Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada 29. septembra sēdes Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Ulme
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Aizvadīto nedēļu Zaļo un Zemnieku
savienības frakcija pavadīja ļoti saspringtā darba ritmā, bet es
pieskaršos tikai dažiem aspektiem.
Pirmkārt, mūsuprāt, ļoti būtisks darbs bija, kas notika frakcijas
sēdē vakar, kurā mēs konsultējāmies ar vadošajiem finanšu
ekspertiem, mēģinājām apzināt esošo situāciju attiecībā par cenu
kāpumu, par inflāciju un to, kāda varētu būt tā ietekme, veidojot
nākamā gada budžetu. Šajā frakcijas sēdē mēs secinājām, ka
histēriju ap inflāciju vajadzētu nedaudz apturēt un ka mēģināt
apstādināt inflāciju, iesaldējot algas vai kādus sociālos
pabalstus, ir pilnīgi nepieņemams gājiens. Tāpēc esam par to, ka
paralēli ir jāpalielina sociālās garantijas un algas. Tas ir
vienīgais iespējamais risinājums, lai mazinātu sociālo
spriedzi.
Mēs arī pieskārāmies, laikam “Jaunā laika” frakcija par to runās
vairāk, ļoti nopietnam jautājumam par “Rīgas siltuma”
privatizāciju. Frakcija vienbalsīgi nolēma, ka nedrīkst pieļaut
esošajā situācijā “Rīgas siltuma” privatizāciju, kad strauji kāpj
enerģijas resursu cenas un izmaksas. Ja palaidīsim tādā brīvībā
siltuma tarifus, vienīgais, ko mēs varētu sagaidīt, ir sociālie
nemieri. Tas nav pieņemams.
Otrs jautājums “zaļo” laukā, kā jau jūs zināt, pagājušajā nedēļā
bija attiecībā uz Lielupes piesārņošanu. Pilnīgi skaidrs, ka
Lielupi ir piesārņojusi Jelgavas cukurfabrika, un skaidrs, ka tās
īpašnieki nav kaut kādi nabadziņi, kam nav naudiņas attīrīšanas
iekārtām, bet tā šogad ieguvusi vienu no lielākajām peļņām –
4,38 miljonus latu. SIA “LS Invest” īpašniece ir Jolanta
Aukšmute, kuras bezdarbības dēļ, varētu teikt, noziedzīgās
bezdarbības rezultātā faktiski tiek saindēta šī upe. Mēs nākamajā
trešdienā izskatīsim Valsts vides dienesta Uzraudzības
departamenta darbību sakarā ar šo cukurfabrikas kaitējumu videi.
Mēs domājam par kriminālatbildību, par apzinātu likuma
pārkāpšanu.
J.Dobelis
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šodien atkal nācās noraidīt
kārtējo nekaunīgo ierosinājumu no PCTVL pārstāvju puses, kuri
ierosināja atzīt par Latvijas Republikas pilsoņiem lielu
nepilsoņu skaitu. Kārtējo reizi viņiem nesanāca. Un mēs
acīmredzot nonāksim pie domas, ka vienkārši ir jāaptur
naturalizācija un jāapskatās, kas ir noticis.
Nevar tikai ar negatīvu darbību izcelties. Tāpēc mēs esam
sagatavojuši grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli”, būdami opozīcijā. Cerams, ka pozīcijas deputāti mūs
izpratīs un varbūt pat atbalstīs. Tajos mēs paredzam 25% nodokļa
likmi, kas jāmaksā no gada apliekamā ienākuma, nomainīt ar 15%.
Es ceru, ka vismaz būs diskusija par šo lietu, jo iedzīvotāju
ienākumi nav nekādi lielie, līdz ar to jāmēģina kaut kādā veidā
šo lietu labot.
Vēl mums ir lielas bažas par to, kas notiek Valsts valodas
centrā. It kā mums šis centrs ir tuvs un dārgs, it kā cīņa par
latviešu valodas lietošanas pareizību un par Valsts valodas
likuma atzīšanu par spēkā esošu būtu svarīga lieta, bet diemžēl
ir lielas problēmas ar finansēm, ar juridiskām konsultācijām un
vēl ar šo to.
Es atkal aicināšu kopā ar frakciju mūsu kolēģus no pozīcijas
palīdzēt Valsts valodas centram gan finansiāli, gan materiāli,
gan morāli.
J.Stalidzāne
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien bija sarežģīta Saeimas
darba diena. Dažādos lasījumos tika skatīti vairāk nekā
četrdesmit likumprojekti.
Latvijas Pirmā partija neatbalstīja iesniegto likumprojektu
“Grozījums Valsts sociālo pabalstu likumā”. Šajā likumprojektā
bija paredzēts māmiņām, kurām ir maternitātes pabalsts, tomēr
ļaut strādāt. Mūsu viedoklis tomēr ir šāds: bērna dzīvības
pirmajā gadā māte viņam ir visvairāk vajadzīga. Ja valsts ir
nākusi pretī un atkarībā no algas lieluma arī izmaksā pabalstu
attiecīgajā apjomā, kā būtu alga, tad tomēr māmiņām ir jāziedo
savs laiks bērnu audzināšanai. Un šajā laikā, protams, mātes var
arī celt kvalifikāciju un nebūt neatpalikt no ikdienas
dzīves.
Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas Iedzīvotāju
demogrāfiskās attīstības apakškomisija vakar skatīja jautājumu
par to, ka jaunajā budžetā nav paredzēti naudas līdzekļi jaunajam
pabalsta veidam – par bērna invalīda kopšanu. Mēs rakstīsim
Kalvīša kungam vēstuli un lūgsim, vai nevar lūgt Labklājības
ministriju pārskatīt kādus citus finansējumus un tomēr atrast
vienu miljonu latu, lai varētu dot iespēju vecākiem pašiem kopt
bērnu invalīdu. Arī Latvijas Pirmā partija šo jautājumu izskatīja
savā frakcijas sēdē un to atbalstīja. Latvijas Pirmā partija
uzskata, ka 2006.gadā varētu palielināt šo pabalstu bērna
invalīda kopšanai, bet 2007.gadā būtu jāatrod iespēja palielināt
ģimenes pabalstus vispār.
Labas ziņas ir arī no Latvijas Pirmās partijas vadītās Bērnu un
ģimenes lietu ministrijas. Tā drīzumā gatavojas nodrošināt
bezmaksas psihologu konsultācijas audžuģimenēm un adoptētajiem
bērniem ne tikai Rīgā, bet arī citos Latvijas reģionos. Tiek
plānots, ka sākotnēji bezmaksas psihologa konsultācijas būs
Valmierā, Tukumā, Cēsīs un Gulbenē. Pašlaik notiek pārrunas ar
psihologiem, kas varētu uzņemties šādu pienākumu veikšanu.
Projekts tapis valsts programmas “Bērnu un ģimenes stāvokļa
uzlabošana” 2005.gada ietvaros un paredz, ka šī psiholoģiskā
palīdzība varētu radīt daudz straujāku šo ģimeņu
satuvināšanos.
Es gribu arī apsveikt Andri Jakubānu ar to, ka viņš ir ievēlēts
Nacionālajā radio un televīzijas padomē, jo mēs bijām viņu
izvirzījuši kā savu kandidātu. Jānovēl tikai, lai šis darbs viņam
labi veiktos.
Vēl Latvijas Pirmā partija vakar apsprieda jautājumu par
Centrālās vēlēšanu komisijas ierosinājumu, kā vajadzētu organizēt
Saeimas vēlēšanas. Latvijas Pirmā partija uzskata, ka,
organizējot Saeimas vēlēšanas, tiešām nevajadzētu ņemt vērā
vēlētāju reģistrus, bet vajadzētu atļaut brīvi vēlēt cilvēkiem
tajos vēlēšanu iecirkņos, kuri viņiem ir vieglāk pieejami. Mēs
taču esam ļoti ieinteresēti, lai pēc iespējas lielāka iedzīvotāju
daļa izsaka savu viedokli. Tas nav nekas patīkams, ja būs
jāpaziņo, ka vēlēšanās piedalījušies 30% vai 40% cilvēku, jo tas
neparāda kopējo situāciju.
V.Orlovs
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien diemžēl tika noraidīts
likumprojekts “Grozījums Valsts sociālo pabalstu likumā”, ko
iesniedza Tautas saskaņas partijas frakcija. Mums ir cits
viedoklis, nekā iepriekšējam runātājam. Mēs zinām, ka aptuveni
40% Latvijas iedzīvotāju strādā par minimālo algu un starp viņiem
vairāk nekā puse ir sievietes. Pēc pieņemtajiem Ministru kabineta
noteikumiem un likumiem sieviete, kurai piedzimis bērns, var
saņemt ne mazāk kā 56 latus. Tā, mūsuprāt, tagad ir ļoti maza
summa, lai audzinātu bērnu. Mēs piedāvājām dot iespēju sievietei,
kura, piemēram, pēc trim mēnešiem vēlas iet strādāt, to darīt
nepilnu darba dienu, bet diemžēl vairākums noraidīja mūsu
priekšlikumu. Cerēsim, ka pēc kāda laiciņa šo priekšlikumu
iesniegs viena no vadošajām koalīcijas partijām, kā viņi darīja
to līdz šim.
Jūs laikam zināt, ka Tautas saskaņas partija pieprasīja
labklājības ministres demisiju. Tas ir saistīts tikai un vienīgi
ar to, ka valdības deklarācijā bija paziņos, ka tieši šīs
valdības laikā tiks atrisināti jautājumi par pabalstiem bērniem
invalīdiem un palielināta bērnu kopšanas nauda, kas tagad ir sešu
latu apmērā. Mēs visu laiku cerējām, ka tā tiks palielināta līdz
astoņiem latiem, bet diemžēl Labklājības ministrija nevar
aizstāvēt šo savu priekšlikumu Ministru kabinetā. Mēs pieprasīsim
viņas demisiju tāpēc, ka ministrei ir jāaizstāv sava pozīcija un
jāatrod iespēja “izsist” no valdības naudu, kas ir prioritāra kā
ministrijai, tā valdībai.
Jūs dzirdējāt, ka ir pirmā reakcija. Laikam viens no tiem
jautājumiem, par kuriem mēs runājām mūsu pieprasījumā, tiks
risināts. To naudu bērni invalīdi saņems, bet diemžēl, lai
palielinātu naudu, kas paredzēta bērniem pēc dzimšanas, no 6 līdz
8 latiem, vajadzīgi 14 miljoni. Diez vai tie tiks atrasti, bet
bija apsolīts, un mēs ceram, ka mūsu pieprasījumam ir
pamatojums.
Gribu vēl informēt, ka Latvijā atkal sākas cīņa ar raganām.
Valsts valodas centra inspekcija sāk savu melno darbu un nāk pie
uzņēmējiem, un mēģina pārbaudīt valsts valodas zināšanas jomā,
kas nav saistīta ar viņu pienākumiem.
Mēs uzdevām jautājumu Āboltiņas kundzei, tieslietu ministrei, cik
pamatotas ir darbinieku prasības, vai tās atbilst likumam un
pieņemtajiem Ministru kabineta noteikumiem. Ceram uz to, ka visi
ierēdņi nodarbosies ar to, lai mūsu dzīve kļūtu labāka, nevis
meklētu raganas un ienaidniekus.
J.Sokolovskis
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Šodien frakcija “Par cilvēka
tiesībām vienotā Latvijā” iesniedza likumprojektu “Grozījums
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas
sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā”. Kā jūs zināt,
13.septembrī valdība savā slēgtajā sēdē pieņēma lēmumu par valsts
akciju daļu privatizēšanu, “Rīgas siltuma” privatizēšanu. Līdz ar
to pastāv iespēja, un tas ir ļoti reāli, ka “Rīgas siltums”
pāries ārzemju kompānijas rokās. Ar ko tas var beigties? Mēs visi
ļoti labi zinām “Lattelekom” piemēru, kad arī bija runas par to,
ka vajadzīga modernizācija, ka būs ļoti efektīvs ārzemju
investors. Un ar ko tas beidzās? Tas beidzās ar to, ka katrs no
jums, saņemot rēķinu, apmaksāja valdības kļūdas vai
korupciju.
Tāpēc mēs piedāvājam tomēr neprivatizēt valsts daļu un ielikt šo
normu likumā. Diemžēl vairākums mūs neatbalstīja. Tagad cīņa
notiks Rīgas domē, kur frakcija “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” noteikti būs par to, lai saglabātu “Rīgas siltumu”
pašvaldības īpašumā, jo pretējā gadījumā izveidosies
privātmonopols, ja akcijas pāries privātfirmu rokās. Tas
neizbēgami novedīs pie tā, ka cenas par apkuri pieaugs.
Otrais jautājums, ko mēs šodien izvirzījām, bija pieprasījums par
to, kāpēc netika ievērots likums no pašvaldību ministrijas puses.
Deputāti, pieņemot grozījumus likumā “Par dzīvojamo telpu īri”,
uzlika pienākumu ministrijas ierēdņiem pieņemt Ministru kabineta
noteikumus un izstrādāt programmu, kādā veidā valsts palīdzēs
denacionalizēto namu īrniekiem. Diemžēl mēs konstatējām, ka trīs
normatīvie akti tika pieņemti ar lielu nokavējumu, bet programma,
kādā veidā palīdzēt denacionalizēto namu īrniekiem, netika
pieņemta vispār. Līdz ar to mēs redzam ierēdņu attieksmi pret
tiem lēmumiem, kurus pieņem deputāti. Diemžēl pēdējo divpadsmit
gadu laikā šī problēma netika atrisināta.
Ļoti interesants bija Pieprasījumu komisijas atzinums par mūsu
pieprasījumu. Tur bija uzrakstīts, ka viss ir kārtībā, ka likumi
ir ievēroti, neskatoties uz to, ka visi termiņi ir pārkāpti un
viens punkts vispār nav izpildīts. Diemžēl pēdējo divpadsmit gadu
laikā šī problēma no dažādu valdību puses netika risināta. Un
diemžēl mēs tagad sastopamies ar tādu situāciju, ka nākamgad, ja
tiks pieņemts tāds Satversmes tiesas lēmums, ko iesniedza namu
īpašnieki, viņi prasa atcelt īres “griestus”, diemžēl mēs
konstatēsim, ka ne valdība, ne pašvaldība nebūs gatava sniegt
palīdzību un dot normālas kompensācijas denacionalizēto namu
īrniekiem.
K.Šadurskis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien kārtējā Saeimas darba
diena – bez īpaši spilgtiem notikumiem, jo šobrīd galvenais
darbs notiek ārpus plenārsēžu zāles, gatavojoties darbam ar
nākamā gada budžetu. Un tomēr par dažām šīsdienas spilgtākajām
norisēm.
Vakar notika Saeimas ārkārtas sēde. Arī šodienas Saeimas sēdē
bija vairāki jautājumi, gatavojoties sekmīgai Kriminālprocesa
likuma ieviešanai. Šodien tika apstiprināti 15 izmeklēšanas
tiesneši, kas nepieciešams, lai no 1.oktobra sekmīgi uzsāktu
darbu ar jauno Kriminālprocesa likumu.
Kā jau mani kolēģi iepriekš stāstīja, šodien tika izskatīts PCTVL
ierosinājums aizliegt “Rīgas siltuma” privatizāciju. Doma ļoti
laba. Diemžēl pats priekšlikums nebija konstruktīvs, jo
privatizācijas ierosinājums no franču firmas jau ir iesniegts,
turklāt aizliedzošam likumam nevar būt atpakaļejošs spēks.
Neskatoties uz to, ka nesen valdība, mehāniski pārbalsojot “Jauno
laiku”, kurš bija pret šo privatizāciju, ir pieņēmusi lēmumu,
taču saskaņā ar esošo kārtību to ir uzdots izstrādāt Ekonomikas
ministrijai. Ekonomikas ministrija valdībā iesniegtu ļoti
vienkāršu lēmuma projektu – “Rīgas siltumu neprivatizēt”, jo
mēs esam kategoriski pret risku, ka celsies tarifi un
rīdziniekiem sadārdzināsies apkure.
Ļoti ceru, ka “Jaunajam laikam” pietiks ietekmes valdošajā
koalīcijā, lai šo lēmumu nobremzētu.
Vēl šodienas debatēs prieks bija dzirdēt kolēģu teikto par ideju
samazināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi no 25% uz 15%.
Izrādās, ka vairākās partijās paralēli notiek šis darbs, jo tieši
mums vakar bija saruna ar finanšu ministru Oskaru Spurdziņu, kur
šī ideja tika apspriesta, un no paša sākuma tā jau ir bijusi
“Jaunā laika” programmā. Un es domāju, ka, izvērtējot budžetā
neieņemtos ienākumus un izvērtējot to pozitīvo ietekmi, ko valsts
attīstībai dotu samazināta likme, tas ir viens no svarīgākajiem
nākotnes darbiem. Jābūt elementārai taisnībai: ja uzņēmējs maksā
no savas peļņas tikai 15% nodokli un savus ienākumus var izmaksāt
sev kā dividendes no peļņas, tad darba ņēmējam ir jāmaksā 25% no
nopelnītā. Un taisnīga situācija, protams, ļauj valstij vislabāk
attīstīties.
Es ceru, ka šīs iniciatīvas turpmāk gūs pozitīvu virzību. Tas arī
ir galvenais, ko gribēju jums šodien izstāstīt.
Ē.Zunda
(Tautas partijas frakcija):
Daudzo jautājumu vidū, kurus
šodien Saeima izskatīja, ir arī likumprojekts “Eiropas Savienības
struktūrfondu vadības likums” un likumprojekts “Eiropas
Savienības Kohēzijas fonda projektu vadības likums”. Saeima tos
pieņēma pirmajā lasījumā. Ar šiem likumprojektiem tiks mainīta
kārtība, kāda pastāvēja līdz šim, proti, tas, ka struktūrfondu
vadības principus turpmāk noteiks nevis Ministru kabineta
noteikumi, bet gan likums. Savukārt Ministru kabinets noteiks
noteikumus par vadības procesa nodrošināšanu.
Kā jau kolēģis, kas iepriekš runāja, minēja, ka darbs notiek ne
tikai Saeimā, bet arī ārpus Saeimas, tad es gribu pieskarties šim
jautājumam. Šis process ir saistīts ar to, ka Saeimai tuvojas
saspringts darba periods sakarā ar nākamā gada budžetu.
Valdība šodien to izskatīja, un rīt budžets tiks iesniegts
Saeimā. Viena no svarīgākajām prioritātēm 2006.gada budžetā, kas
skar visas nozares, ir algu palielināšana. Likumprojektā 3
miljoni latu paredzēti pedagogu darba algas samaksai, 12
miljoni – iekšlietu sistēmā strādājošo darba samaksas
palielināšanai un atvaļinājumu pabalstu izmaksai.
Tāpat būtisks papildu finansējums paredzēts tiesnešu, tiesu
darbinieku un prokuratūras darbinieku, kā arī veselības jomā
strādājošo algu palielināšanai. Papildu līdzekļi ir paredzēti arī
zinātnei un valsts autoceļu fondam.
Minimālā alga tiks paaugstināta no 80 latiem uz 90, tāpat tiks
paaugstināts arī neapliekamais minimums no 26 uz 32 latiem.
Savukārt Valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta projektā
2006.gadam paredzēts papildu finansējums 30 miljonu apmērā. Tas
ir piemaksām par katru darba stāžu gadu pie valsts vecuma
pensijām pensiju saņēmējam, kura kopējais apdrošināšanas stāžs
nav mazāks par 30 gadiem un kuriem pensijas apmērs nepārsniedz
105 latus.
Gatavojot šā gada budžetu, gan valdības, gan Saeimas pārstāvji ir
tikušies ar arodbiedrību, darba devēju un darba ņēmēju
asociācijām, lai apspriestu nākamā gada prioritātes.
Es ceru, ka šī prakse būs tā, kas veicinās vieglāku budžeta
projekta apspriešanu Saeimā, un mūsu sadarbība tikai tādā veidā
nostiprināsies un budžets no tā tikai uzlabosies.
Paldies jums par uzmanību un es jums vēlu veiksmi jūsu ikdienas
gaitās.
A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Skatoties uz šīs nedēļas
notikumiem, es gribu vērst uzmanību tikai uz divām lietām.
Šodien Saeima neatbalstīja pieprasījumu Ministru prezidentam par
viņa vadītās valdības darbu sakarā ar likumu “Par pašvaldību
palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” un “Par dzīvojamo telpu
īri” uzdotajiem pienākumiem, lai viņi izdotu Ministru kabineta
noteikumus, lai palīdzētu denacionalizēto māju īrniekiem.
Dažus no šiem pienākumiem Ministru kabinets izpildīja nevis
noliktajā termiņā, bet gan daudz vēlāk. Dažus nepildīja vispār.
Mēs gribējām kopā ar PCTVL frakciju zināt, kas tieši ir atbildīgs
par to, ka valdība dažreiz nepilda tos uzdevumus, kurus uzliek
likums. Mēs gribējām nepielaist tādu situāciju arī nākotnē, bet
diemžēl to negrib valdošā koalīcija.
Un kā otro es gribu atzīmēt, ka vakar ārkārtas plenārsēdē pieņēma
četrus likumus pēdējā lasījumā un šodien piecus likumprojektus
pirmajā lasījumā kā steidzamus sakarā ar to, ka ar 1.oktobri
stājas spēkā Kriminālprocesa likums.
Diemžēl turpinās sliktā prakse mūsu parlamentā – deputāti
saņem likumprojektus tieši plenārsēžu zālē; nevar iepriekš pat
iepazīties ar tiem. Un, zinot to, ka mūsu Ministru kabinets
dažreiz iedod mums ļoti nekvalitatīvus likumprojektus, tā ir
nenormāla prakse.
Izskatot šodien dažus no pieciem likumprojektiem, es gribu teikt,
ka, kaut gan katram no šiem likumprojektiem vajadzīga nauda, jo
ar 1.oktobri tiem vajadzētu jau strādāt, neviena santīma mūsu
budžetā līdz šim momentam es neredzēju un priekšlikumus mainīt
budžetu arī neredzēju. Piemēram, tikai īslaicīgai aizturēšanai
vien vajadzīgi ap 7 miljoniem latu, bet neviens santīms pašreiz
nav paredzēts.
Diemžēl tā strādā mūsu valdība. Viņi uzņemas kaut kādu mistisku
politisko atbildību, bet, kad vajadzēs atbildēt, tad atbildēs
visi mūsu iedzīvotāji, maksājot kaut kādus sodus par pārkāpumiem,
kuri būs.
Saeimas preses dienests