanu par atmestiem un kārtību, kādā
atmestus nolietotus transportlīdzekļus nodod apstrādes
uzņēmumam”.
Pašlaik Latvijā spēkā esošās likumdošanas normas nereglamentē
atmestu transportlīdzekļu noteikšanu un darbības ar tiem. Šis
noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz Nolietotu
transportlīdzekļu apsaimniekošanas likuma 7.pantu, kurā noteikts,
ka pašvaldība tās teritorijā ārpus ceļa novietotu
transportlīdzekli saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu var pārvietot
piespiedu kārtā, novietojot to speciālā stāvvietā, ja tas
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atzīstams par atmestu
nolietotu transportlīdzekli.
Vides ministrijas izstrādātais noteikumu projekts nosaka
kritērijus, kā transportlīdzekli atzīt par atmestu, kā arī
personu loku, kas ir tiesīgas pieņemt šādu lēmumu. Tas arī
reglamentē kārtību tālākām darbībām ar atmestu transportlīdzekli,
lai pašvaldība varētu īstenot Nolietotu transportlīdzekļu
apsaimniekošanas likumā tai dotās tiesības savā teritorijā savākt
atmestus transportlīdzekļus un nodot tos apstrādes
uzņēmumam.
Noteikumu projekts vienkāršo atmestu transportlīdzekļu noņemšanu
no uzskaites. Noteikumu projekta prasību piemērošana varētu radīt
papildu transportlīdzekļu pieplūdumu apstrādes uzņēmumos, kuri
varētu saņemt subsīdijas par šo transportlīdzekļu pārstrādi
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dabas resursu nodokļa
aprēķināšanu un maksāšanu.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa
Par virszemes un pazemes ūdeņu kvalitāti
Otrdien, 4.oktobrī, Ministru
kabineta sēdē tika akceptēts noteikumu projekts “Grozījumi
Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumos “Noteikumi par
virszemes un pazemes ūdeņu kvalitāti””.
Pašreiz spēkā esošā likumdošana paredz kvalitātes normatīvus
virszemes ūdeņiem un pazemes ūdeņiem atkarībā no to lietojuma
veida. Šie normatīvi piemērojami tikai tiem pazemes ūdeņu
horizontiem un to kompleksiem, kuru ūdeni bez apstrādes izmanto
vai paredzēts izmantot par dzeramo ūdeni (ja vidējais ūdens
ieguves apjoms pārsniedz 10m3 dienā). Noteikumos nav
normatīvu, pēc kuriem varētu novērtēt pazemes ūdeņu stāvokli
pārējās vietās.
Vides ministrija izstrādājusi noteikumu projektu “Grozījumi
Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumos “Noteikumi par
virszemes un pazemes ūdeņu kvalitāti””, lai noteiktu pazemes
ūdeņu kvalitātes normatīvus vielām un piesārņojuma summārajiem
rādītājiem, kuri raksturo cilvēka darbības rezultātā radušos
piesārņojumu. Grozījumu projektā noteiktas arī prasības pazemes
ūdeņu attīrīšanai piesārņotajās vietās, kuras ir reģistrētas
atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņoto un potenciāli
piesārņoto vietu apzināšanas un reģistrācijas kārtību.
Šis noteikumu projekts arī atbilstoši izmaiņām Vides ministrijas
institucionālajā sistēmā precizē institūciju nosaukumus.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa